Vineri, 20 februarie 2015, au început lucrările de
construcţie a podului peste rîul Someş, la Ulmeni. Lucrările vor fi finalizate
peste doi ani şi vor costa circa două milioane de euro. Cu acest prilej,
primarul oraşului Ulmeni, Lucian Morar, a organizat o ceremonie religioasă de
binecuvîntare a investiţiei publice, la care s-au rugat preoţii ortodocşi din
Ulmeni (3), Chelinţa, Tohat, Someş Uileac şi Benesat, iar o serie de
politicieni au vorbit despre acest succes al actualului Guvern: Gabriel Zetea,
vicepreşedintele CJ Maramureş, şi Emil Ambruş, preşedintele UNPR Maramureş. Au
fost prezenţi primarii comunelor Mireşu Mare, Băseşti, Oarţa de Jos, Băiţa de
Sub Codru şi Benesat, dar şi consilieri locali, cetăţeni, ziarişti.
Podul conţine 550 de tone de fier
Omul spre care se îndreaptă de acum toată atenţia este
contructorul, ing. Ioan Băbuţ, administratorul firmei Forstinger SRL Baia Mare,
care are la dispoziţie 24 de luni şi suma de 8,42 milioane lei plus TVA,
alocaţi în tranşe anuale prin Ordonanţa nr. 28 a Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice. Decontările se vor face lunar. Ioan Băbuţ
şi cei 34 de constructori ai săi vor ridica noul pod peste rîul Someş,
construit din grinzi de metal, în total cîntărind 550 de tone de metal, pus în
operă pentru a întinde peste Someş palierul lung de 100 de metri (fără picior
de sprijin în mijlocul albiei) şi două viaducte de cîte 35 de metri lungime,
amîndouă în partea dinspre Mireşu Mare, care în caz de inundaţii majore nu vor
permite apei să afecteze podul. Pe maluri, vor fi fixate picioare de susţinere
adînci de 12-16 metri.
Soluţia tehnică pentru acest pod de metal, ne spune
constructorul Ioan Băbuţ, a fost aleasă pentru că este mai ieftină - faţă de un
pod de beton, clasic. Proiectantul acestei structuri metalice complexe este
ing. Mihai Vlad din Baia Mare (părinţii săi sînt din Săliştea de Sus), ajutat
de profesori universitari din Cluj-Napoca, de la Facultatea de Construcţii.
Poduri asemănătoare mai există în Bucureşti şi Oradea. Unul, în Ungaria. În
acest an, va fi ridicată 80% din lucrare. Podul va avea în total 170 m lungime,
din care 100 m peste albia rîului Someş. Peste podul lat de 7,80 m, cu 2 benzi,
plus trotuare pentru pietoni şi biciclete, vor putea trece autovehicule de
toate tipurile, inclusiv cele cu masa de 40 t (camioane şi TIR-uri grele),
restricţionate fiind doar transporturile agabaritice la lăţime şi înălţime.
Firma Forstinger a mai construit 15 poduri, însă de dimensiuni
mai mici, acesta este primul pod mare din portofoliul său şi Ioan Băbuţ speră
să se impună în acest domeniu de viitor. Lucrarea conţine un mare volum de
muncă, dar de tehnicitate medie. Ioan Băbuţ a construit 2 instalaţii de tip
telescaun şi 6 de tip teleschi, cu rigori tehnice foarte precise, precizia
acolo fiind de ordinul milimetrilor. Podul de la Ulmeni va fi dat în funcţiune
la data prevăzută în contract, cu ajutorul firmei Hefer SRL din Baia Mare, care
execută structura metalică de tip grindă, tiranţi, arcuri, elemente de
dilataţie pe role.
Firma Forstinger nu are datorii, patronul Ioan Băbuţ aplică
un profit între 5 şi 10%, nu este datoare către stat sau terţi. Diriginte de
şantier va fi Dan Constantinescu, el va urmări să fie respectat întocmai
proiectul şi calitatea materialelor. Lucrarea are autorizaţie de construcţie şi
aviz de mediu.
Opinia primarilor din
zonă
Ideea acestui pod este mai veche, însă a fost pusă în
atenţia Guvernului României democrate abia în urmă cu 7 ani, printr-o cerere semnată
de cei 17 primari din zonele Codru şi Chioar.
• Sorin Romocea, primarul comunei Benesat din judeţul Sălaj,
a fost prezent la eveniment şi susţine construcţia, deoarece podul scurtează
drumul spre Baia Mare. Locuitorii din Benesat merg des în capitala
Maramureşului, ca elevi de liceu şi studenţi, bolnavi care apelează la Spitalul
Judeţean, îşi fac acolo cumpărăturile mari, se duc la meciurile de handbal şi
la spectacole. Mulţi băimăreni sînt de origine din Benesat şi se întorc sîmbăta
şi duminica acasă la părinţi.
• Primarul şi viceprimarul comunei Mireşu Mare, Virgil Prună
şi Gheorghe Tînc, constată că podul va scurta drumul spre Zalău cu 40 km.
Trebuie ca DJ 108E (de la rîul Someş, la Remeţi - Mireşu Mare), de 3 km, să fie
asfaltat. Acum este în parte de pămînt, greu practicabil!
• Primarul Ioan Călăuz al comunei Băseşti socoteşte că noul
pod va scurta drumul spre Dej şi Cluj cu 30 km, iar spre Baia Mare, cu 20 km.
• Primarul Lucian Morar ne spune că podul va face legătura
rutieră directă, pentru autovechicule şi pietoni, între oraşul Ulmeni şi satul
aparţinător Chelinţa. Pînă acum, chelinţenii care mergeau la primărie trebuiau
să treacă cu podul plutitor peste rîul Someş, iar pe jos, traversau rîul peste
podul de cale ferată, cu riscuri mari de accident.
• Primarul Aurel Dumuţa din Băiţa de Sub Codru ne spune că
podul va face legătura directă între zonele Codru şi Chioar, cu toate
beneficiile ce decurg de aici. Podul peste Someş este o necesitate pentru
locuitorii din zonă.
• Prof. Bogdan Pop, primarul comunei Oarţa de Jos, consideră
că prin acest pod se va face "înfrăţirea" oamenilor de pe cele două
maluri ale rîului Someş. Codrenii vor merge mai des la morile de porumb şi grîu
din Mireşu Mare, vor preda viţei la centrul de achiziţie din Tulghieş. Spre
Baia Mare, orţenii nu vor circula pe acest pod, le este mai scurt drumul prin
Gîrdani, cu trecere peste Someş la Ardusat-Pod. Drumul judeţean Ariniş - Mînău
ar trebui reasfaltat în următorii doi ani, pînă cînd va fi gata podul nou peste
Someş.
• Dr. Dorin Mitre, primarul comunei Bicaz, constată că noul
pod peste Someş scurtează drumul spre Cluj-Napoca, mulţi cetăţeni din Codru
călătoresc spre Occident cu avionul, plecînd din Aeroportul Cluj.
Cetăţenii aplaudă
podul nou
Am stat de vorbă şi cu cîţiva cetăţeni din Ulmeni, prezenţi
la predarea către constructori a amplasamentului pentru construcţia noului pod.
• Viorica Farcaş are un copil bolnav şi merge des la spital
în Baia Mare, iar drumul peste noul pod îi va fi mai scurt.
• Ştefan Szakaci din Ulmeni lucrează 14 ari de teren arabil
peste Someş, pînă acum traversa rîul cu podul plutitor, traversarea unui ştraf
cu cai costă 5 lei, deci 10 lei dus-întors. La fel şi pentru un autovehicul. Pe
noul pod, circulaţia va fi gratuită şi rapidă (nu mai aştepţi o jumătate de oră
să vină brudina pe cigă cu role, împinsă cu prăjina de la mal).
• Pali Petrache are pămînt arabil peste rîu, dar şi rudenii
în satele de peste Someş, aşa că se bucură pentru noul pod în construcţie. În
vîrstă de 72 de ani, P.P. îşi aduce aminte că în 1948 a lucrat ca zilier la
podul de cale ferată peste Someş, a cărat balastru. Pe acele vremuri, apa
Someşului îngheţa peste iarnă şi ţăranii transportau gunoiul cu săniile trase
de cai, trecînd direct peste podul de gheaţă, peste care puneau paie şi udau cu
apă, astfel ca prin îngheţ să se formeze un strat de gheaţă mai gros. Acum nu
mai ştie de cînd n-a văzut Someşul îngheţat!...
Vom trăi să vedem podul?
Cei 7 preoţi au oficiat rugăciuni de binecuvîntare pentru
începerea lucrărilor, au sfinţit malul cu aghiazmă. Podul le va aduce şi lor un
avantaj, ne spune preotul Marcel Marcus din Someş Uileac, va scurta drumul
parcurs spre Centrul Protopopesc Chioar din Şomcuta Mare, unde se duc cu
treburi parohiale o dată sau de două ori pe lună.
A fost sărbătoare vineri la Ulmeni, primarul Lucian Morar
i-a invitat pe oaspeţi la un pahar de şampanie şi la o friptură de miel. Toate
actele sînt pregătite, MDRAP va aloca fonduri în fiecare an, iar odată pornită
construcţia nu mai poate fi oprită decît cu riscul degradării a ceea ce s-a
făcut. Dar vicepreşedintele Gabriel Zetea şi Consiliul Judeţean Maramureş vor
insista la Bucureşti ca fondurile promise să fie alocate la timp.
Am ascultat şi vorba unui cetăţean de 72 de ani: Sper să
trăiesc ca să văd podul! Preluare GRAIUL MM
Anul 2019, luna iunie, podul este la cca.50%, bietul om care acum, daca mai traieste, are 76 de ani, nu cred ca o sa prinda mielul si șampania de final!
RăspundețiȘtergere