REALIZĂRILE
ȘI
ACTIVITĂȚILE
ÎNTREPRINSE DE
AJOFM
MARAMUREȘ
LA
30 SEPTEMBRIE 2017
EVOLUȚIA ȘOMAJULUI ȘI PRINCIPALELE TRANSFORMĂRI
ALE
PIEȚEI
MUNCII ÎN JUDEȚUL
MARAMUREȘ
MOTTO:
“Cei care au privilegiul de a ști au datoria de a acționa.”
Reunind un complex de activități specifice serviciului public de ocupare, prezenta lucrare
abordează într-o manieră pragmatică, pe de o parte conținutul pieței muncii și relațiile de interdependență între componentele acesteia, iar pe de
altă parte
modul în care serviciul public de ocupare a avut capacitatea de a gestiona
fenomenul șomajului
sub toate formele acestuia,
de a produce, furniza și
dezvolta servicii
specifice și nu în
ultimul rând, de a acționa pe
baza cunoașterii cerințelor pieței forței de muncă.
Dezvoltarea economică, atât la nivel macro
cât și micro,
acompaniată și
propulsată de progresul tehnologic, a
însemnat nu doar mai mult (adică mai
multe bunuri ori venituri mai mari), ci mai ales și altceva (adică noi tipuri de bunuri și servicii economice, noi metode de producție ori noi principii de gestiune a
resurselor umane și de organizare a intreprinderii). Aceste
schimbări, cărora economia trebuie să le facă față, nu fac decât să influențeze și să producă periodic, mutații însemnate în zona pieței muncii, mai ales în ceea ce privește cererea de forță de muncă.
AJOFM Maramureș gestionează cele mai presante și dinamice probleme ale economiei actuale
respectiv fenomenul șomajului și modul în care acesta a evoluat, pe de-o
prte și
dinamica pieței muncii pe de alta parte.
Echilibrul perfect al pieței forței de muncă, respectiv cel dintre cererea și oferta de forță de muncă a devenit un deziderat al specialiștilor în domeniu, dincolo de faptul că, în
funcționarea sa, aceasta este predispusă spre
conflict, ceea ce determină un echilibru fragil.
Prin complexitatea sa, raportul de activitate
prezentat reprezintă o contribuție
importantă în cercetarea fenomenului
șomajului
maramureșan
raportat la cel național,
oferind și o analiză a evoluției acestuia, arătând și tendințele care se pot manifesta pe piața forței de muncă, în contextul actual.`
Rata de activitate cuantifică participarea
la viața
economică (persoane ocupate și șomeri) a resurselor umane. Rata de activitate a populației cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani, în Trimestrul I al anului 2017 este de 54,8 % (în
Maramureș, la 1
ian 2016 a fost de 68,3%), în
timp ce media la nivel național
este 52,9%, în scădere cu 15,5 pp față de 1 ian 2016, când era de 70,3%. De aici, rezultă că populația inactivă, dar aptă de muncă în România, care nu
se regăsește nici
în ocupare și nici
în șomaj
reprezintă aproximativ 30 % din persoanele în vârstă de
muncă. Dintre acestea, o mare parte a celor cu vârste sub 25 de ani sunt
cuprinse în diferite forme de școlarizare,
dar rămâne încă un număr însemnat de persoane care se află în inactivitate, fie pentru
că nu își pot găsi un loc de muncă sau nu doresc să și-l găsească, fie pentru că, statistic,
sunt considerate inactive și persoanele care, lucrând în agricultura
de subzistență, nu
sunt proprietarii producției realizate. Astfel, putem spune că populația inactivă se clasifică în patru categorii, respectiv: studenții, persoanele
casnice, primitori de venituri (care
au venituri din proprietăți, rente, pensii) și alți inactivi (persoane inactive economic care
primesc ajutor public sau privat).
Riscul economic pe care îl reprezintă inactivitatea
este acela că resursa umană inactivă nu poate fi stocată și, prin neutilizare, se pierde. Dar există și un risc social pentru că populația inactivă economic poate deveni activă infracțional sau, în diferite forme, antisocial. De asemenea, există
riscul ca prin descurajare, pierderea competențelor și abilităților, alunecare la viciu, inactivitatea să
devină o stare perpetuă, ireversibilă, pentru multe persoane
care posedă capacitatea de a munci și, care devin, astfel, asistați social pe viață.
Principalele cauze ale inactivității populației pe piața muncii o constituie, în primul rând, lipsa
locurilor de muncă iar, în al doilea rând slaba calitate profesională a celor
care încetează să mai caute locuri de muncă după ce au constatat că nu au șanse să se angajeze. Cele mai expuse categorii de populație supuse riscului de a deveni inactive
economic sunt:
·
tinerii care
părăsesc sistemul de educaţie prin abandon şcolar şi care nu îşi pot găsi loc
de muncă nici pe cont propriu, nici ajutaţi de serviciile de ocupare;
·
persoane necalificate;
·
tinerii absolvenţi care întâmpină
dificultăţi reale şi mari în demersurile lor de a se încadra şi care,
descurajaţi, nu reînnoiesc cererea pentru a fi menţinuţi în evidenţele agenţiilor
de ocupare;
·
şomerii de lungă durată;
·
persoane din mediul rural care lucrează
în gospodăriile familiale, în agricultura de subzistenţă, dar nu sunt
înregistraţi ca persoane ocupate, nefiind proprietarii produselor agricole
obţinute.
Pe lângă inactivitate, un alt fenomen cu consecințe negative în viața socială și economică îl constituie subocuparea. Dacă analizăm fenomenul
subocupării prin prisma forței de
muncă, putem spune că șomajul reprezintă o situație extremă, de totală lipsă de lucru.
Practic, acest concept
de subocupare a fost introdus pentru a identifica situațiile de lipsa parțială de lucru, dar și pentru a completa
statisticile privind șomajul. Se disting două forme principale de
subocupare: subocuparea vizibilă, care reflectă o insuficiență în nivelul volumului ocupării (de exemplu, persoanele care
lucrează sub durata normală sau cu timp parțial) și subocuparea invizibilă caracterizată
prin venituri mici sau subutilizare a pregătirii (subocupare deghizată) și prin
productivitate scăzută (subocupare
potențială).
Varietatea
formelor de încadrare în muncă, asociată cu caracterul sezonier al unor
activităţi a condus la apariţia subocupării ca fenomen persistent şi cu pondere
sensibilă în indicatorii privind ocuparea forței de muncă. Alături de şomaj,
subocuparea constituie o formă de diminuare a potenţialului resurselor umane
ale societăţii, împiedicând creşterea productivităţii muncii la nivel
naţional şi afectând
capacitatea concurenţială a
economiei.
Persoane subocupate
sunt cele care sunt angajate cu timp parţial deşi ar putea şi ar dori să
lucreze pe durata timpului normal de lucru. Tot subocupate
sunt şi persoanele care lucrează în sectoare economice în care activitatea are
caracter sezonier şi ca urmare, rămân neocupate în extrasezon.
Flexibilizarea
formelor de angajare şi a programelor de lucru a făcut posibilă încadrarea cu
timp de muncă parţial, încadrarea în muncă la mai mulţi angajatori, încadrarea
pe durată determinată, încadrarea ca zilier, încadrarea cu munca la domiciliu ș.a.
Un alt aspect
important ce trebuie semnalat este creșterea îngrijorătoare a
ratei șomajului în rândul
tinerilor, în condițiile în care, unul din cinci tineri de pe piața muncii nu își poate găsi un loc de muncă. La nivel național, rata înaltă a șomajului în rândul tinerilor, este determinată de
următorii factori:
· nivelul educațional al tinerilor constituie unul din factorii importanți ce influențează accesul pe piața muncii, astfel că cele mai scăzute rate de ocupare se
înregistrează în cazul tinerilor cu un nivel redus de educație (învățământ gimnazial,
peste 70% în 2017, în creștere față de anii precedenți), dar și în cazul celor cu
studii liceale;
· neconcordanța dintre calificarile
și competențele tinerilor și cele solicitate de
angajatori;
· părăsirea timpurie a școlii, fără a obține o calificare ceea ce conduce implicit la creșterea riscului de a deveni
șomeri sau persoane
inactive;
· lipsa competențelor relevante și a experienței profesionale
(indiferent de post sau poziție ocupată, experiența profesională constituie principalul criteriu de
departajare în obținerea unui loc de
muncă);
· locuri de muncă precare, prost plătite, urmate de
perioade mari de șomaj/ neocupare;
· programele de măsuri active pentru tinerii șomeri sunt uneori insuficiente și/sau inadecvate;
· lipsa motivației tinerilor, pentru
ocuparea unui loc de muncă.
Criza
economico-financiară din ultimii ani a demonstrat că, sunt imperios necesare noi competențe și noi locuri de muncă
pentru modernizarea pieței muncii și pentru a oferi
mai multă flexibilitate viitorilor absolvenți, în vederea creșterii ratei de
participare pe piața muncii și a unei mai bune corelări a cererii și a ofertei de forță de muncă, inclusive prin
mobilitatea profesională și geografică.
CAPITOLUL I
OBIECTIVELE ŞI DIRECŢIILE
DE ACŢIUNE PRECUM ȘI STADIUL REALIZĂRII ACESTORA POTRIVIT PROGRAMULUI DE
GUVERNARE ÎN 2017
În anul 2017 obiectivele generale în domeniul ocupării
forţei de muncă sunt corelate cu prioritățile și
planul de măsuri din
Programul de Guvernare pentru anul 2016,
dar și
cu priorităţile şi obiectivele strategice ale Uniunii Europene în materie de ocupare, în perspectiva
,,Europa 2020 ”.
Aceste măsuri din programul de guvernare
încurajează cultura unei culturi a responsabilității individuale, descurajarea culturii independenței față
de ajutoarele sociale și
încurajarea
unei culturi a muncii și a
responsabilității
sociale.
De asemenea AJOFM Maramureș urmărește, realizarea următoarelor măsuri pentru persoanele aflate în căutarea unui loc
de muncă:
ü Creşterea
gradului de ocupare sociale în rândul tinerilor prin crearea de programe de
sprijin în demararea afacerilor ;
ü Acordarea
de facilități
fiscale pentru angajatori;
ü Sprijin
pentru obținerea
primului loc de muncă;
ü Servicii
de informare, orientare și
consiliere profesională.
Ținând seama de acest plan de măsuri prevăzut
în prezentul Program de Guvernare și
direcțiile de acţiune ale Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă 2014-2020, principalele obiective ale Agenţiei
Județene
pentru Ocuparea Forței
de Muncă
Maramureș
sunt
ü Facilitarea
accesului pe piaţa forţei de muncă al persoanelor aparţinînd grupurilor
vulnerabile şi îndrumarea acestora spre programe de formare adecvate nivelului
de educaţie în vederea obţinerii unei calificări;
ü Corelarea
nevoilor de formare profesională a forţei de muncă cu cerinţele pieţei muncii;
ü Asigurarea
egalităţii de şanse pe piaţa muncii prin facilitarea accesului
nediscriminatoriu la piaţa muncii, a tuturor persoanelor indiferent de mediu
social, sex, religie, etnie, etc;
ü Menţinerea
unui nivel redus al şomajului în condiţiile continuării restrcturărilor, prin
creşterea calităţii ocupării şi a siguranţei locului de muncă, simultan cu
crearea de oportunităţi de pregătire profesională adaptată la cerinţele pieţei
muncii;
ü
Consolidarea relaţiilor de colaborarea
cu Serviciile Publice din alte ţări.
Pentru realizarea obiectivelor
prioritare în domeniul său de activitate, conducerea Agenţiei Judeţene pentru
Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş şi-a orientat politica managerială în anul
2017 pe principalele direcţii de acţiune:
ü
Implementarea programelor de ocupare şi
formare profesională, dar şi adaptarea acestora în concordanţă cu cerinţele şi
evoluţiei pieţei muncii locale, în
vederea atingerii indicatorilor de performanţă managerială stabiliţi în
Contractul angajament semnat cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă;
ü
Creşterea ocupării în rândul tinerilor
şi prelungirea activă a persoanelor în vârstă;
ü
Promovarea antreprenoriatului în randul tuturor caregoriilor de persoane
aflate în căutarea unui loc de muncă
ü
Consultanță gratuita pentru șomerii
care doresc să înceapă o afacere
ü
Reducerea ocupării în agricultură de
subzitenţă şi facilitarea relocării acestei resurse umane către activităţi
non-agricole
ü
Sprijinirea adaptabilităţii şi
dezvoltării permanente a forţei de muncă corelate cu schimbările structurale de
pe piaţa muncii;
ü
Îmbunătăţirea nivelului de competenţe
al persoanelor şomere inactive apte de muncă pentru a facilita reintegrarea
acestora pe piaţa muncii;
ü
Dezvoltarea relaţiilor cu angajatorii
şi creşterea gradului de personalizare a acţiunilor pentru persoanele aflate în
căutarea unui loc de muncă;
ü
Dezvoltarea capacităţii instituţionale
a AJOFM Maramureş în ce priveşte integrarea instituţiei în reţeaua EURES, în
vederea asigurării mobilităţii forţei de muncă în Spaţiul Economic European;
ü
Încheierea de protocoale de colaborare,
revizuirea sau actualizarea acestora, cu actorii relevanţi de la nivel naţional
şi local, dar şi la nivel internaţional;
ü
Creşterea gradului de informare a
beneficiarilor cu privire la serviciile oferite de serviciul public de ocupare
din judeţul Maramureş.
SITUAŢIA ŞOMAJULUI ÎNREGISTRAT LA
30 SEPTEMBRIE 2017
2.1.
Balanța forței de muncă
Balanța forței de muncă reprezintă un instrument de analiză a forței de muncă în general și a resurselor de muncă în special, care permite cunoașterea potențialului uman.
Principalii indicatori care au caracterizat
forţa de muncă civilă după participarea la
activitatea economică, conform datelor furnizate de Institutul Naţional de
Statistică (Balanţa Forţei de Muncă la 1
ianuarie 2017), se prezintă astfel:
§ Resursele
de muncă – 298.300 persoane,
§ Populaţia
activă civilă -190.000 persoane,
§ Populaţia
în pregătire profesională -101.900 persoane,
§ Populaţia
ocupată civilă de - 196.400 persoane,
§ Salariaţi
– 106.600 persoane
Populaţia
totală a judeţului Maramureş la
01.01.2017 este de 526.197 persoane.
Nivelul
ratei şomajului înregistrat în primele nouă luni ale anului 2017 a avut o evoluţie descrescătoare spre mijlocul
perioadei, cunoscând o scădere
semnificativă de la 3,53 % în
luna ianuarie a.c., la 3,39 % în luna mai, crescând în lunile iunie și iulie și august pânî la 3, 80 % % . Începând cu luna septembrie,
rata şomajului a înregistrează o uşoară scădere, ajungând la finele lunii
septembrie la 3,75 % .
Numărul total al şomerilor înregistraţi a
cunoscut de asemenea, o evoluţie
descrescătoare, ajungând de la 6.801 în luna ianuarie, la 6.677 în luna mai. Din luna iunie s-a înregistrat
o creștere a șomajului, astfel încât în luna septembrie
s-a ajuns la 7.371 șomeri înregistrați .
De asemenea, numărul maxim de şomeri
înregistraţi pe parcursul acestor nouă luni,
a fost în luna august de 7470 persoane
și în luna septembrie de 7.371
persoane.
Numărul şomerilor înregistraţi
beneficiari de îndemnizaţii de şomaj a înregistrat, o scădere de la 2.004 în luna ianuarie, la 1.316 în luna iunie şi o creştere în lunile
august şi septembrie, ajungând la 31 august la 2.003 șomeri îndemnizați și la 30 septemebrie la 1.986 șomeri îndemnizati. Creşterea
numărului de
şomeri în lunile de vară se datorează, înregistrării
absolvenţilor de învățământ .
2.2.
Structura șomerilor
pe sexe
Referitor la şomajul înregistrat
pe sexe, rata şomajului feminin s-a situat,
sub cea înegistrată în rândul bărbaţilor.
În ceea ce priveşte numărul şomerilor pe medii de rezidenţă, se observă că numărul
şomerilor din mediul rural este, în medie,
mai mare decât şomerii din mediul rural.
|
Ian
|
Feb
|
Mart
|
Apr
|
Mai
|
Iun
|
Iul
|
Aug
|
Sept
|
Oct
|
Noi
|
Dec
|
|
2016
|
Maramureş
|
3.42
|
3,34
|
3,15
|
3,06
|
3,01
|
3,19
|
3,31
|
3,28
|
3,39
|
3,32
|
3,17
|
3,16
|
2017
|
Maramureş
|
3.46
|
3.53
|
3.53
|
3.41
|
3.39
|
3.58
|
3.85
|
3,80
|
3.75
|
|
|
|
Principalele
structuri ale şomajului înregistrat în perioada ianuarie – septembrie 2017,
sunt prezentate în tabelul următor:
Indicatori
|
Ian
|
Feb
|
Mart
|
Apr
|
Mai
|
Iun
|
Iul
|
Aug
|
Sept
|
||
Rata şomajului
|
Total
|
3.46
|
3.53
|
3.53
|
3.41
|
3.39
|
3.58
|
3.85
|
3.80
|
3.75
|
|
F
|
3.35
|
3.43
|
3.35
|
3.21
|
3.24
|
3.61
|
3.36
|
3.90
|
3.91
|
||
M
|
3.55
|
3.62
|
3.67
|
3.58
|
3.53
|
3.55
|
3.58
|
3.48
|
3.61
|
||
Număr şomeri înregistraţi
|
Total, din care
|
6.801
|
6.947
|
6.934
|
6.709
|
6.677
|
7.033
|
6.850
|
7.470
|
7.371
|
|
Pe
sexe
|
F
|
3.015
|
3.091
|
3.019
|
2.895
|
2.916
|
3.255
|
3.032
|
3.674
|
3.523
|
|
M
|
3.786
|
3.856
|
3.9156
|
3.814
|
3.761
|
3.778
|
3.818
|
3.790
|
3.848
|
||
Forme
de îndemni-
zaţie
|
Îndemnizaţi
|
2.004
|
2.147
|
1.894
|
1.589
|
1.587
|
1.316
|
1.756
|
2.003
|
1.986
|
|
Neîndemnizaţi
|
4.797
|
4.801
|
5.040
|
5.120
|
5.090
|
5.717
|
5.094
|
5.467
|
5.385
|
||
Pe
medii de rezidenţă
|
Urban
|
3.234
|
3.366
|
3.362
|
3.126
|
3.093
|
3.422
|
3.891
|
3.929
|
3.832
|
|
Rural
|
3.567
|
3.581
|
3.572
|
3.583
|
3.584
|
3.611
|
3.674
|
3.541
|
3.539
|
||
Pe
grupe de vârstă
|
Sub
25 de ani
|
1.133
|
1.095
|
947
|
861
|
747
|
1.174
|
1.685
|
1.696
|
1.652
|
|
25-29
ani
|
527
|
521
|
576
|
632
|
638
|
622
|
638
|
616
|
625
|
||
30-39
ani
|
1.450
|
1.545
|
1.552
|
1.502
|
1.520
|
1.553
|
1.564
|
1.547
|
1.528
|
||
40-49
ani
|
1.827
|
1.900
|
1.930
|
1.834
|
1.888
|
1.838
|
1.819
|
1.764
|
1.741
|
||
50-55
|
1.009
|
1.030
|
1.059
|
1.015
|
1.017
|
979
|
999
|
997
|
983
|
||
Peste
55 ani
|
855
|
856
|
870
|
865
|
867
|
867
|
860
|
850
|
842
|
||
Ponderea şomerilor tineri
în total şomeri înregistaţi %
|
16,65%
|
15,46%
|
13,65%
|
12,83%
|
11,18%
|
16,69%
|
24,59%
|
22,70%
|
22,41%
|
Pe
medii de rezidenţă numărul
şomerilor înregistraţi la finele lunii septembrie 2017 se prezintă astfel:
Ø
3.832
şomeri provin din mediul urban şi 3.539 şomeri provin din mediul rural.
Procentual situatia şomajului pe cele două
medii, se prezintă astfel:
Ø
51,98 %
sunt şomeri din mediul urban şi 48,02 % sunt din mediul rural.
Din analiza evoluţiei numărului de
şomeri îndemnizaţi şi neîndemnizaţi înregistraţi în
evidenţele agenţiei, se constată că numărul şomerilor neîndemnizaţi au înregistrat
valori ridicate, de peste 70 % în cele 9
luni ale anului 2017.
Curba care reprezintă evoluţia şomerilor
îndemnizaţi, are o traiectorie descendentă în primele şase luni ale anului
curent, iar spre finele perioade analizate se înregistrează o creştere a numărului de şomeri îndemnizaţi.
Aşa cum se observă în graficul de mai
sus, numărul şomerilor neîndemnizaţi s-a situat pe parcursul anului
între 4.700 şi 5.700 persoane. Şomerii neîndemnizaţi sunt, de regulă, persoane
care fie au ieşit din perioada de acordare a îndemnizaţiei de şomaj, fără a se putea încadra, fie nu întrunesc
condiţiile legale de acordare a îndemnizaţiei de şomaj, dar apelează la
serviciile agenţiei pentru a-şi găsi un loc de muncă. Acestea sunt persoane cu o pregătire inferioară, în
majoritate provenind din mediul rural, care sunt nevoite să apeleze la
autorităţile locale pentru obţinerea venitului minim garantat pentru a-şi
asigura mijloacele de trai. Definitoriu pentru aceste luni este faptul ca numărul şomerilor neîndemnizaţi
a depăşit numărul şomerilor îndemnizaţi.
Situaţia
şomajului pe niveluri de instruire ianuarie-septembrie 2017 (ponderea şomerilor
în media la 9 luni)
Referitor la structura după niveluri de instruire, şomerii fără
studii şi cei cu nivel de instruire primar, gimnazial şi profesional constituie
ponderea cea mai mare a persoanelor care se adresează Agenţiei Judeţene pentru
Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş acestea fiind, în medie, de 72,75 %. Şomerii
cu nivel de instruire liceal şi posliceal reprezintă, în medie, 21,31 %, iar
cei cu studii universitare, în medie de 5,94 %.
Persoanele cu nivel de educaţie şi pregătire
ridicat apelează în proporţie mai mică la agenţie, gradul şi capacitatea de
ocupabilitate fiind mai mari în acest caz.
|
TOTAL
|
Ciclul inferior al liceului sau şcoli de arte si meserii
|
Înv. Secundar superior sau înv.
postliceal
|
Înv. Superior
|
2016
|
||||
Ianuarie
|
6.801
|
4.990
|
1.363
|
448
|
Din care femei
|
3.015
|
2.046
|
786
|
183
|
Februarie
|
6.947
|
5.093
|
1.389
|
465
|
Din care femei
|
3.091
|
2.057
|
778
|
256
|
Martie
|
6.934
|
4.976
|
1.493
|
465
|
Din care femei
|
3.019
|
1.985
|
801
|
233
|
Aprilie
|
6.709
|
4.914
|
1.364
|
431
|
Din care femei
|
2.895
|
1.958
|
719
|
218
|
Mai
|
6.677
|
4.963
|
1.279
|
435
|
Din care femei
|
2.916
|
1987
|
669
|
260
|
Iunie
|
7.033
|
4.969
|
1.647
|
417
|
Din care femei
|
3.255
|
2.153
|
863
|
240
|
Iulie
|
7.565
|
4.959
|
2.184
|
422
|
Din care femei
|
3.591
|
2.156
|
1.197
|
238
|
August
|
7.470
|
4.798
|
2.187
|
485
|
Din care femei
|
3.674
|
2.240
|
11.95
|
239
|
Septembrie
|
7.371
|
4.776
|
2.036
|
559
|
Din
care femei
|
3523
|
2.159
|
1.042
|
322
|
Media la 9 luni
|
7.056
|
4.938
|
1.660
|
458
|
Procent in total
|
100%
|
69,98 %
|
23,52 %
|
6,5 %
|
Structura
şomerilor pe grupe de vârstă în perioada ianuarie – septembrie 2017
Din punctul de vedere al repartizării
şomerilor pe grupe de vârstă a şomerilor înregistraţi, observăm că grupele de vârstă
în care se regăsesc cei mai mulţi şomeri sunt grupele de 40-49 ani (25,18 %) şi sub 25 de ani (21,26
%). Ambele grupe de vârstă au înregistrat numărul maxim de şomeri în cele 9
luni ale anului 2016, fiind urmate de grupa de vârstă de 30-39 de ani.
Grupe de vârstă/ 2017
|
Total şomeri
|
Sub 25 ani
|
25-29 ani
|
30-39 ani
|
40-49 ani
|
50-55 ani
|
Peste 55
ani
|
Ianuarie
|
6.801
|
1.133
|
527
|
1.450
|
1.827
|
1.009
|
855
|
Februarie
|
6.947
|
1.095
|
521
|
1.545
|
1.900
|
1.030
|
856
|
Martie
|
6.934
|
947
|
576
|
1.552
|
1.930
|
1.059
|
870
|
Aprilie
|
6.709
|
861
|
632
|
1.502
|
1.834
|
1.015
|
865
|
Mai
|
6.677
|
747
|
638
|
1.520
|
1.888
|
1.017
|
867
|
Iunie
|
7.033
|
1.174
|
622
|
1.553
|
1.838
|
979
|
867
|
Iulie
|
7.565
|
1.685
|
638
|
1.564
|
1.819
|
999
|
860
|
August
|
7.470
|
1.696
|
616
|
1.547
|
1.764
|
997
|
850
|
Septembrie
|
7.371
|
1652
|
625
|
1528
|
1741
|
983
|
842
|
Media şomerilor pe 9 luni
|
7.056
|
1.221
|
600
|
1.529
|
1.837
|
1.010
|
859
|
Ponderea şomerilor in media şomerilor pe 9 luni
|
100 %
|
17,3 %
|
5,50 %
|
21,66 %
|
26,03 %
|
14,31
|
12,17 %
|
Intrările şi ieşirile din evienţele Agenţiei Judeţene pentru
Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş
Pornindu-se de la un număr de
6.409 şomeri înregistraţi la începutul
anului, în următoarele 9 luni ale anului 2017, s-au înregistrat următoarele
fluxuri de intrări şi ieşiri:
-
intrările efective în evidenţele agenţiei au fost de 10.560 persoane, iar ieşirile din
evidenţele şomajului au fost de 9.598
persoane. Din numărul total de intrări în şomaj, 6.006 sunt înscrieri noi în şomaj, persoane care apelează pentru
prima dată la serviciul public de ocupare pentru a obţine sprijin în găsirea
unui loc de muncă, din care 1.605 sunt proaspeți absolvenți de învățământ, promoția 2017.
Intrări Total
|
Disponibilizari colective
|
Disponibilizari curente de personal
|
Reactivarea de drepturi banesti ale
somerilor indemnizati
|
Proaspeti absolventi
|
Reinoiri cereri loc de munca ale somerilor
neindemnizati
|
Someri neindemnizati cu adeverinta de venit
minim garantat
|
Alte situatii posibile
|
||
ian
|
total
|
1213
|
0
|
185
|
25
|
21
|
541
|
280
|
161
|
femei
|
558
|
0
|
87
|
10
|
11
|
249
|
110
|
91
|
|
feb
|
total
|
1004
|
0
|
163
|
189
|
25
|
353
|
232
|
42
|
femei
|
522
|
0
|
92
|
77
|
12
|
192
|
128
|
21
|
|
mart
|
total
|
993
|
0
|
236
|
31
|
31
|
440
|
125
|
130
|
femei
|
447
|
0
|
94
|
19
|
17
|
205
|
48
|
64
|
|
apr
|
total
|
881
|
0
|
165
|
25
|
25
|
461
|
125
|
80
|
femei
|
375
|
0
|
94
|
12
|
13
|
182
|
38
|
36
|
|
mai
|
total
|
882
|
0
|
224
|
46
|
7
|
360
|
118
|
127
|
femei
|
434
|
0
|
112
|
22
|
4
|
202
|
31
|
63
|
|
iun
|
total
|
1461
|
0
|
86
|
30
|
434
|
813
|
98
|
0
|
femei
|
856
|
0
|
48
|
15
|
285
|
463
|
45
|
0
|
|
iul
|
total
|
1723
|
0
|
135
|
20
|
750
|
482
|
54
|
282
|
femei
|
1000
|
0
|
74
|
11
|
451
|
263
|
18
|
183
|
|
aug
|
total
|
1526
|
0
|
163
|
26
|
151
|
363
|
124
|
699
|
femei
|
837
|
0
|
87
|
14
|
88
|
185
|
51
|
412
|
|
sept.
|
total
|
877
|
0
|
138
|
32
|
161
|
317
|
64
|
165
|
femei
|
413
|
0
|
87
|
15
|
82
|
121
|
21
|
87
|
|
2017
|
total
|
10.560
|
0
|
1495
|
424
|
1605
|
4130
|
1220
|
1686
|
femei
|
5442
|
0
|
775
|
195
|
963
|
2062
|
490
|
957
|
Din graficul următor se pot observa evoluţiile
intrărilor în şomaj, ca urmare a disponibilizărilor curente şi colective de
personal (1.495 persoane) şi ale ieşirilor din
şomaj, prin încadrarea în muncă (4.340 persoane).
Se poate constata că în cele 9 luni ale a.c.,
numărul şomerilor ieşiţi ca urmare a încadrării a fost mult mai mare decât
numărul persoanelor intrate în evidenţă prin disponibilizare, excepţie facând
lunile ianuarie , februarie și martie când
caracterul evident, sezonier îşi arată
efectele, multe dintre activităţi fiind reduse, eliberând forţă de muncă, iar
absorţia a fost scăzută.
Pe ansamblu, în perioada ianuarie-septembrie 2017,
raportul dintre persoanele ieşite prin încadrare şi cele intrate în şomaj prin disponibilizare
a fost de peste 2 la 1, au intrat in evidentă 1.495și
s-au angajat 4.340 persoane.
Nr.crt.
|
Iesirile şomerilor din
şomaj,ianuarie-septembrie 2017
|
Număr persoane
|
Total Ieşiri - ianuarie
–septembrie 2017
|
9.598
|
|
1
|
Ieşiri prin încadrare
|
4.340
|
1.1
|
Pe perioada nedeterminata
|
3.181
|
1.2
|
Pe perioadă determinată
|
1.179
|
2
|
Prin deces
|
2
|
3
|
Prin pensionare
|
43
|
4
|
Prin plecare în străinătate
|
44
|
5
|
Nereînoire cerere de loc de muncă a şomerilor
neîndemnizaţi
|
3.970
|
6
|
Incapacitate temporară de muncă, maternitate
|
37
|
7
|
Nereînoire cerere de loc de muncă după
perioada de îndemnizare
|
1.037
|
9
|
Ca urmare a neprezentării la viză
|
83
|
10
|
Ca urmare a refuzului unui curs de calificare
|
5
|
11
|
Ca urmare a admiterii într-o forma de învătământ
|
10
|
12
|
Ca urmare a refuzului unui loc de muncă
|
0
|
13
|
Ca urmare a realizarii de venituri
|
11
|
14
|
Alte situaţii (transfer în alt județ)
|
10
|
În luna iunie 2017 , s-a atins nivelul maxim al
persoanelor încadrate în muncă 648 persoane, în creştere cu aproape 200 % faţă de
inceputul anului curent, cand s-au încadrat doar, 208 persoane.
Nr.crt.
|
Iesirile şomerilor din şomaj,ianuarie-septembrie
2017
|
Număr
persoane
|
Total
Ieşiri - ianuarie –septembrie 2017
|
9.598
|
|
1
|
Ieşiri prin
încadrare
|
4.340
|
1.1
|
Pe perioada
nedeterminata
|
3.181
|
1.2
|
Pe perioadă
determinată
|
1.179
|
2
|
Prin deces
|
2
|
3
|
Prin
pensionare
|
43
|
4
|
Prin
plecare în străinătate
|
44
|
5
|
Nereînoire
cerere de loc de muncă a şomerilor neîndemnizaţi
|
3.970
|
6
|
Incapacitate
temporară de muncă, maternitate
|
37
|
7
|
Nereînoire
cerere de loc de muncă după perioada de îndemnizare
|
1.037
|
9
|
Ca urmare a
neprezentării la viză
|
83
|
10
|
Ca urmare a
refuzului unui curs de calificare
|
5
|
11
|
Ca urmare a
admiterii într-o forma de învătământ
|
10
|
12
|
Ca urmare a
refuzului unui loc de muncă
|
0
|
13
|
Ca urmare a
realizarii de venituri
|
11
|
14
|
Alte
situaţii (transfer în alt județ)
|
10
|
Ocupaţiile care au înregistrat cel mai mare număr de şomeri cu studii superioare la 30
septembrie 2017 sunt:
- Ingineri
161, asistent medical generalist 124, consilier economic 54, consilier juridic
45, designer vestimentar 28, profesor în învatamantul gimnazial 18,
consilier/expert/inspector/referent/economist în gestiunea economică 21, inginer
construcții civile, industriale și agricole 25, educatoare 23,
inginer în industria alimentară 21, profesor în învățământul liceal, postliceal 15,
psiholog 15, etc.
Nr.crt.
|
Ocupatiile şomerilor care au cel mai mare număr de şomeri
la 30 septembrie 2017 (Studii superioare)
|
Număr şomeri
|
1
|
ingineri
|
132
|
3
|
asistent medical generalist
|
115
|
4
|
consilier economic
|
54
|
5
|
consilier juridic
|
45
|
7
|
designer vestimentar
|
28
|
8
|
profesor in invatamantul gimnazial
|
23
|
9
|
consilier/expert/inspector/referent/economist
in gestiunea economica
|
21
|
10
|
inginer constructii civile, industriale si
agricole
|
25
|
11
|
educatoare
|
23
|
12
|
inginer in industria alimentara
|
21
|
13
|
profesor in invatamantul liceal,
postliceal
|
15
|
14
|
psiholog
|
15
|
15
|
consilier/expert/inspector/referent/economist
in management
|
14
|
16
|
jurisconsult
|
14
|
17
|
inginer mecanic
|
13
|
18
|
inginer minier
|
12
|
19
|
manager
|
11
|
20
|
geograf
|
10
|
21
|
inginer geodez
|
10
|
22
|
tehnician silvic - exploatare
|
10
|
23
|
specialist in relatii publice
|
9
|
24
|
ecolog
|
9
|
25
|
programator
|
8
|
Ocupaţiile care au înregistrat cel mai mare număr de şomeri pentru șomerii cu studii liceale, si profesionale la 30
septembrie 2017 sunt:
- muncitor necalificat în
diverse domenii de activitate (prelucrarea lemnului, fabricarea de mobilă, agricultură,
întreţinere drumuri, asamblarea pieselor, silvicultură, confecții îmbrăcăminte) 1.575, operatori electronic
reţele 213 persoane, tâmplar universal 196, lacătuș mecanic 173, mecanic auto 173, muncitor necalificat la demolarea
cladirilor, captușeli zidărie, plăci mozaic, faianță, gresie, parchet 163,
agent de turism 153, lucrător comercial 139, muncitor necalificat în industria
confecțiilor 120, vânzător, 105, confecționer articole din piele și înlocuitori 104, mecanic agricol
103, muncitor
necalificat în mine și cariere 99, confecționer-asamblor articole din textile 92, ambalator manual 89, tehnician mecanic 80,
bucatar 75, muncitor plantații și amenajare zona verde 74, contabil 73, șofer autocamion/mașina de mare tonaj 68, strungar universal 68, manipulant
mărfuri 63, etc.
Nr.crt.
|
Ocupatiile
şomerilor care au cel mai mare număr de şomeri
la 30 septembrie 2017 (studii liceale si
profesionale)
|
Număr şomeri
|
1
|
muncitor necalificat la ambalarea produselor solide
si semisolide
|
502
|
2
|
muncitor necalificat in silvicultura
|
425
|
3
|
muncitor necalificat in agricultura
|
325
|
4
|
muncitor necalificat la asamblarea, montarea
pieselor
|
270
|
5
|
operator calculator electronic si retele
|
198
|
6
|
tamplar universal
|
175
|
7
|
muncitor necalificat la intretinerea de drumuri,
sosele, poduri, baraje
|
184
|
8
|
lacatuș
mecanic
|
165
|
9
|
mecanic auto
|
173
|
10
|
muncitor necalificat la demolarea cladirilor,
captuseli
zidarie, placi mozaic, faianta, gresie, parchet
|
163
|
11
|
lucrător comercial
|
139
|
12
|
muncitor necalificat in industria confectiilor
|
120
|
13
|
vanzator
|
105
|
14
|
confectioner articole din piele si inlocuitori
|
104
|
15
|
muncitor necalificat in mine si cariere
|
99
|
16
|
confectioner-asamblor articole din textile
|
92
|
17
|
ambalator manual
|
89
|
18
|
tehnician mecanic
|
80
|
19
|
bucatar
|
75
|
20
|
muncitor plantatii si amenajare zona verde
|
74
|
21
|
contabil
|
73
|
22
|
sofer autocamion/masina de mare tonaj
|
64
|
23
|
strungar universal
|
68
|
24
|
manipulant marfuri
|
63
|
25
|
mecanic utilaj
|
59
|
26
|
ospatar (chelner)
|
45
|
27
|
sofer de autoturisme si camionete
|
43
|
28
|
zidar rosar-tencuitor
|
52
|
29
|
sudor
|
50
|
30
|
muncitor constructor barne, chirpici, piatra
|
49
|
31
|
muncitor necalificat la spargerea si taierea
materialelor de constructii
|
48
|
32
|
tehnician in protectia mediului (tehnician
ecolog)
|
47
|
33
|
ingrijitor animale
|
46
|
34
|
asistent personal al persoanei cu handicap grav
|
43
|
35
|
tapiter
|
42
|
36
|
instructor sportiv
|
40
|
37
|
laborant chimist
|
40
|
38
|
electromecanic
|
35
|
39
|
operator introducere, validare si prelucrare date
|
35
|
40
|
miner in subteran
|
34
|
41
|
asistent farmacist
|
33
|
42
|
croitor
|
33
|
43
|
tehnician in industria alimentara
|
32
|
44
|
electrician de intretinere si reparatii
|
31
|
45
|
femeie de serviciu
|
31
|
46
|
confectioner imbracaminte din piele si
inlocuitori, dupa comanda
|
30
|
47
|
tehnician electromecanic
|
30
|
48
|
tehnician transporturi, posta si telecomunicatii
|
30
|
49
|
zugrav
|
30
|
50
|
functionar administrativ
|
28
|
51
|
dulgher (exclusiv restaurator)
|
27
|
52
|
tehnician echipamente de calcul si retele
|
27
|
53
|
lenjer, confectioner lenjerie dupa comanda
|
25
|
54
|
tehnician in industrializarea lemnului
|
25
|
55
|
agent comercial
|
24
|
56
|
agent de interventie paza si ordine
|
24
|
58
|
barman
|
24
|
59
|
operator confectioner industrial imbracaminte din
tesaturi, tricotaje, materiale sintetice
|
24
|
Şomerii de lungă durată
În ceea ce priveşte şomajul de
lungă durată la 30 septembrie 2017, se aflau înregistraţi în evidenţele
agenţiei 416 tineri sub 25 de ani aflaţi în şomaj de peste 6 luni (ceea ce
reprezintă 29,31 % din totalul şomerilor sub 25 de ani care este de 2.040) şi 936
adulţi aflaţi în şomaj de peste 12 luni ( adică 17,35 % din totalul şomerilor
adulţi), ponderea şomerilor de lungă durată în numărul total de şomeri fiind de
23,33 %
Disponibilizări de personal
Conform articolului 70, din
Codul Muncii, angajatorii au obligaţia de a comunica Agenţiei Judeţene pentru
Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş,
,,notificările” privind
concedierile colective pe care intenţionează să le facă, astfel încât,
persoanele afectate de aceste concedieri să poată beneficia de măsuri de protecţie,
conform Legii nr. 76/2002 privind asigurările pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu
modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu art.50, din
Legea 76/2002, în cele 9 luni din 2017,
doar 1 agent economic a efectuat disponibilizări colective de personal,
însumând 23 de persoane care intenţionau să fie disponibilizate. Acestea
ulterior s-au înregistrat ca şi persoane
în căutarea unui loc de muncă, beneficiind în continuare de îndemnizaţie de
şomaj.
Numărul locurilor de muncă vacante
Numărul locurilor de muncă
vacante înregistrate în perioda ianuarie - septembrie 2017, a fost mai mare
decât în aceeaşi perioadă din anul 2016. Dacă în anul 2016 numărul locurilor de
muncă vacante declarate de angajatori era de 3.871, în anul 2017 numărul total al locurilor de
muncă vacante a fost de 4.980, mai mult cu 1.109 locuri de muncă .
Principalele meserii, respectiv
primele zece, în care s-a înregistrat un număr semnificativ de locuri de muncă
vacante pentru şomerii cu studii superioare în perioada ianuarie –septembrie
2017, au fost:
·
Ingineri -112
( inginer construcţii civile, inginer mecanic, inginer electroenergetică,
inginer electronist, inginer industria alimentară), asistenţi medicali
generalişti – 42, consilieri juridici – 15, director vânzări – 9, medici
stomatologi -8, economişti - 7, psihologi - 6 , proiectant inginer mecanic-6,
etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu