Satul Chelinţa,
aparţinător actualmente oraşului Ulmeni, Jud. Maramureş, este aşezat la
deschiderea dinspre vest a Strâmtorilor Ţicăului (rest de munţi calcaroşi),
acolo unde începe cea mai spectaculoasă luncă a Someşului. Situat în partea
sud-vestică a districtului Chioar, a aparţinut la sfârşitul secolului al X-lea
şi la începutul celui următor, voievodatului lui Menumorut. Ca localitate
componentă a comitatului Solnocul de Mijloc, s-a aflat pe tot parcursul Evului
Mediu, sub autoritatea principilor Transilvaniei.
Este
atestat documentar în anul 1423, sub numele „Villa Olachalis Gelenczemezö”,
aparținând familiei Kusaly Iakși din cetatea Chioarului. În decursul secolelor,
satul a cunoscut mai multe denumiri maghiare, care diferă prin felul în care
erau scrise și interpretate de către funcționarii maghiari: în 1462 –
Kelenchew; 1505 – Kelenche; 1459 – Klencheje; 1553 – Kelenchee; 1560 –
Kelenchie; 1569 – Kelencze; 1733 – Telincza. Începând cu anul 1735, satul se
numește Kelencze, nume pe care în menține până în anul 1919, când a devenit
Chelința. Locuitorii satului, dintotdeauna l-au numit în limbaj popular „Tyelința”.
Componenta
etnică de factură românească a aşezării reiese
şi din denumirile date variatelor
forme de relief, a dealurilor, a văilor şi a „câmpurilor” (pamântul arabil
situat în diferite părţi ale localităţii). Toate acestea exprimă o anumită
poziţie, formă sau plasare teritorială. Dealurile se numesc: Dealul Glodului,
Dealul Purcăreţului, Turmătar, Prisnel, Dealul Morii, Dealul Mare, Ciungi, Dealul
Îngust, Dealul Viilor, la Prisacă; toate exprimă realităţi topografice
specifice graiului local şi diferitelor amplasamente teritoriale (Dealul
Pietrii – calcaros; Turmătar- locul în care erau adunate vitele pentru adăpat
şi înnoptat; Dealul Viilor- acoperit aproape în totalitate cu vii).
Pârâurile,
denumite de către localnici văi, cu un curs perpendicular pe lungimea satului,
au de asemenea nume sugestive: Valea Hotarului, Valea Glodului, Valea
Poieniţei, Valea Lespezoaia, Valea Purcăreţului, Valea Morii, Valea Dealului
Mare, Valea Îngustului, Valea Sighiletiului; după cum se poate observa,
majoritatea denumirilor văilor sunt legate de acelea ale dealurilor, dovadă
imediata vecinătate a acestuia.
Organizarea
hotarnică a satului este legată de aceleaşi realităţi locale. Denumirile mai
importante ale acestora sunt: Pe Râturi, Caraşeu, Arini, Câmpul din Sus, Sub
Vii, La Bălţi, La Gloduri, Pitioaia, Branişte, Şesuri, Furnicar, Răchiţi,
Sighileti; toate exprimă particularităţi locale delimitate doar de plasarea
teritorială.
Înainte
ca oamenii să înceapă sa îşi sape propriile fântani, existau aşa-numitele
fântâni obşesti, care erau folosite în devălmăşie de către toţi locuitorii
satului: Fântâna Satului, La Ciurgău, Fântâna Pintii.
Localitatea
Chelinţa nu a existat dintotdeauna în acelaşi areal teritorial, pe parcursul
timpului, cunoscând câteva metamorfoze geografice. Conform „Istoricului Comunei
Ulmeni”, publicat în Arhivele Statului Baia Mare, preluat după Petri Mor
(„Monografia Judeţului Sălaj”) satul a fost aşezat la început în locul numit
„La Arini”. Era un spaţiu teritorial de aproximativ un kilometru lungime, între
locurile numite Caraşeu şi Capul Satului.
În a
doua jumătate a secolului al XVII-lea, Vatra Satului era localizată în zona
„Sub Vii” şi „Pe Deal”; ultima poziţionare a localităţii este cea actuală, care
cuprinde un teritoriu destul de întins, între Caraşeu şi Valea Hotarului
(aproximativ 4 kilometri), satul fiind dispus mai mult pe lungime, fără a avea
prea multe străzi secundare, de-a lungul cursului Someşului.
Fiind
parte componentă a Principatului Transilvaniei, satul Chelinţa a aparţinut pe
tot parcursul existenţei sale de până în anul 1918, unor nobili maghiari
locali, care erau deţinătorii aproape în exclusivitate a întregului pământ arabil
şi nearabil.
Dacă
până în anul 1553, satul aparține nobilului amintit din cetatea Chioarului, din
anul 1564, satul Chelința aparține cetății Hododului, iar mai târziu, cetății
Cehu-Silvaniei.
În anul
1569, satul trece în proprietatea lui Gyulai Laszlo, iar din 1570, revine conților
unguri, Jaksi Boldijar și Mihai. Din 1579, trece în proprietatea familiei
Gyulyfy Laszlo. Mai târziu, în anul 1797, întreaga suprafață de teren a satului
Chelința, este divizată și dată în stăpânire conților unguri, Suskely David,
Tildy Laszlo, Molnar Sigismund, Peleyi Laszlo, Tildy Mihai, iar, mai apoi,
baronilor unguri, Huszar Iosif, Huszar Anton, Bornemisza Iosif; o mică parte îi
revenea unui localnic, pe nume Gavriș Gheorghe.
Din
perspectivă socială, locuitorii țărani ai satului, erau împărțiți în două
categorii: o parte mică, erau țărani liberi, iar cei mai mulți erau iobagi.
Astfel, la 1575, în satul Chelința existau 4 familii de iobagi, sub stăpânirea
lui Gyulafy Laszlo, care, fiind foarte săraci, au fost scutiți de impozite, în
timp ce restul iobagilor, plăteau impozite și danii nobililor unguri. Numărul
acestora crește, la 1715, fiind cu 12 familii în plus, iar din anul 1720, încă
17 familii, cu toții siliți să plătească toate obligațiile
existente la acea dată.
Teritoriul
satului Chelința a aparținut până în secolul al XV-lea, din punct de vedere
administrativ, „Cetății Aurii” (în ungurește, „Aranyismezö”), situată pe malul
drept al Someșului, între Benesat și Cheud. Localnicii chelințani, ca și cei din
satele învecinate, știu că această cetate ar fi fost construită(a aparținut) de
haiducul maramureșean Pintea Viteazul.
Unii
dintre locuitorii iobagi ai satului Chelința, s-au acoperit de glorie în timpul
războaielor austro-turce de până la 1700;se știe din surse sigure că au existat
chelințani care au participat inclusiv la asediul Vienei, în anul 1683, făcând
parte din armata austriacă. Aceștia au fost distinși cu titluri nobiliare
(amintind faptul că, la acea dată, Transilvania aparținea ca principat autonom,
Porții otomane). Printre aceștia, putem aminti familiile Fechete și Sav, care
au primit titlul de „nemeș” de la principele Ardealului, Mihail Apafi,
reconfirmat mai apoi de către împăratul habsburg, Leopold I. Astfel, într-un
document datat 1691, îl găsim pe Fechete Andriș, nobil din localitate, ca
girant într-un proces, pentru un iobag local.
O
statistică maghiară, din anul 1700, arată că în sat existau următoarele nume de
familii: Fechete, Sav, Mătieș (Meteș), Gavriș, Bălaș, Mesaroș și Rus.
Sărăcirea
populației era dată nu numai de condiția socială căreia oamenii îi aparțineau,
ci și de desele inundații provocate de râul Someș. În cursul secolului al
XVIII-lea, stăpânii unguri au folosit populația satului pentru a cultiva vița-de-vie.Nobilii
unguri au folosit din plin întreaga forță de muncă a iobagilor satului, formată
din 15 familii, cu 120 de suflete. Vinul de Chelința, de calitate extrem de
bună și cu un parfum deosebit, era cunoscut până la Budapesta și Viena, toți
nobilii din jur cumpărându-și parcele cu vie. Satul avea un sigiliu propriu
încă din anul 1850, cu inscripția „Sigiliu Comunei Kelencze”. Emblema satului
era un lot cu viață-de-vie, mai pronunțat, ieșite în evidență fiind, două corzi
de viță legate cu un țăruș.
După
anul 1700, satul a căpătat un aspect unitar, fără hiatusuri în interiorul
zonelor locuite; pe Valea Hijului și, până la Valea Purcărețului, au locuit și
locuiesc și azi țigani, în timp ce, de la Valea Purcărețului, în jos pe drum,
pe Deal și până la Valea Vălceilor, români, iar de aici până la Valea Hotarului
(și azi, chiar mai încolo cu cca. 300 de metri), iarăși țigani.
La
începutul veacului al XVIII-lea, ținutul a fost cuprins de o foamete mare,
datorită inundațiilor și recoltelor slabe. Pentru familiile care au primit drepturi
nobiliare, nemeșii, situația a fost mai ușoară,deoarece aceștia erau scutiți de
dări și robotă, primind și dreptul de a construi mori pe Someș. Acestea aduceau
venituri foarte mari, proprietarii lor făcând parte din rândul aristocrației
locale („bocotanii”). În condițiile în care aceștia nu se căsătoreau cu fiice
de iobagi sau invers, în cursul secolului al XVIII-lea, se stabilesc în Chelința
nobili străini precum: Roman din Sașa, Ghețe din Vărai, Ilieș (Iliș) din
Benesat, Chiș din Vărai și Pop din Mireșul Mare.
Cum
dările erau plătite numai de către locuitorii iobagi, o statistică realizată de
către autoritățile maghiare la 1715, arată că dările au fost plătite în Chelința
de 13 familii, cu 108 membrii; la 1720, numărul acestora a crescut la 17 familii,
cu 153 membrii, iar la 1733, dările au fost plătite de 34 de familii.
O
evidență religioasă din anul 1750 arată că, în Chelința, populația era de 274
de suflete, de religie greco-catolică.
Pe
parcursul secolului al XVIII-lea, situația economică a iobagilor chelințani s-a
mai îmbunătățit, deoarece toți cultivau loturile personale cu cereale, creșteau
vite și li se permitea pășunatul în pădurile nobililor. Aceștia creșteau boi și
vite, pe care le foloseau pentru a presta cele 3 zile pe săptămână de robotă
pentru stăpânul lor. Întârzierea la lucru sau nehrănirea regulată și la timp a
boilor, erau pedepsite cu, de la una la 25 de lovituri de bâtă.
În
timpul lucrului erau supravegheați de către slujitorii nobilului care, nu le
permitea nici un moment de odihnă; de aici a rezultat obiceiul mestecatului
tutunului („țineau bagău”). De sărbătorile de iarnă, Crăciun și Anul Nou, erau
obligați fiecare să-i dea nobilului câte o găină, 20 de ouă și 2 pui.
Revenind
la statistica religioasă, vom constata, în primul rând, faptul că populația era
de confesiune unită cu Roma și, în al doilea rând, că numărul acesteia este
într-o continuă creștere: așa cum arătam și mai devreme, la 1750, erau 274 de
suflete, iar la 1847, 499 de suflete. Începând cu anul 1896, constatăm în toate
statisticile prezența țiganilor. Aceștia au fost aduși începând cu anul 1895,
de către învățătorul Vasile Merlaș, care era și judele satului, pentru a lucra
la construcția casei (locuită azi de către Mircea Merlaș, împreună cu familia).
Revenind, să spunem că, la 1896, erau 625 de suflete, împreună cu țiganii
(element etnic nelipsit de atunci și, majoritar astăzi), la 1906 – 644 de
suflete, 1910 – 790 de suflete, 1920 – 749 de suflete. La 1930, cu ocazia
primului recensământ din România Mare, era precizată populația pe etnii: 845 de
suflete, din care 640 români, 183 țigani și 22 evrei.
În
decursul existenței sale, satul Chelința a avut mai multe biserici. Consultând
arhiva parohială Chelința în urmă cu mai mulți ani, am descoperit faptul că
prima biserică a satului a fost construită în zona numită „Arini”, undeva pe la
mijlocul secolului al XV-lea. Această biserică a fost mai apoi vândută satului
Săplac (Aluniș) din județul Sălaj; biserica a fost construită în totalitate din
lemn. A doua biserică a fost construită din piatră și acoperită cu șindrilă, pe
deal, în anul 1725. Cea de-a treia și ultima, a fost construită în anul 1938,
pe ulița principală a satului, ea servind și astăzi ca lăcaș de cult ortodox.
Primul
preot amintit în actele bisericești este Pop
Vasile, în anul 1733. Prima casă parohială a fost construită în timpul
preotului Horincar Ignatie, pe grădina bisericii din deal. În anul 1872, în
timpul preotului Simion Timofte, aceasta a fost mutată acolo unde este și
astăzi, lângă Valea Lespezoii, fiind mai aproape de biserică și de zona
centrală a satului.
Înainte
de anul 1848, nu se putea vorbi de școală. Prima școală a fost construită după
hotărârea sinodului vicarial de la Șimleul Silvaniei, din 1850, când s-a
hotărât ca în fiecare sat să existe școală. Astfel, în anul 1854, primul învățător,
Moise Conea, ținea cursuri cu copiii din sat într-o casă închiriată (nu se menționează
unde). Drept bănci erau folosite niște scânduri sprijinite pe țăruși înfipți în
pământ; se învăța din bucoavna cu litere latine și chirilice. Bucoavna, adică
alfabetul, era scrisă pe niște cartoane care erau agățate pe pereți. Plata învățătorului
era o mierță de mălai, adică 25 de kg/familie și 25 de cruceri (moneda
imperială).
În anul
1868, a fost ridicat primul local de școală în Chelința, în locul numit Valea
Glodului, cu bani adunați de la membrii comunității locale. Clădirea se
compunea din: o sală de clasă, o tindă (anticameră) și o cameră de locuit
pentru învățător.
În anul
1902, sub îndrumarea învățătorului Vasile Merlaș, s-a construit localul altei școli,
mai mari, situată în centrul satului, mai spațioasă și mai frumoasă; era
compusă din două săli de clasă, un coridor și o locuință cu două camere pentru
învățător. Această clădire a servit ca școală până în anul 1966. În 1960, a
fost construit localul școlii noi, în care se învață și azi, în locul numit
Gura Uliței. Din anul 1966 și până în anul 1979, vechea clădire a școlii a
servit drept cămin cultural, an în care a fost demolată, locul său fiind luat
de un cămin cultural modern, cu o suprafață de 375 m2, care poartă
numele rapsodului popular Emil Gavriș, originar din Chelința. De-a lungul
anilor, aici s-au făcut diverse spectacole, serbări școlare, a folosit drept
sală de cinema, a existat aici și o bibliotecă; de asemenea s-au organizat și
încă se mai organizează nunți ale locuitorilor satului.
O serie
de tineri români, care s-au format de-a lungul timpului ca mari specialiști în
domeniile lor de activitate, au reușit să depășească dificultățile materiale
sau barierele legate de caracterul patriarhal al satului. În perioada
interbelică și, mai ales după aceea, în anii '60, '70 sau '80, mulți dintre aceștia
s-au implicat, pe parcursul vacanțelor, în activitățile culturale ale satului
sau comunei. Aportul lor la activitatea social-culturală a fost deosebit, o
parte din ei participând cu tot felul de inițiative, în cadrul „Societății
Culturale Tinerimea” din Ulmeni, înființată în anul 1926 la inițiativa lui
Florian Covaciu-Ulmeanu, ofițer și, în același timp, medic militar, unul din
cei care au pus bazele și au susținut Facultatea de medicină sportivă din
cadrul Universității București.
Preotul
Emil Negruțiu, autorul unei monografii a Ulmeniului, căreia din păcate i-a
lipsit complexitatea, în toată dimensiunea ei, politică, economică, culturală,
confesională – precizează faptul că, societatea în cauză a avut două ședințe
mai semnificative, în urma cărora au fost obținute anumite avantaje pentru
comună. Prima ședință ținută în 1933, când a fost organizată și planificată
construirea unui monument al eroilor căzuți pentru apărarea patriei, la Ulmeni.
A doua, ținută câțiva ani mai târziu, în 1935, a urmărit dezbaterea a o serie
de probleme ale locuitorilor comunei și a obține cât mai multe revendicări de
natură materială.
În anul
1926, chelințanii au obținut autorizație pentru construcția bărcii (luntre) de
lemn, cu ajutorul căreia puteau trece râul, o dată maximum 13 persoane. După
mai multe intervenții, în 1935, a fost obținută o nouă autorizație pentru construirea
unui pod plutitor (bac), astăzi dezafectat, pentru trecerea carelor încărcate
cu cereale și alte încărcături; a fost amplasat într-un loc convenabil, aproape
de mijlocul satului, în dreptul Drumului Podului. În anii comunismului, adică
în anul 1979, a început construcția unei punți pe cablu peste râul Someș care,
din păcate, se va finaliza abia în anul 1995, cu trecere pietonală.
Azi, satul
Chelinţa, parte integrantă, aşa cum am arătat în titlu, a localităţii urbane Ulmeni,
aduce o contribuţie importantă, atât din perspectivă materială, cât şi
spirituală pentru evoluţia dinamică a zonei şi pentru propăşirea
socio-culturală a acesteia.
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ
2.
Cocean, Pompiliu, Geografia regională a
României, Ministerul Educației și Cercetării, Proiectul pentru învățământ
rural, București, 2005.
3.
Tufescu, Ioan, România, Editura Științifică,
București, 1974.
4.
Coteţ, Petru, „Depresiunea Baia Mare în
probleme de Geografie”, Vol.V, 1901-1904.
5.
Petri, Mor, ,,Szilagy Varmegye
monographiaja” (Monografia comitatului Sălaj), 1902, Vol. IV.
6.
Arhivele Statului Sălaj, Zalău, Fond.
Prefectura Sălaj, ,,Cartea de Aur”
7.
Consiliul Județean Sălaj, A2 A.N., Fond.
Prefectura Județului Sălaj, ,,Monografii sanitare, Monografia comunei
Ulmeni”, nr. 224, întocmită de dr. Șandor Alexandru, medic de circumscripție,
3 august 1938.
8.
Suciu, Coriolan, ,,Schiță monografică a
Sălajului, Dicționarul istoric al localităților din Transilvania”, Vol. II,
Editura Academiei, 1968, Consiliul Județean Sălaj, A2 A.N., Fond. Prefectura
Județului Sălaj.
9.
. Bandula, Octavian, ,,Pe plaiuri
maramureșene”, Editura Stadion, București, 1971.
10.
Filipescu, Alexandru, ,,Istoria
Maramureșului”, Baia Mare, 1940.
11.
Arhivele Statului Sălaj, Zalău, Fond.
Comitatul Solnocul de Mijloc, Urbari, 1999/1785.
12.
Prodan, David, ,,Iobăgia în
Transilvania în secolul al XVI-lea”, Vol. I, II, Editura Academiei R.S.R.,
București, 1967.
13.
Prodan, David, ,,Iobăgia în Transilvania în
secolul al XVII-lea”, Vol. I, II, Editura Științifică și Enciclopedică,
București, 1986.
14.
Păcurariu, Mircea, ,,Istoria bisericii
ortodoxe române”, Editura Institutului biblic și de misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, București, 1992.
15.
Ulmeanu, Matei, „Pagini memoriale”, vol. I,
Editura Solstițiu, Satu-Mare, 2000.
16.
Arhivele Statului Baia Mare, Fondul Consiliului
Popular Ulmeni, „Istoricul Comunei Ulmeni”.
Prof.Mircea Botiș
Preot Radu Botiș
Lucrare prezentata in cadrul Sesiunii de
Comunicari a Cercului de Istorie si Socio-Umane a Colegiului National `Samuel
von Brukenthal` din Sibiu(23 mai,2012).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu