MILIAN OROS SAU „RADIOGRAFIA CLIPEI”
Motto „Învață de la
ziua de ieri, trăiește pentru astăzi și speră la ziua de mâine.Cel mai important lucru este să nu te oprești niciodată din întrebat”. Albert Einstein
Termenul de radiografie se folosește mai mult în medicină și
anume o radiografie înregistrează pe film fotografic imaginea
structurală a unui obiect, se permite astfel examinarea obiectelor netransparente pentru lumină pe
baza proprietății acestor radiații(gama sau x)
de a fi penetrante.
În cele ce urmează voi încerca să prezint o radiografiere
dincolo de cuvinte sau pornind de la ele în lumina iubirii față de actul creator a romanului
„Jurnalul”scris de Milian Oros –o carte de comunicare și
iubire. Romanul devine transparent în urma unei analize a factorului „timp”Așa
cum spune Biblia„dacă dragoste nu e, nimic nu e” acel „nimic”prezentat de carte e „clipa prezentă” sau „prezența clipei” trăită într-un décor geografic
românesc, cu personaje care au preocupări și
gândiri românești-cu un stil authentic
adoptat de scriitor.
La prima vedere, pentru cei care în urma lecturării cărții urmăresc doar iubirea dintre cele două personaje ale romanului: Călina și Lucian s- ar putea trage concluzia că această „lucrare lirico-epică” ar fi o „filozofie a
iubirii” un roman de dragoste … și
atât. Dar acest lucru nu este întru totul adevărat!
Da, este un roman de dragoste, dar iubirea e doar un
pretext! E urmărită înfiriparea dragostei, dezvoltarea treptată a sentimentelor dintre cei
doi protagoniști, apoi împlinirea iubirii prin apariția
unui copil – privind spre viitor, dar pe lângă toate acestea există multe alte aspecte care pot fi luate în considerare.
Cel mai important aspect este „COMUNICAREA”, e descoperită
„lumea în care trăim”- ca pe o minune și
aici revin din nou la genialul Einstein care scria că „Există două moduri de a există în viață.
Unul de parcă nimic nu ar fi un miracol, al doilea de parcă orice este miracol. Este o comunicare permanentă și agreabilă între cele două suflete pereche
atât din punct de vedere sentimental, comportamental cât și științific. Fiind cercetători la un Institut de inginerie genetică - cei doi își unesc forțele
pentru a realiza planul trasat de proiectul „Genomul uman”. Munca la același proiect îi apropie sufletește.
Dacă am realiza O SECȚIUNE
PERFECTĂ A SUFLETULUI celor două personaje în care jumătatea sferei din stânga să reprezinte trecutul
-fără de care nu ar putea exista prezentul; la mijlocul sferei să fie
prezentul- prezent- iar sfera din dreapta va fi viitorul, atunci am avea o imagine perfectă a planurilor sferei
literare prezentate în roman care pendulează cu prezentarea trecutului sentimental spre
viitor. Prezentul gândurilor cercetătorului Lucian e mereu legat de „jurnalul Sofiei”
jurnal ce este dat spre lecturare Călinei care încearcă să-l înțeleagă
mai bine pe iubitul ei, luând în considerare și
o a doua părere -cea a iubitei care-l părăsise fără a-i da nici o
explicație actualului său prieten.
Prezentul se derulează paralel cu trecutul, nici nu se putea
altfel, e o explicație a atitudinilor din timpul prezent. Luând în considerare că timpul
prezent, trecut și viitor sunt prezente în același
roman, sunt legate și se explică unul
pe altul -putem trage concluzia că romanul „Jurnalul” e o radiografie a clipei prezente, o
prezentare a sentimentelor, gândurilor, frâmântărilor personajelor principale raportate la timpul
prezent.
• E un prezent la care istoria e la ea acasă, sunt cercetate
urmele cetății de scaun a lui Burebista de la Popești,
cartea e interesantă și prin evocarea
sub o formă sau alta (amintire, excursie, trecere cu mașina
pe lângă…) -vizita la Mănăstirea Rohia cu a sa bibliotecă minunată, vizitarea
unor locuri istorice sau încărcate de istorie- dar… toate din România. Astfel
apar nume ca: George Pop de Băsești -
tribun al Ardealului unit cu țara,
localitatea Purcăreț din M.M. unde
tinerii merg în vizită la mama soacră (care de data aceasta nu e ca „o poamă
acră”)- drumuri obiceiuri și tradiții din Ardeal. Scriitorul acordă ca și-n alte cărți
ale sale o atenție sporită pentru tot
ce-I românesc(„tot ce-I românesc, nu piere”). Astfel cercetarea sitului
arheologic de la Argedava din România se face paralel cu cea din Deșertul Colorado din renumita Vale a Morții –locuri unde s-au găsit schelete
asemănătoare de oameni gigantici. Pornind de la harta genetică a omului s-ar fi
putut merge mai departe cu imaginația îmbrățișând
ideea realizării unui om care să nu fie atât de înalt ca scheletul de la Argedava, dar nici ca omul de azi-omul zilelor noastre. În
urma transformărilor făcute de ingineria genetică acest „nou om”ar avea cele cinci simțuri mult mai dezvoltate(o vedere de pisică, la deplasare o viteză de șoim, un auz care să perceapă mult mai multe sunete etc: ținând seama că din
cele 35000 de gene multe sunt commune tuturor ființelor, atunci se vor lua în considerare numai genele specifice omului; dar, în
acest caz am fi trecut în domeniul fantasticului și
probabil acest orizont nu a fost în atenția
scriitorului.
Felicităm intenția
autorului de a realiza un roman captivant cu un dialog asemănător cu cel din „Arta conversației” cartea Ilenei Vulpescu, cu niște personaje care-și urmăresc visul cercetării și-l
realizează, cu scene de dragoste realizate parcă de un spirit feminin, cu trimiteri la locuri și peisaje românești
minunate, cu povestea istoriei care străbate timpurile.
MUREȘAN OLIMPIA, LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI, filiala MARAMUREŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu