Comemorăm poetul, dar important era omul viu Mihai Eminescu,
cel atît de pribeag prin lume, cu toate că avea însuşiri intelectuale ieşite
din comun, inteligenţă, originalitate şi creativitate, unite într-un geniu
literar cum pămîntul ţării n-a mai dat, fie s-o fi pierdut în masa ţăranilor
creatori de Mioriţă şi de mituri zamolxiene.
Eminescu a avut şansa să se nască într-o familie relativ
înstărită şi a urmat şcoli de calitate, cu profesori-maeştri care i-au dat
libertatea să citească ceea ce-l interesa, literatură, filosofie, mitologie
comparată, istorie, economie politică. În plus, a avut curajul, încă de la
vîrsta adolescenţei, să-şi cunoască la pas poporul cel mare. A avut şi o a
treia şansă de formare, o bursă de stat la Universitatea din Berlin, de unde
s-a întors fără diploma de doctor în filosofie. Şi se ţinea seama de diplome şi
atunci!
A început să publice poezii la 16 ani, depăşindu-i ca stil
şi metodă pe scriitorii vremii. Eminescu a fost recunoscut ca mare poet, a fost
ajutat de contemporani (ministrul Titu Maiorescu), a primit cîteva slujbe, pe
care le-a îndeplinit cu ardere de sine, dînd mai mult decît luînd. Cei care au
pierdut sîntem noi! Un director de bibliotecă, un revizor şcolar, un
editorialist s-ar mai fi găsit, dar un poet care să scrie 12 drame istorice
naţionale, în versuri, precum Shakespeare, aşteptăm de 130 de ani (una dintre
aceste piese de teatru ar fi avut titlul Bogdan Dragoş). Eminescu a simţit cu
tristeţe că timpul e scurt şi s-a grăbit să toarne în forme noi, de poezie
lirică, epică şi metafizică, limba veche şi-nţeleaptă.
A plecat de jos, în folclor se află marea rezervă de energie
spirituală a poporului român care te ridică. Şi-a asumat rolul de poet. Ce s-ar
fi întîmplat dacă Mihai Eminescu ar fi fost laureat de Regatul României şi ar
fi primit o remuneraţie suficientă pentru a trăi şi a scrie. Să fi fost numit
scriitorului secolului, mileniului. Probabil ar fi refuzat titlul, n-ar fi
putut să trăiască rupt de cei din jur. Poezia înseamnă emoţie ieşită din
experienţe trăite la sursă, combinate cu idei livreşti. Factorul ereditar este
important, dar medicul cultural a fost decisiv în orientarea sa către
literatură. Ar fi putut să devină om de ştiinţă, să cerceteze domenii care n-au
fost investigate vreodată…
Cum să nu avem încredere în adolescenţi, de vreme ce
Eminescu de la 16 ani a creat capodopere literare?! La 33 de ani, practic a
apărut boala şi nu a mai scris, perioadele de luciditate şi criză alternînd
imprevizibil. De ce atîta suferinţă într-o viaţă scurtă de om?! Aşa ne trăim
bucuriile, cu spectrul durerii deasupra. Societatea a încercat să-i aline
suferinţa fizică, Eminescu a fost tratat la Viena, dar starea sa nu s-a
ameliorat. Ştia, pe la 31-32 de ani, a scris că mai are un singur dor, să fie
lăsat să moară la marginea mării, codrul să-i fie aproape şi nimeni să nu
plîngă în urma sa…
Ei bine, este drama noastră, la fiecare 15 iunie citim seara
poezii de Eminescu, din ediţii mai vechi sau mai noi, datate sau comentate,
emoţia revine vie şi suspinăm după fratele şi fiul nostru, Eminescu, aşa cum îl
simţim.
Credea în înzestrarea poporului român, a cărui rezervă de
istorie şi mit trebuie valorificată. În doar 17 ani, a învăţat citind cu
asiduitate şi a creat o poezie originală, pe care o visa extinsă la nivelul
geniilor Goethe, Shakespeare, Wagner. Voia să scrie mari opere, să nemurească
poporul român – nu pentru gloria sa, comoditatea sa, casa sa. A tipărit o
singură carte, iar gazetăria i-a adus antipatii politice şi reproşuri, i-a
ocupat timpul cu texte doctrinare. Şi totuşi, încă din timpul vieţii, a fost
recunoscut ca poet naţional şi aşa a rămas, ca modelul de suflet românesc,
mioritic şi melancolic, visător, dedicat naţiunii şi tradiţiei nereacţionare,
grav, profund şi salvator prin creaţia sa spirituală.
Creatorul vrem să-l readucă pe poet sub teiul înflorit şi
sfînt!
Autor: Nicolae GOJA
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu