miercuri, 28 decembrie 2022

MILIAN OROS - „TEODORA”, Editura , Mircea cel Bătrân, Băile Olănești, 2022


Motto: „Istoria omului și a Universului pare să fie scrisă de o singură mână” -Stanislaf Grof

O carte „de suflet” pentru suflete îndrăgostite de viață și de vibrațiile luminii.

El, pe nume Ciprian-cercetător la Institutul de Arheologie și Istoria Artei din Cluj, Ea-Teodora-proastăt divorțată de un soț care n-o înțelegea sufletește. Aflăm astfel pe parcursul derulării evenimentelor că sufletul este în lumina creației acea particulă esențială care poate apropia două persoane până la a deveni suflete pereche. În această ordine de idei sunt în asentimentul poetei Ana Matei ( Mana Luz) care definea sufletul pereche astfel:

„Tu ești mireasa mea primordială.

Iubirea mea dintâi și cea din urmă,

Te-am căutat prin șiruri de milenii,

Azi te-am găsit și chinul mi se curmă.

Te-am plăsmuit în gândurile mele,

 Din albe flori, din raze de lumină,

 Și așteptam mereu cu brațe-ntinse

 Să vii aievea, blândă și senină.

 Ce mult am rătăcit și tu și eu,

 Prin labirinturi reci, fără ieșire!...

Ne mai oprea, din când în când ecoul,

 Parola mea și-a ta fiind: IUBIRE”.

Prima copertă a cărții ne poartă cu gândul la un episod în care se relatează un accident pe care l-ar fi avut Teodora stând pe bancă într-un parc, o întâmplare ce-o duce în starea de vis-visare, chiar ea se-ntreabă de-a fost vis sau aievea. Coperta finală ne amintește că suntem o celulă-om-energetică în dezvoltare și experimentare, o conștiință zugrăvită la-nceputuri de vreme pe papirus și artefacte arhaice.

Fiind scrisă la persoana a treia, eu, ca un cititor ce am lecturat aproape toate cărțile scrise de Milian Oros, îmi pot da seama că Ciprian -personajul principal e însuși scriitorul( un alt ego al său) iar romanul /narațiunea se împletește ca și „cărările ce duc la moară” ale lui Coșbuc cu întrebări și răspunsuri la marile probleme existențiale: cine suntem, de unde venim și care este menirea noastră în Univers.

 Are un stil aparte care-l identifică pe autor, un univers de liric prin sentiment, de proză lirică prin exprimare împletind oniricul cu realitatea în așa fel încât nici personajele din roman uneori nu le mai deosebesc.

Cartea incepe cu descrierea sentimentelor sufletești ale personajului principal Ciprian la amintirea morții mamei sale și-n fața mormântului acesteia unde are loc un dialog cu subconștientul și cu lumea: „țărână ești și în țărână te vei întoarce”, căci se simțea și acum ca într-un vis. Vorbele mamei îl însoțesc și acum: („Dumnezeu ne dă la tăți de purtat o cruce, dar ne lasă să o cioplim singuri.”)

Pendularea între vis și realitate e mereu prezentă, la fel între trecut și prezent, prima parte a romanului este o scriere introspectivă care încearcă să dea o serie de răspunsuri la întrebări existențiale. Îl numește pe dr. Neurolog D. C. Dulcan pe care cred că l-a citit, iar eu aș adăuga tot din D.C. Dulcan că: „la nivel de subconștient, creierul nu face diferența între real și imaginar și, în consecință, va pune în acțiune energia și toate reacțiile chimice specifice realității sugerate.”(Creierul și mintea Universului).

Spicuim din roman:

„Știu, nu o să mă crezi, dar te cunosc dinainte să ne fi văzut vreodată, te-am iubit înainte să știu că exiști cu adevărat. Sună totul foarte ciudat, dar sper ca odată să-ți pot explica. Acum îți pot spune doar că tu ești ființa născută din iluzii, durere, speranțe și vise, acestora toate sufletul meu dându-le un chip și oferindu-i iubire.” p. 53

„Teoria timpului” care ascultă de....timpul sufletesc:

„Diferența de vârstă percepută este egală cu diferența reală minus de două ori timpul de când suntem împreună....tu ai înaintat în vârstă cu timpul de când ne cunoaștem, iar eu am întinerit cu același timp, nu?” ( posibil să fie o teorie a fizicii cuantice  care sugerează că dacă te îndepărtezi de... Pământ cu o navă cosmică, poți rămâne mai tânăr-pentru tine timpul nu trece la fel ca pentru cei ce-au rămas...să îmbătrânească, aici, pe Pământ?! De fapt... ceea ce-i deosebește ar fi iubirea. p. 112

„Prin iubire ai realizat că ești o ființă de lumină. Fiind cu inima deschisă, ai putut evalua la sânge toată durerea și reprimările de dinainte...Ai scos din sufletul tău fricile care-ți intraseră în subconștient și ai început să lași sinele să trăiască experiențe adevărate, uluitor de frumoase.”p. 122

Există un jurnal de amintiri, vorbe, mărturisirea sentimentelor, de dragoste văzută ca un vis bazată pe intuiție , emoție și mai puțin pe gândire (minte):

„în aceste momente parcă pășesc pe un alt tărâm, mă simt nepământeană.” ...emoția pe care mi-o transmiți  sunt exact ce-și dorește sufletul meu” p.147

Iar fericirea persoanei care scrie jurnalul e la timpul prezent-azi.

Partea a doua a romanului e un studiu despre nașterea Lumii, un studiu cosmogonic, un studiu despre Timp trăit cu dragoste în prezent.

Citeam undeva că acei oameni primordiali, din vremuri imemoriale aveau corpuri lichide spre gazos, erau mai ușori, nu erau grosieri ca pământul, nu erau așa de apropiați de pământ, erau mai aproape de cer. Ei au evoluat, bineînțeles iar această evoluție descrisă în cărți de specialitate este urmărită de prea curiosul Ciprian și pusă în discuțiile cu Teodora.

Istoria arheologică locală ocupă un loc important în roman, un prilej prin care sunt amintite siturile de la Bodava, Someș Uileac unde  dimpreună cu prietenul său prof. de istorie Traian Rus a cercetat încă o dată artefactele străvechi, dovezi ale vechimii noastre pe acest pământ. La fel ca-n celelelte romane ale sale, autorul Milian Oros dovedește un simț patriotic relevant.

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, Asociația Scriitorilor, Baia Mare, Ulmeni, 2022

 

 

 

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu