de Gheorghe Pârja
Uneori am observat că putem cădea în capcana sudalmelor
vecine. Vedeți, și alții spun despre noi, că nu suntem în rând cu lumea. Care
lume? Din propria mea călătorie prin viață, vă spun că este foarte greu să-i
convingi pe cei cu vederi sceptice asupra propriului popor. Nu ai argumente
suficiente să-i lămurești, cu modestele tale pilde. Da, de multe ori, destinul
ne-a fost potrivnic. Am avut și răscruciri triste în istorie. Uneori am fost
învinși. Dar tot de atâtea ori ne-am ridicat ca neam. Nu mă conving noile
teorii, uneori agresive, că vremea statelor naționale a trecut, că nu vom mai
avea proprietate, nici domiciliu în actul de identitate. Pe acest fond,
evident, se nasc noi păreri. Se invocă schimbarea, noile generații își doresc
altă lume. Cei care au construit până acum nu mai sunt văzuți cu respect.
Instituția recunoștinței pentru seniorii acestui popor s-a
subțiat mult. Se invocă nebuloasa corectitudine politică, care este un Pat al
lui Procust, pentru preoții acestei noi religii contemporane, care acuză,
denunță și văd dușmani în jur. Cum spunea un tânăr politolog: spiritul critic a
devenit o crimă, iar exercițiul îndoielii un atentat la binele comun. Pentru
a-mi limpezi aceste afirmații ciudate, m-am rezemat de cărțile unor autori de
notorietate. Așa recitesc, din când în când, o admirabilă carte, de răscruce
pentru noi, apărută în anul 1906. Este vorba despre volumul „Din psihologia
poporului român”, de D. Drăghicescu. În ultimii ani a cunoscut mai multe
reeditări. Autorul este primul nostru titrat la Paris, în sociologie, cu o teză
de doctorat condusă de filosoful Emile Durkheim.
A fost o personalitate a lumii politice, care a activat în
Europa Occidentală, pentru a face cunoscute aspirațiile și drepturile poporului
român, de unitate națională. În acest demers a fost sprijinit de fostul său
profesor, filosoful Henri Bergson. Prieten cu Nicolae Titulescu, s-a numărat
printre reprezentanții României la Liga Națiunilor. A fost un profund gânditor
și un prolific sociolog. Românul Drăghicescu a introdus determinismul social în
gândirea sociologică europeană. Sociologul nostru relevă, în mod științific,
cum „chipul de a fi al societății determină chipul de a fi al sufletului.”
Autorul și-a fundamentat considerațiile sale pe opera lui Xenopol, Onciul, Ovid
Densușianu. Istoria poporului român ilustrează că vitregiile cu care s-a confruntat
i-au îngreunat evoluția sa firească în plan economic, social, politic-statal și
cultural. Și-au pus, uneori, amprenta negativă asupra psihologiei și
comportamentul poporului român. Dar nu l-au scos din istorie. Nu i-au alterat
filonul său etnic fundamental daco-roman și nu l-au împiedicat să se afirme în
această parte a Europei. Dar și în lume.
Deși ne desparte mai bine de un veac de la apariția acestei minunate cărți, ea este extrem de actuală. Ne încurajează cu argumente, cu pilde istorice, cu fapte, care ne-au dat câștig de cauză. Apoi, mințile luminate care au îndrumat poporul sunt lecții de învățat. Iată ce constată autorul: „Vioiciunea minții, puterea de pătrundere și ușurința concepțiunii, ca și bogăția închipuirii sunt însușiri distinctive la români.” Firesc, multe din realitățile la care se referă au suferit schimbări. Dar la sufletul poporului său, autorul se pricepe. Este o descriere profundă a aspectelor pozitive, dar și negative, cu motivații lăuntrice, care-l determină pe român să fie așa cum este. Celor care văd numai răul în acest popor, le recomand măiastra carte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu