luni, 4 iunie 2012

Artistul şi poetul român din Baden


  Îl cunoscusem pe Ion Georgescu cu câţiva ani în urmă la sărbătoarea Hramului Capelei „Sfânta Maria” de la Câmpul Românesc din Hamilton, când mi-a dăruit prima sa carte. A fost apoi invitat să citească câteva din poeziile sale, cu ocazia Săptămânii Culturale a Câmpului.
       A ocupat cu timiditate unul din locurile rezervate membrilor cenaclului. Cu un glas domol, ascunzând o suferinţă greu de mărturisit, a citit din versurile alese în grabă, care l-au recomandat drept un talentat al condeiului.
       Din discuţia ulterioară am înţeles că era încă din tinereţe un îndrăgostit al şevaletului. I-am oferit un spaţiu în publicaţia „ALTERNATIVA”. Cu multă plăcere a acceptat şi şi-a intitulat rubrica „Povara poetică la purtător”. În timp, am realizat că pagina lui este ca o povară luminoasă, ca o iubire înlăcrămată, o îngemănare mirifică între culoare şi cuvânt.
       La început poeziile aveau locul de creaţie Lucăceşti, mai târziu Baden, uneori alternau. Nu se cuveneau întrebări, care ar fi putut incomoda. Gândurile de înstrăinat m-au dus la regiunea Baden de pe malul Rinului, din Sud-Vestul Germaniei, de unde am mai avut colaboratori. Am crezut apoi că este vorba de o excursie; scrisul te însoţeşte oriunde...
        Lucrurile s-au limpezit când am primit invitaţia să vizitez prima sa expoziţie de pictură din Canada, de la Castelul Kilbride din Baden, Ontario, recunoscut drept monument de valoare istorică, arhitecturală şi artistică.
        Construit în 1877 de James Livingstone, restaurat cu grijă, respectând toate caracteristicile stilului victorian, el păstrează atmosfera vieţii secolelor IXX-XX şi adăposteşte Legion Museum al Royal Canadian Legion, Wilmont Historical Museum şi Belvedere art Gallery.
       Pentru o perioadă de aproape trei luni, March 3 – May 27, 2012, Belvedere art Gallery a găzduit expoziţia pictorului şi poetului Ion Georgescu-Muscel, intitulată Between Picturesque and Surrealist Audacities.
       Ne-am oprit pe rând la fiecare pictură admirând combinaţia culorilor, jocul luminilor, perspectiva, dar mai ales tema, sentimentul trăit în faţa tabloului, regăsirea de sine.
       Ajuns la ultimul tablou, eşti imediat tentat să o iei de la început. În fapt paşii mărunţi cu care ai parcurs fiecare latura a galeriei este drumul vieţii şi trăirilor de fiecare zi ale artistului.
      La plecare din Belvedere art Gallery am apelat la un vizitator să ne ia o imagine, la toţi trei, ca o mărturie peste timp.
        În drumul de întoarcere am oprit în faţa bisericii lutherane Sf. James. La fiecare oră din turla bisericii se aude o melodie. Iată cum a fost inspirat poetul Ion Georgescu-Muscel în poemul „Clopotele de la St. James”;
        C-un secol jumătate mai la vale,
        În micul orăşel canadian,
        Pe lângă un castel şi vechea moară,
        Vajnicii colonişti de-odinioară
        Şi-au zăvorât credinţa în lutherana church.
        Ce frenezie sfântă atuncea, la-nceputuri!
        Azi – fală muzeală, prin vii indicatoare…
        Şi totuşi, umple spaţiul în creştetul amiezii,
        Solfegii de alămuri, de bronzuri diafane,
        Din turla lui St. James, vărsate pe oraş...
   A fost o duminică minunată; o întâlnire sinceră şi prietenească, într-un peisaj al culorii, muzicii şi versului.

                                                                    Alexandru Tomescu
                                                                              
Notă. Acest text este Editorialul din ultimul număr al revistei "Alternativa" care apare în Canada.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu