joi, 27 mai 2021

,,Onoare! Dreptate! Adevăr! - Roșu! Galben! Albastru!"

 


ZIUA DRAPELULUI REPUBLICII MOLDOVA - 27 aprilie

 

ONOR, ȚIE, DRAPEL SFÂNT ...

(autor Vasile Bele)

 

Frumoasă țară, colț de rai,

Ruptă, dintr-al României plai!

Te-au rupt bucăți și mi te-au luat,

Străinilor, apoi, te-au dat ...

Mare păcat! Mare păcat!

 

Drapelul tău, stindard frumos.

Pământul tău - negru, mănos!

E rupt bucăți din rai ... te-au luat,

Străinilor, apoi, te-au dat ...

Mare păcat! Mare păcat!

 

Câmpia ta, verdele tău,

Il ocrotește Dumnezeu!

Care, mereu, I-a pedepsi,

Pe cei care nu te-or iubi ...

Ei fac păcat! Mare păcat!

 

Drapel frumos, ce zbori în vânt,

Parcă te văd acum plângând,

De dorul roșului, de-aici,

De clop, batic, de dor de-opinci ...

Ești rupt de-aici! Ești rupt de-aici!

 

Galbenul tău? E grâul meu,

Crescut de Dreptul Dumnezeu,

Căci mi te-au luat ... mi te-au furat,

În suflet mi-ai rămas legat!

Că nu-i păcat! Aicea eu mi te-am legat!

 

Albastrul tău? Seninul fin!

Ce soartă ai? Dar ce destin?!

De ce te-au luat? Mi te-au legat ...

Mi-i sufletul încătușat ... păcat!

De câte lacrimi s-au vărsat!

 

Drapel frumos, cu roșu-n vânt,

Cu galbenul, ce-mi este-n gând,

Cu albastrul tău ... fac legământ,

Te strâng la piept ... și te iubesc,

Eu inima ți-o dăruiesc!

 

Și-atâta timp cât voi trăi,

Pe tine, eu, te voi iubi,

Daca-aș putea ... acas' te-aș lua

Și ai dormi pe perna mea,

Străinilor eu nu te-aș da! Pe viața mea ...

 

Te-aș ocroti cu dragostea

Și perna mea, eu, ți-o voi da!

E roșul macilor din câmp,

E galbenul din grâul sfânt,

Albastru-i cerul nostru blând ...

 

Ce vor fi însemnând, oare:

Roșu? Poate fi Onoare!

Galben? Poate fi Dreptate!

Albastru? E Adevăr, frate!

Măreție! Sănătate!

Chiuzbaia, mai 2021

 

 

II.

,, ... împărtășirea identității românești!"

 


ZIUA ROMÂNILOR DE PRETUTINDENI

SCRISOARE DE DOR

(autor Vasile Bele)

 

,,găsească-vă în pace, aceste rânduri,

aceste gânduri,

frânturi din bucuria sufletului meu

și-așa însetat de dorul celor ce-au plecat,

dar locul sfânt nu l-au uitat,

în inimă ei l-au purtat!

 

n-ai cum să-l uiți,

poți trece punți,

dealuri și munți,

aici e dorul celor mulți

care-au rămas, plângând în curți,

bătrâni, cărunți,

copii mărunți ...

 

plecat-ați unul câte unul!

 

spre-un trai mai bun,

alergi nebun,

în urmă plângea curcubeul,

se simțea mult prea singur,

de dorul vostru i s-a uscat

urma pașilor care nășteau culorile,

roșu,

galben,

albastru ...

 

plecat-ați frați, surori,

spre alte zări!

lăsat-ați adierea de rouă

în urma pașilor întomnatei voastre plecări,

lacrimi în ochii noștri

și lacrimă și patimă,

și umbră și dor

tu, fiu, sărman și călător,

pe-un pas de nor!

 

v-ați dus spre alte zări,

trecut-ați mări,

trecut-ați țări,

crezând în voi,

ducând doar dor de noi

și-o lacrimă de rouă,

gândind la o viață nouă!

 

mulți încercați! mulți înlăcrimați!

prea puțini reușiți,

prea puțini ocrotiți,

mult prea puțini fericiți,

dar toți iubiți ...

iubirea voastră a fost doar la Dumnezeu!

care mereu ... mereu,

va apărat de greu, de rău ...

 

azi,

gândul meu prea însetat,

(și râu de lacrimi a vărsat!),

este la toți care-ați plecat

și v-ați lăsat, sufletul sfânt,

nemângâiat!

haideți în sat!

 

găsească-vă în pace aceste rânduri ...

ni-i dor de voi,

vi-i dor de noi!

tristețe! rugăciune!

lacrimă de vânt ...

rost pe pământul nostru sfânt,

cu legământ!

 

ochii mei plâng!

ochii mei plâng ...

se naște-un vânt ...

se naște-un gând ...

AICI ESTE PĂMÂNTUL SFÂNT!"

Chiuzbaia, mai 2021

 

P.S.

Haideți 'napoi,

ni-i dor de voi ...

 

III.

 

,,răsună peste veacuri ecoul primei uniri!"

 

Așa suntem de veacuri, cinci,

Aș-am rămas de-atunci, pe-aici,

O, Țară Românească, te-ai unit,

Cu bravii frați, așa s-a-nfăptuit ...

Moldova și Transilvania cea străbună,

Cu Țara Românească-s împreună!

Trecut-au veacuri și încă vor mai trece,

Trecut-au cinci, de-acuma alte zece,

Uniți vom fi, strigăm în gura mare,

Unirea o purtăm în suflet fiecare ...

 

,,Domn al Țării Românești,

Domn al Moldovei,

Principe al Transilvaniei,

Așa a fost să fie Mihai Vodă Viteazu' ..."!

 

Moldova cu străvechea-i glie,

Va fi unită-n veșnicie,

Unită în simțire, sub stindard,

Cu Transilvania codrilor de brad.

Uniți în suflet, fapte și gândiri,

De veacuri stăm prezenți, acestei uniri,

Măreț boier și al Craiovei ban,

Nimic nu ne va stinge, așa vom fi șohan ...

(șohan - reg. mereu, pe vecie, întru veșnicie, niciodată altfel)

Tu, Vodă Mihaiu', așa ai făptuit,

Când cele trei țări, cu fapta le-ai unit!

 

,,Acest Mihai Vodă, după ce au luat domnia, s-a numit că este fecior lui Pătrașcu Vodă, iar cu adevărat nu se știe, că nici un istoric de-ai noștri sau striin nu adeverează cine oare și cum au luat domnia, fără cât din auz unul din altul așa dovedim, că mumă-sa a fost de la Oraș dela Floci, care fiind văduvă și frumoasă și nemerind un gelep (negustor) om mare și bogat den Poartă împărătească și în casa ei zăbovindu-se câtăva vreme ...",

(sursa Wikipedia, Despre Mihai Viteazul)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu