M-a impresionat cartea lui Nicolae Iorga „O viață de om așa cum a fost”, adevărul este că are un titlu poetic și spune totul din titlu. Istoria literară nu este cultivată în ultima vreme, jurnalele sunt ajustate cu pagini rescrise, memoriile nu sunt încurajate. Chiar din jurnalul lui Liviu Rebreanu, ajuns pe mâna lui Marin Preda, la editura Cartea Românească, oarecine ( soția romancierului, Fany, probabil) a eliminat unele pagini. Nu mă gândeam să-mi scriu memoriile, sună sinistru dar mi s-au cerut texte despre anii petrecuți în diferite locații: Brașov, Timișoara, Baia Mare. Există mai multe riscuri prezentându- te în toată nuditatea în fața cititorului, fie că nu mai poți să folosești acele momente pentru ficțiune, fie că te deconspiri. Am scris „ în pas de pelerin”, înapoi și înainte, există și un model de sudură: „în pas de pelerin”, un fel de zig- zag, fără a ține cont de cronologiea faptelor. Timpul este o materie primă din care croiesc după cum îmi vin în memorie întâmplările : nu poți merge pe două cărări, numai când ești ,,afumat” ori ești scriitor ori lucrător într-un domeniu real. Până și marii scriitori contemporani au avut un venit sigur, fie că erau profesori de liceu, universitari ori directori de edituri și de reviste, ziariști, editori, politicieni, avocați, meserii liberale. O figură aparte era în mediul scriitoricesc poetul Claudian Cosoi, fiind jurist avea o anume autoritate oferită de profesia coercitivă, o libertate față de alți colegi.
Frecventa atelierele de pictură din Colonie, a lui
Mihai Olos, Ilie Cămărășan, Traian și Mircea Hrișcă, a lui Mircea Bochiș,
Traian Moldovan. În multe ocazii l-am
însoțit, alteori mergeam la atelierul lui Iosif Hamza, în vila Wagner apoi în
Centrul Vechi, pe strada Baia Sprie unde și-a improvizat un atelier după ce
l-au evacuat din Vila respectivă, fost sanatoriu în perioada interbelică. Ce
făceam acolo ? Povesteam, răsfoiam reviste, cataloage, afișe, serveam o cafea,
ca vai de ea, alteori o vodcă, uneori o cumpăram de la chioșcul de la intrarea
spre Grădina zoologică. La Vila Wagner am cunoscut doi artiști plastici: Ioan
Titus Petrusse, Ștefan Varvedo, mai tineri decât Hamza dar decât noi mai în
vârstă cu ceva ani. Hamza avea portrete realizate pe pânză : Vida Geza,
Alexandru Ivasiuc, Nicolae Titulescu, generalul Leonard Mociulschi, Vasile
Lucaciu, Nichita Stănescu, generalul Moșoiu. Folosea o paletă restrânsă de
culori: cafeniu și gri. Mai spre sfârșitul carierei picta goașe cu vopsele
pentru apă pe hârtie. Se simțea mereu nedreptățit, unele portrete și-au găsit
locul altele, sunt sigur de asta, s-au pierdut. Avea un portret de țărancă din
Vișeu, l-am rugat să mi-l vândă mie la un preț de prietenie, nici cum nu l-am
convins. Titus Petrusse urmase liceul de arte plastice la Oradea, institutul
Andreescu la Cluj dar înghesuiala era mare în acest oraș mic deși-i spune Baia Mare, cu puțin peste o sută de mii de
locuitori, nu erau suficiente ateliere pentru pictori, dacă nu erai membru de
uniune șansa de supraviețuire era mică
de tot. În anul 1930, Baia Mare avea 14 mii de locuitori, în 50 de ani
populația s- a triplat.Titus picta în
verde portrete ori aspecte din istorie:
Horia, Cloșca și Crișan, Brâncuși, Trei crai de la Răsărit, Răscoala, niște
țărani cu furci în mâini. S-a specializat pe fresca bisericească, muncă
ce-i asigura și cele necesare traiului. Varvedo a realizat un bust a lui
Petofi care a fost dezvelit și localizat
la Coltău. La atelierul din Vila Wagner păstra o copie a bustului în
ipsos. Alți sculptori din Colonie : soții Lenuța și Karoly Kadar , iar în același corp de
clădire cu Olos avea atelierul sculptorul Toros Gabor ( 1934
– 2021 ). O sculptură de inox
a „zăcut” o vreme în fața
atelierului său, hocheistul cu o crosă în mâini, lucrare pe care am văzut-o
amplasată în Miercurea Ciuc „Hocheiștii”. La atelierul lui Iosif Balla,
aflat în corpul de clădire de către stradă, la etaj, vis-a vis de al lui
Ilie m-a condus chiar pictorul Ilie
Cămărășan și fiul său Dody. Am făcut un interviu pentru foaia Phoenix, scoasă
de Nicolae Cațavei și Ovidiu Ciorna iar la resortul de cultură scriam eu cu
pictorul Mihai Pamfil. Era în anul 1990,
nu știu dacă cineva mai păstrează colecția foii respective. O vreme am avut-o și
eu, avea o grafică distinsă dar tiparul era primitiv de tot, plătit de
fondatori din jebul personal. Iosif Balla ( 1910 – 1991) era originar din Arad,
avea nostalgia Mureșului unde îi plăcea să privească apusul de soare și
valurile apei. În tinerețe și-a petrecut mult timp în barcă. A avut expoziție
personală la Arad dar când l-au văzut unii că nu este îmbrăcat în frac ori la
costum s-au mirat că așa arată un
pictor. În tinerețe a lucrat la Combinatul Phoenix. Viața artistului nu este
ușoară, mi-a replicat Balla baci. În
Baia Mare a mai viețuit și a creat un pictor Balla Bela ( 1882 – 1965). L-am întrebat dacă există
vreo legătură între ei, pictorul s-a
făcut că nu aude întrebarea. Era născut și acela, mai în vârstă, tot la Arad.
Balla Bela s-a retras din viața
artistică după război. O povestire nostimă: eram adunați mai mulți artiști în
fața atelierului lui Mihai Olos, era cald și acolo era iarbă.Deodată, spre noi,
și-a făcut drum pictorul, cu plete albe,
Iosif Balla ( 1910 – 1991). Mihai l-a invitat la un pahar cu vin, primise vin
franțuzesc, zicea Olos. Balla avea
pensula și pânza sub braț. Mihai l-a poftit să picteze și să ne arate
cum se face un tablou. A întrebat care
loc din Colonie dorim să-l picteze. Cineva a arătat spre coșmelia lui Ilie înspre
pavilionul dinspre stradă. Cu pensula a simulat semnul crucii în partea stângă
apoi s-a dezlănțuit: de o mie și una de ori am pictat acest loc, spunea cu
vocea scăzută. A ieșit ceva foarte colorat care semăna cu cotețul cu iepuri a lui Ilie. N-am putut să uit acest moment când
tăceam toți cu sufletul la gură și priveam pânza albă cum prinde viață. A
sorbit din paharul cu vin, și-a adunat
pânza, pensula și culorile pornind spre atelierul său.Prin preajmă se zbenguiau
niște copii de-ai artiștilor, unde domina fiul lui Cămărățan, Dodi. Mă,
vă este foame ? Vă frig slănină, a mai replicat pictorul și a intrat pe ușa corpului de clădire. Ilie Cămărășan
mi-a explicat că un atelier de pictură se întemeiază după anumite criterii de lumină, spațiu, un
tablou trebuie să arate îngrijit, nu poți ieși în lume oricum cu o lucrare. Tablourile lui Ilie aveau rame îngrijite, Mihai Olos nu
punea rame lucrărilor sale și nu le semna. Uneori nimeream la Mihai la atelier,
fie de ziua sa de naștere, fie de Mihail și Gavril, acolo l-am cunoscut pe
Mihai Pamfil care cânta la vioară, avea fața prelungă și părul castaniu dat
într-o parte, așa mi-l închipuiam eu pe George Bacovia, tânăr. Era eminescian,
știa Eminescu pe de rost, la fel cu Olos care putea să recite la nesfârșit din
Eminescu și din Blaga. Mihai Pamfil m-a luat cu el să realizăm pagina de cultură de la foaia Phoenix.
Aduceam textul acasă la Ovidiu Ciorna, acolo aveau o mașină de scris și paginau
textele direct de pe manuscris. Împins
de acest imbold am realizat mai multe
mini-interviuri cu Mihai Olos, Ion Bogdan, Iosif Hamza, Nicolae Suciu, Mihai
Pamfil, Iosif Balla, Ilie Cămărășan, Ion
Burnar, Ion M. Mihai. Pe unele, pe care am considerat că sunt consistente, le-am republicat după un
timp, fie în Nord Literar, fie în pagini on line: rețeaua literară, etc. Mihai
Pamfil se pricepea la literatură, urmase
liceul de artă la Iași iar facultatea de arte plastice la București. A revenit
pe locurile natale, în Iași unde este un artist plastic stimat și recunoscut cât
și profesor universitar la Facultatea de arte plastice. Cânta la vioară, a
ajuns să compună și muzică iar mai recent
scrie și versuri. Se vrea a fi un artist total. A rămas un admirator
constant al pictorului și sculptorului Mihai Olos așa cum poetul Claudian Cosoi
nu a încetat să-l admire și să-l elogieze pe Mihai Ursachi. Într-o seară,
într-o cameră la hotelul Carpați m-am nimerit cu Mihai Olos, Hamza, Parasca
Făt și alți necunoscuți alături de Radu Negru
care recita din Eminescu. După ce criticul de la Iași a obosit a
început Mihai Olos să recite din Lucian
Blaga. Așa a trecut o noapte de poezie,
atunci se desfășurau simpozioanele de ceramică de la Faimar. Radu
Negru era un critic mult apreciat la
nivel național dar și în Germania, spunea Olos. De la Iași apărea în Baia Mare
și Valentin Ciucă, dar celebru a fost și a rămas Dan Hăulică ( 1932 – 2014).
Despre Valentin Ciucă Radu Negru spunea că numele i- a rămas din rădăcina de la Ciucălete. Eram elev de liceu când apărea
Dan Hăulică la televizor cu emisiunea „De la Giotto la Brâncuși” apoi cu cartea „Nostalgia Sintezei”, parte
publicată sub formă de eseuri și cu reproduceri
în revista, tip carte, Secolul 20, unde era redactor șef. Acești trei corifei ai criticii
de arte plastice erau apreciați de Mihai
Pamfil și de mine, asemenea, dar mai ales cunoscutul Dan Hăulică despre care
Pamfil spunea că i-a fost profesor la facultatea din București. „Nostalgia
sintezei” poate fi citită și recitită oricând cu o mare și
înnoită curiozitate. Analizează probleme de artă din Grecia, Roma,
China, apoi Dali, Spania până la Silvia Radu și tentația arheologicului.
La întâlnirile noastre cu plasticienii era prezentă întotdeauna și poezia. Mihai
Pamfil putea să recite din Eminescu și Arghezi ceasuri întregi. De fiecare dată când îl ascultam pe
Arghezi mi se părea altul, nou de parcă îi auzeam versurile pentru prima dată.
Era total altfel de cum l-am învățat la
liceu. Cel mai adesea Mihai Olos ne oferea și câte un păhărel de vin în
pahare hiperbolice, largi la gură și la
fund iar la mijloc mai înguste. Aceste cupe nu erau scoase decât
la musafiri importanți. Așa am
spălat eu aceste pahare nemțești când în vizită erau Teohar Mihadaș și Daniel
Drăgan de la revista Astra. Teohar Mihadaș avea o autoritate a lui, era o
legendă, îl ascultam cu mare atenție
poate Cosoi îl întrerupea, uneori spre indignarea
musafirilor din atelier. La restaurantul Carpați serveam, cel mai adesea, vin
Jidvei, ieftin și acrișor la gust. Uneori Pamfil afla o vioară la atelierul lui
Olos și
începea să cânte. Dacă era prezent la sindrofie și poetul Dumitru Iuga (
Ion Bogdan), atunci în duet cu Olos cântau „hore”. Alteori amfitrionul dicta
versuri, asemenea lui Nichita Stănescu, trebuia să facem liniște să se poată concentra. Dacă după o
vreme căutam acele foi, acoperite cu un scris mărunt,articulat cu cerneală de
tuș din rotring, pe măsuța cu modul de ceramică, nu le mai aflam. Doar el știa
cum le dosea și pe unde, aduna desenele cu foile tăiate la aceeași dimensiune
și le punea în pungi de plastic, avea
multe pungi cu desene. Aducea de la tipografia ziarului căzături de la lucrări tipografice și le umplea cu desene.
Folosea un instrument de scris dintr-o trusă de rotring,
cum foloseau proiectanții, nu se despărțea de el și de
pachețelul cu hârtie. Se așeza la masă și începea să deseneze: la restaurantul
Carpați, la Tisa, Buclă, terasa restaurantului Stadion, Vinclu. Desena
,,moace,, de oameni din crâșmă, la
terasa de la Vinclu, în grădină, veneau fel de fel de personaje, mai ales în zi
de mărturie, marțea și vinerea. Cineva chiar lansase o formulă : au zinit
românii-n Baie/pe cap cu cloape de paie. Dominau personajele de la țară, căuta
cu privirea către mesele terasei spre
femei cu bluze ori bărbați în chemeși
făcute în gospodărie. La un popas
de la Beclean către Baia Mare era așa de absorbit de oamenii pe care-i
imortaliza în desenele sale gingașe încât cu greu îl urneam să mergem mai departe către casă. Eu eram cu mașina,
se însera și trebuia să recuperăm din drumul spre casă. Să nu mă supăr pe el
mi-a făcut și mie două portrete pe un format de sfert de coală A4, la intervale
diferite de timp.Le păstrez și azi după patruzeci de ani. A publicat desene în revista Astra de
la Brașov, pe vremea când redactor șef era
Daniel Drăgan, apoi în pliantele tipărite la festivaluri, culegeri
literare. Un album complet cu desenele sale nu cred că se va face curând și
există riscul ca unele desene să se distrugă ori să se piardă. Era secretos, nu
știu dacă intenționat ori așa era firea lui de copil născut pe vremea
războiului. De câte ori pleca spre Germania nu specifica ziua și ora ori
mijlocul de transport cu care călătorea.
Știu că o dată l-am condus la avion, în spatele Agenției Tarom , în scara
blocului, am stat vreo juma de zi , nu se știa sigur dacă se va efectua cursa
de Baia Mare - București. Mi-a recitat
din toți poeții care-i veneau în gând, mă lăsa să ghicesc din care autor anume
recită. Am terminat o sticlă de vodcă poloneză, singura băutură acceptabilă
aflată pe piață în care am stors o lămâie. La Vinclu găseam uneori o băutură
verde, triplesec, naiba știe ce era dar te amețea de cap. Vorba lui Ion Burnar, nu ai ceva să mă bolonzesc de cap ?
Toți așteptam să se schimbe ceva, să terminăm cu datoriile externe, cu lipsa de
alimente, de lumină și căldură, dar parcă și azi se întâmplă la fel, suntem o
generație în așteptare continuă. Cine zicea că starea noastră este de așteptare
de asta suntem nemulțumiți ? A venit și
schimbarea dar bucuria a durat puțin, au început sindicatele să cadă în plasa nu știu cui, să
schimbe guverne, manageri, uneori mi-e silă să-mi amintesc unele întâmplări,
jigniri. Gunoaiele au început să iasă deasupra apei ca la inundații. Nu vreau
să plictisesc pe nimeni cu obsesiile mele, dacă obsesii sunt și nu crunta
realitate. Am citit jurnale mai vechi ori mai noi, fiecare cu dreptatea lui.
Jurnalul de la Păltiniș a lui Gabriel Liiceanu a fost ca o oază în deșert,
nu-mi venea să cred că unii oameni au avut această putere de a răbda în tăcere și singurătate reducerea la nivelul
zero a gândirii românești. Apoi jurnalul
lui Radu Petrescu cu însemnări despre soția sa, pictoriță, despre prietenii de
la Școala de la Târgoviște, despre evoluția copiilor săi, maturizându-se, căutarea unui loc de muncă în
Bucureștiul acoperit de un cer cenușiu și amenințător. Jurnalul lui Mihail
Sebastian consemnând perioada din
interbelic, plin de lumină și durere, poate chinurile nașterii unui timp nou. După anul 1993 Mihai Olos venea tot mai rar în Baia Mare ori
eu nu aveam timpul necesar să ne întîlnim. Mergea la București însoțit de
doamna H, cu mașina. La întoarcere, în drum spre Germania mă suna să ne
întîlnim că e în mare trecere. Desigur că discutam de la
egal la egal dar când prindea ocazia o
întoarcea ca la Ploiești:Domnul Olos și Domnul J, spunea pictorul. Claudian
Cosoi și Mihai Pamfil plecaseră la Iași, nu știu dacă ei acolo se întâlneau
la fel cum făceam când eram în Baia
Mare. Uneori, la telefon, Claudiu mi se
plângea că-l așteaptă pe Mihai Ursachi să vină la ziua ziua sa dar Pelicanul nu
se grăbea să ajungă la onomastică. La Teatru te angajez, Claudiu, la Teatrul
Național, jurist ori consilier. Mihai Ursachi n-a stat mult în funcția de
manager la Teatru. Claudiu lucra la primărie, la biroul Oboare și piețe. Regret
că nu l-am vizitat niciodată acasă la el. Câțiva băimăreni în drum spre Chișinău s-au oprit la Iași,
l-au întâlnit pe Claudiu pe o terasă,
slăbit și bolnav, avea o pălărie cu boruri mari pe cap să-l apere de soare. Cineva a publicat și o fotografie cu
el pe o terasă. Se îndrepta cu pași grăbiți spre apusul vieții pământene. Nici
n-a apucat 50 de ani de viață.
Autor:
Ștefan Jurcă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu