Profitând de explozia de căldură mai mult decât primăvăratică, am făcut o mică escapadă la Mănăstirea „Vlad Țepeș”, cum mai este numită Mănăstirea Snagov.
Nu bătea vântul, erau peste 20 de grade, o atmosferă
ideală pentru vilegiaturiști. Și acolo era o invazie de lume.
Uluitor este să vezi cum toți oamenii se pun în
genunchi în biserică și se închină la medalionul lui Vlad Țepes, aflat pe
podeaua naosului, în fața porților împărătești ale altarului și deasupra
locului (lespede funerară) unde se spune că ar fi îngropat capul lui Vlad
Țepeș. Oamenii se închină, pun flori, aprind lumânări, sărută efigia cu
reprezentarea în basorelief a domnitorului ca pe o icoană. Ar fi putut fi și
icoana, care există într-o biserică la Viena, reprezentând Patimile lui Iisus,
în care apare Vlad Țepeș!
Biserica mănăstirii Snagov este un muzeu, cu urme
copleșitoare ale istoriei Țării Românești.
E măreață, veche, întemeiată de Mircea cel Bătrân,
cu turle suple, feciorelnice, având picturi murale autentice, realizate de
Dobromir cel Tânăr și mai târziu de Gheorghe Zugravul. Este de o rară
frumusețe, în stil bizantin. Temelia ei se află pe vechi urme dacice, iar
actuala biserică este ctitorită de Neagoe Basarab. Tot aici domnitorul
Constantin Brâncoveanu a înființat o tipografie, la care a lucrat starețul
mănăstirii, cărturarul Antim Ivireanul, devenit mitropolit, care a tipărit cu
litere mobile primele cărți în limba română. El a tipărit cărți în mai multe
limbi, tipografia Snagov fiind vestită în epocă în toată Europa. Pe vremea lui
Matei Basarab, mănăstirea era un centru panortodox. A avut un dublu rol,
monastic și politic.
Țepeș a făcut aici un zid de apărare, un pod, un
tunel de refugiu pe sub apă, o închisoare pentru trădători și tâlhari.
A fost o sursă de mister enormă, care a generat
legende, fără să inspire vreun film. Un film inspirat de aceste realități
legendare ar semăna cu Ostrov, fantasticul film mistic al lui Pavel Lungin. Dar
și mai mult, fiindcă aici este concentrată istoria Țării Românești. Ar fi
memorabile secvențele în care călugării timpului fură trupul lui Țepeș, după ce
a fost asasinat de turci, și-l aduc aici, la mănăstirea lor și-l îngroapă în
taină, așa cum chiar ne spun unii cercetători. Iar latura misterioasă este
accentuată de sălbăticia naturii, de forța ei entropică, de poziția locului,
departe de lume, purtătoare de mister, fiindcă mănăstirea se află pe un Ostrov,
înconjurat de măreția lacului Snagov, care la rândul lui era îmbrățișat de o
fabuloasă pădure, legendarul Codru al Vlăsiei, ale cărui urme se recunosc și
azi în pădurile tinere ale Snagovului!
În tinerețea mea, ajungeam acolo cu un vaporaș. Acum
localitatea Siliștea Snagov este legată de Ostrov cu un pod nou, din beton și
oțel, care cam arată, la proporții liliputane, cu Washington Bridge. De pe el,
priveliștea este minunată. Și natura pare ocrotită de măreția apei, a
stufărișului, iar malurile sunt străjuite de salcii înverzite. Deja mulți pomișori
sunt în floare, ca și magnoliile.
Și e un veritabil pelerinaj. Pentru Vlad Țepeș!
Pe mine m-a uimit și faptul că Țara Românească pe
timpul lui Vlad Țepeș era ca o insuliță, cam cât este Republica Moldova azi. Și
era copleșită la sud de Imperiul Otoman, iar la nord de Imperiul austriac și
ungar, care avea inclusă Transilvania. Nu avea nici ieșire la mare, fiindcă
Dobrogea era turcească. Era prinsă ca într-un clește. Sunt acolo, pe un mare
panou, multe fotografii, hărți și documente explicative.
Ce miracol! Cum de a ținut piept Tepeș invaziilor
turcești? Prin mare vitejie. Este exact ca situația ucrainenilor cu Rusia.
Celălalt imperiu, să-i spunem Occidentul, ținea cu
Țepes, fiindcă țara lui era ca un tampon în fața pericolului otoman. Așa cum
occidentalii țin cu Ucraina, pe care o văd un scut de sacrificiu în fața
tăvălugului rus.
Cică istoria nu se repetă!
Iar Moldova lui Ștefan cel Mare și a Basarabilor se
înălța vajnic la nord est, masivă, cuprinzând toate zonele care azi aparțin
Ucrainei, plus Moldova și Transnistria.
Noi trăim azi într-o țară măreață. Ce miracol a
făcut România Mare? Da, a fost un miracol. Datorită acestor oameni ca Vlad
Țepeș, care și-au dat viața pentru ea! Deși țara era împresurată din toate
părțile de dușmani, Vlad Țepeș a rezistat, a creat un stat, a menținut
independența Țării Românești, a Vlahiei (se numea Vlahiia, numai străinii, în
primul rând cronicarii germani, au transcris greșit Valahia).
Trebuie să ne plecăm în fața acestor înaintași, care
au făcut România Mare, care au făcut ca noi azi să trăim într-o Românie așa de
măreață. Există acolo și o imagine cu martirii Brâncoveni, ca să ne amintim și
de sacrificial lor!
La acest pelerinaj îndemn să meargă și clasa
politică, să se închine la efigia lui Vlad Țepeș, așa cum se închină toți
vizitatorii, mai ceva ca la icoanele murale sau la cele de lemn, de o mare
valoare, care împodobesc catapeteasma.
Sentimentul național este acolo, în acea mică
efigie, care pâlpâie ca un focar stelar. Și parcă cerul face o punte nevăzută
între el și Castelul lui Vlad Țepeș de la Cetatea Poenari.
Și este minunat că aici nu există chioșcuri sau tonete
cu mâncare și băutură, nici un fel de „popas turistic”. Locul este curat. Sunt
doar patru căței care te întâmpină încă de pe pod și, dacă te apropii de ei, se
rostogolesc și se dau pe spate, cu picioarele în sus, așteaptă să-i mângâi,
să-i scarpini pe burtă. Sunt roșcovani. Și în progresie crescătoare. Sigur,
așteaptă și pomană. De la pachet. Ei știu că acolo nu există bufete.
Dar nu departe de Ostrov, lângă Snagov-Sat, se află
oaza „Grădina Vlahiia”, care era arhiplină. Nici în vara trecută nu am văzut o
așa afluență. Vremea i-a scos pe oameni la… pășune. Zeci de mașini afară, sute
de oameni la toate mesele. Toată partea liberă, cu iarbă verde, din fața
Muzeului țăranului era ocupată. Numai semne cu mese rezervate! Și frigăruile
sfârâiau pe grătare, iar legumele pe plite mari, circulare. Și într-un ceaun
uriaș se gătea borșul pescăresc. Alături, pâinea se scotea aburind direct din
cuptorul de lut. Totul scump. Dar erau numai oameni cu bani. Rustic, rustic,
dar fără zgomot, fără să deranjeze atmosfera locului, conservată în case
maramureșene, în obiecte și port tradițional, o oază la concurență cu Muzeul
Satului. Atmosfera amintește de Cehov, când descrie cum se distrau rușii la
Yalta.
Sigur, gândul și sufletul mi-au rămas numai la
pelerinaj, numai la icoana lui Vlad Țepeș.
Grid
Modorcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu