Duminica Izgonirii lui Adam
din rai (a Lăsatului sec de brânză) (Matei 6, 14‑21)
Zis-a Domnul:
Dacă veţi ierta oamenilor greşelile lor, va ierta şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc;
iar dacă nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va
ierta greşelile voastre. Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi
întunecă feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă:
şi‑au luat plata lor. Tu însă, când posteşti, unge capul tău şi faţa ta o
spală, ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău, Care este în
ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie. Nu vă adunaţi
comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le
fură, ci adunaţi‑vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică şi
unde furii nu le sapă şi nu le fură. Căci unde este comoara voastră, acolo va
fi şi inima voastră.
„Adam din rai a
fost izgonit, cu mâncarea împărtăşindu‑se, ca un neascultător. Moise văzător
de Dumnezeu s‑a făcut, cu postul curăţindu‑şi ochii sufletului. Pentru aceasta,
cei ce dorim să fim locuitorii raiului să ne lepădăm de hrana cea
nefolositoare; şi, dorind să vedem pe Dumnezeu, să postim ca Moise patruzeci de
zile…” (A treia stihiră a Laudelor Utreniei zilei).
Duminica
Izgonirii lui Adam din rai sau a lăsatului sec de brânză încheie perioada
pregătitoare pentru Sfântul şi Marele Post şi marchează începutul postului
însuşi, fiind hotarul dintre cele două perioade, dar nu separându‑le, ci unind
pe una cu cealaltă. Parcurgând această perioadă şi urmărind cu ochii minţii şi
ai inimii textele biblice citite la Sfânta Liturghie din zilele de duminică, atât
cele din Apostol, cât şi cele din Sfânta Evanghelie, şi ascultând cântările pe
care Triodul ni le oferă, descoperim pedagogia înţeleaptă, ridicată la rang de
artă, şi trăirea duhovnicească profundă pe care alcătuitorii rânduielilor
liturgice le‑au avut la vremea lor şi la care ne cheamă pe noi, în vremea
noastră.
De la rugăciunea
smerită a vameşului, ţâşnită din izvorul inimii frânte de pocăinţă, care aduce
îndreptare şi izbăvire, la pocăinţa fiului răzvrătit, rătăcit şi risipitor,
care aduce regăsirea căii drepte, învierea sufletului şi iubirea iertătoare a
tatălui, urmate de înfricoşătoarea judecată, al cărei dreptar este fapta bună
săvârşită din toată inima şi din iubire deplină faţă de semeni, până la
izgonirea lui Adam din rai, suntem purtaţi în călătoria spre Sfântul şi Marele
Post ca pe nişte trepte pe care urcăm spre înţelepciunea cea adevărată.
Temele
duhovniceşti pe care ni le propune această perioadă nu sunt alese întâmplător.
Ele se încadrează într‑o logică duhovnicească la care gândirea şi făptuirea
noastră trebuie să se racordeze. În această logică a trăirii şi înălţării
duhovniceşti se înscriu şi temele pe care textele biblice din Duminica
Izgonirii lui Adam din rai ni le propun spre meditaţie şi osteneală. Textul
Apostolului este luat din Romani 13, 11‑14; 14, 1‑4, iar cel al Sfintei Evanghelii
este luat din Matei 6, 14‑21, iar temele pe care cele două texte le propun
sunt: iertarea celor care ne greşesc, condiţie esenţială pentru dobândirea
iertării de la Dumnezeu ,
Căruia neîncetat și noi îi greşim: „Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor,
ierta‑va şi vouă Tatăl vostru cel ceresc” (Matei 6, 14); postirea cu drag, cu
bucurie şi nu de ochii lumii, pentru a primi răsplata de la nevăzutul Dumnezeu
(Matei 6, 17‑18), osteneală care, potrivit textului din Epistola către Romani,
trebuie împlinită fără a sminti pe cei slabi şi fără a dispreţui pe cei care nu
se raportează la fel ca noi la ea (Romani 14, 1‑3); şi adunarea adevăratelor
comori, al căror depozit este cerul lui Dumnezeu (Matei 6, 19‑21), adunarea
egoistă şi lacomă a comorilor pământeşti fiind o consecinţă a privirii viciate
de păcat şi a slujirii celui rău prin abandonul vocaţiei primare şi fiinţiale
de a‑L sluji pe Dumnezeu (Matei 6, 22‑24). În textul de la Romani , această temă din
urmă este sugerată indirect în cuvântul care zice: „Noaptea e pe sfârşite; ziua
este aproape. Să lepădăm dar lucrurile întunericului şi să ne îmbrăcăm cu
armele luminii… Îmbrăcaţi‑vă în Domnul Iisus Hristos şi grija de trup să nu o
faceţi spre pofte” (Romani 13, 12, 14).
În cele ce
urmează vom căuta să desprindem şi să pătrundem câteva dintre conţinuturile
acestor teme pe care, aşezându‑le în inimă, ca într‑un pământ bun, să aducem
roade vrednice de mântuire la vremea cuvenită.
Postul Mare începe cu iertarea şi sfârşeşte tot cu
ea
Prima temă
oferită în această zi este iertarea. Ne surprinde, la prima vedere, această
temă. Ne surprinde pentru că după logica omenească textul ar trebui să fie
despre îndepărtarea, izgonirea lui Adam, cel nesupus şi neascultător. După
logica duhovnicească trebuie să ne surprindă tocmai faptul că în această zi,
înaintea tuturor, nu stau izgonirea lui Adam şi îndepărtarea lui de la faţa lui
Dumnezeu, ci începutul iertării lui şi a tuturor celor născuţi din el, de
atunci şi până la noi, de la noi şi până la sfârşitul veacurilor. Această
„răsturnare” de logică am văzut‑o şi în Duminica Fiului risipitor în care, în
centru, nu stau răzvrătirea şi rătăcirea acelui fiu şi risipirea darurilor
primite în casa tatălui, ci iubirea copleşitoare a tatălui manifestată în
iertare. Şi fiul risipitor, şi Adam sunt pomeniţi mai ales ca să vedem şi să
înţelegem marea iubire şi multa iertare a lui Dumnezeu şi, văzându‑le şi
înţelegându‑le, să‑L slăvim pe El.
Că lucrurile stau
în felul acesta ne‑o arată şi faptul că, în tradiţia liturgică ortodoxă, slavă
duminica aceasta mai este numită şi Duminica iertării. Această denumire este
legată de un ritual solemn, specific mănăstirilor atonite, Bisericilor slave şi
chiar unor mănăstiri româneşti. În ce constă acest ritual? După Vecernia zilei
de luni din prima săptămână a Postului Mare, săvârșită duminică seara, toată
obştea se retrage la trapeză, unde are loc masa, ultima de dulce înainte de
post, cu dezlegările limitate doar la produsele lactate, la peşte şi la
produsele din peşte. La sfârşitul mesei, care se ţine într‑o oarecare grabă, ca
şi cum mesenii ar fi gata de pornit la drum, sau, mai curând, gata să întâmpine
Parusia, se cântă imne după care se oficiază Pavecerniţa Mică. La sfârşitul ei,
stareţul, iar la parohie preotul, citeşte o rugăciune de dezlegare, după care,
având epitrahilul pe grumaz şi Sfânta Evanghelie în mâna dreaptă, stă lângă uşă
aşteptând să treacă toţi mesenii (părinţii şi fraţii la mănăstire şi enoriaşii
la parohie), fiecare făcând metanie, sărutând Evanghelia şi mâna celui care o
ţine, cerând iertare de la stareţ (preot) şi iertându‑l pe acela. În timpul
acestui ritual se cântă irmoasele canonului Paştelui. Acest ritual, ale cărui
origini sunt în Palestina, anticipează noaptea de Înviere când preotul ţine, ca
şi acum, Evanghelia (şi crucea), iar cei prezenţi, trecând, le sărută şi
adresează salutul pascal. În acest timp, la strană se cântă: „Ziua învierii, să
ne luminăm cu prăznuirea şi unii, şi alţii să ne îmbrăţişăm. Să zicem fraţilor
şi celor ce ne urăsc pe noi să iertăm toate pentru înviere…”
Ritualul din
Duminica iertării anticipează, dar se şi împlineşte în ritualul pascal. Ieşirea
din trapeză, de la o masă de dulce, se continuă cu intrarea în osteneala
postului pe care monahii şi unii preoţi şi credincioşi din parohiişi‑o asumă în
chip deplin, abţinându‑se total de la alimente şi lichide câteva zile din prima
săptămână a Marelui Post sau chiar toată săptămâna. Trecerea din trapeză în
Postul Mare se face prin ritualul iertării şi, trecând, credinciosul se
îndreaptă tot spre ritualul iertării din noaptea de Paşti. Altfel spus, Postul
Mare începe cu iertarea şi sfârşeşte tot cu ea.
Că Duminica
iertării anticipează noaptea pascală o arată şi icoana Învierii (icoana
Pogorârii la iad) în care Hristos, coborât din ceruri ca să‑l mântuie pe Adam
şi pe care negăsindu‑l pe pământ, până la iad S‑a pogorât, de acolo ridicându‑i
pe el şi pe Eva, împreună cu tot neamul. Deci Duminica Izgonirii lui Adam din
rai ne vorbeşte mai mult, sau întâi de toate, despre iertare şi ne îndeamnă să
fim iertători ca să dobândim iertare și înviere.
„Nu fiţi trişti ca făţarnicii…”
A doua temă este
postirea cu bucurie şi fără osândirea celor care nu postesc la fel de aspru,
sau postesc mai puţin, sau nu postesc defel. Cel care posteşte face aceasta
pentru că îl iubeşte pe Dumnezeu, aşa cum cel care se roagă face aceasta pentru
că îl iubeşte pe Dumnezeu, iar cel care face o faptă bună o face tot din iubire
faţă de Dumnezeu. Care se identifică cu semenul nostru: „Adevărat zic vouă,
întrucât aţi făcut unuia dintr‑aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi‑aţi
făcut” (Matei 25, 40).
Iubirea faţă de
Dumnezeu se arată în multe chipuri, dar mai ales în împlinirea poruncilor Lui,
așa cum iubirea copiilor faţă de părinţi se arată în multe chipuri, dar mai cu
seamă în ascultarea faţă de ei și tot așa iubirea fraţilor din mănăstire faţă
de stareţ și a păstoriţilor faţă de păstor (duhovnic) se arată în multe
chipuri, dar mai ales în ascultare și în împlinirea rânduielilor specifice
fiecărei stări. Când nu împlinim poruncile lui Dumnezeu înseamnă că iubirea
noastră faţă de El este în suferinţă, s‑a împuţinat, s‑a răcit sau chiar a
încetat. „De Mă iubiţi, păziţi poruncile Mele” (Ioan 14, 15), zice Hristos, iar
cel ce păzește poruncile rămâne în iubirea lui Hristos, după cum El, Hristos,
păzind poruncile Tatălui, „rămâne în iubirea Lui” (Ioan 15, 10). Iar cele mai
mari dintre porunci sunt tot despre iubire. Iisus, răspunzându‑i unui învăţător
de Lege care voia să afle de la
Iisus care este cea mai mare poruncă din Lege, El i‑a răspuns:
„Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și
cu tot cugetul tău. Aceasta este marea și întâia poruncă. Iar a doua, la fel ca
aceasta: Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei 22, 37‑39). În
preajma Sfintelor și Mântuitoarelor Sale Patimi, Hristos înnoiește această
poruncă spunând că măsura iubirii faţă de aproapele nu mai suntem noi, ci El
este adevărata și nemăsuratul etalon: „Aceasta este porunca Mea: să vă iubiţi
unul pe altul, precum v‑am iubit Eu” (Ioan 15, 12). Același Evanghelist, de
această dată într‑una dintre Epistolele sale, ne spune și ce este iubirea, și
ce este porunca: „Şi aceasta este iubirea, ca să umblăm după poruncile Lui;
aceasta este porunca, precum aţi crezut dintru început, ca să umblaţi întru
iubire” (II Ioan 1, 6).
Călcând porunca
înfrânării de a mânca din Pomul cunoștinţei binelui și răului, Adam a ales să
nu rămână în iubirea lui Dumnezeu. Duminica Izgonirii lui Adam din rai, care
așază în inimile noastre pravila sau osteneala postului, ne așază, de fapt, în
starea de ascultare a poruncilor lui Dumnezeu și de împlinire a lor. Şi,
împlinindu‑le, rămânem în iubirea Lui. Cu acest înţeles postul nu ne mai apare
ca normă restrictivă și doar ca osteneală trupească, ci și ca medicament vindecător
pentru cei neascultători de poruncile lui Dumnezeu. De altfel, în această stare
de ascultare a poruncilor lui Dumnezeu, a cuvântului Lui, suntem așezaţi și
reașezaţi la fiecare Sfântă Liturghie care, în partea de început, are lecturile
biblice (Apostolul și Evanghelia) pe care credinciosul le ascultă în stare de
asceză, în stare de post. Îndemnul liturgic „Înţelepciune drepţi, să ascultăm
Sfânta Evanghelie” este invitaţia Bisericii de a reveni și de a rămâne în
starea de ascultare a poruncilor lui Dumnezeu. Numai după ce mintea și inima și
viaţa ne sunt pătrunse de cuvântul sfânt al Scripturii și după ce intrăm în
logica acestui cuvânt participăm la Liturghia Euharistică ,
iar cei ce se află în ascultare deplină, dobândită prin postire, pocăinţă și
mărturisirea păcatelor, se împărtășesc de iubirea copleșitoare a lui Hristos
Care se dăruiește în Sfânta Împărtășanie.
Comorile cerești, singurele imposibil de jefuit
A treia temă a
acestei duminici o reprezintă adunarea comorilor bune și așezarea lor în locul
cel bun, în ceruri. Duminica Izgonirii lui Adam sau a iertării mai este numită
în cărţile de cult și Duminica Lăsatului sec de brânză, înţelegând din această
denumire din urmă că în postul ortodox încetează, după renunţarea la carne cu o
săptămână în urmă, în Duminica Înfricoșătoarei Judecăţi, și consumul de lapte,
de produse lactate și de ouă. Ceea ce scapă atenţiei noastre este faptul că
două duminici din această perioadă sunt numite ale lăsatului sec.
Cuvântul saeculum
din limba latină se traduce, între altele, prin spiritul vremii, moda timpului,
viaţă lumească, ceea ce înseamnă că, prin temele propuse spre meditaţie, prin
structura și prin conţinutul slujbelor, perioada de pregătire pentru Postul
Mare ne povăţuiește și ne ajută să lepădăm cele lumești ca să facem loc în
viaţa noastră celor duhovnicești. Să lepădăm mândria și să ne îndeletnicim cu
smerenia; să lepădăm ura și să ne îndeletnicim cu iubirea; să lepădăm lăcomia
și să ne îndeletnicim cu postul; să lepădăm păcatul, îndeletnicindu‑ne cu pocăinţa;
să lepădăm duhul trândăviei și să ne îndeletnicim cu rugăciunea și cu
privegherea.
În prima sa
Epistolă, Sfântul Ioan detaliază pentru noi ce înseamnă lumea, detaliere din
care înţelegem, mai mult și mai bine, ce înseamnă lăsatul secului. El spune:
„Nu iubiţi lumea și cele ce sunt în lume… Pentru că tot ce este în lume, adică
pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieţii, nu sunt de la Tatăl , ci sunt din lume” (I
Ioan 2, 15‑16). În esenţă, lăsarea celor lumești înseamnă biruirea poftelor
trupului, a poftelor privirii și a trufiei vieţii, adică biruirea acelor patimi
care au pătruns în primul om prin neascultare. Îmi amintesc din anii de
studenţie că regretatul părinte Constantin Galeriu făcea o frumoasă și
inspirată legătură între textul acesta, textul care ne relatează ispitirea
primilor oameni (Facere 3, 1‑7) și textul care relatează ispitirea
Mântuitorului (Matei 4, 1‑11). În Cartea Facerea (2, 6), citim: „De aceea
femeia socotind că rodul pomului este bun de mâncat și plăcut ochilor la vedere
și vrednic de dorit, pentru că dă știinţă, a luat din el și a mâncat, și a dat
bărbatului său și a mâncat și el”. Când Eva a constatat că este bun de mâncat,
ea a fost biruită de pofta trupului; când a observat că este plăcut ochilor la
vedere, ea a fost biruită de pofta ochiului; iar când a realizat că este
vrednic de dorit, ea a fost biruită de trufia vieţii. Prin ea, Adam și, de
atunci, toţi cei născuţi din Adam și Eva. Când Hristos refuză să facă pietrele
în pâini, El a biruit, în umanitatea luată din pântecele Fecioarei, pofta
trupului; când nu a acceptat să se arunce de pe aripa templului, El a biruit
trufia vieţii; iar când a respins să primească bogăţiile lumii, a căror
frumuseţe a privit‑o de pe un munte înalt, El a biruit pofta ochilor.
Cele dobândite
îndemnaţi de pofta trupului, de pofta ochilor și de trufia vieţii sunt comori
stricăcioase pe care „molia și rugina le strică și furii le sapă și le fură”
(Matei 6, 19). Dar și lepădarea celor lumești (lăsatul secului), ca și ieșirea
din trapeză, după slujba Pavecerniţei Mici, nu înseamnă finalul, ci trecerea
spre un nou început, angajarea pe o nouă cale duhovnicească în care întâlnim
prăznuirea dreptei credinţe, în prima Duminică a Postului Mare, ca temei și
dreptar pentru dreapta vieţuire, rugăciunea cea curată a inimii despătimite,
avându‑l dascăl pe Sfântul Grigorie Palama, în Duminica a 2‑a, lepădarea de
sine, luarea crucii și urmarea lui Hristos, având ca sprijin Sfânta Cruce, în
Duminica a 3‑a, cele 30 de trepte ale desăvârșirii, model avându‑l pe Sfântul
Ioan Scărarul, școala pocăinţei, având‑o ca povăţuitoare pe Sfânta Maria
Egipteanca, în Duminica a 5‑a, și facem scurt popas de Florii, ca să urcăm apoi
cu Hristos pe drumul Crucii și să ne bucurăm, în final, de Înviere, împreună cu
Adam și Eva, de data aceasta nu izgoniţi din rai, ci izbăviţi din stricăciune
(„pe Adam din stricăciune ridicând”) și din moarte și, odată cu ei, izbăviţi
fiind și noi, cei care ne‑am pregătit să intrăm în Postul Mare și vom urma
calea postului, urcând spre Înviere.
În înţelesul
celor de mai sus, Duminica Lăsatului sec de brânză înseamnă biruirea celor
lumești, intrate în viaţa noastră prin Adam cel Vechi, cu ajutorul lui Hristos,
Adam cel Nou, al căror biruitor a fost Cel dintâi. Ca să biruim pe cele lumești
și să dobândim comoara cea bună ne ajută și Sfântul Vasile cel Mare prin
rugăciunile din Liturghia care‑i poartă numele, oficiată în primele cinci
duminici din Postul Mare, în care el se roagă pentru noi și, împreună cu el,
preotul liturghisitor, zicând: „Dăruiește‑le lor (celor ce participă la slujbă
și și‑au asumat ostenelile Postului Mare, n.n.) cele cerești în locul celor
pământești, cele veșnice în locul celor vremelnice, cele nestricăcioase în
locul celor stricăcioase” (Rugăciunea din timpul Axionului).
Pr. Prof. Dr. Viorel Sava, 13
Martie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu