Foaie periodică, gratuită a Parohiei
Malovăţ-Mehedinţi
Anul XVIII(2018), nr. 378(16 –31
Iulie)
Dragii
mei enoriași!
Biserica și Marea Unire(VII). Au urmat zile de înălţătoare bucurie a
întregii naţiuni româneşti, când armatele române recucereau pas cu pas fiecare
metru de pământ românesc, când aceleaşi
armate au trecut victorioase Carpaţii. Presa vremii şi scrierile memorialistice
din acel timp vorbesc de felul cum a fost primită armata română de populaţia
locală, majoritar românească din satele şi oraşele Transilvaniei. Puţine
momente atât de înălţătoare au fost date vreunui popor de-a lungul vremii!
Victoria Armatei române
a fost fructificată cu folos de românii de pretutindeni. Anul 1918 a fost an de
hotar în contextul marilor împliniri naţionale româneşti. Unirea cu Basarabia
(aprilie 1918), Bucovina (octombrie 1918) şi cu Transilvania (1 dec. 1918) s-a
împlinit. Era un act pecetluit cu mii de
jertfe presărate pe câmpurile de luptă, cu mii de eroi aflaţi până astăzi în
morminte ştiute sau neştiute. La aceste jertfe de viaţă şi de sânge se adăuga
lucrarea mare a neamului românesc de pretutindeni. Am putea numi aici pe cei
risipiţi prin ţările europene şi chiar pe cei de peste ocean. Poporul român îşi dovedea în faţa lumii
maturitatea, forţa şi voinţa de a fi el însuşi, de a lupta până la jertfa
supremă pentru înfăptuirea marilor sale idealuri.
Românii din
Transilvania nu s-au lăsat mai prejos decât fraţii lor din Basarabia şi
Bucovina. Anul 1918 a fost hotărâtor. Acţiunile politice întreprinse de
fruntaşii intelectualităţii transilvănene reuniţi în Partidul Naţional Român au
declanşat energii prounioniste nebănuite în rândul populaţiei româneşti din
Transilvania. Ierarhii români, ortodocşi, cât şi greco-catolici, dintre care
citez pe Ioan I. Papp al Aradului, Miron
Cristea al Caransebeşului, Dimitrie Radu al Oradiei, Iuliu Hossu al Gherlei,
Valeriu-Traian Frenţiu al Lugojului şi-au dat completa adeziune pentru cauza
românească a unirii cu Ţara. Publicaţiile bisericeşti ale vremii, precum
„Telegraful Român” de la Sibiu, ,,Biserica şi Şcoala” de la Arad, ,,Foaia
Diecezană” de la Caransebeş, ,,Unirea” de la Blaj sau ,,Glasul Poporului” de la
Sibiu s-au alăturat cu toată puterea lor de convingere altor publicaţii
ardelene prounioniste şi au format opinia populară atât de necesară declanşării
actului propriu-zis al Unirii.
În toate localităţile
Transilvaniei şi Banatului au loc întruniri, adunări, manifestaţii, iar printre
organizatorii şi mentorii acestora sunt şi preoţii. Profesorii de teologie de
la Sibiu, clerici şi mireni, au avut un rol deosebit în pregătirea actului
Unirii. La 1 Decembrie, toată populaţia românească a Transilvaniei era
pregătită pentru Unire. Istorica zi de la 1 Decembrie 1918 o dovedeşte cu
prisosinţă. Din toate satele şi oraşele Ardealului şi Banatului au venit la
Alba Iulia delegaţi într-un entuziasm de nedescris. Cu adeziuni şi semnături
din partea obştilor care-i delegaseră, reprezentanţii naţiei se duceau la Alba Iulia să-şi mărturisească crezul: noi vrem să fim una cu Ţara. Peste o sută de mii de români au fost
acolo. Erau înveşmântaţi cu haine naţionale, fluturau steaguri şi eşarfe
tricolore, cântau cântece patriotice, mobilizatoare. Ca un torent de ape veneau
din munţi şi din câmpii tineri şi bătrâni, bărbaţi şi femei, intelectuali şi
oameni simpli, având în fruntea lor preoţi cu cruci şi steaguri, călăuziţi toţi
de un singur ideal, de o singură bucurie: ctitoreau România Mare în acea zi de
sărbătoare supremă. În dimineaţa zilei de 1 Decembrie au bătut clopotele
tuturor bisericilor şi mânăstirilor din Transilvania şi Banat, vestind ziua
,,Învierii”, ziua ,,Unirii”. S-au ţinut cuvântări înflăcărate la Alba Iulia,
dar şi în satele şi oraşele Transilvaniei, astfel încât hotărârea de la Alba
Iulia era expresia voinţei unanime a întregii suflări româneşti din
Transilvania şi Banat. Intelectualitatea transilvăneană, cunoscătoare a
principiilor dreptului internaţional, consfinţea în Rezoluţia
din 1 Decembrie 1918, pe baza principiului autodeterminării popoarelor,
unirea Transilvaniei cu România. La citirea ei de către marele Vasile Goldiş,
martorii oculari spun că s-a pornit ,,un
uragan de aplauze, care a durat circa 10-15 minute. Fereastra fiind deschisă,
lumea de afară a auzit hotărârea pronunţată şi a izbucnit în chiote de bucurie,
care s-au transmis departe, până la ultimul om ce aştepta cu sufletul la gură
marea hotărâre…. Mulţi plângeau, alţii îngenuncheau şi, înălţându-şi privirile
şi mâinile spre cer rosteau rugăciuni atât de fierbinţi, că trebuiau să se audă
până la al şaptelea cer. Am înnebunit cu toţii, năzărindu-ni-se că vedem în
văzduh pe însuşi Mihai, Mircea, Ştefan, Avram Iancu. Credeam în acea zi că şi
sfinţii din cer poartă costume naţionale româneşti, iar Dumnezeu haina albă a
dreptăţii pentru toţi”. Episcopul Aradului, Ioan I. Papp, trăgea concluziile cuvenite la terminarea
Marii Adunări: ,,Ne-am prezentat… in
corpore la această sărbătoare naţională ca să dăm probe învederate că ori de
câte ori se tractează despre soarta neamului românesc, clerul şi poporul
credincios, ca fii adevăraţi una sunt în cugete şi simţiri, sunt una în
dorinţele şi aspiraţiile naţionale”.
Episcopul Miron Cristea al Caransebeşului, viitorul patriarh, completa: ,,Nu putem şi nici nu avem lipsă să retezăm
Carpaţii, căci ei sunt şi trebuie să rămână şi în viitor inima românismului,
dar simţesc că astăzi, prin glasul unanim al mulţimii celei mari, vom deschide
larg şi pentru totdeauna porţile Carpaţilor, ca să poată pulsa prin arterele
lor cea mai caldă viaţă românească”. Din delegaţia care a prezentat regelui
Ferdinand la Bucureşti Hotărârea Adunării Naţionale din Alba Iulia au făcut
parte şi episcopii Miron Cristea şi Iuliu Hossu.
Hotărârea Adunării
Naţionale de la Alba Iulia avea să fie consfinţită la Conferinţa de Pace de la
Trianon printr-un tratat internaţional
recunoscut şi parafat de toate statele europene participante, inclusiv de
Ungaria.
Unirea de la 1918
trebuia consolidată pe plan intern şi recunoscută pe plan internaţional. Nu
peste tot aveam prieteni. Un prim pas pentru consolidarea Unirii era unitatea
bisericească. Biserica Ortodoxă Română era împărţită în conformitate cu vechea
configuraţie politică. Mitropolitul primat Miron Cristea face eforturi
susţinute pentru unificarea religioasă. Are în jurul lui ierarhii din întreaga
Românie, preoţii şi credincioşii. Întrunirile care au loc în diferite oraşe ale
ţării dovedesc cu prisosinţă acest lucru. Prima întrunire a Sfântului Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române la care participau şi ierarhii din provinciile
româneşti alipite de curând Patriei - mamă s-a petrecut în 1919 la Bucureşti.
În strânsă colaborare cu autorităţile de stat, s-a formulat proiectul ,,Legii
şi Statutului de organizare a Bisericii Ortodoxe Române”, care va apare în
1925. Prin aceasta se ridica instituţia
la nivel de Patriarhat. Punerea ei în aplicare s-a făcut în acelaşi an,
împlinindu-se astfel şi aspiraţia de veacuri a Bisericii noastre de a fi pe
deplin autocefală şi autonomă.
Unirea de la 1918 a fost împlinirea unor aspiraţii de
veacuri ale tuturor categoriilor sociale româneşti, de la simplu ţăran până la
omul politic. Că ea nu a rezistat prea mult în timp, faptul nu s-a datorat
dezbinărilor interne, ci raptului istoric Ribentrop-Molotov din 1940, când
iarăşi au fost smulse de la sânul Patriei-mamă provincii româneşti străvechi,
precum Basarabia şi Bucovina. Alte multe decenii aveau să rămână sub
administraţie străină, deşi, în realitate, conştiinţa apartenenţei de spaţiul
românesc nu a lipsit niciodată, iar dorinţa de reunificare a sălăşluit în
sufletul românesc, deşi nu a putut fi întotdeauna exprimată cu tărie. Abia
evenimentele din 1989 care au bulversat Europa de Răsărit au făcut ca să
renască speranţa că idealul multimilenar al neamului românesc va avea condiţii
prielnice să se împlinească. Realităţile istorice erau însă destul de vitrege
şi nu au permis reunificarea politico-administrativă. S-a putut realiza însă,
deşi parţial, reunificarea religioasă. Ne referim la înfiinţarea Mitropoliei
Basarabiei sub jurisdicţia Patriarhiei Române, mitropolie la care au aderat
numeroşi preoţi şi credincioşi.
Unirea de la 1918 a fost
o etapă din istoria atât de zbuciumată a neamului românesc. Ea a dovedit că
împlinirea este posibilă. Aceasta ne dă speranţe pentru prezent şi pentru
viitor.
*
Sfaturi părintești.
Vom reda mai jos câteva cuvinte ale Sfântului Cuv. Siluan Athonitul despre
iubirea Maicii Domnului pentru noi, oamenii:
,,Ah, dacă am
şti cum iubeşte Preasfânta Născătoare de Dumnezeu pe toţi cei ce păzesc
poruncile lui Hristos şi cât îi este de milă şi se întristează pentru cei ce nu
se îndreaptă. Am
simţit acest lucru pe mine însumi. Nu mint, spun adevărul înaintea feţei lui
Dumnezeu, pe Care sufletul meu îl cunoaşte: cu duhul am cunoscut-o pe
Preacurata Fecioară. N-am văzut-o, dar Duhul Sfânt mi-a dat să o cunosc pe ea
şi iubirea ei pentru noi. Dacă n-ar fi fost milostivirea ei, eu aş fi pierit demult,
dar ea a vrut să mă cerceteze şi să mă lumineze să nu mai păcătuiesc. Ea mi-a
spus: „Nu-i frumos pentru mine să mă uit la tine să văd ce faci!”
Cuvintele ei erau plăcute, liniştite şi blânde, şi ele au lucrat asupra
sufletului meu. Au trecut de atunci mai mult de patruzeci de ani, dar sufletul
meu n-a putut uita aceste cuvinte dulci şi nu ştiu ce i-aş putea da în schimb
eu, păcătosul, pentru dragostea ei faţă de mine, necuratul, şi cum voi mulţumi
bunei şi milostivei Maici a Domnului.
Cu
adevărat, ea este ocrotitoarea noastră la Dumnezeu şi chiar şi
numai numele ei bucură sufletul. Or, tot cerul şi tot pământul se
bucură de iubirea ei. Lucru minunat şi neînţeles. Ea viază în Ceruri şi
vede neîncetat slava lui Dumnezeu, dar nu ne uită nici pe noi, sărmanii, şi
acoperă cu milostivirea ei tot pământul şi toate noroadele. Şi pe această
Preacurată Maică a Sa Domnul ne-a dat-o nouă! Ea este bucuria şi
nădejdea noastră. Ea este Maica noastră după duh şi, ca om, e aproape
de noi după fire şi tot sufletul creştinesc e atras spre ea cu iubire.”
*
In
memoriam: Dumitru Fărcașu. S-a stins zilele acestea un mare
Artist și un mare Om: Dumitru Fărcașu. Toți îl știam
de ani și ani de zile. Cele mai
frumoase concerte de muzică populară erau acelea în care îl vedeam pe Dumitru
Fărcașu. Era artistul care scria
istorie cu taragotul lui. Cântecul lui Dumitru Fărcașu nu era numai muzică; era istorie, filozofie, bucurie și durere, hohot de plâns și de râs, amintire și speranță, înfrângere și victorie. Dar ce nu era! Numai când ascultam pe Gheorghe Zamfir sau pe Constantin
Gherghina sufletul îmi era atât de răscolit, iar izvorul lacrimilor se descătușa. Cântecul lui Dumitru Fărcașu învia moșii
și strămoșii,
eroii neamului căzuți pe câmpuri de
luptă, știuți și neștiuți.
Învia marii bărbați ai neamului și faptele lor de sfântă aducere aminte.
Prin
taragotul lui, Dumitru Fărcaș cântă munții, dealurile și
câmpiile, apele și vremile; plâng cei
neplânși, horesc îndrăgostiții. Zvâcnirile cântului său amintesc de
suspinele mamelor nemângâiate, bocind la mormântul sau la amintirea fiilor morți la hotare, ori secerați de boli; amintesc de inimile încătușate de iubire, nevoite să se despartă poate
pentru totdeauna. Cântul lui Dumitru Fărcaș
este mâna cu care Dumnezeu mângâie pământul Maramureșului natal, al Transilvaniei, al Bihorului, al Banatului, al Țării Românești,
al Moldovei, al Dobrogei și al tuturor țărilor din împărăția limbii române.
Cântecul
lui Dumitru Fărcaș este sărutul pe care
Dumnezeu îl dă sufletului românesc
dintotdeauna, sufletului cel atât de încercat al neamului românesc. Glasul
taragotului devine glasul istoriei venit din adâncuri de vremi, care povestește despre fapte de mărire ale marilor bărbați ai neamului, despre lupte grele, prin care
ne-am apărat hotarele. El are două altare, pe care le cântă și le adoră, le poartă în inimă: ,,Țara mea și
Draga mea”. Înțelegem noi bine mesajul
acesta al lui Dumitru Fărcaș? Acestea
ar trebui să fie altarele dintotdeauna ale sufletului românesc: Țara și
Familia cu toate valorile lor.
Rapsodul
este un bătrân al nației sale,
îndrăgostit de tot ce-i valoros în cultura și
în arta românească. El a străbătut lumea în lung și-n
lat și pretutindeni a spus lumii cine
suntem, de unde venim, ce idealuri avem; le-a spus tuturor celor ce au vrut
să-l asculte cât de frumos este sufletul românesc, cât de măreață este România tainică, profundă, România
românilor adevărați. Dumitru Fărcaș a vorbit prin glasul taragotului său
românilor răspândiți pe toată fața pământului de casa părintească, de căldura
căminului părintesc, de poarta și de masa de acasă, de hora din duminici și sărbători, de pâinea scoasă de mama din
cuptor, de merele și de nucile din
grădină, de turmele de oi păscând pe coastă, de ciobanul ce-și doinește
dorul. Dumitru Fărcaș ne-a făcut pe toți cei ce l-am ascultat ca pe-o liturghie,
fie că am fost aici, fie peste mări și țări, să-i mulțumim
lui Dumnezeu că suntem români, că facem parte din acest popor și din această țară.
Ne-a alungat decepțiile și disperările, nemulțumirile și frustrările și ne-a redat speranța, încrederea în viitor, bucuria de-a trăi.
Dumitru
Fărcaș a fost străjerul de la hotare,
care a scris pe cer cu cântecul său, ca
să citească toți vrăjmașii, că peste acest neam nu se trece.
Dumitru
Fărcaș a lăsat cu limbă de moarte să fie îngropat în grădina casei
părintești, la umbra nucului sub care și-a petrecut copilăria și să-i fie învelit trupul și inima cu pământul de acasă, pe care l-a
iubit și l-a sfințit cu iubirea sa.
A
plecat dintre noi, dar sufletul lui a rămas să ne cânte în continuare, să ne
redea nădejdea, și încrederea, curajul și puterea să supraviețuim, în ciuda tuturor necazurilor, dușmăniilor, vremurilor și
micimii omenești.
Dumnezeu
să te ierte, Dumitru Fărcașu, Român
adevărat!
*
File de jurnal – 11 Mai 1982. ,,Sâmbătă am avut servicii în Malovăț. A
avut parastas și
Ioniță Bobaru(Ion Luca), originar din Bârda.
E un tip deosebit, rezervat în relațiile cu consătenii, meditativ. I-a murit un
copil de 20 de ani în urmă cu șapte
ani. A început să critice stările actuale de lucruri din țara noastră. Printre altele a spus: ,,Cum e
posibil ca-n țara
românească, țara
grâului și a
belșugului, să ajungem pe punctul de a muri de
foame?” A mai zis și
multe altele, deși am
încercat să-l temperez. Am rămas foarte surprins, când mi-a spus că un inginer
i-a vorbit despre mine și
despre o scrisoare foarte veche, pe care aș fi
descifrat-o eu. Probabil este vorba de inscripțiile
de Murfatlar-Basarabi. A insistat asupra convingerii sale că eu nu voi rămâne
în Malovăț,
fiindcă mă ,,duce capul”.
Seara eram la poartă și
lucram la mașină.
A trecut B. M. din Crăguești,
socrul verișoarei
mele Adrinuța,
beat criță. A
oprit mașina și mi-a cerut de băut. Refuzând eu să-i
împlinesc dorința,
m-a înjurat și
mi-a spus că ,,porc să fiu, dacă eu ți-oi
călca vreodată pragul!” Mda! Mare pagubă!
Duminică am făcut slujbă la Bârda. M-am dus apoi la Malovăț, unde am avut o nuntă (Ionașcu Ștefan)
și un botez(Curea). De acolo am plecat la
Negrești, la nunta lui Negrescu Georgică. Am lăsat
mașina în Malovăț.
E drum forestier și cu mașina
mea nu pot ajunge. M-am dus pe jos. Pădurea e verde, iar păsările nu fac
economie la cântat. Am ajuns cam târzior la nuntă. Nu era lume multă. Georgică
a primit numirea pe Parohia Husnicioara. Are vreo opt sate. O poziție foarte nenorocită. Au venit la nuntă și vreo cincisprezece colegi de-ai lui
Georgică de la facultate. Au fost cuminți și liniștiți. Am stat cu familia Pr. Iliescu Dumitru din
Bobaița la masă. Au avut pregătire bună, dar carnea
a fost veche și,
în parte, stricată. Tăiaseră vitele cu o săptămână înainte, de teamă să nu le
fie confiscate. Seara am ajuns la Malovăț cu
familia Iliescu. Mașina
lor este un IMS și
merge și pe drum forestier.
De luni până azi am pierdut timpul după lemne. Când găsesc pădurarul, nu
am mașină; când am mașină, nu găsesc pădurarul. Când le am pe astea
amândouă, nu am lemne corespunzătoare. Azi am fost în pădure la Gârdan. Se
lucrează intens la decopertare, pentru a exploata apoi cărbune(turbă). E o jale
să vezi jaful care s-a făcut în pădure! Se taie fără milă , iar zeci de
buldozere, tractoare și mașini sapă și
cară pământul aiurea. Bietele plante! Dacă ar putea, ar lua-o și ele la sănătoasa”(Va urma).
*
Bunica și
intelectualii. Am găsit
pe internet o poezie cu acest titlu, semnată de Pr. Sorin Croitoru, în care se scoate în evidență credința
puternică și nestrămutată a omului din popor privind
existența lui Dumnezeu și
nebunia celor care își caută originile în
animale sau în alte bazaconii. O socotim interesantă și de actualitate. Iat-o:
,,Bunica nu avea
cultură,
Nu studiase-așa, ca noi…
Se
,,cultivase"-n bătătură
Și la prășit
de popușoi.
Nu, nu era
analfabetă,
Dar nici școlită nu era.
Din Biblia
îngălbenită
De multe ori ea ne
citea.
Mi-o amintesc în nopți de vară,
Cum se ruga lui
Dumnezeu
Privind spre stele,
în grădină,
Și neștiind
că sunt și eu.
Ea nu luase
masterate,
Nici doctorate n-a
luat,
Însă credea cu
fermitate
În Cel ce lumea a
creat.
Cum să-i fi spus
bunicii mele,
Ce se ruga spre cer
mereu,
Că bolta cea cu mii
de stele
Nu-i opera lui
Dumnezeu?!
Să fi-ndrăznit să-i
zici bunicii,
În noaptea cu parfum
de fân,
Că greierii și licuricii
Nu-L au pe Dumnezeu
Stăpân?!
Nici n-ai fi
terminat ideea,
Știu foarte bine ce îți spun:
Bunica mea, din
clipa-aceea
Te-ar fi privit ca
pe-un nebun.
Căci, după mintea ei
vioaie,
Nimic nu-i fără
autor:
Nici clăi de fân,
nici mușuroaie,
Nici simpla urmă de
tractor.
Să îi fi spus
bunicii mele
Că soarele ascuns în
nor,
Sau câmpul cel cu
floricele,
Există fără
Creator?!
Așa erau bătrânii noștri,
Crezând în Domnul
Dumnezeu;
Strămoșii au crezut, bunicii,
Și mama mea credea, și eu.
Dar intelectualii
lumii,
Cu diplome la școli de soi,
Mai caută și-acum dovada
Că ei se trag din
maimuțoi.
Ei scurmă harnici
prin țărână
Și caută bucăți de
os,
Prin care vor să
demonstreze
Că nu suntem ai lui
Hristos.
Aceasta este marea
luptă,
Vrăjmașul vrea prin rațiuni
Să ne lipsească de
credința,
Ce-o moștenim de la străbuni.
Să nu-i lăsați să vă golească
De harul ce-l aveți în voi;
Rugați-vă să se-nmulțească,
Iar Duhul va veni șuvoi,
Căci Tatăl nostru ne
iubește
Și nu ne lasă lui Satan.
Cu harul Său ne
ocrotește,
Vrăjmașii se trudesc în van.
Pe cei ce pierd
credința dreaptă
Și-ncep să-și
râdă de strămoși,
O grea robie îi așteaptă,
Căci demonii nu sunt
miloși.
Urcați, urcați în
Arca Sfântă,
În casa Domnului
Hristos.
Biserica pe val
plutește,
În timp ce lumea
merge-n jos.
Amin!
*
Ajutoare și
donații: În
această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații
astfel: Doamna Butoi Denisa din
Londra(Anglia), fiică a satului Malovăț: 300 lei; Doamna Popescu Angela din Tr.
Severin, fiică a satului Malovăț: 200 lei; Domnul Iusuf Alin din Tr.
Severin, fiu al satului Bârda: 150 lei;
Părintele Pr. Stoica Haralambie din Craiova: 135 lei; Domnul Didici Dragoliub din Dupliana(Serbia), Domnul Paraschiv Vasile din București, Părintele
Pr. Gheorghe Croitoru din Mizil(PH), Doamna
Filip Cornelia din Tr. Severin, Domnul
Borcilă Dumitru din Italia, fiu al satului Malovăț și Domnul Gâdea Dumitru din Viena
(Austria), fiu al satului Bârda: câte 100 lei; Doamna Avoc. Constantinescu
Mihaela-Irina din Tr. Severin, Doamna
Clelia Ifrim din București, Doamna Suciu Aurelia din Cluj-Napoca și Doamna
Preda Emilia din Tr. Severin: câte 50
lei;
Domnul Ghilerdea Sevastian din Malovăț a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând 150 lei; Doamna Baltac Guța din Malovăț a
achitat 50 lei pentru contribuția de cult.
Dumnezeu să le
răsplătească tuturor!
*
În luna iulie am donat pâine enoriașilor participanți la
slujbă, astfel: 1 iul.(Bârda): 166
pâini; 8 iul.(Malovăț): 240 pâini; 15 iul.(Bârda): 155 pâini; 20 iul.(Bârda): 108 pini; 22 iul.(Malovăț): 178 pâini; 29 iul.(Bârda): 173 pâini. Așadar, în luna iulie s-au donat 1.020 pâini.
Copiilor li s-au
donat și ciocolate.
Totodată, în luna
iulie am vândut pâine credincioșilor la prețul de achiziție
de 0,70 lei/buc., astfel: 1
iul.(Bârda): 634 pâini; 8 iul.(Malovăț): 160 pâini; 15 iul.(Bârda): 645 pâini; 20 iul.(Bârda): 192 pâini; 22 iul.(Malovăț): 222
pâini; 29 iul.(Bârda): 627 pâini. Așadar, în luna iulie s-au vândut 2.480 pâini.
*
Plăți. În luna iulie am efectuat câteva plăți
mai mari, astfel: 2.500 lei brutăriei
pentru cele 3.500 pâini din luna
iulie; 1.400 lei tipografiei pentru
cărțile Studii
și documente privind Istoria României, vol. III, Banatul a preotului Dvs. și Ultima petală a Doamnei Prof. Mariana
Mocioiu; 577 lei impozit; 400 lei poștei pentru timbre; 190 lei materiale pentru cișmeaua
de la Bârda(robineți, cherestea, țeavă, vopsea); 100 lei transport cărți de la
Craiova; 85 lei pentru colete și altele.
*
Lucrări
la cimitir. Am început demersurile formale privind racordarea
cimitirului din Bârda la rețeaua de apă
a satului. Sperăm că în luna august să fie gata lucrarea. Locatarii de acolo
sunt destul de bătrâni și nu mai
pot să se ducă departe să-și ia apă!
*
Excursii-pelerinaje.
►Miercuri, 25 Iulie, parohia noastră a organizat o excursie-pelerinaj la Mânăstirea Orșova(MH), cu ocazia hramului. Au
participat 20 enoriași din Malovăț, Bârda și
Tr. Severin la Sf. Liturghie oficiată de mai mulți
ierarhi în frunte cu Prea Sfințitul Episcop Nicodim. Parohia a suportat cheltuielile de transport.
Așadar, participarea
a fost gratuită. În afară de enoriașii
care au mers cu autobuzul angajat de parohie, au mai participat credincioși din Bârda și
Malovăț, care s-au deplasat cu mijloace proprii de
transport. În ciuda căldurii toride, pelerinajul a fost o reușită.
► Miercuri, 29 august, de ziua
Tăierii Capului Sf. Ioan Botezătorul, parohia noastră organizează o excursie-pelerinaj la Mânăstirea Schitul
Topolniței, cu ocazia hramului. Parohia suportă
cheltuielile de transport, așadar participarea e gratuită. Așteptăm înscrieri!
►La o dată încă nestabilită, parohia noastră organizează o excursie-pelerinaj pe următorul
itinerar: Bârda - Malovăț - Tr. Severin - Mânăstirea Gura Motrului(MH)
- Strehaia (mânăstirea) - Craiova(orașul,
mânăstirea Jitianu, mânăstirea Coșuna,
seminarul teologic)- Tr. Severin – Malovăț - Bârda.
Costul era de 25 lei/pers. Până
la închiderea acestei ediții, s-au
înscris 9 persoane.
*
Publicații. În această perioadă, preotul
Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale,
astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 374, în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare(MM), 2018, 8 aug., ediție on –
line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);
,,Scrisoare
pastorală” – 377, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 2018, 4 aug.,
ediție on-line(http://www.observatorul.com);
pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din
Sydney(Australia), 2018, 28 iul.(http://bentodica.blogspot.com);
în ,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 2018, 30 iul., ediție on-line(http://armoniiculturale.ro).
*
Zâmbete.
☺Ca
să te lași de alcool, îți trebuie multă tărie ! ☺În fiecare
zi trec pe lângă Gara de Nord şi văd acolo o țigancă
însărcinată. Mi-e aşa milă! De 2 ani stă să nască acolo biata de ea şi tot nu
reuşeşte !… ☺Am
fost de m-am spovedit! Câte amintiri plăcute! ☺Cu adâncă durere anunțăm dispariția
dintre noi a celui ce a fost Doru D. Muncă; ☺Numai în limba română poate fi întâlnit
un asemenea grad de rudenie: mamă de bătaie soră cu moartea. ☺Bărbatul a
fost creat înaintea femeii, ca să apuce să spună și
el câteva cuvinte fără să-l întrerupă nimeni. ☺Femeia are suflet bun. Ea poate ierta
bărbatului orice, chiar și când el n-are
nici o vină.
*
Vârsta lui ,,De ce?” ,,- Când oi fi eu bătlân, o să le povestesc nepoțeilor mei!” ,,- Lasă că am să te văd eu
atunci!” ,,- Nu mai mă vezi tu, tataie, atunci!” ,,- De ce?” ,,- Păi, tu
dispari!” ,,- Cum adică?” ,,- Așa cum
dispar toți bătlânii: câte unu,
câte unu….!”
*
Botezuri.
Cununii. Înmormântări. În ziua de
28 iul. am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Gâdea Elena, fiica Domnului
Gâdea Dumitru și a Doamnei Gâdea Ana-Maria din
Viena(Austria), iar în ziua de 29 iul. pentru Borugă Patrisia-Maria, fiica Domnului
Borugă Vasile-Cosmin și a Doamnei
Borugă Andreea – Gabriela din Malovăț. Să le trăiască! În
ziua de 28 iul. am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul Gâdea Dumitru și Doamna Gâdea Ana-Maria din
Viena(Austria), cât și pentru Domnul
Nicolescu Gheorghe – Cornel din Sfodea și Domnișoara Boescu
Mihaela-Lavinia din Tr. Severin, iar
în ziua de 29 iul. pentru Domnul Luca
Dumitru din Bârda și Doamna Băloi
Mihaela-Adelina din București. Dumnezeu să le ajute! În ziua de 20 iul. am
oficiat slujba înmormântării pentru Ghinea Luminița(40 ani)
din Malovăț. Dumnezeu s-o ierte!
*
Program.
În cursul lunii august avem următorul program de slujbe:4 Aug.(Bârda-Malovăț); 5
Aug.(Malovăț); 6 Aug.(Malovăț); 10 Aug.(spovedit și împărtășit
în Bârda, la biserică și în sat); 11 Aug.(Bârda-Malovăț); 12
Aug.(Bârda); 13 Aug.(spovedit și împărtășit
în Malovăț adulții, la biserică și în
sat); 14 Aug. (spovedit și împărtășit
copiii în Malovăț); 15 Aug.(slujbă la Bârda; pomeniri la
Malovăț, la ora 12); 18 Aug.(Bârda-Malovăț); 19
Aug.(Malovăț); 25 Aug.(Bârda – Malovăț); 26 Aug.(Bârda); 29 Aug.(Schitul Topolnița). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate
fi găsit la biserică, acasă, la școală, la
telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe
adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu