De la izbucnirea războiului ruso-ucrainean, Emmanuel Macron a devenit cea mai cunoscută figură politică puternic implicată în rezolvarea crizei din Uniunea Europeană.
Preşedintele Franţei s-a întâlnit cu Vladimir Putin,
a stat de vorbă cu preşedintele Zelenski, a propus soluţii fără să aibă însă un
succes imediat.
Expunerea lui a fost mai vizibilă şi datorită
retragerii cancelarului german Angela Merkel. I-a făcut puţină concurenţă Boris
Johnoson câtă vreme a fost priemier, dar acesta şi-a dat demisia şi astfel
Macron rămâne omul politic cu cea mai mare experienţă, traversând atât perioada
de pandemie, cât şi începutul războiului la porţile Europei şi totodată
începutul crizei.
Noul cancelar al Germaniei, Olaf Scholz, încă nu
şi-a intrat în mână. De asemenea, Ursula von der Leyen nu se dovedeşte o
personalitate pu-ternică, nereuşind până acum să se impună ca o voce puternică
în context internaţional.
Dacă preşedinta Comisiei Europene vorbeşte, destul
de târziu,
despre o reformă structurală a pieţei energiei
electrice, preşedintele Macron lansează un avertisment, o adevărată teză,
prefigurând sfârşitul abundenţei. Nu vor mai fi bani ieftini, în sensnul că nu
vor putea fi luate credite uşor, tehnologia îşi va încetini ritmul, iar populaţia
va trebui să se obişnuiască să facă economie.
Franţa are cea mai puternică structură energetică.
Nu depinde de gazul rusesc. În ciuda acestui lucru francezii vor fi obligaţi să
facă economie. De exemplu vor fi amendaţi proprietarii de localuri care nu închid
uşile când merge aerul condiţionat.
Nici România nu stă foarte rău la resursele
energetice, dar le exploatează prost. Nu face nici economie, acolo unde se
consumă cel mai mult, în intreprinderile şi instituţiile de stat. Dacă la
nivelul UE se anunţă o reformă structurală, din câte vedem în România nu s-au
anunţat reforme structurale în niciun domeniu. Se cârpeşte pe ici, pe colo.
Puţin la Educaţie, un pic la Sănătate, deloc în Administraţia Publică. În
energie, acolo unde arde cel mai tare, Virgil Popoescu a devenit ministrul cel
mai contestat. Aşa cum în perioada pandemiei cel mai contestat ministru a fost
cel de la Sănătate, Vlad Voiculescu. Nu a scăpat de pu-ternice contestaţii nici
ministrul fondurilor europene sub conducerea căruia s-a realizat proiectul
PNRR, Sorin Grindeanu. S-ar părea că de regulă nu se prea nimereşte omul
potrivit la locul potrivit, lucru foarte vizibil mai cu seamă în perioade de
crize.
Cel mai grav este că nu se nimereşte un prim
ministru potrivit nici în momentele faste pentru economie, nici când lucrurile
merg prost.
De pildă Călin Popescu Tăriceanu a prins una dintre
cele mai bune perioade, înainte de criza din 2008, dar a cheltuit peste măsură.
Când au fost bani din belşug s-au construit terenuri de fotbal în pantă, săli de
sport şi parcuri în localităţi părăsite.
Niciunul dintre şefii de guvern care s-au perindat
pe la Palatul Victoria nu a fost regretat după ce şi-a terminat mandatul. Cu
siguranţă nici unuia dintre ei nu i se va ridica vreo statuie. Pentru că aşa
sunt vremurile.
Niciun mandat de patru ani nu a fost liniar de la
început până la sfârşit.
Cu atât mai puţin se poate vorbi de un mandat
liniştit între anii 2020-2024. Patru ani în care, dacă se va respecta rotativa
PNL-PSD, istoria va consemna patru premieri: Ludovic Orban, Florin Cîţu,
Nicolae Ciucă şi Marcel Ciolacu.
Nici nu e bine să ne imaginăm ce ar însemna pentru o
localitate patru primari în patru ani. Dar la vârf se poate orice.
Ne-am exprimat admiraţia pentru teoria preşedintelui
Macron privitoare la sfârşitul abundenţei.
Cancelarul german Olaf Scholz propune organizarea
unei conferinţe pe tema reconstrucţiei Ucrainei. Poate că va fi un prim exemplu
de cum se poate reface ceva distrus din temelii aplicându-i principiile
enunţate de preşedintele Macron: fără abundenţă, fără lucruri inutile.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informația zilei Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu