Profesorul Ioan-Aurel Pop, presedintele Academiei Romane, este un
cărturar român care-şi iubeşte ţara, conştient de tarele acesteia, dar mai ales
de valorile ei. Este românul care vorbeşte cu durere despre trădările şi
vânzările la care am fost şi suntem supuşi, care înţelege perfect profunzimile
şi potenţialul extraordinar al neamului românesc.
El face o radiografie extrem de precisă a situaţiei naţiunii române, la
o sută de ani de la Marea Unire. Nu mai suntem uniţi între noi pentru că nu ne
mai iubim şi nu mai avem încredere în neamul nostru, și asta nu numai din
pricina globalizării induse de noile tehnologii mediatice, ci mai ales din
pricină că, atât din afară, cât şi din interior, s-a luptat ca noi să devenim
„un aluat moale”, uşor de modelat de cei ce ar vrea ca românii să piară de pe
acest pământ.
Domnia sa este cat se poate de transant atunci cand spune:
<<Aparent,
Centenarul ne găsește bine, pentru că existăm într-o țară
aproape la fel de întinsă ca Marea Britanie; pentru că suntem membri ai UE și
NATO, adică facem parte din clubul selecților
și nu din „blocul comunist”, cum se întâmpla acum trei
decenii; pentru că trăim, respirăm, călătorim (cel puțin o
parte dintre noi), în vreme ce alte neamuri au dispărut din lume, s-au topit în
alte popoare etc. Înaintașii de acum 100
de ani și de mai înainte au trăit o apoteoză a
unirii, au avut o obsesie a unirii și au avut conștiința că
făuresc o Românie nouă pentru eternitate. Noi ne-am cam blazat și
credem că toate ni se cuvin fără eforturi mari.
Romanii,
din care ne tragem, cel puțin în parte,
aveau o vorbă: Nihil homini natura sine magno labore dat, adică „Natura nu dă
nimic omului fără mare stăruință”.
O țară și o
națiune nu se fac o dată pentru totdeauna, ci se
construiesc și se primenesc mereu.
Poate că suntem mai uniți decât acum un secol, dar adesea doar prin declarații bombastice, uitând de unirea cotidiană, de binele zilnic pe care se cuvine să-l facem în numele unirii, de credință, de adevăr și de dreptate.
Poate că suntem mai uniți decât acum un secol, dar adesea doar prin declarații bombastice, uitând de unirea cotidiană, de binele zilnic pe care se cuvine să-l facem în numele unirii, de credință, de adevăr și de dreptate.
Mulți
dintre noi, în loc să facem binele aici, la noi, prin profesionalism, prin
zbateri continue, prin luptă, ne ducem pe alte meridiane și ne
punem experiența în slujba altor „uniri” și a
altor „patrii”.
În
concluzie, Centenarul nu ne găsește așezați și
mulțumiți și
nici țara nu o găsește
întreagă, așa cum au făcut-o liderii luminați în
1918…
„Identitatea
popoarelor – o realitate foarte puternică astăzi”
De
mii de ani trăiesc oameni la Dunăre și la Carpați,
pe Olt și pe Mureș, pe
Siret și pe Nistru, și
asemenea oameni, chiar dacă s-au perindat mereu, nu au lăsat vreodată acest
pământ nelocuit și nechivernisit.
De
peste o mie de ani, românii s-au aflat, alături de alții,
între truditorii gliei de pe aceste locuri. Nu este de prisos să le cunoaștem
originile, taina limbii vorbite, credințele,
dorurile și jalea, nuntirile și
prohodurile, trecerile și petrecerile.
Așa,
vom înțelege mai bine, poate, de ce „lacul
codrilor albastru” este încărcat de „nuferi galbeni”, sau cum au reușit
arhitecții de la 1500 să facă minunea de
Mănăstire a Argeșului, înveșnicită,
în credința populară, prin sacrificiul Anei și al
Meșterului Manole, sau cum ajunge un om matur ca Ion al
Glanetașului să se închine și să
sărute pământul reavăn, descoperindu-se ca la rugăciunea de dinaintea icoanei.
Gesturi
similare fac toți oamenii, de oriunde și de
oricând, dar aura care le însoțește
pe cele mai sus evocate se-arată numai la acest popor și
numai pe acest pământ, semn că românii și
România au un fel al lor de a fi. Secolul trecut de la Marea Unire este un bun
prilej de a-i face și pe alții –
prieteni, neprieteni sau indiferenți – să ne vadă,
să ne cunoască și să ne înțeleagă,
cu identitatea noastră de români.
Simplu
spus, identitatea românească este felul de a te simți
român, iar această simțire vine prin
limbă, credință, origine, nume, tradiție,
obicei, strai, pământ și cer etc. Avem
nevoie de identitate națională ca să nu
fim ai nimănui.
La
unele popoare, naționalitatea se confundă cu cetățenia
și nu te poți bucura de
nimic pe lumea asta dacă nu ai identitate națională.
Toate
popoarele se raportează la identitatea lor, iar unele o fac chiar în mod
ostentativ, atrăgându-ți atenția
că ele există, că au un mesaj de dat lumii, că nu se lasă în voia sorții.
Americanii se laudă de multe ori că ei sunt universaliști și nu
naționaliști. Este însă
de ajuns să vezi anumite manifestări ale vieții
cotidiene și să te convingi de contrariu.
Astfel,
circulă lozinci de genul Buy
only American! („Cumpără numai ceea ce este american”), la școală
se vorbește zilnic despre „părinții
patriei”, toate sărbătorile sunt americane, de la Columbus Day până la
Thanksgiving etc. Polonezii se caracterizează prin Biserică și
prin Chopin, sârbii prin sacrificiul de la Kossovopolje (1389), italienii prin
Risorgimento etc.
Am
întâlnit mereu intelectuali străini care să vorbească despre identitatea
proprie, care să critice „naționalismul”
altora, dar nu am întâlnit niciodată polonezi, unguri, americani, francezi ori
germani care să se critice pe sine în felul în care o fac românii. În rest,
identitatea popoarelor este o realitate foarte puternică astăzi, chiar și
atunci când acest lucru este negat sau nu este recunoscut pe față.
„A
respinge țara înseamnă a te respinge pe tine”
„Satul
global”, despre care scria McLuhan, ne-a apropiat, dar ne-a și
îndepărtat unii de alții în același
timp. Suntem mai vecini și mai străini
concomitent, mai aproape și mai departe…
Ne ducem să ne vedem rudele și prietenii în
Australia sau în America, dar nu ne vedem cu vecinii de scară și nu
vorbim cu colegii de grupă. Sau vorbim – dar pe net, prin Facebook!
Românii sunt și ei prinși în acest vârtej.
Românii sunt și ei prinși în acest vârtej.
Generația
mea, care a prins și alte vremuri, încearcă să redeștepte
anumite cutume, anumite valori ale tradiției,
dar se lovește uneori de un zid dur. Dacă, de
exemplu, încerc să le explic adolescenților,
tinerilor, taina muncii tăcute la câmp, la seceră și la
coasă, a țăranilor de odinioară, horele din sat,
doina și jalea, nuntitul și
prohoditul etc. îmi dau seama că ei nu au cum să înțeleagă
toate astea. Motivele sunt legate, firește,
de globalizare, de accelerarea ritmului Planetei, de modernizare.
Sunt
însă și motive mai profunde. Generația
mea, chiar dacă nu a fost toată rurală, a avut șansa
să mai miroasă pământul reavăn, să simtă fânul proaspăt cosit, să vadă curgând
sudoarea muncii fizice, sub soare dogoritor ori sub vânt și
viscol.
În
plus, a mai avut o șansă, anume
aceea de a se împărtăși din toată
experiența universală prin lecturi solide și
prin dascăli de excepție, dăruiți școlii
și națiunii. Azi
toate acestea s-au pierdut. Zestrea omenirii zace în cărți,
pe care nu le mai citește nimeni.
Necazul este că nu se citesc integral nici e-book-urile sau cărțile
electronice. Prin urmare, dacă nu luăm măsuri, riscăm să
devenim toți otova, cu mințile
odihnite și goale, instrumente bune de manipulat
de către forțe malefice,care stăpânesc
comunicarea și care au puterea să ne îndrepte pe
calea dorită de ele.
Din
păcate, întâlnim foarte des un sentiment de respingere față de
țară, mai ales atunci când vorbim de civilizație.
Este justificat acest sentiment?
Sentimentul despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli. Românii sunt un popor deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces dirijat, de „deschidere” fără limite.
Sentimentul despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli. Românii sunt un popor deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces dirijat, de „deschidere” fără limite.
Pe
de altă parte, noi am trecut prin mai bine de patru decenii de comunism, care a
fost demonizat pe bună dreptate și care ne-a
făcut să ne simțim vinovați,
înjosiți, victime etc. Nu-i vorbă, nici în
trecut nu am dus-o foarte bine, aici, ca „enclavă latină la porțile
Orientului”, bântuită de inamici, jefuită de regate și
imperii orgolioase, ciuntită mereu de oameni și
teritorii. Țara nu a prea fost a noastră, pentru că
ne-o luaseră alții demult și
ne-am refăcut-o cu greu.
Pentru
că nu am fost în rând cu marile puteri și
nici nu am gustat din sentimentul elitei, ne-am lăsat ușor
amăgiți și
ne-am dezgustat de noi înșine. A respinge
țara înseamnă a te respinge pe tine, pentru că ce este țara
fără oameni, fără români?
Or,
noi nu găsim nimic mai bun să facem decât să hulim România așa de
mult cum nici un inamic străin nu reușește!
Firește, ne apucă uneori remușcările
și dorul, ne ceartă parcă părinții și
bunicii deveniți țărână,
ne mustră icoanele din „casa dinainte” sau de pe tâmpla bisericii, dar ne
„revenim” repede și nu facem nimic ca să îndreptăm situația.
Dimpotrivă,
în loc să ne purtăm crucea și să spunem
străinilor cine suntem și de ce vorbim
românește, de ce credem în Dumnezeu colindând și de
ce mai strângem fânul doinind, ne declarăm altceva decât români și
trecem mai departe. Sunt neamuri mult mai oropsite și
mai umilite de soartă decât al nostru, dar nu-și
declină identitatea, originea, tradiția.>>
Prof. Univ. Dr. Ioan-Aurel Pop,
Președintele Academiei Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu