Credincioşi violenţi. Greu de acceptat ca reală asocierea acestor două cuvinte. Cuvioasa Parascheva din Iaşi va intra pentru a doua oară în istorie. De data aceasta în istoria pandemiei de coronavirus din anul domnului 2020.
Ciorchini de oameni fără măşti forţând cordonanele
de jandarmi la intrarea în catedrala metropolitană în care este expusă racla cu
osemintele Sfintei Parascheva, protectoarea Moldovei.
Pe cât de mare le este credinţa că sfintele moaşte le
dă putere şi energie, pe atât de tare oameni împing, strigă, negociază cu
oamenii de ordine pentru a le permite intrarea în curtea catedralei.
Printre participanţii la pelerinaj oneşti, cinstiţi,
buni credincioşi, s-au strecurat „elemente provocatoare”. Protestatarii de
profesie îşi fac apariţia acolo unde este rost de ceva scandal. Au texte
prefabricate, valabile la orice tip de protest. Cuvintele-cheie< drepturi,
libertate, Constituţie.
Cu ce diferă protestele din faţa catedralei din Iaşi
de protestele cu caracter politic? Este
greu de făcut o paralelă între tipurile de proteste, însă ele au un numitor
comun< violenţa.
Cine şi-ar fi putut imagina că se poate protesta
violent pentru a intra într-o biserică unde sunt expuse moaştele unui sfânt? Şi
totuşi, aceste lucrui se petrec. Aş cita dintr-un document din timpul pandemiei
de ciumă din Transilvania din anii 1742-1743. „Comisarul regal Karolyi Şandor a
stăruit fără efect pentru respectarea generală a prescriptelor, fiindcă poporul
incult nu a putut fi constrâns să fie precaut şi să încredinţeze streinilor
bolnavii şi morţii. Pentru asta guvernul a mustrat aspru judeţul Satu Mare zicând că prin credinţa sa oarbă în
predestinaţia calvinistă poporul îşi cauzează propriul său sfârşit.” (Bagossy
Bertalan, SZATMÁR VÁRMEGYE TÖRTÉNETE)
Se întâmpla acum aproape 300 de ani. Tot într-o
perioadă de grele încercări. În Satu Mare au murit peste 6600 de persoane.
Şi atunci, ca şi acum, guvernul a simţit nevoia de a
politiza nenorocirea care căzuse asupra populaţiei. Pentru nerespectarea „prescripţiilor” erau
făcuţi vinovaţi calviniştii.
Nu avem date despre răspunsul dat de Biserica
Reformată. În schimb, putem presupune că
groful de Carei, Karolyi Şandor, murind în anul 1743, deci în plină pandemie de
ciumă, ca responsabil regal pentru comitatul Satu Mare şi susţinător înfocat al
bisericii romano-catolice, a fost victima pandemiei de ciumă. Osemintele sale
se află în capela familiei de la Căpleni, iar castelul său din Carei a ajuns
cel mai vizitat obiectiv turistic din partea de nord vest a Transilvaniei.
Datorită moaştelor
Sfintei Cuvioase Parascheva şi
catedrala metropolitană din Iaşi
a devenit un obiectic turistic religios.
Sunt însă momente istorice diferite şi, de asemenea,
personalităţi diferite. Nu toţi cei care se dedică aceleaşi cauze devin eroi
sau martiri. În sensul acesta mă gândesc că eforturile guvernului de a limita
răspândirea pandemiei nu vor fi apreciate în aşa măsură încât să fie o
contrapondere la interzicerea pelerinajului la moaştele Sfintei.
După aproape 300 de ani nu se mai pune problema că
preşedintele României este calvinist, iar cei care vor să atingă moaştele
sfintei Parascheva sunt ortodocşi.
Nu. Ne aflăm în faţa unui război politic, nu
religios. România se află în campanie electorală, dar este obligată să facă
faţă şi pandemiei care se extinde de la o zi la alta.
În condiţii normale, Biserica Ortodoxă ar fi fost în
măsură să rezolve conflictul dintre credincioşi şi guvern. Pelerinajul de la
Şumuleu Ciuc, la care participă sute de mii de persoane, a fost amânat din
cauza pandemiei, în luna iunie a acestui an.
Acelaşi lucru s-ar fi întâmplat şi la Iaşi dacă nu
era campanie electorală. Pelerinajul în sine nu are elemente politice, dar
acţiunile din jurul lui sunt puternic politizate. Ortodoxia, ca toate cultele
religioase, nu poate fi scoasă total înafara jocurilor politice.
Pe de altă parte, este posibil ca înaltele feţe
bisericeşti să nu creadă în periculozitatea noului coronavirus. În cazul
concret, de la Iaşi, de manifestare a credinţei au apărut preoţi care au
afirmat cu toată convigerea că moaştele oricărui sfânt vindecă, nu răspândesc
boală.
Dacă majoritatea celor care forţează intrarea la
racla Sfintei Cuvioase Parascvehva sunt mânaţi de o credinţă curată, înseamnă
că lumea nu şi-a pierdut cu totul direcţia. Mai însemană şi că, indiferent de
motivele invocate, oamenii au dreptul să se manifeste după cum le dictează
conştiinţa.
Şi protestatarii
violenţi, consideraţi de unii drept nişte imbecili sunt semenii noştri.
Şi ei au dreptul să pună restricţiile dictate de
pandemie faţă în faţă cu litera şi spiritul Constituţiei. În acelaşi timp,
politicienii au toată îndreptăţirea să creadă că şi oamenii diferitelor
biserici fac politică.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informația
zilei Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu