(ICĂ SĂLIȘTEANU „O SUTĂ UNA
SENSIBILITĂȚI ADUNATE PENTRU UN TÂNĂR
PRIETEN
ACTOR”)
ANTOLOGIE
DE POEZIE UNIVERSALĂ
Dragostea
și sensibilitatea față de poezie poate fi demonstrată în volumul antologic
scris de Ică Sălișteanu apărut la Editura Amanda Edit-București, 2017.
A
ști să apreciezi frumosul din poeziile scriitorilor români, dar și din
literatura universală e o artă personală care dovedește dragostea față de țară(țări)poezie
si de scris. În acest registru se
înscrie scriitorul Ică Sălișteanu atunci când selectează cele mai frumoase
poezii care i-au atins sufletul sensibil pentru adevăr, lumină și iubire.
Astfel poeziile sunt redate într-un mod generos cititorilor antologiei-sunt
poezii de „esență tare din creația română și universală”-după cum mărturisește
însăși antologatorul.
Fiind
o antologie de poezie universală volumul „O sută una sensibilități
adunate pentru un tânăr actor” se dăruie tuturor iubitorilor de frumos
artistic...și în mod special actorilor(unui actor/regizor, prieten vechi Dorel
Vidrașcu) „trecut pe lista scurtă de prieteni pentru taclalele spirituale care
de multe ori devin interminabile monologuri, cel cu care, uităm de timp, uităm
și de spațiu, pentru că am ajuns în alte sfere.”
Simbolizând unirea idealului cu
realitatea cotidiană Alexandru Andrițoiu-selectat în antologie- ne aduce
cerul pe pământ: „Cea mai frumoasă lună e în lac,/cel mai frumos luceafăr e pe
mare,/și cântă cel mai sincer pitpalac/ nu-n pomi, ci-n amintiri și în uitare./
Cea mai frumoasă lună e in lac.”(Arta poetică)
Poetul
iubirii, al dragostei eterne-„în iubire a găsit reperul său sufletesc”(volumul
Bună seara, iubito!)-Lucian Avramescu mărturisește chiar și în plină
tristețe că sufletul lui e plin de dragoste pentru ființa iubită:„te chem a
câta oară, prea fericit plângând/ pe un pământ de fluturi sap gropi de înviere/
cu lacrimi care mâine vor amuți în gând/ deci iartă-mi încă-odată durerea de-a
te cere”(Scrisoare Euridicei)
Călătoria
turistică sentimentală prin poezie se oprește la tânărul poet rus Serghei
Esenin-poetul mestecenilor(cel ce-a
murit tânăr la fel ca Nicolae Labiș) nu înainte de a-și exprima prin
poezii dragostea de țara sa( „Și totuși mi-e drag acest oraș de ulmi și
platani,/ Învechit de ploi, înnegrit de ani, /Pe cupolele lui moțăie
obosită/Asia, Asia aurită.”(Moscova Cârciumărească), fiind preocupat și
de răspunsuri la probleme existențiale: „Lună văruită, câmp spoit cu nea,/ Sub
lințoliu zace țara mea,/ Plâng mesteceni îmbrăcați în alb și/ lor li-e greu,/
Oare cine-i mortul,/ N-oi fi cumva eu?...sau: „Nu regret, nu mă jelesc, nu
strig,/ Toate trec ca floarea spulberată./ Veștejit de-al toamnei mele frig/ Nu
voi mai fi tânăr niciodată...(Nu regret, nu mă jelesc, nu strig...)
Caseta
cu „bijuterii poetice” propusă de Ion (Ică Sălișteanu) poposește în pragul
celui cu o sensibilitate veșnic tristă și rănită, plângând mereu într-un mediu
fără orizont, cel ce exprimă la un moment dat: „E timpul...Toți nervii mă dor/
O, vino o dată,/măreț viitor!” George Bacovia-poetul „plumbului” cu cele
mai simple afirmații ne duce într-o lume bolnavă, cu ploi, cu suferințe greu de
suportat: „De-atâtea nopți aud plouând./Aud materia plângând.../Sunt singur, și
mă duce un gând/ Spre locuințele lacustre...De-atâtea nopți aud plouând,/ Tot
tresărind, tot așteptând...Sunt singur, și mă duce un gând/ Spre locuințelșe
lacustre.”(Lacustră)
Cu
gândul la tot atâtea „seri de poezie” cu prietenii sau în fața cărților, Ică
Sălișteanul ni-l aduce în prim plan pe poetul ce-a zis că „veșnicia s-a născut
la sat”și -„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii/ Ci cu lumina mea sporesc a
lumii taină”-cu o vocație intelectuală de excepție Lucian Blaga nu a
fost la vremea lui apreciat la adevărata lui valoare „mut ca o lebădă” până la
vârsta de patru ani, estetician și filozof de talie internațională a fost
exclus de la obținerea Premiului Nobel pentru literatură ca urmare a unor
intrigi sociale nejustificate. Aceeași poveste unică/singulară și generală în
același timp-iubirea: „Iubești-când simțiri se deșteaptă/ că-n lume doar inima
este,/ că-n drumuri la capăt te-așteaptă/ nu moartea, ci altă poveste.”(Iubire)
Cunoscut
îndeobște prin opera sa în proză, prin romanul Desculț care prin
traducerea lui în multe limbi ale globului pământesc-străbătea lumea „în
sandale de aur” scriitorul Zaharia Stancu prin opera sa poetică se
înscrie în cadrul liricii noastre moderne prin vocabularul plin de metafore
asemănătoare poeziei populare românești: „Îți cânt mereu umerii și mijlocul,/
Mâinile, obrajii, picioarele,/ Cânt încă șesurile și focul,/ Măgurile mărunte
și soarele./ Cânt încă dragostea năucă, nebună,/Care m-a străpuns ca o suliță/
C-un vârf în inima mea, cu altul în lună.”(Cântec de dragoste)
Laureat
al Premiului Nobel în 1913-scriitorul indian care a scris peste trei mii de
poeme care se recită și se cântă pe melodii compuse tot de el- căci
Robindranath Tagore a fost prozator, poet, compozitor, pictor, eseist și
filozof, un mare umanist demn de renașterea Indiei: „Vorbește-mi, dragul meu!/
Rostește-mi în cuvinte ce mi-ai spus în cântec!/ Noaptea-i întunecată. Stelele pierdute-s
în nori./ Vântul suspină printre frunze,/ Îmi voi desface pletele./ Mantia mea
azurie/ va undui în juru-mi cât o noapte./ Lângă sânul meu îți voi strânge
capul,/ și-aici, în dulcea singurătate,/ îi voi șopti inimii tale.”(Vorbește-mi,
dragul meu!)
Cu
toate că Mihai Beniuc a fost un poet patriot, atent la suferințele
poporului(a se vedea versurile „Sunt măr de lângă drum și fără gard/ La mine-n
ramuri poame roșii ard/ Drumețule, să iei fără sfială, că n-ai să dai la nimeni
socoteală”...)- se aleg și în acest caz tot poeziile iubirii: „Nici pianistul
când atinge clape/ Nu-i străbătut de-nfiorări ca mine,/ Simțind căldura
trupului aproape,/ Al tău, cu zvârcolirile-i feline./ În sânge-mi fug alunecând
lavine,/ Aud cântând izvoare-n munți cu ape,/ Văd ceruri toamna de cocoare
pline/ Furtuni de muzici gata să mă-ngroape./ Și dacă totuși, totuși nu mă
pierd/ În vălmășagul dragostei fierbinte/
E că-mi aduc, Ca printr-un vis, aminte/ Ce-ar trebui, de-ai ști ce știu,
să-ți iert:/ Cu cine rătăceai într-un apus?.../ Eu însă tac, tu n-ai nimic de
spus.”(Nici pianistul...)
Din
opera poetului „testamentului literar artistic”- Tudor Arghezi-(”Nu-ți
voi lăsa drept bunuri după moarte/ Decât un nume adunat pe-o carte.”..) scriitorul
Ică Sălișteanul se oprește tot la sentimentul iubirii: „Tu nu știi că la rău și
bine,/ Inima, gândul meu, lipite sunt de tine,/ Ca iedera te înfășoară/
Sufletul meu, cu frunza lui ușoară./ Tulpina ta se-nalță pân la stele/ Strânsă
de vrejul gândurilor mele.”(Mi-e dor de tine)
N-aș
putea nici pe departe să cuprind cu viziunea-mi empatică și pe doamnele
metaforei românești: Ana Blandiana(luptătoarea pentru dreptate și libertate
înainte și după 1989), Nina Cassian, Otilia Cazimir, Magda Isanos, Veronica
Porumbacu-pe care cu genorozitate le-a cuprins Ică Sălișteanu; pe Mihai
Eminescu, Adrian Păunescu, Nichita Stănescu-ar merita fiecare cât mai multe
citate care să ne amintească de valoarea lor literară națională, dar și
universală.
Antologia
de poezie universală realizată cu mult curaj de Ică Sălișteanul adună cele mai frumoase poezii din lirica română și din cea de peste
hotare-având la bază ideea că poeții români nu sunt mai prejos ca
ceilalți-universalitatea lui Eminescu, a operei lui W. Shakespeare(vezi românul
patriot Adrian Păunescu), Charles Baudelaire cu al său „Le mal de siecle”
alături de Radu Gyr cu atitudinea lui față de suferința trupului etc.
De aceea la-ncheiere nu vă voi mai prezenta pe aceștia, ci voi merge mai departe cu Alfred de Musset: „Eu știu durerea să-ți ascult,/ Oricât ai suferi de mult/ Și te va-nvinge nedreptatea,/ Mereu mă vei vedea venind/ Dar nu pot mâna să ți-o prind/ Iubite, sunt Singurătatea.”(Noapte de decembrie).
Prof. OLIMPIA MUREȘAN, LSR, filiala Maramureș, Ulmeni, februarie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu