Prefectul Sorin
Rednic şi directorul Direcţiei Judeţene de Statistică, Vasile Pop, au avut
astăzi, 26 septembrie a.c., o întâlnire de lucru cu primarii şi secretarii
unităţilor administrativ-teritoriale pe tema alegerilor parlamentare din data
de 9 decembrie. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a precizat că actele
normative care stabilesc cadrul juridic necesar pentru organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi a Senatului sunt: Legea nr.
35/13.03.2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr.
215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu
modificările şi completările ulterioare; Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.
46/01.09.2012 privind modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii
administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, precum şi unele măsuri pentru buna organizare şi
desfăşurare a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2012
şi Hotărârea Guvernului nr.
888/01.09.2012 privind stabilirea datei de desfăşurare a alegerilor pentru
Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2012.
Legislaţia prevede că alegerile parlamentare în România se
desfăşoară cu respectarea caracterului universal, egal, direct, secret şi liber
exprimat al votului. Deputaţii şi senatorii se aleg în colegii uninominale,
prin scrutin uninominal, potrivit principiului reprezentării proporţionale.
Norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaţilor este de un deputat la
70.000 de locuitori. Norma de reprezentare pentru alegerea Senatului este de un
senator la 160.000 de locuitori, a adăugat prefectul de Maramureş. La alegerile
parlamentare din anul 2012 dreptul de vot se exercită pe baza actului de
identitate: cartea de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de
identitate; paşaportul simplu însoţit de orice alt document emis de
autorităţile străine, care dovedeşte reşedinţa, în cazul cetăţenilor români cu
reşedinţa în străinătate; paşaportul simplu cu menţiunea privind stabilirea
domiciliului în străinătate, în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în
străinătate; paşaportul diplomatic sau de serviciu, în cazul membrilor
reprezentanţelor diplomatice; carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor
din şcolile militare. La alegerile pentru Camera Deputaţilor şi a Senatului din
data de 9 decembrie 2012 se folosesc următoarele tipuri de liste electorale:
listele electorale permanente;copiile de
pe listele electorale permanente; lista electorală suplimentară.
9 octombrie data delimitării secţiilor de votare
Cel mai târziu la data de 25 octombrie 2012, structurile
teritoriale ale Direcției pentru Evidența Persoanelor și
Administrarea Bazelor de Date tipăresc și
pun la dispoziția primarilor listele
electorale permanente, în două exemplare. Prevederile legislative prevăd că
primarul este obligat să comunice judecătoriei orice modificare în listele
electorale permanente. Pentru organizarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor
şi a Senatului din anul 2008 s-a
înfiinţat Registrul secţiilor de votare, administrat de către Autoritatea
Electorală Permanentă, cuprinzând delimitarea şi numerotarea secţiilor de
votare de pe teritoriul României. Secţiile de votare rămân fixe, cu excepţia
modificărilor ce necesită actualizarea. Delimitarea secţiilor de votare se
stabileşte în termen de 30 de zile de la stabilirea datei alegerilor, cel mai
târziu la data de 9 octombrie 2012 de către primari, împreună cu prefecţii şi
cu structurile teritoriale ale Direcției
pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, fără ca
acestea să depăşească limitele colegiilor uninominale pentru Camera
Deputaţilor. Secţiile de votare se organizază în localităţile cu o populaţie de
peste 1.500 de locuitori, câte o secţie de votare la 1.000 - 2.000 de
locuitori; în localităţile cu o
populaţie sub 1.500 locuitori, o singură secţie de votare; se pot organiza
secţii de votare şi în satele sau grupele de sate cu o populaţie de până la 1.000
de locuitori, situate la o distanţă mai mare de 3 km faţă de sediul secţiei de
votare din reşedinţa comunei, oraşului sau municipiului.Numerotarea secţiilor
de votare din ţară se stabileşte de către prefecţi, iar numerotarea secţiilor
de votare din străinătate se stabileşte de către Ministrul Afacerilor Externe,
prin ordin. Sediul şi dotarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din
fiecare coelgiu se vor asigura de către primari, împreună cu prefectul. Pentru
reducerea cheltuielilor necesare în vederea desfăşurării procesului electoral,
primarii vor utiliza bunurile materiale recuperate de la alegerile anterioare
şi aflate în stare bună.
Dan Bucă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu