de Gheorghe Pârja
Nu de puține ori m-am întrebat dacă mai sunt țărani?
Pot face mai multe speculații pe marginea acestei întrebări. Dacă te uiți pe
rețelele de socializare, te apucă groaza câte definiții umilitoare primește
acest cuvânt de o mare importanță pentru devenirea noastră ca țară. Multe
cuvinte de insultă se aduc țăranilor. Nu credeam că voi ajunge vremea în care
părinții mei, țărani, și ai altora ca mine, să fie afurisiți că s-au născut și
au trăit în sat. La țară, că țăran derivă tocmai de la cuvântul țară. Și de la
țarină, dacă vreți. Când trebuia să-mi declar identitatea în catalogul școlii,
la profesia părinților era scris: țărani din zona necooperativizată. Aveam
colegi cu părinți de felurite profesii: ingineri, medici, profesori,
învățători. Eu eram prunc de țărani. Niciodată nu am simțit vreun complex față
de ceilalți colegi. Dar nici ei nu afișau superioritate. Ba mai aveam un fel de
mândrie că în satul meu nu era colectiv. Eram un fel de țăran liber. Cu cote
pentru stat.
Calmul sufletesc al anilor de liceu l-am retrăit de
fiecare dată, la întâlnirile promoției mele de la Liceul Pedagogic din Sighetul
Marmației. Am rămas noi, învățătorii, câți am rămas, unii cu părinți țărani
mutați sub țarină. Scriitorul Nicolae Dan Fruntelată mi-a atras atenția, cu ani
în urmă, că acum trăim o vreme cu boieri fără țărani, care au parvenit în ultimele
trei decenii. Mulți dintre ei se ocupă cu alungarea țăranilor și din
dicționare. Și cu umilirea lor, fără să-i cunoască. Miraculos că mulți dintre
boierii de astăzi provin din proletarii de ieri. Poate și din rădăcina
țăranilor. În istoria medievală românească, boierii au fost o castă respectată,
bine marcată, cu drepturi și obligații. Ei aveau moșii moștenite, aveau sate cu
țărani care munceau pentru ei, și de care aveau grijă în multe cazuri. Când
uitau de țărani, era răscoală.
Nu vă luați după apucăturile boierului Orheianu, că
acolo este literatură. Când era o situație de război, boierii bărbați își
puneau armura și se duceau la luptă în fruntea cetelor de țărani. Clasa
boierilor era alături de țărănime, cu care a întemeiat miezul unei civilizații
ce alcătuiește această țară, cu idealurile ei, cu miturile ei, cu demnitatea și
dârzenia de a rezista într-o istorie, adeseori, potrivnică. Boierii nu pot
exista fără țărani. Boierii au fost în fruntea modernizării țării. Au plecat la
studii în Occident, dar au venit acasă cu gânduri de progres și civilizație.
Ne-au lăsat și o cultură întemeietoare.
Boierii de astăzi, puteți pune și ghilimele că
merită, nu mai țin seama de soarta țăranilor. Ori a fermierilor cum li se mai
spune. Eu le zic țărani, că m-am născut și crescut într-o gospodărie
țărănească. Și nu am avut boieri, nici de sămânță. Am fost oameni liberi, dar
nu am fost ocoliți de farurile puterilor trecătoare. Am fost țărani fără
boieri. Boierii de astăzi, fără țărani, au urcat într-o noapte pe scara puterii.
Repede au vândut ce nu era al lor și și-au ridicat vile, și-au cumpărat mașini
de lux și locuri cu soare la Monte Carlo. Se zice că așa se face lumea nouă.
Dacă îți pui mintea cu ei, o iei pe câmpuri fără țărani. S-au înșurubat atât de
bine încât nu-i mișcă ușor nici măcar furtuna. Au psihologia furatului! Nu se
mulțumesc cu puțin, ci cu foarte mult.
Îi admir pe cei care au făcut avere pe muncă
cinstită. Dar și să devii boier peste noapte, este prea de tot. Boierii fără
țărani, adesea, se încaieră între ei. Dar cine mai ține seama de părerea
noastră?
Noi, scriitorii și jurnaliștii cu bune intenții, ne
dăm cu părerea despre lumea asta. Încerc să nu păcălesc lumea cu idei
ademenitoare. Că dacă te uiți la televiziunile noastre, mai mult sau mai puțin
libere, nu mai știi pe ce drum să apuci. Câți comentatori, atâtea cărări. Eu
sunt atent la analizele a doi lideri de opinie. Unul este profesorul și
filosoful Andrei Marga și celălalt este politologul și sociologul Dan Dungaciu,
cu care am avut bucuria să discut relaxat la Simpozionul de la Săliștea de Sus.
Unii mi-au reproșat că sunt atent la părerile dumisale. Cei doi ne spun în
cărțile lor lucruri credibile despre mersul acestei țări. Și al Uniunii
Europene. Ei vorbesc în cunoștință de cauză despre cotiturile istorice din
Europa, cu schimbările profunde în direcția democratizării. Dar și despre
boierii fără țărani, care au sentimente amestecate.
Unii ies din istoria recentă pe ușa din dos, alții
se dedau ispitei de a conduce țara. O țară fără țărani, după opinia lor. Ca să
nu mă sustrag unei opinii, spun: țara asta mai are țărani! Eu îi văd și le
cinstesc numele. Cât despre boierii fără țărani, v-am spus ce am avut de spus.
Mă gândesc la vremea în care se va vorbi pe față, despre țăranii fără boieri.
S-a încercat în istorie, dar atunci a fost răscoală. De care nu avem nevoie.
Păstrând tâlcul metaforei istorice, este nevoie de țărani care respectă
boierii, dar mai ales de boieri care cinstesc țăranii. O, ce frumoasă iluzie de
autor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu