de Gheorghe Pârja
Într-un supliment al revistei 22, a apărut un
documentar, alcătuit de Daria Ghiu, despre Joseph Beuys, una dintre figurile
majore ale artei germane postbelice. Mi-a stârnit curiozitatea deoarece despre
Beuys știam din atelierul lui Mihai Olos, din Baia Mare. Ce a însemnat arta
pentru Beuys, acest artist atât de controversat, care a marcat arta secolului
XX? El este calea perfectă către înțelegerea posibilităților infinite ale artei
contemporane. Este greu ca mintea umană să accepte absența unor granițe,
înțelegerea are nevoie de limite, pe care noi, ca privitori, le dorim. Spațiile
pe care artistul le construiește te izolează într-un perimetru în care devii
conștient de propriul tău trup. El folosea materiale care se transformă în
puteri psihologice. Socotea viața drept o sculptură socială, natura jucând un
rol important, iar protejarea ei, un efort comun.
Plantarea a șapte mii de stejari în Kassel, artistul
o privește ca opera de artă a unui organism social și nu ca proiect activist.
Extraordinara sa libertate de gândire, pe care o teoretizează la fiecare pas,
nu poate fi înțeleasă decât în momentul în care te întâlnești, în mod direct,
cu opera sa. Beuys este un sistem complex, o instituție de gândire, în care
totul comunică, fiecare lucrare a lui produce o doză de șoc. Centenarul Beuys a
fost un eveniment amplu în Germania. O expoziție amintea de cele două episoade
ale întâlnirii și colaborării artistice dintre Beuys și Mihai Olos. Este pus în
relief discursul sincron al celor doi.
Cum l-a cunoscut Mihai Olos pe Joseph Beuys? În una
din serile de neuitat din celebrul atelier de pe strada Victoriei, Mihai ne-a
povestit întâmplarea. Mizez pe acuratețea memoriei mele. Prin anul 1973, cu
ocazia unui colocviu itinerant, organizat de Societatea „Eminescu” din
Freiburg, în mai multe orașe din România, printre care și Baia Mare, Olos îl
întâlnește pe Paul Miron, profesor de romanistică la Universitatea din
Freiburg. Acesta îl ajută să participe la Expoziția Dokumenta 6, de la Kassel,
ocazie cu care va participa la unul dintre atelierele organizate de Beuys, unde
își va prezenta desenul și modelul Orașului Universal. Pe care artistul german
le va duce la Bienala de la Veneția. Datorită recomandărilor lui Beuys, Olos va
lucra vreo șase luni în atelierele Universității Internaționale Libere, fondate
de artistul german, și își va pregăti primele expoziții în Germania.
M-am bucurat că omagierea unui mare artist german
este pusă în legătură și cu arta lui Mihai Olos. Mihaela Chiriac, care a
vizitat expoziția aniversară din Berlin, în centru aflându-se Beuys, remarcă
două picturi și un număr generos de obiecte semnate de artistul român. Acestea
sunt structuri modulare de diferite dimensiuni, sublimate din folclorul
maramureșean, mai exact, din vocabularul formal găsit în tehnicile locale de
îmbinare a lemnului. Beuys și Olos se întâlnesc în atitudinea lor de căutare a
unei esențe universal umane, în acord cu elementele naturii. Originile acestor
tendințe și interese ale celor doi sunt, firesc, diferite. Vin din alte
culturi. Beuys vine dinspre invocarea spiritualității cu filieră mitologică
germană, dar și din invențiile avangardei trecute prin conștiința șamanică. În
schimb, Olos vine direct de la sursă.
Într-un text, pe care-l scrie pentru catalogul unei
expoziții din Germania, Olos se plasează între Maramureș și Brâncuși și vine în
apărarea culturii arhaice și a folclorului care l-au inspirat. Pentru Olos,
Infinitul din Coloană se regăsește în forma fusului maramureșean. Dar nici
Beuys nu se îndepărtează de Brâncuși, de rădăcinile arhaice ale acestuia, fiind
interesat de superstiții, mitologie folclorică și ritualuri magice. Am scris
despre omul Mihai Olos, despre asumarea lumii ca formă a artei sale. Simțeam în
lucrările sale mai multe etape, care au marcat istoria artei contemporane.
Da, venea dinspre Maramureș, spre Brâncuși. Poate de
aceea îi plăcea lui Beuys, pentru că vedea în el tipul de artă care se
adresează omului, în general, pe care îl practica el însuși. Cred că opera lui
Mihai Olos are sorți de izbândă, de a fi deslușită în noi dimensiuni și de a fi
pusă în context contemporan. Pași s-au făcut în acest sens. Cum a fost și
prezența lucrărilor lui în expoziția omagială Beuys, de la Berlin. M-a cuprins
o nespusă bucurie intelectuală că valorile Nordului primesc contur european.
Criticul de artă Petru Comarnescu, cel care a crezut, de la început, în arta
lui Mihai Olos, scria: „Ca și meșterii din popor, Mihai Olos creează nu numai
cu gândul la el însuși, ci la lumea căreia îi aparține și de aceea are sorți de
a fi român și universal totodată, de a fi tradițional și modern, cu o notă
foarte personală de artist-intelectual, de meșter-poet.”
Zilele trecute, am primit, din Franța, de la
arhitectul Mihai Pienescu, trăitor o perioadă și în Baia Mare, o carte despre
arhitectură. Pe ultima copertă este o opinie a lui Joseph Beuys: „Este propriu
artei adevărate să nu se impună în nici un fel, ci să se confunde contextului,
să dispară aproape în natură.” Minunată întâlnire în numele artei dintre Olos –
Beuys și arhitectul Pienescu. Această triadă merită evidențiată și comentată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu