Prolificul (a scris până acum 23 de cărți, abordând genuri literare diverse) scriitor sighetean George Petrovai, ne propune la Editura ”Echim” Sighetu Marmației” un nou volum de eseuri, de dezbateri politice, majoritate editoriale în ”Necenzurat”, ”StiriMM” și blogul ”Moara lui Gelu”, în două părți, în care face un paralelism interesant între clasa politică din secolele trecute și actualii conducători ai lumii dar și la guvernanți și parlamentari români.
Începe cu Alexandru Ioan Cuza, artizanul modernizării
României și de felul cum știm noi să nu respectăm valorile, acesta fiind
exilat în Germania iar corpul lui fiind ”adus în țară și îngropat pe moșia sa
Ruginoasa, loc de pelerinaj pentru zecile de mii de țărani, ce veneau de
pretutindeni” să-l jelească.
Continuă cu Carol I, regele emblematic al românilor,
cel care ”moare la castelul Peleș în septembrie 1914 și pe 2 octombrie este
înmormântat la mănăstirea Curtea de Argeș, ctitoria lui Neagoe Basarab,
refăcută în lunga lui domnie”.
Despre Ferdinand I, regele cu adevărat
providențial pentru România scrie cu patos în nu mai puțin de 7 pagini.
Asfel aflăm că era ”Fire pătimașă și nestatornică, fapt cu prisosință ilustrat
de scandaloasa aventură cu Ioana Maria Valentiana (Zizi) Lambrino, din care se
naște Mircea Grigore.
O fișă biografică
completă i-o face și lui Ionel I. C.
Brătianu, un liberal fără egal, unde aflăm că: ”Spre deosebire de toți
acești penibili politruci, Ionel I.C. Brăteanu a fost într-o atare măsură un
veritabil om politic, încât istoria l-a așezat în loja de onoare ce revine de
drept marilor bărbați de stat ai acestui neam”.
Al cincilea om
politic menționat este Take Ionescu și
excepționala sa conduită politică, ”un eminent om de stat care își încheie
cariera politică în fotoliul de prim-ministru”.
Iuliu Maniu și magistrală politică Bădăcin-București, care ”a fost într-o asemenea măsură un maestru al
politicii românești interbelice și în primii ani de după bolșevizarea/sovietizarea
țării, el devine președintele Consiliului Dirigent al Transilvaniei între
1918-1920, președintele Partidului Național Român în perioada 1918-1926 și apoi
al Partidului Național Țărănesc între anii 1926-1933 și 1937-1947, sfârșindu-și
viața de deținut politic pe 5 februarie 1953 în cumplita temniță din Sighetu
Marmației.
Ion Mihalache, un țărănist decis și realist, pe care îl caracterizează asfel: ”…trebuie să-i dăm lui
Ion Mihalache, modestul învățător din Topoloveni, ce-i a lui. Și anume, ne
informează Stere Diamandi în cartea Galeria
oamenilor politici, că – după dispariția conservatorilor – el sesizează
locul rămas liber pentru cel de-al doilea partid de guvernământ, precum și
faptul că țărănimea de după înfăptuirea reformelor era chemată să joace un rol
tot mai activ în politica românească”.
Partea a II –a, numită ”Politruci și politrucianisme (La
prezentu-ți mic, tragic viitor…) face referire la Stalinocrația –
consecință logică a cultului personalității, la Globalismul atât de dorit de unii, la Bolnavii de putere și influența planetară din spatele coronavirusului,
la Putismele urât mirositoare, la Putin și ortacii lui, la Viitorul nu-i ce vrea Donald Trump și clica
sa, la Catastrofalele avantaje ale
mașinismului, la Portretul îndureratei doamne România postdecembristă, la Aventurismul politic din perioada
post-decembristă, la Cu ce-l ajută
europarlamentarii pe cetățeanul de rând, la faptul că este Succes istoric sau regres cu Klaus Werner
Iohannis reales, la Pesedisme, la
Dăncilisme, la Tăricenisme de tot râsul, la Orbanisme
despre care în subtitlu afirmă Un
Cabinet orbanian care nu va fi performant șohan sau Mai tare decât pandemia e-n România neghiobia, la Liberismul actual e demagogic și venal.
Îi dăm cuvântul autorului ec. George Petrovai,
care pe ultima copertă spune: ”Cel de-al patrulea volum din seria Trebuința și anevoința înțelepțirii omului,
subintitulat Diferențe și permanențe în
politică, pune față în față remarcabilii politicieni ai trecutului nu prea
îndepărtat (de la Alexandru Ioan Cuza până la Ion Mihalache) și lamentabilii
politruci ai prezentului (de la staliniști până la orbanieni). În pofida
acestei alcătuiri antipodal-dezvăluitoare, cartea nu urmărește să-i idealizeze
pe primii și să-i diabolizeze pe ceilalți, ci își propune să fie în egală
măsură instructivă și atractivă, printr-o corectă și captivantă dezbatere de
idei”.
Gelu Dragoș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu