luni, 19 octombrie 2020

Redactarea – o deprindere neglijată în şcoală – Rateurile unor profesori de Vasile NECHITA

 

                                Două opinii avizate

Iată cum este văzut volumul Redactarea – o deprindere neglijată în şcoală Rateurile unor profesori (Editura Ecou Transilvan – 2020) de doi străluciţi profesori şi experţi în ale scrisului.

Gheorghe Gheorghiade: Pledoaria ta pentru acordarea unui plus de interes orelor de compunere în învăţământul preuniversitar este corectă şi este sprijinită în lucrare de multele exemple negative pe care le aduci din experienţa ta de gazetar.
Dar nu te rezumi doar să critici, ci oferi un model de urmat, învăţământul american, pentru ca să închei cu un scurt tratat despre tehnicile de redactare în scris a unui text.
Lucrarea ta se citeşte cu plăcere, nu doar pasajele cu exemplele negative, care sunt savuroase fără voia autorilor, ci şi cele în care prezinţi diferite tipuri de compoziţie şi tehnici de
redactare.

Dr. Paul Atyim: Conţinutul scrierii ţinteşte indirect şi o problemă fundamentală care există din păcate în învăţământul nostru actual: analfabetismul funcţional. Această noţiune este strict legată de modul cum elevul este învăţat cu comunicarea, în cazul concret cu comunicarea scrisă – redactare de text coerent şi clar.
Dacă un dascăl, indiferent de specialitate, va comunica idei într-o înşiruire aleatoare, fără o logică şi ordonare clară, fără cunoaşterea tehnicilor de redactare în contextul comunicării scrise profesor-elev, nu va face altceva decât să formeze
analfabeţi funcţional.

Cuprins

Prefaţă ………………………………………………………………………………… 7

Importanţa scrierii clare şi eficiente ………………………………………. 10

 

  1. Profesori cu corigenţe profesionale sau morale …………………. 13

1.1 Vorbe mari despre idei mici, traduse din

română în română ………………………………………………………….. 13

1.2 Perle ale profesorilor (nu doar ale elevilor) ………………….. 23

1.3 Gramatica şi pedagogul de şcoală nouă ……………………….. 27

1.4 Descrierea Universului ca subiect de compunere ………….. 32

1.5 Scrisul americănesc în şcoala primară ………………………….. 36

1.6 ”Scurtătura” ca semn al eficienţei ……………………………….. 40

1.7 Scrisul cu idei de-a valma …………………………………………… 43

1.8 Povestea unui proiect fără temă ………………………………… 49

1.9 Când uiţi cu ce ai început relatarea… ………………………….. 55

1.10 O compunere afectată de sărăcie lucie ………………………. 57

1.11 La sfârşit vom afla despre ce este vorba… ………………….. 67

1.12 Concurs pe tema cine scrie mai mult …………………………. 72

1.13 Cuvintele frumoase nu compensează lipsa de claritate

a exprimării ……………………………………………………………………. 75

1.14 Un pamflet virulent al profesoarei de română

Ioana Bot(h) …………………………………………………………………… 80

1.15 După ani şi ani, reforma programei şcolare de română

a ajuns abia la nivel de principii ……………………………………….. 83

 

  1. Analize ………………………………………………………………………….. 89

2.1 Un raport-parodie al Inspectoratului Şcolar ………………….. 89

2.2 Propuneri isteţe, dar şi ciudate pentru programul

“Şcoala Altfel” ……………………………………………………………….. 93

2.3 Raport anual cu titlu de eseu literar: “Sensuri şi valori

ale educaţiei sătmărene 2015” ………………………………………… 98

2.4 Raport anual de activitate cu mare apetit pentru lozinci ….. 101

 

III. Tehnici empirice de redactare ……………………………………….. 103

3.1 Povestea compunerii ………………………………………………. 103

3.2 Natura contradictorie a scrisului ………………………………. 105

3.3 Tehnici empirice de redactare ………………………………….. 106

3.4 Redactarea unităţilor de compoziţie …………………………. 111

3.5 Revizuirea ……………………………………………………………… 113

3.6 Revizuirea lucrărilor mari …………………………………………. 116

3.7 Limite în imitarea scriitorilor şi a criticilor …………………… 119

3.8 Greşeli frecvente întâlnite în eseuri

şi compuneri şcolare ……………………………………………………… 120

 

  1. Profesori iluştri ……………………………………………………………. 123

4.1 Liviu Mureşan – un nume de profesor întipărit

în memoria discipolilor ………………………………………………….. 123

4.2 Un profesor sătmărean de vocaţie: dr. Paul Atyim ………. 128

4.3 Povestea unui profesor cu vocaţia cărţii:

  1. Ovidiu T. Pop …………………………………………………………… 134

4.4 Gavril Cavaşi – un ilustru profesor de matematică ……… 144

4.5 Radu Gologan: Profesorii dedicaţi nu-i fac pe copii

să urască matematica ……………………………………………………. 150

4.6 Profesorul dr. Kiss Sándor – bilanţ bogat

la final de carieră ………………………………………………………….. 156

Bibliografie ……………………………………………………………………….. 164

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu