Părintele Eugen Tănăsescu, ne oferă câteva învăţături despre
simbolurile pascale, invenţiile de marketing şi modul în care trebuie petrecute
marea sărbătoare a creştinătăţii.
- Părinte Eugen
Tănăsescu, vorbiţi-ne despre Sărbătorile pascale. Ce reprezintă Paştele? Ce
semnificaţie are noaptea de Înviere?
- Paştile reprezintă fundamentul creştinismului, anume
Învierea Domnului Iisus Hristos. Ea este desăvârşirea sensurilor unei sărbători
iudaice, Paştele evreiesc, care celebra momentul eliberării poporului iudeu din
robia Egiptului şi trecerea acestuia prin Marea Roşie. Însăşi denumirea de
„Paşte“ semnifică această „trecere“, care în creştinism devine eliberare din
robia păcatului şi „trecerea“ noastră de la moartea păcatului la viaţa întru
Hristos.
Omenirea caută cu înfrigurare scăparea din moarte, boli,
suferinţe şi necazuri, dar nu mulţi acceptă Viaţa pe care ne-o dă Hristos. De
aceea, mulţi rămân înspăimântaţi în faţa morţii, necrezând în Înviere. Dar
creştinul, prin Înviere, omoară moartea.
De aceea, noaptea de Înviere reprezintă hotarul dintre două
lumi şi, totodată, înnoirea vieţii întru Hristos. Această noapte este
„Revelionul“ cel adevărat al creştinilor.
- Cum se cuvine să
petrecem această sărbătoare?
- Creştineşte, urmând lui Hristos. Dacă în perioada Postului
Mare şi al Săptămânii Patimilor am părăsit păcatul şi l-am „îngropat“, în
noaptea Învierii trebuie şi noi să înviem sufleteşte. Esenţa Învierii constă în
faptul că omul poate reintra în comuniune cu Dumnezeu, luându-şi de la El
întreaga energie necesară vieţii spirituale şi materiale.
Învierea repară greşeala lui Adam care a crezut că poate
trăi doar prin propriile sale puteri, în afara comuniunii cu Dumnezeu. Este şi
o ispită a omului contemporan: să facă totul prin sine, uitând că viaţa este un
dar şi un dat de la Dumnezeu. De aceea, Hristos este numit şi Adam cel Nou,
întru care toţi suntem chemaţi să renaştem sufleteşte.
Fără Înviere suntem deja morţi, aşa că trebuie să o serbăm
urmând lui Hristos cel Înviat, care are puterea să ne învieze şi pe noi.
Parafrazând, mai tehnic vorbind, Hristos este generatorul, noi suntem
consumatorii.
Toate acestea sunt simbolizate în slujba de Înviere prin:
Lumină, Pască şi imnuri duhovniceşti. Dar, pentru a le înţelege, este evident că
trebuie să ne pregătim de dinainte pentru participarea la acestea. Altfel,
neştiind ce se întâmplă, riscăm să ajungem nişte gură-cască, rătăciţi prin
curtea Bisericii, care provocăm turbulenţe inutile.
- Exista tradiţia,
atunci când eram copii, să purtăm de Paşti ceva nou. Are vreun suport în
credinţă acest obicei?
- Ar putea avea, din moment ce toate sunt făcute de Dumnezeu
„bune foarte“. Provocarea este să le şi folosim cum trebuie. Cea mai preţioasă
haină în viaţa creştinului este haina Botezului căci spune „Câţi în Hristos
ne-am botezat, în Hristos ne-am şi îmbrăcat“. De aceea, Învierea fiind
Sărbătoarea renaşterii spirituale, bătrânii noştri mai înţelepţi, obişnuiau să
simbolizeze aceste realităţi spirituale prin practici materiale. Mai mult, şi
Sfântul Pavel face un paralelism între virtuţile creştine şi obiecte materiale:
sandale, coif, armură, haine. De aceea, ar fi bine ca hăinuţele noi cu care
îmbrăcăm pe copii să simbolizeze puritatea şi sfinţenia cu care să îmbrăcăm
sufletele noastre, făcându-le asemenea copiilor, cum spune Hristos: „Dacă nu
veţi fi precum pruncii, nu veţi intra în Împărăţia Cerurilor“.
- De ce se ia Lumină
de la slujba de Înviere? Cât trebuie păstrată?
- Lumina cea materială simbolizează Lumina spirituală a lui
Hristos şi ea trebuie să fie sursa vieţii creştinului. Chemarea preoţilor de a
lua Lumină este un îndemn la sfinţenie, la primirea lui Hristos, ca Lumină pe
drumul vieţii. Cine nu are Lumină în întunericul păcatelor, se va dezorienta,
se va prăbuşi şi, într-un final, va pieri.Există însă şi o legătură aparte
între Lumina materială şi cea spirituală. Aşa cum avem grijă de cea materială
să o ţinem cât mai mult aprinsă, tot aşa trebuie să avem grijă şi de Lumina
spirituală, să ne lumineze cât mai mult sufletul. Graba cu care unii suflă în
Lumina pascală denotă superficialitatea cu care tratează pe Hristos în viaţa
lor.
- În orice sărbătoare creştină nu se bucură numai sufletul,
ci şi trupul. Prin urmare, cum spune Psalmistul, pâinea hrăneşte şi vinul
veseleşte inima. Dar mâncarea nu este doar o aglomerare de materie, ci este
darul lui Dumnezeu. „Căci nu numai cu pâine va trăi omul, ci şi cu tot Cuvântul
ce iese din gura Lui Dumnezeu“.
Atât viaţa biologică, cât şi cea vegetală, sunt lucrări ale
lui Dumnezeu. Prin urmare, noi primim alimentele ca pe nişte resurse,
instituite de Dumnezeu, cu care omul conlucrează spre a le dobândi. Creştinul,
când se aşează la masă, ştie că cele puse dinainte sunt rodul conlucrării
dintre el şi Dumnezeu. Aşa că fiecare aliment are un simbolism propriu şi
trebuie primit cu evlavia cuvenită, dar nu trebuie consumat în mod necesar.
Din păcate, epoca de consum tinde să ne distrugă această
viziune asupra alimentelor, tendinţa fiind cea de a mânca instinctiv, precum
animalul: fără evlavie, fără măsură şi fără recunoştinţă, doar pentru
plăcere.
Oul reprezintă însăşi viaţa, cozonacul aminteşte de pâinea
harică coborâtă din Cer, mana din pustie, amestecată cu tot felul de
„minunăţii“, pasca aminteşte tot de mana cea cerească, dar în sensul Trupului
lui Hristos. Vorbesc de pâinea sfinţită de la biserică, practic, anafura
sfinţită printr-o rugăciune mai deosebită, nu mă refer la cozonacul fals
marketizat religios sub denumirea de pască.
Drobul este şi el o transformare de tip cozonac fals a unui
alt simbol pascal: mielul, care aminteşte de Mielul-Hristos, cel Răstignit de
către şi pentru păcatele noastre. Pe Acela trebuie creştinul să-L mănânce cu
prioritate, nu pe mieluţii cei cruzi. Restul e doar tradiţie populară şi
comerţ.
- De ce se vopsesc
ouăle în roşu? Este greşit să le vopsim în alte culori?
- Tradiţia populară creştină păstrează tot felul de legende
despre viaţa lui Iisus. Una dintre ele spune că cineva s-a dus şi i-a vestit
lui Pilat că Hristos a Înviat. Necrezând, Pilat a luat în râs situaţia,
replicând că doar dacă ouăle dintr-un coş din preajmă se vor înroşi, atunci va
crede. Instantaneu, ouăle s-ar fi înroşit, ca semn al Învierii.
Altă legendă spune că ouăle s-au înroşit de sângele lui
Hristos care s-ar fi prelins pe Cruce. Alţii, plecând de la cuvântul biblic că
Hristos este Viaţa, compară viaţa cu un ou, iar oul roşu este simbolul lui
Hristos care şi-a vărsat sângele pentru noi. În toate cazurile însă, Hristos,
Răstignirea şi Învierea au legătură cu oul roşu.
Altă culoare cred că nu poate intra în simbolistică, dar văd
că intră foarte bine în marketing, unii crezând că ouăle pascale pot fi
comparate cu luminile de clubbing: cu cât sunt mai divers colorate, cu atât
atrag mai mulţi clienţi. O fi valabil pentru clientul secularizat, care simte
şi el nevoia să-şi desfete simţurile într-o atmosferă paralelă de sărbătoare,
după propria sa dorinţă.
De altfel, presa relatează an de an despre „petrecerea de
Înviere”, ajunsă o mare şi gravă confuzie a Învierii, sub deviza: „Învierea,
trăită ca distracţie cool“. Replica mea ar fi: „Hristos nu ne distrează, ci ne
înviază“.
- Iepuraşul de Paşti
e tot o invenţie capitalistă?
- Vector de marketing
cred că se cheamă. Cei supăraţi pe religie o vor scoasă din spaţiul public, dar
n-au nici o jenă să folosească timpul de sărbătoare ca timp de comerţ. Dar
pentru că nu înghit religia, fabrică vectori iluzorii. Istoria e veche şi o
găsim chiar şi între ucenicii Domnului, în persoana lui Iuda Iscarioteanul.
Capitaliştii ne lasă senzaţia consumistă că ai de câştigat dacă mergi după
iepuraş şi tot cumperi sau petreci sărbătorile lumeşte, prin nu ştiu ce locaţie
turistică.
La final, profitul lor creşte din buzunarele tale. Iar tu
rămâi cu tonele de mâncare de pe „mesele încărcate şi îmbelşugate“, din care
arunci cam jumătate (conform unor statistici BBC). Asta doar pentru că te-ai
uitat prea mult la „magia“ iepuraşului, dar nu şi la nevoile tale reale de
consum. De asta, capitalismul tinde spre „căpietalism“ - adică ne căpiază.
Stimularea consumului prin neuro-marketing este ultima
redută a profitabilităţii, cu riscul de a sărăci resursele şi a deveni
nemilostivi. Măcar de-am da la săraci surplusul, dar încă nu facem pe deplin
asta: lacomul nu zice „ajunge“, un râu în gură de i-ar curge. Iar iepuraşul
vrea ca, an de an, râul să fie mai lat şi mai adânc. Dar degeaba ai masa plină,
dacă inima ţi-e goală. Ar trebui să înţelegem că masa de Paşti este, în
realitate, o retrăire a Cinei celei de Taină. Altfel, e doar o sindrofie.
- De ce nu se
serbează Paştele precum Crăciunul, într-o singură zi pentru toţi creştinii?
- Mai întâi, o precizare. Învierea se serbează trei zile.
Este singura sărbătoare creştină care ţine trei zile (Duminică, Luni, Marţi),
în cinstea Sfintei Treimi, care lucrează Învierea Fiului lui Dumnezeu.
Revenind, diferenţele de dată sunt generate de diferenţele
de calendar. Ortodocşii calculează Paştele după calendarul vechi, neîndreptat
(iulian), deoarece nu toate Patriarhiile Ortodoxe au acceptat îndreptarea de
calendar. Uniformitatea datei Învierii în Ortodoxie este esenţială, simbolizând
unitatea de credinţă. Lumea apuseană calculează însă după calendarul îndreptat
(gregorian), plus o serie de calcule care stabilesc luna plină.
Din când în când, datele pot coincide, datorită unor
conjuncturi astronomice. Regula stabilirii datei Învierii în Ortodoxie este
următoarea: prima Duminică cu lună plină (astronomic calculată), după
echinocţiul de primăvară, dar să nu coincidă cu Paştele evreiesc, în caz
contrar amânându-se o săptămână.
- Unde se petrece
Paştele conform tradiţiei? La mănăstire, în comunităţile mici?
- Oriunde este un sfânt Altar şi unde se oficiază slujba de
Înviere. Fiecare poate alege biserica la care merge, după propriile criterii
duhovniceşti. Unii se simt mai bine în atmosfera intimă a micilor lăcaşuri de
cult, alţii preferă măreţia catedralelor şi a mulţimilor de oameni. În toate
este însă prezent Hristos, cel ce se dăruieşte tuturor, fără deosebire.
- Unde trebuie
întâmpinată Învierea: laolaltă cu gălăgioşii care vin doar să socializeze sau
într-o biserică retrasă şi liniştită, unde te simţi mai aproape de Dumnezeu?
- Gălăgia generată de unii „credincioşi“ este datorată
faptului că unii îşi aduc şi apucăturile la biserică, pe care nu le-au lepădat
în timpul Postului Mare. Fiecare poate alege unde merge. Oricum, gălăgia la
care vă referiţi dispare în prima parte a slujbei, deoarece aceşti
„credincioşi“ cred că luatul de Lumină şi de Pască sunt suficiente.
Dar nu este aşa. E ca şi cum dintr-un tratament prescris de
doctor, tu iei numai ultima pastilă. Importantă este Sfânta Liturghie, la care
desigur că rămân cei evlavioşi, care vor să trăiască în comuniune reală cu
Dumnezeu. Restul merg repede să îngurgiteze o mâncare falsă, nu pe Hristos,
Hrana adevărată. Aşa că, indiferent unde ne-am afla, gălăgioşii dispar primii.
Dar ei pierd cel mai mult. Lumina şi Pasca sunt zero fără Hristos.
- Paşte sau Paşti?
- E o dilemă a specialiştilor. Cărţile de cult recomandă
„Paşti“. Regretatul domn George Pruteanu susţine şi el varianţa „Paşti”, fiind
pluralul de la „Pască“. Eu, însă, recomand să nu ne pierdem în detalii:
recomand Învierea. Esenţa sărbătorii este Învierea, iar personajul principal
este Hristos, de care unii se ascund elegant în spatele termenului „Paşti“ sau
„Paşte“.
- Care este urarea
corectă de Paşti?
- Este o prelungire a ceea ce am spus adineauri. „Hristos a
Înviat“ este urarea corectă şi ea pretinde un răspuns, o rezonare, o asumare a
acestui adevăr. De aceea, se şi răspunde: „Adevărat a Înviat“. Secătuirea
sufletului ne transformă însă până şi urările: le dorim pe toate „fericite“,
fără a şti exact ce-i fericirea: Paşte fericit, Crăciun fericit, Sărbători
fericite (atât de vag încât nici nu mai identificăm care sunt ele) etc. Urări sterile
şi lipsite de viaţă, doar pentru a-L evita pe Hristos. Fără Înviere nu este
fericire. Căci sursa fericirii rămâne tot Hristos.
Redacţiei Adevărul şi tuturor cititorilor le transmit şi eu
bimilenara binecuvântarea pascală: „Hristos a Înviat!“. Preluare Adevarul.ro
Cristian LAURENŢIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu