de Gheorghe Pârja
Au venit peste noi legile austerității! Adică se
strânge cureaua, oamenii simpli își numără banii din portofel, privesc cu
prudență la rafturi, iar tentațiile sunt ispititoare. Ochii văd inima cere, ce
să faci dacă n-ai putere de cumpărare. Nu-i o jelire zadarnică, camuflată în
puf de rating, ci este o realitate dureroasă. Aveți în față un cumpărător
constant, firesc și necesar pentru casă. Această îndeletnicire aproape
cotidiană îmi oferă posibilitatea să văd cumpărătorii de aproape. Să le citesc
în ochi vrerea unor produse, dar și ce își pun în coș. Am observat că în
magazinele prin care cutreier s-au rărit cumpărătorii, iar șefii de magazine au
redus personalul. Casele de marcat au rămas singure.
Într-un magazin destul de arătos, o singură doamnă
servește cumpărătorii. Imaginile sunt suficient de dezolante, care spun multe
despre starea omului de rând. Da, a venit austeritatea peste noi. Efectele se
vor vedea mai târziu, colo în ajunul sărbătorilor, fără brad de Crăciun. Se
preconizează ca Nașterea Mântuitorului să-i afle pe mulți dintre noi cu
amintirile trecutului. Dă, Doamne, să nu am dreptate! Din partea puterii primim
îndemnuri la optimism. Aflat într-o ofensivă de imagine, pentru a convinge
cetățenii că ar fi bun de președinte de țară, premierul Marcel Ciolacu s-a
gândit să arunce undița populismului în marea suficient de derutată a
românilor. Care nu sunt înduioșați de pildele lui.
O faptă stângace, ca să nu spun altfel, s-a petrecut
recent cu premierul nostru. A apărut la televiziuni, a postat pe rețelele de
socializare imagini care arătau cum cumpără el românește, cu bani românești.
L-am văzut și eu pe micul ecran cum făcea cumpărături într-o atmosferă
singuratică, destul de sfios în fața rafturilor. Era magazinul cu un singur
cumpărător. Cică a luat tot ce avea nevoie. S-a întors spre camera de filmat și
ne-a spus: „Am luat salată, castraveți, ceapă și niște cartofi, mere, pate
Ardealul, salam săsesc, ulei și zahăr, ouă, iaurt, telemea de oaie și o bere
Ursus produsă la Buzău.” Cică a plătit 93,50 de lei. Da, un mod suficient de
proletar de a convinge opinia publică despre starea prețurilor.
Premierul ne-a întins o capcană și nu ne-a spus ce
cantități a cumpărat cu aproape 100 de lei. Am avut curiozitatea să estimez eu
cât a cumpărat și mi-a ieșit că nu poți hrăni o familie cu trei persoane. O
masă austeră, fără nicio exagerare gastronomică. O gospodină cu umor a avut și
alte completări. A făcut o mâncare fără pâine, roșii și piper. Premierul
Ciolacu s-a ambiționat să ne arate că suta de lei are forță de cumpărare. A
fost poveste riscantă, deoarece are șanse să supere pe multă lume, inclusiv pe
cumpărătorul care sunt, să mă pună în încurcătură. Eu aș numi suta premierului
ca fiind sută electorală. Până la un punct este firească animația cu pricina,
că și așa se transformă în voturi speranța noastră, dar când zbaterea
candidatului are contur ridicol, este bine să arătăm că ne-am dat seama de
insurecția păcălelii.
Analistul economic Constantin Rudnițchi, printre
primii jurnaliști care a venit în Maramureș imediat după decembrie 1989, crede
că suta de lei, simbolul cumpărăturilor consistente în viziunea premierului,
nemulțumește pensionarii și asistații sociali, îngrijorați de creșterea
prețurilor. Că suta săracului este mai grijulie și mai mică decât suta
bogatului. Chiar și abordarea este diferită. O parte a cetățenilor români sunt
îngrijorați de creșterea inflației. O altă categorie, redusă numeric, este cea
pentru care suta de lei nici nu contează. Prietenul Constantin ne aduce aminte
că suta de lei este o valoare care vine din socialism. Suta de lei dinainte de
1989 era, de fapt, falsă. Cumpărătorii aveau bani, dar nu și produsele pe care
să îi cheltuiască și de aceea suta de lei părea că are o valoare mai mare decât
o avea, ne spune analistul.
Dar în regatul inflației suta de lei își pierde mult
din valoare. De aceea strădaniile premierului de a ne convinge că încă poți
cumpăra o mulțime de produse cu o sută de lei sunt inutile și electorale. Că eu
nu mă împac cu ceremonia exagerării, când fiecare dintre noi cumpănește zilnic
fascinația zădărniciei. După anul 1990 rata inflației a fost foarte mare. În
acei ani puterea de cumpărare a sutei de lei a fost complet distrusă. Adică
suta de lei devenise o mie, sau chiar un milion. De aceea în vorbirea curentă
de astăzi mai auzim rămășițe ale acelei inflații. A rămas în memoria colectivă
astfel că nu puțini români continuă și astăzi, după două decenii de la
denominarea leului, să numere sutele cu mii sau milioane.
Inflația actuală afectează puterea sutei de lei. De
aceea, insistențele premierului pe subiectul suta de lei au darul mai mult să
irite decât să convingă. Obsesia sutei de lei a urcat și pe portative lirice:
Ce părinți! Niște oameni acolo și ei, care știu dureros ce e suta de lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu