Asistăm la o dezbatere, parcă fără sfîrşit despre manuale.
Cum să fie, cum să arate. Cine să le tipărească, care este cerneala cea mai
potrivită? Să fie unice sau auxiliare? Să pună accentul pe informaţie sau pe
competenţă? Îşi dau cu părerea jurnalişti, gospodine, şoferi, scriitori,
directori din minister inclusiv ministrul. Ştiu că anul şcolar a început în
mare parte fără manuale. Atunci la ce s-a mai luat în discuţie greutatea
ghiozdanului? Se mai exprimă pe acest subiect şi profesorii, voci autorizate
dar mai puţin ascultate de partid. În această democraţie şcolară îşi mai spun
părerea şi elevii. Am reţinut spusa unui tînăr din clasa a XI-a care mi s-a
părut adecvată: „Cel mai bun manual este profesorul”. Aici elevul s-a apropiat
de rana învăţămîntului. Nu numai actual. M-a dus cu gîndul cît datorez
dascălului meu fără de care nu apucam pe calea învăţării. Era omul de la
catedră care purta răspunderea pentru destinul elevilor lui. Deşi era o
perioadă politică dificilă dascălul, cu adevărat, era cel mai bun manual.
Deoarece învăţam într-o şcoală de la sat nu a insistat pe „Uzina vie”. Satul
nostru nefiind colectivizat lecturile despre acea dramă a ţăranului român ne-o
trata comparativ. Dar noi nu ştiam cum este viaţa în colectivă. Şi multe
altele. Oricine ştie că un profesor bun luminează calea elevilor. Devine model
pentru toată viaţa. Din raţiuni uşor de bănuit se discută foarte puţin despre
calitatea omului de la catedră. Sînt şi acum profesori excepţionali nu numai
cei care pregătesc olimpici. Ei, anonimii care îşi fac datoria de luminător
foarte bine. Dar trebuie să recunoaştem că numărul celor care ori sînt
nepricepuţi, ori n-au pedagogia potrivită s-a mărit alarmant. Aşa s-a ajuns ca
din raţiuni care nu privesc aşezarea învăţămîntului în rosturi mai bune un
profesor sau altul cere eliminarea din programa şcolară a romanului Baltagul
fiindcă vorbeşte despre agresivitatea masculină. Nici vorbă ca asta să fie
ideea dominantă a cărţii. Cu prea mare uşurinţă se propune scoaterea lui
Sadoveanu din programă pe motiv că a scris „cărţi plictisitoare şi irelevante”.
Dacă tot s-a iscat această nedumerire întrebaţi-vă ce rol are dascălul la oră?
Tocmai să-i înveţe să se raporteze la un text literar, să-i dezvolte
discernămîntul, gîndirea critică, capacitatea de analiză. Daţi-mi şi Domniile
Voastre domnilor de la catedră şi alte însuşiri de care sînt convins că
dispuneţi. Am mai auzit că nu mai este la modă (Doamne, ce cuvînt!) poezia lui
Eminescu, proza lui Creangă ori a lui Rebreanu. Cum aceste păreri vin din
partea unor personaje care stau la catedră ne putem aştepta ca toată literatura
română de valoare să fie aruncată la coş. Cu toată modernizarea acestei lumi
pregătirea pentru viaţă a tinerilor nu poate fi trecută cu vederea. Se vîntură
fel şi fel de sugestii. Să se reducă orele de istorie, orele de limba română
mai ocolite, geografia să dispară de la unele clase. Argumente subţiri,
dăunătoare, chiar egoiste. Spun şi eu ceea ce ştie toată lumea. Fără profesori
devotaţi, motivaţi şi bine pregătiţi zadarnic ne zbatem în discuţii care nu duc
nicăieri. Unii cîntă prohodul învăţămîntului salvîndu-se cu olimpici. Nici în
această viziune cu extreme nu cred. Cu toată bunăvoinţa de observator decupez
şi energii salvatoare. Dar şi povîrnişuri care ne trezesc din aţipire. Despre
analfabetismul funcţional se vorbeşte ca despre o descoperire de ultimă oră.
Cînd colo este o tragedie aşezată prin vreme fiind un mare necaz naţional. Oameni
buni, cum este să citeşti şi să nu înţelegi ce citeşti? Este precum ai trimite
în lume omul fără ochi. Deoarece privirea este o măreţie a omului. Revin la
capitalul uman al României. Ce-i de făcut pentru viitorul pruncilor de români?
Ce-i de făcut ca ei să-şi găsească locul cel bun aici? Răspunsurile cele cu
finalitate nu au cum veni de la mine. Fericit ar fi, ca fost învăţător, ca
sugestiile să vină de la oamenii de la catedră. Distinşii dascăli care cunosc
cel mai bine drama dar şi bucuria învăţămîntului românesc de astăzi. Care
dascăl? Faptul că este o durere în corpul profesoral a fost sesizată de
Coaliţia pentru Educaţie. Care a promis că împreună cu specialiştii din
universităţi vor constitui şcoli de profesori. Consiliul Naţional al Rectorilor,
întrunit la începutul lunii octombrie, crede că România are înţelepciunea şi
resursele de a prelua absolvenţi de litere, istorie şi alte ştiinţe şi a-i
forma ca profesori. O rană care trebuie urgent vindecată. Despre sugestia
proastă de a-l alunga pe Sadoveanu din programă cu alt prilej. Tocmai pentru a
nu mai întîlni profesori cu abordări semidocte, cu superficialităţi păguboase.
Specializaţi profesori! Deoarece, tînărul avea dreptate: profesorul este cel
mai bun manual!
Autor: Gheorghe Pârja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu