A apărut noul număr, 107, al revistei Lettre Internationale,
editată de Institutul Cultural Român.
SUMAR Nr. 107
RETROSPECTIVE
Șerban Pavelescu –
Războaiele României Mari ................................... 3
SPIRITUL EUROPEI
Michael Ignatieff – Să-i facem loc lui Dumnezeu
.................................. 17
ECONOMICE
Adrian Mihalache – Cameralismul
......................................................... 40
ISTORICE
Neal Ascherson – Prin urechile acului
.................................................. 46
ARTE
Daniel Sur –Farsă ori statement?
........................................................ 67
IDEI LITERARE
Enrique Vila-Matas – Gloria solitară
.................................................. 80
BIBLIOTECA „LETTRE INTERNATIONALE”
***
Către cititorii noştri
În 1919, în timp ce floarea diplomaţiei române apăra
interesele ţării la Tratativele de Pace, situaţia a luat o întorsătură
neaşteptată: Ungaria a devenit o republică sovietică, sub guvernarea lui Bela
Kun. Pe de o parte, acesta a procedat la represalii dure ale clasei politice
interne, iar, pe de altă parte, a trecut la ofensivă pentru recuperarea
Transilvaniei. Micii aristocraţi maghiari din Transilvania (crăişorii, cum îi
numea scriitorul român de etnie maghiară Tamasi Aron, în romanul cu acelaşi
nume) au prins inimă, sperând la revenirea lor in statu quo ante. România se
găsea, aşadar, prinsă între două republici sovietice: cea rusă şi cea maghiară,
care acţionau în cooperare şi aveau, amândouă, intenţii invadatoare. În aceste
condiţii, armata română a ripostat, dar a avut restricţii de înaintare din
partea convenţiei aliate. Şerban Pavelescu relatează, cu exactitate de istoric,
cum s-au petrecut lucrurile. Armata franceză şi-a asumat răspunderea faţă de
aliaţi, iar armata română i-a învins pe maghiari, ajungând la Budapesta, unde a
eliminat pericolul bolşevic.
Odată Clujul eliberat, s-a pus problema retrocedării către
români a Teatrului Naţional. Delia Enyedi arată cum a avut loc acest proces şi
evocă ultimele reprezentaţii cu Hamletale actorilor maghiari, în teatrul de
care aveau să se despartă. Până la urmă, situaţia a ajuns, cu timpul, într-o
stare de armonie admirabilă. Teatrul Maghiar din Cluj, cu sediul în fosta
operetă, este unul dintre cele mai bune din ţară, iar colaborarea cu Teatrul
Naţional se desfăşoară în cele mai bune condiţii. Regizorii români montează
spectacole la Teatrul Maghiar, iar cei maghiari, la Teatrul Naţional.
Dan Ciachir îşi continuă evocările vieţii bucuresştene de
ieri-alaltăieri. Scenele sale „de epocă” ne redau un oraş în care viaţa
adevărată se trăia în zone umbroase, iar „misterele Bucureştiului” sunt
dezvăluite în aşa fel încât să ne incite curiozitatea şi să ne menţină continuu
într-o stare de suspans.
Problema identităţii europene continuă să fie preocupantă.
Michael Ignatieff analizează raporturile pe care le întreţine societatea
liberală cu practicile religioase. Laicitatea, un concept interesant, dezvoltat
în Europa, cu precădere în Franţa, se cere acum reinterpretată, pentru că este
privită şi (eventual) respectată în mod diferit de către diferitele grupuri
religioase, îndeosebi de cele musulmane.
Georges Didi-Huberman porneşte de la o operă de artă video a
lui Ai Weiwei, pentru a examina problema migraţiei în masă şi modul în care se
reflectă ea în demersul artistic. Deseori, tema devine un simplu punct de
pornire pentru exhibarea talentului.
Judith Revel se întreabă, dintr-o perspectivă istorică,
asupra responsabilităţii autorităţii care, sigură pe legitimitatea ei, decide
asupra dreptului de viaţă şi de moarte al celor mulţi şi neajutoraţi. Dacă o
deviză binevoitoare în timpuri de stabilă bunăstare ar fi: „să nu-i laşi pe
alţii să moară, ci să-i ajuţi să trăiască”, în vremuri în care dificultăţile
devin provocări apare deviza cinică: „să nu-i laşi să trăiască şi să-i ajuţi să
moară”. Dacă ne-am lua după înţelepciunea populară, am zice altfel: „cine nu e
lăsat să moară nu te mai lasă să trăieşti”.
Rodica Binder trece în revistă dezbaterea teoretică despre
viitorul Uniunii Europene. Aceasta este cu atât mai acută în Germania, unde
deschiderea graniţelor iniţiată de Angela Merkel a bulversat viaţa socială şi
politică. Autoarea ne atrage atenţia asupra unui roman semnificativ, „Capitala”
de Robert Menasse. Capitala nu este alta decât Bruxelles, unde „în spatele fațadelor sterile, impersonale, austere, de
sticlă, beton și oțel, ale edificiilor europene, pe coridoare,
în birouri, în sălile de conferințe,
autorul descoperă treptat o lume colcăitoare, tragicomică, rațională și
absurdă în același timp”. Este o satiră
a birocraţiei lipsite de viziune, care guvernează doar în propriile sale
scopuri o Europă (încă) unită.
Creşterile semnificative de salarii şi de pensii au stârnit
teama de inflaţie. Teoria economică arată că o inflaţie moderată, ţinută sub
control, favorizează creşterea. Totuşi, perioadele de inflaţie explozivă au
lăsat urme adânci în memoria colectivă. Mircea Coşea lămureşte distincţia
dintre inflaţie negativă şi deflaţie, iar explicaţiile lui contribuie la
destrămarea temerilor nefondate, dar şi la întărirea circumspecţiei raţionale.
Spre deosebire de societatea actuală, care se află sub semnul economiei de
piaţă, cu mâna ei invizibilă, în Europa Centrală din secolele XVII şi XIIII a
fost domininată doctrina cameralismului, care presupune intervenţia
paternalistă a statului pentru asigurarea prosperităţii economice. Adrian
Mihalache prezintă ideile fundamentale ale cameralismului şi relevanţa lor,
oarecum neaşteptată, pentru societatea informaţională. Se ştie că marea
prosperitatea postbelică a Europei Occidentale, în cei „treizeci de ani glorioşi”,
a fost legată de Planul Marshall. Neal Ascherson ne arată şi în ce măsură, dat
fiind că revenirea economică începuse dinainte, iar planul respectiv avea doar
să o accelereze. Legăturile subtile dintre reconstrucţie, Planul Marshall şi
Războiul Rece sunt puse în evidenţă cu acuitate şi ingeniozitate. Aflăm cu câtă
grijă a fost redactată propunerea către URSS să intre în plan, în aşa fel ca
aceasta să nu poată fi acceptată, consecinţa fiind că şi celelalte ţări aflate
sub obedienţă sovietică au fost excluse.
Între revoluţia din 1911 a lui Sun Yat Sen şi invazia
japoneză, China a suferit o perioadă de instabilitate, dar a cunoscut şi
deschiderea spre cultura occidentală, însoţită de o mare efervescenţă
intelectuală. Louisa Chiang şi Perry Link rememorează această perioadă şi arată
că ea a devenit acum un reper pentru societatea chineză, o sursă de nostalgie,
aşa cum este pentru noi societatea interbelică.
Arta contemporană este un teritoriu în care, dacă intri,
poţi fi sedus, dar ai rareori şansa de a fi ghidat. Heinz Peter Schwerfel ne
arată complexitatea acestui teritoriu, în care relaţiile pur estetice între
creatori şi contemplatori sunt dublate de o reţea de interese în care intervin,
alături de artişti şi public, finanţatorii, curatorii, galeriştii,
colecţionarii, comentatorii şi negustorii de artă. Unii artişti abili, ca Jeff
Koons şi Damien Hirst, îşi gestionează propriul succes de stimă, dar şi material.
Noi suntem încă sub influenţa paradigmei romantice a artistului boem,
descoperit abia după moarte. O excepţie este Nicolae Alexi, care se ţine la
distanţă de mecanismele pieţii, fără să fie indiferent la realităţile ei.
Iolanda Malamen pătrunde în universul acestui pictor şi grafician, unul dintre
artiştii care mai crede, precum Leonardo da Vinci, că pictura ţine de spirit,
nu de meşteşug. Ilustrăm copertele revistei cu două lucrări ale acestui artist
care revizitează cu ironie etape întregi ale istoriei artei, asupra cărora
proiectează sensibilitatea lui aparte.
Jules Verne a refuzat să publice orice ar fi de natură să
tulbure sensibilitatea şi să slăbească fermitatea tinerelor generaţii cărora li
se adresa. A lăsat, de aceea, în manuscris, o lucrare în care este vorba de
sfârşitul lumii, aşa cum o cunoştea la vremea lui, şi de reconstituirea, după
douăzeci de mii de ani, a unei alte lumi, parţial asemănătoare cu cea distrusă,
parţial diferită de ea. Lucrarea lui trimite înainte la romanul de succes Planeta
maimuţeloral lui Pierre Boulle, dar îl depăşeşte pe acesta prin tragism şi
profunzime filosofică.
Am ales pentru secţiunea Biblioteca Lettre fragmente
literare care credem că-i vor face pe cititori să se îndrepte spre cărţile din
care le-am extras. Constantin Abăluţă ne oferă un fragment dintr-un nou roman
scris în stilul său inconfundabil, aparent cinic, de fapt, dulce-amărui, cu
modulaţii subtile de tonalitate. Romanul Ludmilei Uliţkaia este scris în
spiritul literaturii ruse, adică este profund şi expresiv, fără preocuparea de
a se încadra în curentele dominante (mainstream). Marea surpriză este însă
romanul Parages (Cotloane) al lui Theodor Cazaban, apărut iniţial la Editura
Gallimard, în 1963. Autorul face parte din familia ilustră, care include
personalităţi ca marele actor Jules Cazaban, teatrologul Jean Cazaban,
compozitorul şi muzicologul Costin Cazaban, sculptorul Ion Irimescu etc. El a
fugit din ţară în 1947, cu puţin timp înainte de proclamarea Republicii
Populare şi s-a stabilit la Paris, într-un mediu cultural dominat de stângism,
ostil convingerilor sale. Manuscrisul său a fost foarte bine primit de către
Gallimard, care i-a oferit un contract în alb pentru încă patru romane, care au
rămas, din păcate, nescrise. Paragesa fost un succes incontestabil, fiind
preţuit de critici influenţi, precum Claude Mauriac, fără să mai vorbim de
elogiile confraţilor întru exil ca Virgil Ierunca şi Mircea Eliade. Este un
monolog interior scris într-un stil rafinat, înrudit cu cel al „noului roman
francez” la modă în acei ani.
Se vede că ideile nu ne lipsesc, nici talentul de a le
formula. Deseori, însă, norocul lipseşte de la apel.
Adrian Mihalache
Buna ziua ,As vrea sa compar revista LETRRE INTERNATIONALE in limba romana . numerele 102- 107 Ma puteti ajuta ? Astept raspuns pe artaplavitu@yahoo.com MULTUMESC . SARBATORI FERICITE !
RăspundețiȘtergere