Pentru cei interesați de viața și opera vrednicului de pomenire Mitropolit Bartolomeu Anania au la îndemână o carte recent apărută ”Bartolomeu Valeriu Anania (1921-2011) – Omul și Opera” tipărită la Editura Renașterea. Cartea semnată de Arhimandrit Dumitru Cobzaru, fostul stareț al Mănăstirii Nicula, care i-a fost ucenic Leului Ardealului, este o contribuție istoriografică substanțială care depășește spațiul livresc eclezial. Autorul reușește cu acribie și cu o sete epistemologică de admirat să readucă în atenția contemporaneității viața și opera scriitorului Valeriu Anania, care prin numele său de călugăr Bartolomeu Anania, a făcut la propriu istorie în BOR și societatea românească pe un parcurs de peste 70 de ani de activitate. Cartea este construită pe un eșafodaj documentar impresionant: documente de arhive, mărturii scrise, documente orale, presa vremii, izvoare bio-bibliografice și dosarele de la CNSAS. Arhimandritului Dumitru Cobzaru nu i-a scăpat nimic din uriașa bibliografie scrisă sau orală despre viața lui Bartolomeu Anania. Autorul a reușit să surprindă fațetele complexe și comprehensive ale vieții și operei celui care a fost un stâlp al culturii și ortodoxiei românești. Eu am studiat și am scris despre tinerețea lui Valeriu Anania, ca lider al mișcărilor studențești și grevei academice din 1946 împotriva comunismului de la Cluj, și pot afirma că Arhimandrit Dumitru Cobzaru a reușit să surprindă rolul major al Leului Ardealului în blocarea comunizării universității clujene, cel puțin pentru o perioadă de un an de zile. Lupta anticomunistă a studentului medicinst Valeriu Anania, și ca lider al Societății studențești ”Petru Maior”, a fost spaima Siguranței comuniste, coordonate de polițistul și viitorul șef al penitenciarului Aiud, colonelul de securitate Gheorghe Crăciun. Toată viața securistul Crăciun s-a temut de forța spirituală ”de dincolo” a lui Bartolomeu Anania, chiar și la Aiud, dar și mai târziu în anii 1995-1996, când îi scria acestuia scrisori speriate de admirație ”sinceră”. Autorul evidențiază forța culturală deosebită și spiritul creștin-ortodox al Leului Ardealului, care în războiul duhovnicesc a reușit să înfrângă – prin rugăciune, tenacitate teologică și credință – ideologia comunistă, ateismul și materialismul-dialectic. Chiar fără a avea vreo funcție în ierarhia BOR, episcopală sau administrativă în Sfântul Sinod, preotul Bartolomeu Anania a fost în revoluția din decembrie 1989 perceput ca ”patriarhul” de facto al Bisericii noastre. Preotul Anania a dat tonul reflecției și înnoirii bisericești, în ianuarie 1990.
După ce a fost retras din SUA, în 1976, de către
Patriarhie, la insistențele Securității pentru că Bartolomeu Anania critica
”realizările” regimului socialist și ale lui Ceaușescu, preotul scriitor este
numit ca director al Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, între anii 1976-1982. În anul 1982, Valeriu Anania s-a retras la
Mănăstirea Văratec, pentru a se dedica scrisului. Cu toate acestea până în
1989, preotul Bartolomeu Anania a avut un cuvânt greu de spus în cadrul
Editurii Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
numeroase cărți au apărut sub îngrijirea sau scrise de el. Anania a editat
”Sfânta Liturghie” pe disc, la Electrecord și un disc de ”Colinde”, inedită
situație în regimul comunist. La această editură putem spune că un colaborator
de seamă și de bază a fost scriitorul teolog Teodor Baconsky, fiul poetului
proletcultist din anii `50, care apoi a devenit un poet oniric neo-modern.
Viețile celor doi teologi s-au împletit imediat după zilele sângeroase ale
revoluției din decembrie 1989. În ianuarie 1990, Valeriu Anania a înființat și
a făcut parte din Grupul de Reflecție pentru Înnoirea Bisericii, alături de
clericii Dumitru Stăniloae, Constantin Galeriu, Daniel Ciobotea, Constantin
Voicescu, Iustin Marchiș, Toader Crâșmariu și de mirenii Horia Bernea, Octavian
Ghibu, Teodor Baconsky, Sorin Dumitrescu. În cadrul acestui grup de reflecție
și înnoire a bisericii noastre, tânărul Teodor Baconsky a reprezentat vocea cea
mai vocală și importantă din partea mirenilor. Valeriu Anania, pe 1 ianuarie
1990, primește o delegație din partea Universității din Iași care-I propune pe
scaunul de mitropolit al Moldovei. Memoriul e trimis și lui Dumitru Mazilu,
vicepreședinte CFSN-ului. Valeriu Anania refuză și pleacă la București, unde se
întâlnește cu Teodor Baconsky, protos, Daniel Ciobotea, Ierom. Iustin Marchiș
și Pr. Crâșmaru. Toți merg în salonul casei de lux al ministrului Andrei Pleșu,
de față fiind și soția acestuia (după unele surse ”externe”, aceasta ar fi
propus înființarea grupului?). Astfel a luat ființă Grupul de Reflecție pentru
Înnoirea Bisericii, din care să facă parte clerici și mireni și să propună
Sfântului Sinod al BOR o reformă. Teodor Baconsky publică imediat în presă un
comunicat în care anunță apariția grupului. Publicația Patriarhiei Române,
”Vestitorul Ortodoxiei Românești” anunță înființarea grupului, iar România Liberă
prin Petre Mihai Băcanu pune publicația la dispoziția conducerii acestui for de
reflecție și înnoire bisericească. Patriarhul Teoctist se retrage la mănăstirea
Sinaia, iar grupul de reflecție și înnoire bisericească se strânge zilnic
pentru ședințe în Sala Portretelor de la Patriarhie, sub supravegherea
Locotenenței formate de episcopii Plămădeală, Vornicescu și Corneanu, care
preluase conducerea BOR după retragerea lui Teoctist.
O altă realizare a lui Bartolomeu Anania a fost
atunci când l-a adus în fața grupului pe ministrul învățământului Mihai Șora
să-i propună înființarea orei de religie în școli. Acesta, în fața grupului de
reflecție și înnoire bisericească, după ore întregi de discuții, a refuzat
introducerea acestei noi materii după zeci de ani de ateism. Între timp se
desfășura o ședință de Sinod, coordonată de mitropolitul Nicolae Corneanu, care
a venit în fața lui Șora și a impus cu ”pumnul în masă” ca ministrul să dea
odată decizia introducerii orei de religie în școli. Speriat Mihai Șora a promis
că va da ordinul de introducere a orei de religie în școli, lucru care și l-a
făcut. După retragerea lui Teoctist la Sinaia, pe 14 ianuarie 1990,
revoluționarul Gelu Voican Voiculescu, prim-vice FSN, îl cheamă pe Bartolomeu
Anania și îi propune să ia scaunul de Patriarh. Scriitorul preot refuză, dar
promite că va veni cu propuneri. Sunt apoi propuși călugării Sofian Boghiu și
Ilarion Argatu, care refuză cu lacrimi în ochi. Lui Bartolomeu Anania îi vine
ca o ”iluminare” ideea ca Ilie Cleopa să devină Patriarh. Și scrie un editorial
în acest sens în România Liberă. Împreună cu Dumitru Stăniloae și Daniel
Ciobotea merg la Mănăstirea Sihăstria. Pr. Cleopa, inițial consideră propunerea
o enormitate, apoi spune că se mai gândește. Între timp pe 4 aprilie 1990,
Teoctist, la cererea lui Ion Iliescu revine pe Scaunul Patriarhal, iar
propunerile de patriarhi cad. Totuși, părintele Ilie Cleopa îi spune lui
Bartolomeu Anania, ca tânărul Daniel Ciobotea ar fi cel mai bun pentru scaunul
vacant de mitropolit al Moldovei. Cleopa îi era duhovnic tânărului călugăr din
Banat și a afirmat că Daniel e ”curat cum l-a făcut mă-sa”. Între timp, Teodor
Baconsky propune Sfântului Sinod ca BOR să se ocupe de drepturile omului în
păstorire. Pe 3 iunie 1990, Bartolomeu Anania, Dumitru Stăniloae, Sorin
Dumitrescu, Constantin Galeriu și Teodor Baconsky publică în ”România Liberă”
un articol prin care se cere episcopi tineri și energici în funcțiile Sfântului
Sinod. Printre ei Andrei Andreicuț și Daniel Ciobotea Pe 7 iunie 1990, abia făcut
Episcop vicar al Banatului, Daniel Ciobotea este ales Mitropolit al Moldovei,
funcție care prin tradiție dă Patriarhul României. Teodor Baconsky e trimis să
studieze antropologia religioasă, cu o bursă, la Sorbonne- Paris.
Ionuț
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu