Să reținem consecințele revoluției sexuale: divorțuri
și copii traumatizați, avorturi, degradarea femeilor de către bărbați
abrutizați, pornografia, agenda homosexualității. Cu ele vom trăi în această
generație și ele vor constitui subiectele războiului cultural care va determina
soarta Occidentului.
În fond, este vorba de încă o consecință a revoluției
sexuale. De aceea, aș propune o reflecție asupra acestui fenomen fără precedent
în istoria umanității, urmărind esența și consecințele acestuia. Teza mea este
că revoluția sexuală provine din același
fenomen istoric ce a provocat totalitarismul și că aceasta se constituie astfel
într-o amenințare la adresa civilizației.
Revoluția sexuală are o definiție simplă: legitimarea
oricăror relații intime în afara căsătoriei dintre un bărbat și o femeie.
Esența este uitarea finalității actului conjugal care, la o analiză care face
apel la bunul-simț filosofic și la marile tradiții spirituale ale umanității,
se dezvăluie ca fiind îndreptat spre uniune definitivă și procreare.
Dar finalitatea, termen aristotelic și care a dominat
viziunea metafizică a Europei creștine până în zorii modernității, a fost uitată
într-o bătălie intelectuală care a dus apoi la consecințe istorice
catastrofale. Totul începe cu ascensiunea nominalismului în sec. 14, care a
negat 1. identitatea dintre voința lui Dumnezeu și natura sa; 2. noțiunea de
senspentru marile concepte care descriau realitatea. Un Dumnezeu care e pură
voință, care își transcende până și propria natură și care nu e legat de vreun
logos, o demnitate a creației, nu putea decât să strivească lumea. Revolta
protestantă consacră distrugerea metafizicii creștine („Rațiunea este curva
diavolului”, afirma Luther) și imaginea unui Dumnezeu nemilos, care judeca în
termenii predestinării. Revoluția științifică și dualismul cartezian mai fac un
pas: nu există finalitate în trup, natură, cosmos, iar acestea sunt doar obiecte
de investigație, expuse transformării nelimitate. Omul modern se afla în fața
unei lumi lipsite de sens și demnitate, care putea fi manipulată. Omul îl imită
pe Dumnezeul arbitrar al nominalismului.
Vechile tentații gnostice care condamnau lumea, incapacitatea
sistemelor de gândire din afara lumii iudeo-creștine de a întemeia analogic
simpla delectare estetică în fața formelor și texturii lumii și acest pedigree
voluntarist și transformist al noii Europe vor forma o combinație care în final
se va întoarce împotriva persoanei. Leviatanul statului, pendulând dialectic
între naționalism și internaționalism, va mărșălui prin istorie animat de
ideologii care aveau aceeași origine: negarea demnității persoanei, decuplarea
și ostilitatea față de realitate. După un secol al totalitarismului, lumea se
află prinsă sub amenințarea a trei mari adversari: tiraniile orientale (Rusia,
China), fundamentalismul islamic și revoluția sexuală. Pe fond, același lucru:
negarea demnității persoanei provenită dintr-o gândire totalitară ostilă
realității și rațiunii ultime a tuturor lucrurilor.
Revoluția sexuală ia avânt după 1960, iar actul catalizator
este invenția pilulei contraceptive. Pentru prima dată în istorie, omul avea la
dispoziție un instrument prin care putea bloca fertilitatea și putea decupla
actul sexual de finalitatea sa, procrearea. Femeia avea să fie la dispoziția
bărbatului oricând, fără „consecințe”.
Figuri diverse ca autorul de stânga Walter Lipmann, Sigmund Freud (!)
sau Gandhi avertizaseră asupra consecințelor contracepției asupra relației
dintre sexe, familiei și societății.
Două enciclice papale au condamnat contracepția, Castii Connubii (1930)
și Humanae Vitae (1968), iar astăzi Francis Fukuyama (The Great Disruption:
Human Nature and the Reconstituion of Social Order) afirmă despre contracepție
că a schimbat fața Occidentului, în vreme ce antropologul (ateu, secularist
radical) Lionel Tiger arată că aceasta a distrus familiile și a sărăcit femeile
(The Decline of Males: The First Look at an Unexpected New World for Men and
Women).
E important să înțelegem că aici nu e vorba de un act strict
privat, indiferent pe plan moral. Contracepția este produsul aceleiași logici
gnostice, anti-metafizice care, în clipa în care ignoră ritmul de fertilitate,
supune femeia, prin tirania tehnologică, unui act care îi încalcă demnitatea.
Însă demnitatea nu poate fi separată de ceea ce se întâmplă cu trupul. Dacă
actul sexual e separat de finalitatea sa, atunci nu mai are sens ca acesta să
aibă loc cadrul căsătoriei. Dacă acest act are ca singur scop plăcerea, și nu
celebrarea alterității întrupate a partenerului, pentru totdeauna, cu
deschidere spre viață, atunci căsătoria însăși nu mai are sens. Divorțul bate
la ușă, iar alții nici nu vor mai începe o căsnicie. Dar căutarea doar a
plăcerii nu își epuizează aici consecințele. Pornografia (boală teribilă care a
măcinat milioane de cupluri) și homosexualitatea sunt încă două produse – căci
dacă plăcerea cu orice preț este legitimă, ce rost mai are să o caut alături de
un partener „real” sau alături de o persoană de sex opus? (Cf. Mary Eberstadt,
Adam and Eve after the Pill: Paradoxes of the Sexual Revolution) Și tot nu se
termină aici: așa cum o arată povestea tristă a campusurilor americane, cultura
hookup, a „agățatului”, a relațiilor pasagere și, în mod logic, a violului e
dominantă. 19% dintre studentele americane au fost violate sau au fost supuse
unei astfel de tentative (Cf. Christopher P. Krebs, The Campus Sexual Assault
Study, raport trimis către „National Institute of Justice” Oct 2007). Și o
întrebare pentru cei ce reflectează asupra cazului fetei violate de șapte
bărbați la Vaslui :
este această tragedie un produs al „României medievale” sau al României
postcomuniste și postmoderne?
De aceea, intervenția recentă a Brîndușei Palade este un
exemplu de capcană pe care singuri și-o întind criticii „politicii arhaice a
Vaticanului”. Ai fi zis că admirația pentru Toma de Aquino și Edith Stein ar fi
trebuit să o învețe pe autoare lecția metafizicii și a sensului supranatural al
corporalității, sau că ar fi trebui să descopere în G. K. Chesterton nu e doar
o sursă de citate „mișto”, ci și un susținător al documentului papal Casti
Connubii. Dânsa ignoră aceste date și, de fapt, întreaga tradiție creștină.
Ceea ce o face, în final, să susțină folosirea prezervativului de către cei
infectați cu HIV. Însă Biserica Catolică a descurajat acest lucru ca primă
opțiune, propundând în schimb abstinența. Căci dacă prezervativul oricum va
eșua mai devreme sau mai târziu, înseamnă că folosirea repetată de către un
infectat cu HIV condamnă la moarte pe partenerul acestuia, în vreme ce doar
abstinența e, desigur, autenticul gest de iubire. Prezervativul este așadar
soluția de rezervă a celor iresponsabili. Intervenția doamnei Palade eșuează
astfel într-o fundătură morală.
Concluzie: revoluția sexuală, pregătită de o istorie
intelectuală a victoriei scepticismului cu privire la demnitatea persoanei și a
naturii, aflată mult timp în umbra marilor experiemente totalitare cu care se
înrudea încă din zorii prometeismului modern, explodează în anii ’60 prin
apariția pilulei. Clasici ai sociologiei ca Pitirim Sorokin și Carle Zimmermann
au anticipat că revoluția aceasta va avea consecințe grave, iar laureatul Nobel
în economie, George A. Akerlof, le-a confirmat predicțiile patruzeci de ani mai
târziu (George A. Akerlof, Janet L. Yellen and Michael L. Katz, „An Analysis of
Out-of-Wedlock Childbearing in the United States” The Quarterly Journal of Economics,
Vol. 111, No. 2, Mai 1996, pp. 277-317).
Să reținem aceste consecințe: divorțuri și copii
traumatizați, avorturi, degradarea femeilor de către bărbați abrutizați,
pornografia, agenda homosexualității. Cu ele vom trăi în această generație și
ele vor constitui subiectele războiului cultural care va determina soarta
Occidentului. Sursa: Cultura Vietii
Autor: Alin Vara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu