Duminica a 30-a după Rusalii (Dregătorul bogat – păzirea poruncilor) Luca 18, 18-27
În vremea aceea un om oarecare s-a apropiat de
Iisus și L-a întrebat, zicând: Bunule Învățător, ce să fac ca să moștenesc
viața de veci? Iar Iisus i-a zis: Pentru ce Mă numești bun? Nimeni nu este
bun, decât Unul Dumnezeu. Știi poruncile: Să nu săvârșești adulter, să nu
ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, cinstește pe tatăl tău și pe mama
ta. Iar el a zis: Toate acestea le-am păzit din tinerețile mele. Auzind, Iisus
i-a zis: Încă una îți lipsește: Vinde toate câte ai și le împarte săracilor, și
vei avea comoară în ceruri; și vino de urmează Mie. Iar el, auzind acestea, s-a
întristat, căci era foarte bogat. Și văzându-l întristat, Iisus a zis: Cât de
greu vor intra cei ce au averi în Împărăția lui Dumnezeu! Că mai lesne este a
trece cămila prin urechile acului decât să intre bogatul în Împărăția lui
Dumnezeu. Zis-au cei ce ascultau: Și cine poate să se mântuiască? Iar El a zis:
Cele ce sunt cu neputință la oameni sunt cu putință la Dumnezeu.
Tinerii de astăzi – fără a generaliza, ci
observând cu discernământ o realitate tot mai vizibilă – se află într-o poziție
privilegiată din perspectiva formării lor intelectuale, profesionale și
spirituale. Mulți dintre ei beneficiază de o educație universitară solidă,
stăpânesc limbaje tehnologice și sociale complexe, cultivă o capacitate de
leadership surprinzătoare și, încă de la începutul vieții adulte, ocupă poziții
de răspundere în organizații și instituții. Nu sunt puțini cei care
demonstrează o creativitate remarcabilă, o sensibilitate socială autentică și o
dorință reală de a contribui la binele comunității prin voluntariat sau
inițiative civice. Mai mult, în plan interior, mulți dintre ei manifestă o
uimitoare luciditate spirituală: pun întrebări decisive, interoghează sensul
vieții, caută adevărul și se preocupă sincer de propria înveșnicire, cu o
seriozitate aproape ascetică. Dar tocmai această putere – creativă, reflexivă,
inovatoare – devine, în fața lui Hristos, contextul unei chemări mult mai
radicale decât aceia își imaginează. Întâlnirea cu Cuvântul revelat în
Evanghelie nu este doar o validare a vocațiilor, în Biserică, ci și o
interogare lăuntrică: nu „Ce pot realiza?”, ci „Ce pot dărui?”; nu „Ce pot
stăpâni?”, ci „Cine pot deveni?”. Astfel, această generație tânără și
neliniștită, cu aspirații și inspirații, se identifică în anumite privințe cu
personajul din Lc 18, 18-27: un tânăr dregător, care vine la
Hristos Domnul nu din curiozitate superficială, ci din dorința de desăvârșire
lăuntrică: „Ce să fac ca să moștenesc viața veșnică?”.
Relatarea întâlnirii Domnului cu dregătorul
bogat este în prelungirea altor trei narațiuni: Pilda judecătorului nedrept,
care pune în lumină fidelitatea neclintită a lui Dumnezeu în contrast cu
instabilitatea omului (18, 1-8); Pilda vameșului și a fariseului, ce diferențiază
între autosuficiența religioasă și smerenie (18, 9-14); aducerea copiilor la
Hristos, „căci împărăția lui Dumnezeu este a unora ca aceștia” (18, 15-16).
Împreună, aceste scene trasează profilul spiritual al celui care poate moșteni
viața veșnică: hotărârea statornică în credință, smerenia autentică și
curățenia copilăriei lăuntrice.
Tânărul care se apropie de Hristos este
prezentat ca „dregător”, adică un membru al elitei conducătoare. Tradiția
iudaică, reflectată și de Filon din Alexandria, admitea ca un tânăr între 21 și
28 de ani să ocupe un loc în Sinedriu, cu atât mai mult dacă era înstărit și
devotat Legii, profil care îl apropie de descrierea lui Saul din FA 7,
58. Seriozitatea și intensitatea acestei căutări se manifestă vizibil: în Mc 10,
17, el „aleargă” spre Iisus și „îngenunchează înaintea Lui”, semn al unei
dorințe autentice de a afla adevărul. Interogația sa: „Bunule
învățător, ce să fac ca să moștenesc viața de veci?” (v. 18), devine
astfel expresia unei maturități religioase timpurii și a unei preocupări
existențiale care depășește simpla curiozitate doctrinară.
Bunătate pedagogică, izvorâtă din însăși bunătatea Sa divină
Răspunsul lui Hristos se distinge printr-o
bunătate pedagogică, izvorâtă din însăși bunătatea Sa divină. El nu apasă
conștiința tânărului cu povara complicată a cazuisticii juridice iudaice, nici
nu îl îndreaptă către elaboratele interpretări fariseice greu de împlinit chiar
și pentru un învățat înstărit și experimentat. În locul acestora, îl așază în
fața a ceea ce este imediat, simplu și fundamental: poruncile celei de-a doua
table a Decalogului, bine cunoscute și universal recunoscute. Alegerea lor nu
este întâmplătoare. Domnul menționează intenționat aceste porunci clare pentru
a-i dezvălui tânărului că nici măcar exigența lor elementară nu fusese
împlinită în adevăratul ei sens; cu atât mai puțin poruncile primei table a
Legii, care cer iubirea de Dumnezeu ca temei și sens ale vieții.
„Toate acestea le-am păzit din tinerețile
mele” (v. 21),
răspunde cu emfază tânărul dregător, reliefând o formă subtilă de iluzie
spirituală, în care acumularea de competențe este confundată cu împlinirea
interioară. În logica Evangheliei, însă, autosuficiența devine punctul în care
omul își dezvăluie limitarea: nu ceea ce „știe” sau „poate” îl așază pe drumul
vieții veșnice, ci disponibilitatea de a se lăsa condus dincolo de propriile
reușite pentru a întâlni chemarea transformatoare a lui Hristos.
În textul Sfântului Evanghelist Marcu (10, 21)
apare acum o mențiune unică în relatările sinoptice: „Iar Iisus,
privindu-l, l-a iubit” (ὁ δὲ Ἰησοῦς ἐμβλέψας αὐτῷ ἠγάπησεν αὐτόν).
Privirea Lui iubitoare, personală, față către față, nu este evaluativă, ci
încurajatoare și dezvăluie așteptarea lui Dumnezeu ca omul să răspundă. Sfântul
Marcu subliniază prin această afirmație un aspect revelator al pedagogiei
divine: înainte ca Hristos să ceară ceva, El iubește. Această iubire devine
cadrul în care exigența Evangheliei capătă sens: chemarea „Vino de
urmează Mie!” (v. 22) nu este un canon dogmatic, ci invitația la o
libertate mai mare decât cea oferită de împlinirea formală a Legii.
În ciuda mărturisitei sale cunoașteri și
disponibilități de transformare, tânărul rămâne prins într-o autoiluzie
spirituală pe care Hristos Domnul o risipește prin cuvintele: „Încă una
îți lipsește: Vinde toate câte ai şi le împarte săracilor și vei avea comoară
în ceruri; și vino de urmează Mie!” (v. 22), arătându-i că adevărata
împlinire stă în renunțarea radicală la ceea ce îl ține captiv. Deși afirmă
fidelitatea față de porunci, atașamentul lui interior față de avere îl plasează
într-o bipolaritate spirituală, în care inima sa se împarte între voia lui
Dumnezeu și propriul capital. Iar o inimă dedublată nu poate gusta libertatea
discipolatului, care revendică întreaga viață a tânărului, nu doar potențialul
lui.
Este semnificativ faptul că tânărul dregător
nu reacționează nici cu iritare, nici cu ironia disprețuitoare pe care
Evanghelia o atribuie fariseilor iubitori de avere (cf. Lc 16, 14).
În locul unei rezistențe verbale, în el se desfășoară o luptă lăuntrică
profundă: dorința sinceră de a dobândi viața veșnică se izbește de greutatea
atașamentului său față de cele materiale. De aceea, spune textul, „s-a
întristat” (v. 23): chipul i se întunecă, iar tăcerea devine semnul
unei conștiințe care, deși nu respinge adevărul, nu poate încă să-l urmeze până
la capăt. În această discrepanță dintre calmul exterior și tulburarea lăuntrică
se află drama omului chemat, dar nehotărât să iasă din propria zonă de confort
și de siguranță.
Hristos Domnul nu ironizează bogăția, ci autoînșelarea
Acolo unde omul își construiește singur
siguranța, nu mai rămâne loc pentru smerenia care te așază în starea de
primitor, pentru generozitatea care te așază în starea de dăruitor și pentru lepădarea
de sine care deschide porțile harului. Hristos Domnul nu ironizează bogăția, ci
autoînșelarea: omul crede că poate pătrunde în Împărăție împovărat de sine
însuși. El le vorbește Apostolilor despre cămila care încearcă să treacă prin
urechile acului, însă rabinii babilonieni, parcă dorind să sublinieze
imposibilul, au schimbat în zicerile lor cămila cu un elefant, semn că omul
găsește mereu un mod ingenios de a-și amplifica propriile neputințe. Și totuși,
poate cea mai amară ironie este că, în timp ce discutăm despre ce animal ar
încăpea sau nu prin ac, ratăm „elefantul din încăpere”: încrederea noastră
naivă că le știm și le putem face pe toate. Căci adevărata imposibilitate nu
stă în dimensiunile animalului, ci în rigiditatea inimii care nu se poate
coborî la smerenie, care nu poate renunța la posesivitate și care se teme să
fie generoasă fără calcule contabile. De aceea, cu cât ne agățăm mai mult de
bogății – fie ele materiale, intelectuale sau afective -, cu atât „cămila” autosuficienței
noastre stă blocată în fața porții sufletului, prin care doar cel ce se leapădă
de sine (Mt 16, 24; Mc 8, 34; Lc 9,
23) poate pătrunde.
Pentru mulți tineri de
astăzi, experiența directă derivată din această scenă este confruntarea cu un
adevăr dur: idealul Evangheliei nu poate fi atins doar prin competență, voință
sau disciplină, adică exact prin instrumentele pe care ei le stăpânesc cel mai
bine. Ei constată, uneori cu uimire, că în plan spiritual talentul nu
compensează neputința, nici educația nu compensează lipsa harului, nici
leadershipul nu înlocuiește ascultarea. Dar „cele ce sunt cu neputință
la oameni sunt cu putință la Dumnezeu” (v. 27). În acest mod, Hristos
îl conduce pe tânărul dregător, și prin el pe noi, spre autocunoaștere și spre
o smerită reevaluare de sine, împlinind paradoxala logică duhovnicească: pe cei
încrezuți în sine îi trimite mai întâi la prima treaptă, a Legii, iar pe cei
care au depășit-o prin smerenie îi conduce către Evanghelie. Tocmai aici se
naște cea mai profundă experiență directă: descoperirea unei limite care nu
descurajează, ci ridică privirea și deschide mintea către slăvirea lui Dumnezeu,
după cum ne invită psalmistul: „Lăudați, tineri, pe Domnul, lăudați
numele Domnului!” (Ps 112, 1).
Autor: Pr. conf. habil. dr. Cătălin Vatamanu, Facultatea de
Teologie Ortodoxă din Iași

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu