de Gheorghe Pârja
Prima mea reacție la cele întâmplate până acum, în
tulburata campanie electorală românească, a fost complexul de inferioritate
față de apariția, mai greu de înțeles pentru mine, a unui meteorit pe cerul
evenimentelor. Un domn cu vorbă puțină, invocând până la disperare poporul
român! În loc să facă referire la alegătorii dumisale. O parte a alegătorilor
fiindu-i alături. Fiți democrat în exprimare, domnule candidat!! Și cei mai
indiferenți cetățeni au privit cu interes, chiar cu uimire, apariția acestui
personaj în vâltoarea electorală. Și eu, care sunt conectat cu informația, sunt
în tabăra uimiților. Cum nu am abandonat căutarea prin scris, am desțelenit
terenuri pentru a mă dumiri ce se întâmplă în jurul meu.
Așa am ajuns la un text publicat recent în revista
„România literară”, semnat de Mihnea Măruță. Autorul a lucrat în presă, este
doctor în filosofie și predă cursul de filosofia comunicării la Departamentul
de Jurnalism din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”. Este autorul cărții
„Identitatea virtuală”(Editura Humanitas, 2023), în care scoate gândirea
românească din rutina de a comenta lucrări străine și, totodată, ridică
discursul asupra lumii digitale. Cartea ilustrează destinul nostru în lumea
aparențelor digitale. Articolul, apărut în „România literară” nr. 51-52, 2024,
explică într-un limbaj adecvat, ce stă în spatele campaniei pe care candidatul
la Președinția României a făcut-o pe rețeaua TikTok. Este un text fără
metafore, de specialitate, care se vrea lămuritor pentru viața virtuală. Cum a
fost creat candidatul?
„Cum se face o asemenea operațiune națională? Se
contractează o firmă care știe digital marketing (adică măruntaiele rețelelor).
Cu câteva luni înainte de alegeri, firma creează un nucleu de comandă, o
echipă operațională, care se ocupă de acest client și de campania lui. Se
deschide o platformă de tip CRM (Customer Relationship Management), similară
celor folosite de o companie care își targetează clienții pentru un magazin
online. În spatele CRM e o altă platformă, denumită Data Management Platform
(DMP), care folosește softuri de targetare și profiling. (Toate aceste
mecanisme sunt specifice comerțului online). Se înființează o pagină principală
sau un cont principal în fiecare rețea de socializare, la care se conectează
platforma CRM (și, implicit, mecanismul de profiling). Se deschid, în toate
rețelele, cât mai multe conturi și grupuri cu același scop, care sunt
administrate de aceleași persoane aflate la nucleul de comandă.
Se încep postările pe acele pagini și pe acele
conturi, înainte de campania electorală. Fiecare persoană care se alătură unui
grup și fiecare persoană care dă doar un singur like/love, conturilor deschise
de nucleul de comandă devine țintă, fiind retargetată de softurile platformei
CRM, la fel ca în campaniile de comerț online. Se recrutează voluntari pentru
operațiune dintre persoanele cele mai implicate. Se realizează automat un
profil extins, cu mii și mii de caracteristici, fiecare votant care intră,
chiar și o singură dată, în aria de acoperire a companiei. Persoanele care sunt
deja atrase de partea companiei sunt întreținute cu mesaje care să le confirme
alegerea.
Nehotărâții sunt retargetați cu mesaje diverse, în
funcție de pasiunile lor, în ideea că măcar unul dintre acestea îi va atrage.
Astfel se creează rețele secundare și terțiare, cercuri concentrice în cercuri
concentrice, iar toate informațiile se adună în centrul de comandă, prin
intermediul platformei CRM. În câteva luni se formează un bazin de milioane de
persoane cu profiluri extinse, care sunt bombardate continuu cu aceleași
mesaje, dându-le sentimentul că sunt parte a unei mișcări salvatoare, sau măcar
de schimbare. Majoritatea acestor votanți au senzația că au ales liber să
participe la mișcare. Odată venită campania electorală, se modifică numele unor
pagini care păreau benigne și se trece la scopul propriu-zis al campaniei.
O națiune întreagă este astfel otrăvită, prin
otrăvirea a sute de mii de familii și de minți vulnerabile. Astfel, votul nu
mai are nicio legătură cu programe politice sau cu rațiunea. Astfel, votul este
rezultatul unei momeli adaptate fiecărei minți, momeală care exploatează
vulnerabilități, frustrări și neîmpliniri personale. Stop joc!”
Nu fac niciun comentariu deoarece nu mă pricep să
deslușesc acest labirint. Dar am simțit nevoia să ofer celor care stăpânesc
lumea virtuală această viziune a autorului. Care ne mai spune în cartea sa: „Cu
fiecare minut pe care îl dăruiești rețelei de socializare, aceasta îți cunoaște
și mai bine sentimentele. Nu numai că nu te poți bate cu ea, dar nici măcar nu
știi ce știe ea despre tine”. Acesta ar fi destinul nostru în lumea aparențelor
digitale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu