Observ că domnului Daniel Funeriu îi place să compare
sistemul de învăţământ din România cu sistemele din Uniunea Europeană. Fostul
ministru nu s-a gândit să compare şi „realizările” din perioada mandatului său
cu cele ale omologilor săi europeni. Dacă ar fi făcut asta, ar fi înţeles, aşa
cum noi toţi am făcut-o, că ar fi putut împrumuta multe alte idei bune şi în
interesul elevilor români, în afara clasei pregătitoare. Domnul Funeriu a luat
acest model şi l-a lăudat cum că ar fi fost aplicat în 25 din cele 27 de state
europene. Şi atât.
Problema clasei pregătitoare este un subiect sensibil şi
constat că fostul ministru al Educaţiei nu ştie ce acte normative a semnat, ba
chiar mai grav, nici ce lege şi-a asumat prin răspundere. Voi evidenţia două
puncte esenţiale ale acestei chestiuni: în primul rând, nu a fost realizat
niciun studiu de impact legat de ceea ce priveşte clasa pregătitoare, iar în al
doilea rând, Legea Educaţiei nu specifică unde să se desfăşoare activitatea
clasei pregătitoare, spune doar că această clasă se află în zona învăţământului
primar. În schimb, ordinul de ministru dat de domnul Funeriu spune că
obligatoriu, clasa pregătitoare trebuie făcută la şcoală.
Normal este însă ca părinţii, împreună cu profesorii, să
decidă unde este mai bine pentru copiii lor să funcţioneze iar acest lucru
trebuie făcut în baza unei discuţii, unei dezbateri publice la nivelul
şcolilor, grădiniţelor, nicidecum printr-un ordin de ministru dintr-un Cabinet
din care nu se ştie cu adevărat faţa învăţământului. Ca urmare, mutarea clasei
pregătitoare pentru a funcţiona la grădiniţă sau la şcoală nu cred că este o
problemă iar unde va funcţiona pe viitor această clasă cred ca se poate decide
plecând de la realitate, mai exact, să se realizeze o analiză după primul
semestru pentru a vedea dacă condiţiile în care se desfăşoară clasa
pregătitoare, programa şi toate materialele sunt bune.
În altă ordine de idei, nu ştiu la ce vârstă a început
domnul Funeriu şcoala, însă copiii de 7 ani, în 90% din cazuri, sunt în clasa
I. Ca urmare, teoria sa, cum că grădiniţele din România cuprind copii cu vârste
cuprinse între 3 şi 7 ani, este incorectă. În ceea ce priveşte rata de
cuprindere a copiilor la grădiniţă, aceasta nu a crescut cu absolut în nimic,
putem spune chiar că nu sunt aşa de aglomerate. Mai mult, e absurd să compari
generaţia din anul 2000 cu cea din 2012 ca număr de copii şi să spui că în
prezent sunt cu un milion mai puţini în clasele I-VIII, mai ales dacă ţii cont
de faptul că rata de natalitate din România este într-o continuă scădere.
Îi cer imposibilul
lui Funeriu: să îmi arate programele şcolare europene
Am tot auzit afirmaţia potrivit căreia ar fi fost cadre
didactice pregătite special. Când s-au pregătit special? Lucrările au fost
întârziate încă din luna februarie, chiar dacă Ministerul Educaţiei era condus,
la acea vreme, de domnul Funeriu. Programele europene de care dânsul spune că
le-ar fi avut din fonduri europene să le caute şi să ni le arate şi nouă. Ştiu
că îi cer „imposibilul”, pentru că nu există aceste programe, pentru că tot ce
susţine domnia sa este o minciună clară, grosolană. Dacă dânsul găseşte un
program european cu grup ţintă profesorii care trebuiau să lucreze la clasa
pregătitoare, chiar îl rog să îl facă public. În caz contrar, tăcerea şi
aplecarea capului ar fi de aplaudat.
Pentru că văd că dezinformarea continuă din partea domnului
Funeriu, în ceea ce priveşte cele opt licitaţii pe opt euro-regiuni, reamintesc
că, în momentul în care eu am preluat Ministerul Educaţiei, nu exista decât o
singură regiune în care s-a pus caietul de sarcini pentru licitaţie publică.
Toate celelalte erau într-o amânare şi o întârziere impardonabilă iar dacă nu
se făcea această contractare directă, la nivelul fiecărei şcoli, cu siguranţă
nu am fi avut, nici în 17 septembrie, mobilierul şcolar necesar.
Cu toate acestea, numai domnul Funeriu ne poate explica de
ce o licitaţie ce trebuia finalizată în luna august, cu bani în buget încă din
luna ianuarie, a fost ridicată abia în luna mai. Chestiunea aceasta cu anularea
a fost cauzată de întârzierea inexplicabilă a procedurilor de către ministrul
Funeriu. Pe de altă parte, nu cred că unităţi şcolare şi consiliile de
administraţie sunt, în momentul de faţă, incapabile să achiziţioneze direct
mobilierul necesar clasei pregătitoare, mai ales că părintele şi profesorul şi
directorul sunt direct interesaţi să creeze cele mai bune condiţii pentru
copii. În altă ordine de idei, putem discuta şi despre banii pentru materiale
şcolare, bani pentru care nu s-a făcut absolut nimic. Cu greu am aprobat
Hotărârea de Guvern undeva la mijlocul lunii mai, ceea ce dovedeşte, încă o
dată, că la nivelul ministerului Educaţiei, pe durata mandatului lui Funeriu nu
a fost nici un interes pentru implementarea clasei pregătitoare.
Încă un lucru pe care vreau să-l precizez este cel legat de
programele şcolare, care au fost cu întârziere pregătite, mult prea târziu iar
efectul acestui program va fi cuantificat abia la mijlocul acestui an şcolar.
Nu mai vreau să aduc în atenţie decât faptul că în perioada ianuarie-februarie,
profesorii erau nevoiţi să facă recensământul elevilor, în condiţiile în care
exista o bază de date la nivelul autorităţilor locale, inclusiv la nivelul
Ministerului Muncii. Aici putem discuta, de asemenea, de o lipsă de
profesionalism, pentru că implementarea clasei pregătitoare trebuia să înceapă
din prima zi a publicării în Monitorul Oficial a Legii Educaţiei Naţionale sau
chiar în prima zi în care Guvernul Boc, împreună cu Funeriu, şi-au angajat
răspunderea pe această lege. S-a constatat că nu s-a făcut nimic în afara
programelor şcolare pentru clasa pregătitoare iar dacă domnul Funeriu este aşa
preocupat de programele din clasa pregătitoare eu îl rog public să explice
părinţilor din România de ce Ministerul Educaţiei, sub patronajul domniei sale
nu a scris nicio frază, nicio propoziţie, din ceea ce înseamnă noile programe
şcolare care trebuiau implementate pentru clasa a V-a anul trecut şi pentru a
VI-a şi a IX-a anul acesta. Dacă s-a dorit, într-adevăr, reforma sistemului de
învăţământ, de ce nu a fost capabil să scrie aceste programe şcolare atunci
când şi-a asumat răspunderea pe această lege? Această lege, în forma ei
actuală, trebuie radical modificată în punctele ce ţin de programe şcolare,
ciclu şi structură de învăţământ.
Întrebare adresată
domnului Daniel Funeriu
Un ultim lucru vreau să punctez, în privinţa declaraţiilor
năucitoare din partea aceluiaş domn Funeriu legate de bacalaureatul
profesional. Îl rog să explice, dacă ştie, dacă nu, îi punem la dispoziţie
materiale, câte tipuri de bacalaureat sunt în Franţa şi poate, cu această
ocazie, aflăm şi care este tipul de bacalaureat pe care l-a susţinut domnia sa.
Îl informez că în Franţa există trei tipuri de bacalaureat, noi cu greu am
adoptat a doua formă în România şi cred că, până la finalizarea Legii Educaţiei
în Senatul României, vom asista şi la alte modificări în zona examenelor de
bacalaureat, de admitere.
Publicat de LIVIU MARIAN POP, ministru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu