Recunoaștem oficial: ne-am săturat de vâlva de alegeri. Până-n gât. Din păcate, va mai trebui s-o ducem, să suportăm câteva zile. S-a văzut clar, fără tăgadă, Internetul a influențat major intenția de vot la noi, drept pentru care ar trebui să lămurim câteva aspecte, mai ales pentru cei cu ochelari de cal, ce văd o singură față, o singură opinie. Gen „Dacă e de bine, e literă de lege, devine citat. Dacă e de rău, e scos din context de presă”. O lămurim?
Internetul. „Termenul internet provine din
împreunarea artificială și parțială a două cuvinte englezești: interconnected =
interconectat și network = rețea. Super-rețeaua Internet din zilele noastre a
rezultat din extinderea permanentă a rețelei inițiale Arpanet. Azi există un
singur Internet, el oferă utilizatorilor săi o multitudine de informații și
servicii precum e-mail, www, FTP, găzduire web și multe altele. Termenul
„Internet” nu trebuie confundat cu serviciul internetic World Wide Web (www).
Acesta este doar unul din multele servicii oferite pe Internet. În iulie 2016,
o rezoluție ONU a declarat că accesul la internet este un drept uman de bază.
Punctul de pornire în dezvoltarea Internetului a fost rivalitatea între cele
două mari puteri ale secolului al XX-lea: Statele Unite ale Americii și Uniunea
Sovietică. În 1959 John McCarthy, profesor la Universitatea Stanford, găsește
soluția de a conecta mai multe terminale la un singur calculator central. Ca
program al Ministerului Apărării al SUA, ARPANET s-a dezvoltat uluitor de
repede, la el conectându-se din ce în ce mai multe calculatoare. În 1979 ARPA
decide să separe rețeaua în două, una pentru lumea comercială și universitară,
și una militară”, conform Wikipedia.
Revenind la oile noastre, trebuie să spunem pe
șleau: Internetul poate fi, în funcție de mintea ta, de interesele tale, o
imensă bibliotecă universală sau o mocirlă. Locul geme de informație, totul e
să știi s-o cauți. La fel de bine, e plin de pornografie, de tâmpenii, de
conspirații. Ca de locuri/rețele sociale unde să-ți irosești timpul, Viața. Dar
e perfect altfel pentru oameni singuri sau antisociali. Altfel spus, e alegerea
ta dacă pierzi vremea scotocind prin viețile altora sau vezi pornografie, ori
dacă citești cărți, urmărești documentare sau te documentezi la maxim într-un
domeniu care te interesează. Poți pleca din el documentat sau manipulat, e
alegerea ta. Asumată. Și dăm un exemplu recent, povestea electorală Tik Tok, de
care vorbește lumea. Până la urmă, un cunoscător de Internet și în folosirea
rețelelor în scopuri comerciale, a explicat ce și cum. Cum se face manipularea.
Cităm, spicuim. „Se contractează o firmă care știe digital marketing. Se
deschide o platformă de tip Customer Relationship Management, similară celor
folosite de o companie care își targetează clienții pentru un magazin online.
În “spatele” CRM e o altă platformă, denumită Data Management Platform, care
folosește softuri de targetare și profiling. Se înființează o pagină principală
sau un cont principal în fiecare rețea de socializare, la care se conectează
platforma CRM. Se deschid, în toate rețelele, cât mai multe conturi și grupuri
cu același scop, care sunt administrate de aceleași persoane aflate în nucleul
de comandă. Se încep postările pe acele pagini și pe acele conturi (înainte de
campania electorală). Fiecare persoană care se alătură unui grup și fiecare
persoană care dă chiar și un singur like/love conturilor deschise de nucleul de
comandă devine “țintă”, fiind retargetată de softurile platformei CRM, la fel
ca în campaniile de comerț online. Se “recrutează” voluntari. Se realizează
automat un profil extins, cu mii și mii de caracteristici, fiecărui votant care
intră, chiar și o singură dată, în “aria de acoperire”. Persoanele care sunt
deja atrase de partea campaniei sunt “întreținute” cu mesaje care să le
confirme alegerea. Nehotărâții sunt retargetați cu mesaje diverse, în funcție
de pasiunile lor, în ideea că măcar unul dintre acestea îi va atrage. Astfel se
creează rețele secundare și terțiare, cercuri concentrice în cercuri
concentrice, iar toate informațiile se adună la centrul de comandă. În câteva
luni, se formează un bazin de milioane de persoane cu profiluri extinse, care
sunt bombardate continuu cu aceleași mesaje, dându-le sentimentul că sunt parte
a unei mișcări salvatoare (sau măcar de schimbare). Majoritatea acestor votanți
au senzația că au ales liber să participe la “mișcare”. Odată venită campania
electorală, se modifică numele unor grupuri și pagini care păreau benigne și se
trece la scopul propriu-zis al campaniei. O națiune întreagă este astfel
otrăvită, prin otrăvirea a sute de mii de familii și de minți vulnerabile”.
Q.E.D.
Autor:
Alexandru Ruja
Sursa: Graiul Maramureșului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu