Duminica a 4-a după Paști (Vindecarea slăbănogului de la Vitezda) Ioan 5, 1-15
În vremea aceea era o sărbătoare a iudeilor și Iisus
S-a suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lângă Poarta Oilor era o scăldătoare,
care se numea pe evreiește Vitezda, având cinci pridvoare. În acestea zăcea
mulțime de bolnavi: orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. Căci un
înger al Domnului se cobora din când în când în scăldătoare și tulbura apa, și
cine intra întâi după tulburarea apei se făcea sănătos de orice boală era
cuprins. Și era acolo un om care era bolnav de treizeci și opt de ani. Iisus,
văzându-l pe acesta zăcând și știind că este așa încă de multă vreme, i-a zis:
Voiești să te faci sănătos? Bolnavul I-a răspuns: Doamne, nu am om ca să mă
arunce în scăldătoare, când se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se
coboară înaintea mea. Iisus i-a zis: Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă! Și
îndată omul s-a făcut sănătos, și-a luat patul și umbla. Dar în ziua aceea era
sâmbătă. Deci ziceau iudeii către cel vindecat: Este zi de sâmbătă și nu este
îngăduit să-ți iei patul. El le-a răspuns: Cel ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a
zis: Ia-ți patul tău și umblă. Ei l-au întrebat: Cine este omul care ți-a zis:
Ia-ți patul tău și umblă? Iar cel vindecat nu știa cine este, căci Iisus Se
dăduse la o parte din mulțimea care era în acel loc. După aceasta, Iisus l-a
aflat în templu și i-a zis: Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai
păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ceva mai rău. Atunci, omul a plecat și a
spus iudeilor că Iisus este Cel Care l-a făcut sănătos.
Deşi păgâni, grecii antici erau foarte atenţi în a
cultiva ospitalitatea faţă de străinii care le treceau pragul, considerând că
sub chipul unui muritor îţi poate intra oricând un zeu în casă. Într-adevăr,
prezenţa divină putea surveni în orice clipă şi atunci trebuia să fii permanent
pregătit să o întâmpini cum se cuvine şi, desigur, să o recunoşti. Dacă este
să vorbim de cunoaşterea lui Dumnezeu, trebuie să realizăm mai întâi
recunoaşterea Lui, atunci când El ni se descoperă intrându-ne în casă,
aşezându-Se alături sau întrebându-ne de vorbă. Este situaţia tuturor
Apostolilor, a ucenicilor şi a femeilor mironosiţe după Învierea Domnului,
când, întâlnindu-L pe Iisus, nu realizează, într-o primă instanţă, cine este
Străinul pe care Îl văd. Poate este grădinarul, sau un pescar, sau un simplu
călător în drum spre Emaus. Abia când rosteşte anumite cuvinte sau săvârşeşte
anumite gesturi (precum frângerea pâinii), Hristos este recunoscut de cei
care-L bine cunoscuseră în timpul activităţii Sale pământeşti.
Într-o astfel de situaţie se află şi slăbănogul din
Evanghelia de astăzi, care zăcea de treizeci şi opt de ani într-unul din cele
cinci portice (pridvoare) ale scăldătorii Vitezda din Ierusalim. În evreieşte,
ea se numea Bethesda, ceea ce însemna „Casa Bunătăţii”, „Casa Milostivirii” sau
„Casa Îndurării” (ebr. Beith hesed). Era situată pe esplanada Templului, la
miazănoapte de acesta, dincolo de zidurile vechii cetăţi, în imediata apropiere
de aşa-zisa Poartă a Oilor. Prin această poartă erau duse în curtea templului
oile care urmau să fie sacrificate pe Altarul situat nu în interiorul clădirii,
aşa cum este cazul în bisericile creştine, ci afară, în faţa treptelor care
conduceau la ea. Căci Sfânta Sfintelor, spaţiul cel mai sfânt din templu,
situat dincolo de catapeteasmă, nu era şi locul unde se săvârșea dumnezeiasca
slujbă de aducere a jertfei, ci doar încăperea care adăpostea Chivotul
Legământului în care se aflau Tablele Legii date de Dumnezeu lui Moise pe
Muntele Sinai. Ca şi păgânii antici (de pildă, deja amintiţii greci din
vechime), unii evrei credeau că templul este pur şi simplu casa lui Dumnezeu,
ca şi cum Cel ce este, Creatorul întregului univers, ar locui în case făcute de
mâini omeneşti.
Înainte de a fi fost aduse jertfă, animalele erau
spălate cu apă de la Casa Bunătăţii şi a Îndurării. După săvârşirea ritualului
sacrificial, sângele ce se prelingea pe masa Altarului şi pe pavimentul curţii
interioare a templului era curăţat tot cu apă de la scăldătoarea Vitezda.
Propriu-zis, bazinele Bethesda fuseseră construite pentru a deservi templul şi
activitatea liturgică ce se săvârşea aici. De aceea, apele lor erau considerate
a fi sfinte: dacă jertfa adusă era sfântă, sfântă era şi apa care pregătea
jertfa şi curăţa Altarul de jertfă. Ba se credea că în scăldătoare se cobora
„la vreme” un înger al Domnului şi tulbura apa (v. 4). Folosită în scopuri
liturgice, binecuvântată prin atingerea aripii angelice, apa de la Casa
Bunătăţii avea proprietăţi tămăduitoare şi aducea mângâiere oamenilor care
tânjeau după milostivirea lui Dumnezeu, aşteptând mântuirea.
Aici, în pridvorul scăldătorii, aproape de intrarea
în incinta templului, se adunase „mulţime de bolnavi, orbi, şchiopi, uscaţi,
aşteptând mişcarea apei” (v. 3). Printre ei se află şi slăbănogul care boleşte
de treizeci şi opt de ani. Aşteaptă şi el, ca întreaga mulţime, minunea
săvârşită de înger şi nădăjduieşte că, odată şi odată, se va întâmpla să „aibă
şi el om“ care să-l „arunce în scăldătoare” (v. 7). Toţi ochii sunt aţintiţi
asupra apei. Din moment în moment trebuie ca ea să se tulbure. Fiecare din cei
prezenţi caută să găsească un loc mai prielnic plonjării în apa milostivirii
divine, care să-i dea şansa vindecării, a salvării din ghearele nemiloase ale
bolii şi ale neputinţei. Toţi muşchii, atâţia câţi mai sunt, se află încordaţi
la maximum: această şansă nu trebuie nicidecum ratată.
Ziditorul
apei vine la Vitezda
În mijlocul acestei mulţimi de oameni suferinzi şi
neputincioşi, cu toţii atenţi la apa din bazinele Vitezdei, Îşi face însă
apariţia Cel ce a creat această apă, ca şi pietrele scăldătorii, şi aerul pe
care toţi îl respiră, Cel ce a întocmit fiecare atom din fiinţa tuturor acestor
oameni dornici de tămăduire, Care a făcut din nimic planetele şi meteoriţii,
stelele şi miliardele de galaxii. Este Fiul lui Dumnezeu, „Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu adevărat” (Crezul, art. 2), Logosul divin Care a semănat raţiunile
dumnezeieşti în tot universul, Care păstrează în bună rânduială întregul
cosmos. Dar nimeni nu-L observă, pentru că toţi au ochi doar pentru apa care
urmează să se tulbure. Nimeni nu-L recunoaşte. Deşi întreaga mulţime intuieşte
în mişcarea acvatică prezenţa unei aripi de înger nevăzut, nici unul dintre cei
prezenţi nu bănuieşte că în mijlocul lor, umăr la umăr cu ei, se află
Atotputernicul Dumnezeu, Care poate tămădui orice boală şi orice neputinţă şi
poate îndepărta orice neajuns. Iată împlinindu-se angoasa veche de când lumea
că, într-o zi, s-ar putea să te întâlnești cu Dumnezeu faţă în faţă şi nici
măcar să nu-L observi. Iar aceasta nu pentru că este atât de mic, încât nu Se
poate vedea cu ochiul liber sau pentru că ar fi atât de mare, încât nu-L poţi
cuprinde cu privirea. Iată-L întrupat, iată-L înomenit, iată-L stând în faţa
omului pe care El însuşi l-a creat, dar care Îl priveşte ca pe un străin, fără
a-L recunoaşte deloc.
Este un coşmar: creatura nu-şi mai cunoaşte
Creatorul. Însetatul stă să moară de sete lângă Izvorul de apă vie, pentru că
nu are ochi să-L mai vadă. De fapt, boala de care suferă slăbănogul nu este
dizabilitatea fizică pe care o reclamă. Acest om, bolnav de treizeci şi opt de
ani şi, împreună cu el, întreaga mulţime adunată în pridvoarele scăldătorii
Vitezda, suferă de o gravă boală a vederii – suferă de cecitate duhovnicească.
Cu toate acestea, Hristos îl vindecă pe sărmanul
slăbănog, poruncindu-i: „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă” (v. 8). Omul
ascultă porunca şi o împlineşte. Se ridică, îşi ia patul şi începe să meargă.
Este uluit de ceea ce i se întâmplă şi, deşi încă nu s-a dumirit cine este
Acela care l-a tămăduit (v. 13), numindu-L simplu „Cel ce m-a făcut sănătos”
(v. 11), nu se dă înapoi să facă exact ceea ce i-a zis Tămăduitorul, deşi
faptul de a strânge patul în zi de Sabat îi scandalizează pe „iudeii” care văd
în el o încălcare a poruncii de a respecta ziua de odihnă (v. 10). După ce-L va
reîntâlni pe Binefăcătorul său în incinta templului şi-L va recunoaşte,
slăbănogul va mărturisi înaintea tuturor „că Iisus este Cel ce l-a făcut
sănătos” (v. 15). Omul identifică Izvorul binelui ce s-a petrecut cu el şi
devine un mărturisitor al Acestuia. Ochii lui s-au deschis. Poate nu ştie să
articuleze meşteşugit mărturisirea sa, dar ştie de unde vin „toată darea cea
bună şi tot darul desăvârşit”. Ştie Cine l-a tămăduit.
Însă, în timp ce fostul slăbănog, care zăcuse sub
unul dintre cele cinci portice ale bazinelor Vitezdei, odată vindecat, începe
să se dumirească, mărturisindu-L pe Iisus ca Binefăcătorul său, reacţia
concetăţenilor săi (incluzând aici, cel mai probabil, şi pe tovarăşii săi de
suferinţă şi de speranţă), pe care Sfântul Apostol Ioan îi numeşte generic
„iudeii” (v. 10), îţi taie pur şi simplu răsuflarea. În mijlocul mulţimii de
suferinzi care „aştepta mişcarea apei” (v. 3) vine Tămăduitorul, Cel ce are
puterea de a reda tuturor sănătatea mult dorită. Cu toate acestea, în loc să
jubileze şi să alerge să-L caute pe Marele Vindecător, „iudeii” sunt preocupaţi
să-i atragă atenţia slăbănogului tămăduit că „este zi de sâmbătă şi nu-ţi este
îngăduit să-ţi iei patul” (v. 10).
Dumnezeu
vindecă omul oricând vrea
În Casa Îndurării s-a petrecut un sacrilegiu:
Dumnezeu, Dătătorul Legii, Care este El însuşi Legea, S-a îndurat şi a venit
să-l tămăduiască pe om, primitorul Legii. Dar acesta acuză acum Legea de
încălcare a Legii, întrucât Acesta se sustrage interpretării lui proprii. Mai
mult decât toţi ceilalţi evanghelişti, Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan
insistă în Evanghelia sa asupra dimensiunii polemice, anticărturăreşti şi
antifariseice, a lucrării taumaturgice a Mântuitorului şi asupra absurdului
acestei situaţii, în care Dumnezeu este tras la răspundere de omul pe care El
l-a creat şi vrea să-l mântuiască.
Poate tocmai din acest motiv Hristos îl alege, din
toată această mulţime de suferinzi („bolnavi, orbi, şchiopi, uscaţi” – v. 3),
tocmai pe acest slăbănog spre a-l tămădui, ştiind prea bine că era singurul
capabil să primească darul pe care urma să i-l facă. Slăbănogul primeşte plin
de bucurie atât darul însănătoşirii pe care i-l face Iisus, cât şi porunca
Mântuitorului de a-şi lua patul şi a umbla, împlinind-o întocmai. Primind, el
Îl recunoaşte şi Îl mărturiseşte pe Binefăcătorul său: „Atunci omul a plecat şi
a spus iudeilor că Iisus este Cel ce l-a făcut sănătos” (v. 15). Până la urmă,
mântuirea fiecăruia dintre noi nu este primordial o chestiune de strădanie şi
de nevoinţă supraomenească, de observare plină de acrivie a unei normativităţi
morale, ci are de a face, înainte de toate, cu împroprierea şi cultivarea de
către noi a acestei capacităţi de a primi darurile pe care Dumnezeu ni le face.
Este arta de a primi şi de a mulţumi pentru darurile primite.
Paradigma desăvârşită a acestei arte este Sfânta şi
Dumnezeiasca Liturghie. În cadrul ei, aducem lui Dumnezeu jertfă nesângeroasă,
ştiind prea bine că, în definitiv, tot ceea ce avem şi aducem este primit de la
El: „Ale Tale dintru ale Tale, Ţie Îţi aducem de toate şi pentru toate”. Dar,
aducându-I lui Dumnezeu ceea ce am primit de la El, Îi mulţumim pentru toate.
Miezul Sfintei Liturghii este Sfânta Euharistie, prefacerea Cinstitelor Daruri
în Trupul şi Sângele Mântuitorului şi împărtăşirea cu ele. Or, cuvântul
„euharistie” înseamnă în limba greacă „mulţumire”. Venim la biserică pentru a-I
mulţumi lui Dumnezeu pentru darurile pe care El ni le-a făcut. Expresia
deplină a acestui fapt este rugăciunea euharistică (anaforaua liturgică), în care
Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru toate: pentru faptul că le-a adus pe toate din
nefiinţă la fiinţă, că ne-a creat şi, în ciuda căderii noastre în păcat, a
continuat să aibă grijă de noi şi să pronieze lumea; pentru că, la plinirea
vremii, a trimis pe Fiul Său Cel Unul Născut să Se întrupeze de la Duhul Sfânt
şi din Maria Fecioara şi să ne mântuiască; pentru că, după moartea, Învierea şi
Înălţarea la ceruri a Domnului nu ne-a lăsat singuri, ci a trimis pe Duhul
Sfânt Mângâietorul să ne călăuzească şi să ne sfinţească pe noi şi lumea toată;
pentru că va reveni la sfârşitul lumii acesteia să judece viii şi morţii şi să
instaureze Împărăţia cea veşnică a cerurilor.
Viaţa creştină este astfel arta de a fi
recunoscători lui Dumnezeu pentru binefacerile pe care ni le-a făcut şi
continuă neîncetat să le facă. Ea îşi găseşte expresia în sesizarea, respectiv
în recunoaşterea prezenţei lui Dumnezeu în viaţa noastră, în mărturisirea Lui
ca Binefăcător al nostru şi în împlinirea poruncilor Lui, aşa cum face slăbănogul
de la scăldătoarea Vitezda. Dar această împlinire a poruncilor nu este o
corvoadă virtuoasă, aşa cum tindem deseori să credem în mod eronat. Aceasta era
accepţia fariseică a „iudeilor” preocupaţi nu să celebreze şi să-L proslăvească
pe Dumnezeu în bucuria vieţii, a eliberării şi a iertării păcatelor noastre de
către El, ci să aibă în vedere cu acrivie o Lege decuplată de Izvorul ei divin.
E cum se poate mai rău: nici tu nu trăieşti, nici pe altul nu-l laşi să
trăiască.
Împlinirea
Legii înseamnă celebrarea bunătăţii
Împlinirea poruncilor este, în definitiv, celebrare
a bunătăţii (ebr. hesed), milostivirii şi îndurării lui Dumnezeu, este semn al
eliberării noastre din robia păcatului şi a jugului celui uşor de purtat al lui
Hristos, este jubilare pentru binele pe care Dumnezeu l-a făcut cu noi, este
bucurie a Învierii. Lucrarea poruncilor divine se face din har, din bucuria şi
recunoştinţa pentru binele şi pentru darurile pe care le-am primit de la Bunul
Dumnezeu, fiind o formă de mărturisire a lui Dumnezeu. Îndreptarea succede
iertării. Viaţa morală izvorăşte din eliberarea pe care o aduc în viaţa noastră
iertarea păcatelor şi restaurarea firii noastre bolnave. De aceea, întâlnindu-l
în incinta templului, Mântuitorul îi spune slăbănogului pe care îl vindecase:
„Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi fie
ceva mai rău” (v. 14).
Poate că, întâlnindu-L, nu L-am recunoscut
numaidecât pe Dumnezeu şi ne-am dumirit doar într-un târziu, când Se făcuse
nevăzut, lăsând în inimile noastre dorul după El. Poate că bucuria întâlnirii
cu Bunul Dumnezeu se va fi estompat în hăţişul vieţii cotidiene, iar faptul de
a fi păcătuit din nou ne va fi descurajat amarnic. Cu toate acestea,
disponibilitatea de a primi binefacerile lui Dumnezeu, rememorarea (anamneza)
acestora şi faptul de a-I aduce mulţumire pentru toate, însoţite de perspectiva
mereu reînnoită a iertării în Sfânta Taină a Pocăinţei şi a împărtăşirii
euharistice cu Hristos sunt tot atâtea oportunităţi ce ne sunt oferite în
Biserică pentru a pune un nou început vieţii noastre, aşa cum o va fi făcut
slăbănogul după aproape o viaţă petrecută în jugul suferinţei la scăldătoarea
Vitezdei de lângă templul din Ierusalim. Dumnezeu să ne înţelepţească pe toţi ca,
precum acesta, să primim în inimile noastre bucuria binefacerilor lui Dumnezeu
şi, astfel, să-I slujim mulţumindu-I Binefăcătorului nostru ceresc împlinind cu
inimă uşoară poruncile Sale dătătoare de viaţă.
Pr.
dr. Ion Picu Ocoleanu – 07 Mai 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu