Duminica a 32-a după Rusalii (a lui Zaheu) Luca 19, 1-10
În vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon și, iată, un om
bogat cu numele Zaheu, care era mai-mare peste vameși, căuta să vadă cine este
Iisus, dar nu putea de mulțime, pentru că era mic de statură. Și alergând el
înainte, s-a suit într-un sicomor ca să-L vadă, căci pe acolo avea să treacă.
Și când a sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis către el: Zahee,
coboară-te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta. Și a coborât
degrabă și L-a primit, bucurându-se. Și, văzând, toți murmurau, zicând că a
intrat să găzduiască la un om păcătos. Iar Zaheu, stând înaintea Domnului, I-a
zis: Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am
nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. Și a zis către el Iisus: Astăzi
s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este fiu al lui Avraam.
Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut.
În ultimele duminici s-au citit la Liturghie texte din
Evanghelia scrisă de Sf. Luca. Mai precis, textele în care evanghelistul
prezintă două minuni săvârșite de Mântuitorul Iisus Hristos în timpul ultimei
Sale călătorii la Ierusalim. Este vorba de minuni determinate de nevoia
concretă a doi oameni. Minuni săvârșite în orașul Ierihon.
Ierihonul este una dintre cele mai vechi localități
cunoscute în istoria lumii. Ierihonul a fost locuit continuu de circa 8.000 de
ani. Se găsește în Valea Iordanului, în provincia Iudeea, de altădată, fiind
situat la 390 m sub nivelul mării. În apropierea lui se află râul Iordan și,
puțin mai departe, Marea Moartă. Aceasta a secat uimitor în ultimii 30 de ani.
Nu este exclus ca fenomenul împuținării apei din Marea Moartă să fi existat de
multă vreme. Ținând cont de aceasta, am putea crede că pe vremea Mântuitorului
Marea Moartă a fost mult mai întinsă, țărmurile ei ajungând până aproape de
Ierihon. Am văzut de curând această mare, după un interval de 20 de ani. Acum,
apa mării este la cel puțin 20 de metri mai jos de nivelul pe care îl
cunoscusem și unde erau amenajate diverse spații, cu mici restaurante și cele
necesare turiștilor.
Dată fiind așezarea Ierihonului pe cursul inferior al
Iordanului, la nivel foarte jos și în vecinătatea Mării Moarte, cunoscută din
vechime pentru calitățile ei curative, în Antichitate, cetatea s-a dezvoltat
foarte mult. Era un centru comercial important. Prin Ierihon treceau mai multe
drumuri comerciale. Având clima caldă mai tot timpul anului, comparativ cu alte
orașe situate în zonele muntoase, cum era, spre exemplu, Ierusalimul, Ierihonul
era căutat, ca un fel de stațiune climaterică și loc preferabil de locuit, mai
ales pe timpul iernii. Pentru acest motiv, Irod cel Mare făcuse la Ierihon
reședința sa de iarnă. Nu fusese singurul.
Ierihonul mai avea o altă facilitate, pe care nu o avea și
nu o are nici o altă localitate din Palestina. Apa dulce. Din muntele situat
în nordul orașului, din vechime, curge un izvor cu apă bună de băut și cu un
debit impresionant. A fost un oraș care avea apă, situație greu de găsit în
regiune. Acum indicațiile sunt că apa acelui izvor nu mai este potabilă. Pe
vremea Mântuitorului și mult după aceea, izvorul era privilegiul acestui oraș.
Din păcate, actualmente, Ierihonul, aflat în teritoriile de sub autoritatea
palestiniană, arată jalnic. Nu era așa odinioară. Cucerind Palestina, în anul
63 a. Hr., Antonius a dăruit Ierihonul reginei Cleopatra a Egiptului. Nu era un
dar mic. Date fiind condițiile în care se găsea și apa potabilă din abundență,
Ierihonul a atras multă „lume bună” din Palestina. Se ajunsese până acolo că se
vorbea de un Ierihon Vechi și unul Nou, acesta din urmă fiind constituit de
vilele și palatele celor bogați. Prin acest Ierihon a trecut Mântuitorul cu
ocazia ultimei Sale călătorii la Ierusalim. Venise din Galileea pe Valea
Iordanului circa 80 km și urma să urce spre Ierusalim, situat în Munții Iudeii,
cu 1.000 de metri mai sus, la altitudinea de 650 m.
Minunile din Ierihon
Aflând de intrarea Mântuitorului în Ierihon, un orb a
început să strige insistent „Miluiește-mă, Fiul lui David!”. La întrebarea lui
Iisus cu privire la ce dorea în mod concret, acesta a spus: „Să văd, Doamne!”.
Iar El i-a dat vederea.
În textul citit astăzi la Sfânta Liturghie ni s-a istorisit
minunea săvârșită de Mântuitorul, se pare în cartierul protipendadei, în
Ierihonul cel Nou, la ieșirea din localitate, în direcția Ierusalimului. Am
putea spune că nu a fost vorba doar de o minune, ci de un șir de minuni. Este
vorba de cele săvârșite cu un om special, Zaheu, bogat și mai-marele vameșilor
din localitate. Acesta făcea parte din categoria celor bogați și a vameșilor.
Rareori cei bogați au fost sau sunt iubiți de oamenii obișnuiți. Cât despre
vameși, aceştia constituiau categoria de oameni identificați cu apelativul
„păcătos”, persoane de evitat.
Situația lui Zaheu, șef al vameșilor și om bogat, motiva
suficient aversiunea populației față de el. Vameșii erau perceptorii agreați de
autoritatea romană. Strângeau impozitele pentru romani, cei mai mulți dintre ei
având grijă să-și rotunjească veniturile pe seama contribuabililor. Erau urâți
pentru că se puseseră în slujba asupritorilor și pentru că, prin definiție,
erau mincinoși, lacomi și arghirofili. Vameșii erau însă și oameni mai
cultivați decât alții. Cu siguranță, ei cunoșteau limba autorității romane și
cele necesare pentru îndeplinirea respectivei funcții publice, eventual legislația
în vigoare și toate celelalte.
Cu toate acestea, Mântuitorul era cunoscut drept „Cel care
stătea la masă cu vameșii și cu păcătoșii” (Mat. 9,10; Marcu 2, 15), desigur nu
din oportunism, ci pentru că „nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei
bolnavi” (Mat. 9, 12). Ba, mai mult, își alesese un apostol din rândul lor
(Marcu 2, 14-15). Părea interesant, așadar!
În calitate de om bogat, Zaheu făcea parte din categoria
celor despre care, întristat de eșecul tânărului bogat care dorea să ajungă în
Împărăția lui Dumnezeu, Mântuitorul spusese: „Cât de greu vor intra în
Împărăția lui Dumnezeu cei ce au averi!” (Luca 18, 24). Zaheu era, într-adevăr,
un om cu probleme. Știa, oare, cineva ce era realmente în sufletul lui? Nimeni,
în afară de Iisus.
Zaheu auzise de Învățătorul din Galileea și de
comportamentul Său. Cu siguranță auzise că a dat vederea unui orb, cu câteva
minute mai devreme. Era un om care voia să-L vadă pe Iisus. Dacă orbul spusese:
„Doamne, să văd!”, Zaheu zicea, probabil, în sinea lui: „Doamne, de L-aș
vedea!”
Nu putea însă să-L vadă pe Iisus, cel puțin din două motive:
era mic de statură și nu putea să ajungă aproape de Iisus din cauza mulțimilor
zgomotoase și curioase. Nu putea nici să privească peste cei mai înalți decât
el, în condițiile în care, recunoscându-l, concitadinii săi erau departe de a
face față de el acte de bunăvoință, mijlocindu-i accesul mai aproape de
Hristos. Și totuși, el dorea să-L vadă pe Iisus. A găsit soluția – unul dintre
sicomorii de pe marginea drumului!
S-a suit repede în arborele respectiv ca de sus, din pom,
să-L vadă pe Iisus. A putut sau poate vreun om să-L privească de sus pe
Hristos? Cu siguranță, nu! Oricât de sus s-ar cățăra sau oricât de sus ar fi
împins! Dar să-L vadă pe Iisus, dacă-L va căuta sincer să-L vadă? Cu siguranță,
da! Din sicomor, Zaheu putea să-L vadă pe Iisus, dar insuficient de bine și
neeficient.
Zaheu Îl vede cu
adevărat pe Hristos
Evanghelistul are grijă să folosească, în relatarea lui,
verbul „să-L vadă”, nu „să-L privească”. Zaheau nu ieșise să-L privească pe
Iisus, din curiozitate. El voia să-L vadă. Mulți L-au privit pe Iisus, dar nu
au văzut în El decât un om, fiul lui Iosif și al Mariei, învățătorul și,
uneori, făcătorul de minuni – Omul din Nazaret -, nu și pe Fiul lui Dumnezeu
făcut om. Așa cum în Capernaum, când mergea spre casa lui Iair, mulțimile se
îmbulzeau și-L strâmtorau, dar numai o persoană „s-a atins” de El – femeia
bolnavă. Tot așa, de-a lungul istoriei și chiar în zilele noastre, mulți L-au
privit și Îl privesc în fel și chip pe Iisus, fără să fi ajuns și fără să
ajungă vreodată să-L vadă. Toți aceia și aceștia au făcut și fac parte din
categoria celor care nu s-au simțit și nu se simt „bolnavi” de dorul după
Hristos, așa cum se spune în rugăciunea de la sfârșitul Acatistului Domnului
nostru Iisus Hristos: „Nu am inimă plină de dor ca să Te caut […] S-a întunecat
inima mea cu cele lumești și nu poate să Te caute pe Tine cu dor […]
Dăruiește-mi pocăință neștirbită și inimă cu dor (de Tine) ca să Te caut!”
Când a trecut pe sub sicomorul în care se afla Zaheu, Iisus
a zis: „Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi în casa ta trebuie să rămân”
(Luca 19, 5). Zaheu a coborât, L-a primit cu bucurie pe Iisus în casa sa, în
timp ce mulțimile se agitau afară pentru că intrase în casa unui păcătos. Nu ni
se relatează cât a zăbovit Iisus în casa lui Zaheu și ce s-a discutat acolo.
Prezența lui Iisus în casa lu Zaheu a fost o taină, dincolo de zgomotele de
afară. Poate că Zaheu nu a avut nevoie ca Iisus să-i mai fi spus ceva.
A voit să-L vadă pe Iisus. De la privirea de sus din
sicomor, a ajuns să-L vadă realmente abia în intimitatea casei sale. I-a fost
suficient. Prezența lui Iisus în casa lui Zaheu a schimbat radical viața
vameșului. Prin angajarea de a împărți săracilor jumătate din averea sa, Zaheu
a omorât în el patima cupidității (Cf. Sf. Irineu, Contra Haereses, IV, 12, 5).
Cât privește suspiciunea că ar fi devenit bogat prin nedreptățirea semenilor, a
rezolvat-o, procedând după cum îi cerea Legea (hoțul trebuia să plătească
împătrit celui păgubit – Ieşirea 22, 1). Cu alte cuvinte, din acel moment Zaheu
se angaja să asculte de poruncile lui Dumnezeu.
Zaheu devine alt om
Văzându-L pe Iisus, percepându-L viu în casa sa, în viața
sa, Zaheu a devenit alt om. De aceea, Mântuitorul a încheiat dialogul cu Zaheu,
în fața celor de față, cu cuvintele: „Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia”
(Luca 19, 9).
Nu avem spațiu aici să comentăm aceste cuvinte. Esențial
este să înțelegem că pentru schimbarea vieții în direcția fericită, avem nevoie
ca Hristos-Dumnezeu să ne intre în casă (mai ales, în cămara sufletelor
noastre). Prezența lui Iisus ne este absolut necesară.
Nu este suficient să-L privim trecând pe lângă noi, ci să-L
vedem efectiv și modul în care-L vedem să-L determine să ne intre în casă. Din
acel moment vom avea șansa ca viețile noastre să se înnoiască.
Viața lui Zaheu s-a schimbat și s-a înnoit. Tradiția
Bisericii ne spune că, după Înălțarea Domnului la cer, Zaheu a rămas în
apropierea Sfântului Petru, care l-a pus episcop în Cezareea Palestinei, primul
episcop al acelei cetăți, sfârșindu-și viața slujind pe Cel pe care L-a văzut,
cum puțini au avut fericirea să-L vadă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu