În anii trecuți, pe la
sfârșitul lunii august, presa centrală difuza o știre, care anunța că noul an
școlar bate la ușă. Mesajul era: în România mai sunt școli fără autorizație de
funcționare și apă curentă, dar au toaleta în curte. Din cauza pandemiei,
știrea nu mai este de actualitate și administratorii educației au alte
priorități.
Guvernul este preocupat de procurarea măștilor, dar numai pentru elevi,
profesorii le vor cumpăra din propriul buzunar. MEC a precizat că purtarea lor
va fi obligatorie la orele de curs, de unde rezultă că în pauze școlarii vor
respira în libertate. Mă îndoiesc de eficiența orelor de muzică și sport,
situație în care elevii vor purta mască. În cazul îmbolnăvirilor în rândul
elevilor și profesorilor, sunt pregătite scenarii cu efecte greu de anticipat.
Teoretic, ele sunt raționale, deoarece vizează doar reducerea riscurilor,
autoritățile dându-și seama că pentru eliminarea lor totală soluții
miraculoase nu există. Administrația locală și conducerile de școli au
obligația să asigure distanțarea fizică a elevilor și igienizarea
corespunzătoare a spațiilor de școlarizare. Aici se impune o precizare. Spre
deosebire de adulți, care respectă sau încalcă premeditat regulile, copiii se
comportă conform vârstei, natural, spontan și deseori inconștient. Din febra
pregătirilor nu lipsesc declarații și măsuri ce denotă incompetență,
recunoaștere, ca să nu zic prostie. Politicienii obișnuiți să pescuiască în ape
tulburi își fac campanie electorală pe seama unei situații grave ce planează
asupra școlii. Un fost șef de stat, care se crede un soi de guru al națiunii,
seară de seară, „călărește” TV și spune prostii. Personajul are impresia că
planurile cu învățământul (curricula) se pot reduce la 3 ore zilnic, încât
elevii să vină la școală în mai multe schimburi. Nu era nevoie de pandemie să
dea alarma că în educație se impun restructurări în conținut, de profunzime, nu
de suprafață. Ele trebuiau făcute de-a lungul anilor, nu acum când inamicul
public e posibil să-ți sufle în ceafă. Datul cu subsemnatul al părinților și
responsabilizarea lor pentru starea de sănătate a copiilor este măsură lipsită
de logică. În contextul actual, nimeni nu poate garanta de propria sănătate, cu
atât mai puțin a celor din jur. Bruma de calitate rămasă în educație nu poate
fi salvată numai dacă elevii merg zilnic la școală, în varianta clasică,
tradițională. Școala online sau hibridă ar genera alte complicații
imprevizibile. În rural, unde școlile au efective de elevi reduse numeric, distanțarea
poate fi asigurată, iar programul școlilor nu cred că necesită modificări
esențiale. În urban, și nu numai, unde clasele sunt paralele și au efective
mari de elevi, singura soluție rămâne înjumătățirea elevilor și activitatea în
schimburi. Varianta clasică, online sau hibridă generează aceeași problemă.
Este vorba despre dublarea normei cadrelor didactice. Normal ar fi ca la muncă
dublă, retribuția să fie pe măsură. Oricum, cu sau fără bani în plus, o
activitate desfășurată timp de 7-8 ore în contact direct cu elevii, pentru
dascăli este imposibil de realizat. Greșelile săvârșite în educație cu bună
știință de autoritățile vremii sunt cunoscute în detaliu și nu este cazul să
fie reamintite. Degeaba, ele vor fi plătite în primul rând de elevi, apoi de
părinți și cadrele didactice. Care în ecuația eșecului au partea lor de vină.
Din lecția pandemiei vor fi multe de învățat. Mi-e teamă că la capitolul
însușirea cunoștințelor necesare schimbărilor radicale, autoritățile vor rămâne
corigente, sau poate repetente.
prof. Vasile ILUȚ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu