de Gheorghe Pârja
Școala de astăzi, ca imagine publică, este extrem de
delicată. Comentată de pricepuți, care propun soluții, dar și de amatori, care
doar se află în treabă. Eu, ca fost învățător refuzat de timp, nu mi-am pierdut
simțul inițial al catedrei. Și acum mă revăd în sala de clasă de la Școala din
Breb, cu minunații prunci de țărani, pe care-i învățam carte. Îmi aduc aminte
de elevul Victor, pruncul fierarului din sat, care mă întreba ce să citească
din ce nu este prevăzut în manual. Lui, și colegilor din clasă, le recomandam
autorii adecvați, și ne întâlneam la biblioteca școlii. Este o poveste lungă,
minunată în felul ei, dar la pruncii din școala primară am reușit să admir
curiozitatea spre cunoașterea altor lumi. Nu puțini dintre ei au urmat drumuri
cu ieșire din sat. Cei care au rămas prin preajmă au făcut astăzi o adresă
impresionantă pentru Maramureș.
Brebul care a fost teritoriu de cercetare
etnografică și folclorică, ca un fel de apus al unei lumi, acum a avut energia
de se plasa pe axa curcubeului contemporan. În care afli și spiritul
făcătorului de hamuri, Mihai Tiran, unde am locuit pe vremea dăscăliei mele în
Breb, dar și deschiderea spre lume a unor pensiuni care păstrează spiritul
locului. Nu știu de ce îmi place să cred că toate aceste stări luminoase se
datorează și lecturilor suplimentare. De toate felurile. Mai cred că și
prezența unor personalități cu rosturi de cercetare în Breb a dus la decantarea
valorii arhaice a acestui spațiu, poate ca un loc de alint existențial, dar și
un nucleu, pe care, la nevoie, se poate reclădi Maramureșul. Sper să nu fie
nevoie, deoarece acest spațiu întemeietor are energii care se revigorează.
Am constatat asta a doua zi de Paști, la Desești.
Metaforic vorbind și acest flux care nu se stinge face parte din lecturile
suplimentare ale existenței multora dintre cei care au descoperit profunzimea
acestei zone. Care poartă numele savantului Mihai Pop, ori dedicatei
cercetătoare, întru Breb, Sanda Golopenția, acum trăitoare în America. Și multe
alte personalități care și-au scris prezența pe cerul satului Breb. De la
regele Charles, pe atunci Prinț, la Claude Karnoouh, antropolog și sociolog
francez. Această infuzie de curiozitate din lumea largă face parte tot din
lectura suplimentară a marilor intelectuali atrași de enigma venită din partea
necunoscută a lumii. Devenirea întru ființă, cum a spus filosoful, cred că în
acest spațiu poartă emblema unui triunghi salvator.
Adică școala, gândirea și credința. Așa se deprinde
frumusețea subînțelesurilor, ca rost, pe care le deslușesc apoi cărturarii.
Tâlcul viețuirii într-un teritoriu precis a prins dimensiunea profunzimii în
gândire. Ca o fântână săpată lângă casă, pentru a avea apă curată, bună de
băut. Așa s-a născut viziunea înțeleaptă a tinereții fără bătrânețe, din
cutezanța unei gândiri suplimentare. Dar, se înțelege, orice carte presupune
lectură, drag de cărți, de universul lor fascinant. Am ajuns în faza în care,
spun sondajele, se citește puțin. Sistemul de învățământ este astfel construit
încât lectura a devenit o ocupație facultativă. Școala de astăzi face alergie
la tot ce este obligatoriu de învățat și nu mai apelează la spiritul curios al elevilor.
Manualul se numește Limba română și comunicare, cu o ofertă de texte ale unor
scriitori pentru care elevii nu fac pasiune.
Mulți dintre ei se limitează doar la fragmentele
existente în manual, fără a parcurge opera în întregime. Cei mai păgubiți vor
fi cei care vor fi interesați să devină studenți ai facultăților de litere, cei
care pentru a ține pasul cu exigența amfiteatrului vor trebui să recurgă
obligatoriu la lecturi suplimentare. De la autorii clasici, la cei moderni. Să
nu uităm că limba română de azi le e datoare, în cel mai nobil sens,
scriitorilor secolelor trecute. Nimic rău nu i se poate întâmpla școlarului
dacă află câte ceva despre istoria limbii pe care o vorbește, dacă descoperă
etimologii care îi arată fețele nebănuite ale cuvintelor. Limba literaturii se
împletește pașnic cu limbajele de specialitate la care recurge tânărul
mileniului trei, îmi spunea cu un prilej criticul literar Irina Petraș.
Aici am ajuns pe frontul cercetării unor fenomene
din societatea apropiată, care dispar, ori se modifică sub presiunea vremii
accelerate. Ofer tema unei lucrări de cercetare comparativă în biografia
satului Breb. Monografii mai apar, dar au o dimensiune constatativă. Bună și
asta, dar dinamica este mult mai lămuritoare pentru cei interesați. Și asta
presupune neapărat lecturi suplimentare. Fără de care nu se poate face
cercetare convingătoare. Da, mi-am adus aminte de Victor, pruncul fierarului
din Breb, care cerea la clasă și alte cărți decât manualele. Și eu sunt
produsul lecturilor suplimentare. Nu-i așa, domnule, Teodor Ardelean? Ele ne-au
făcut să deschidem ferestre spre lume. Și încă nu s-a încheiat odiseea.
De aceea lecturile suplimentare au magia lor. Deci,
merită oda de față.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu