de Gheorghe Pârja
Caut, prin carnetele mele de reporter, însemnări de la evenimente aproape uitate. Că filele acelea îngălbenite semnifică tăcerea. Ca un clopot căruia i s-a furat limba. Din când în când, dintr-un colț al memoriei, țâșnește un fluture. Și atunci îți dai seama că ești aproape de Lucian Blaga, contemporan cu fluturii, cu Dumnezeu. Și astăzi, 31 martie, cu Nichita Stănescu, ziua când a fost adus pe lume în urmă cu 89 de ani. Acolo, în Piața Sârbească din Ploiești. Dintre filele acelea tăcute s-a prelins o scurtă poveste, întemeiată de câțiva confrați care, între timp, unii dintre ei au devenit călători prin Olimp. S-a întâmplat să fiu în București, la Muzeul Literaturii Române. Unde s-a propus o evocare a poetului Nichita Stănescu. Au fost de față prieteni și iubitori ai poeziei lui.
Prozatorul
Nicolae Breban, prieten devotat al lui Nichita, a vorbit despre minciună și
mit. Adică, „minciună pentru că un amic și coleg, pe care-l apreciez foarte
mult, răspândește peste tot o minciună, spunând că Nichita a scris poezie
oficială. E fals. Nichita a reușit performanța enormă să afirme într-o cultură
materialistă, agresiv vulgară, o poezie reacționară din punct de vedere al
sistemului, o poezie idealistă, care își are bazele în nesiguranța eului, pe
nesiguranța realului și a impus această poezie pe plan național. Toate
speculațiile cu așa-zisele favoruri pe care le-ar fi primit sunt false. El a
reușit această performanță, și în felul acesta a subminat bazele ideologice ale
acelui timp. Cât despre mit, am mai spus și cu altă ocazie: noi asistăm la
nașterea unui mit, Nichita, un fenomen foarte rar într-o cultură, extrem de
viu. Un fenomen emoționant, care este o garanție a viabilității acestui neam”.
Când a
fost la Desești, romancierul Breban a apreciat deschiderea satului de pe Mara,
spre un fenomen liric de excepție. Acolo, la București, criticul Marin Mincu a
vorbit despre Nichita ca fiind a cincea paradigmă poetică a acestui secol, el,
poetul, fiind lider de generație. La Desești, Marin Mincu a lăudat fapta lui
Nichita de a trece pe sub mărețele porți pentru a privi ochii frumoși ai
copiilor. Pictorul Sorin Dumitrescu l-a apreciat pe bunul său prieten ca fiind
un om foarte precis, foarte ordonat și foarte inteligent. În același ton,
academicianul Al. Paleologu l-a surprins în ipostaza de reformator al
limbajului poetic. „Fără să aibă snobism, orgoliu sau aroganță el, poetul,
amintea că are descendență princiară pe linie maternă. Și poezia lui este
princiară, asta o deosebește de cea a altor colegi din generația sa. Este o
poezie princiară, iar frumusețea lui fizică este și ea de aceeași natură.
Singurul personaj din cultura europeană, cu care poate fi Nichita asemuit, este
Hamlet. Prințul Hamlet,” a încheiat Paleologu.
Colegul
de facultate al lui Nichita, criticul de film Călin Căliman, a vorbit
asistenței despre poetul presimțit. Maestrul Johnny Răducanu, care s-a învoit
de la spital să vină la întâlnire, a spus scurt: „Nu e zi de la Dumnezeu
lăsată, să nu mă gândesc la Nichita. Mi-e dor nebun de dânsul.” Pictorul Mircia
Dumitrescu constata că începem să ne despărțim de Nichita, și să-l dăruim
generațiilor viitoare, iar filosoful Mihail Șora a evocat nopțile câștigate –
nu pierdute – cu Nichita. Au recitat actorii Ioana Crăciunescu – venită de la
Paris – și Florin Zamfirescu. Au cântat pe versuri de Nichita, Nicu Alifantis
și Augustin Frățilă.
Am fost
rugat să spun și eu câteva cuvinte despre călătoria lui Nichita în Maramureș.
Eu reprezentam uimirea de a-l fi convins să urce pe trupul țării până la noi.
Le-am desenat câteva drumuri pe unde am umblat cu el. Și am încheiat cu
propriile lui cuvinte: „Maramureșul, după părerea mea, este unul dintre cele
mai frumoase locuri din lume, pe care am putut să le văd vreodată.” Sorin Dumitrescu,
evocând un poem al lui Nichita, a spus că, în Maramureș, poetul a fost
musafirul Zeului. Maramureșul era, în viziunea pictorului, acea întruchipare
înaltă, ca o turlă de biserică. Iar eu m-am simțit „invitatul pietrelor/ la
masa tăcerii de piatră.” Și nu am uitat că Nichita a inventat știința, numită
hemografie. Adică scrierea cu tine însuți.
Colegul
lui de școală ploieșteană, criticul Eugen Simion, spunea despre Nichita: „Un
mare poet român, într-o istorie imposibilă, un mare liric european, aproape
necunoscut.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu