DUMINICA A 22-A DUPĂ RUSALII (BOGATUL NEMILOSTIV ŞI SĂRACUL LAZĂR) LUCA 16, 19-31
Zis-a Domnul: Era un om bogat care se îmbrăca în
porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit. Iar un
sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea porții lui, plin de bube, poftind să se
sature din cele ce cădeau de la masa bogatului; dar şi câinii venind, lingeau
bubele lui. Şi a murit săracul şi a fost dus de către îngeri în sânul lui
Avraam. A murit şi bogatul şi a fost înmormântat. Şi, în iad, ridicându-şi ochii,
fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam şi pe Lazăr în sânul lui. Şi
el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine şi trimite pe Lazăr
să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc
în această văpaie! Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ţi aminte că tu ai primit cele
bune ale tale în viaţa ta, iar Lazăr, asemenea, pe cele rele; şi acum aici el
se mângâie, iar tu te chinuiești. Şi, peste toate acestea, între noi şi voi s-a
întărit prăpastie mare, ca aceia care voiesc să treacă de aici la voi să nu
poată, nici cei de acolo să treacă la noi. Iar el a zis: Rogu-te, dar, părinte,
să-l trimiți în casa tatălui meu, căci am cinci frați, să le spună lor acestea,
ca să nu vină şi ei în acest loc de chin. Şi i-a zis Avraam: Au pe Moise şi pe
proroci; să asculte de ei. Iar el a zis: Nu, părinte Avraame, ci, dacă cineva
dintre morți se va duce la ei, se vor pocăi. Şi i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă
de Moise şi de proroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva din morți.
Sfântul Chiril al Alexandriei, într-o lucrare care
se intitulează „Închinarea în Duh și Adevăr” (cap. XI), face o exegeză a
veșmintelor și rânduielilor preoțești și a jertfelor din Vechiul Testament.
Citim în Ieșirea 35 rânduielile statornicite de Dumnezeu și transmise de Moise
pentru jertfele ce vor fi aduse lui Dumnezeu. „Aduceţi din ale voastre, daruri
Domnului; fiecare să aducă Domnului daruri cât îl lasă inima: aur, argint şi
aramă, mătase violetă, stacojie (lit. porfiră) şi vişinie, vison răsucit şi păr
de capră” (Ieșirea 35, 5-6). Regăsim în vestimentația bogatului din pildă
culorile jertfelor de la Templu. Mesajul evanghelic este direct: un bogat care,
în loc să jertfească lui Dumnezeu din porfira și visonul său, ajunge – în
paralel cu propria dezumanizare (nu întâmplător numele lui nu este menționat
nicăieri) – să se îmbrace pe sine în culorile jertfelor de la altarul lui
Dumnezeu, transformându-se într-un autointitulat dumnezeu, orb și insensibil.
Sau într-un preot a cărei preoție este golită de sensul corect și transformată
în slujire egolatră. De fapt, între sabotarea jertfei dumnezeiești și propria
dezumanizare există o legătură, confirmată și de transformarea luminii și
strălucirii omului curat în strălucire luciferică. Această lumină luciferică îl
conduce pe om la moarte și iad. Găsim destul de relevant faptul că narațiunea
pildei are în centru tema iadului: un iad înainte de moarte, în care omul nu
vede omul și nu poate ajunge la el, continuat cu un iad de după moarte, în care
omul vede omul, dar nu mai poate ajunge la el.
Deși am spus că bogatul din pildă nu l-a văzut cu
adevărat pe Lazăr în timpul vieții sale, iată că acum, aprins de chinuirea
propriului iad, aflăm că acesta îi știa, de fapt, numele. Sau poate forța
conștiinței care judecă ratările din timpul vieții îl împinge spre adevăratul
motiv al iadului propriu: Lazăr pe care nu l-a întâlnit cu adevărat niciodată
este cheia miluirii sale, din iadul de dinainte de moarte (ca posibilitate
reală) și din iadul de după moarte (ca vis imposibil). De altfel, numele Lazăr
reprezintă varianta grecizată a numelui ebraic Eleazar, care înseamnă „Dumnezeu
a miluit”. Dumnezeu ne miluiește cu adevărat în timpul vieții prin oamenii pe
care îi întâlnim, asta dacă știm să îi vedem, să îi interogăm, să le venim în
întâmpinare, să îi chemăm în viața noastră, să devenim gazdele vieții lor.
Viața omului este o casă care îi găzduiește pe ceilalți. În care există loc
pentru toți oamenii pe care îi întâlnim. Primim mila lui Dumnezeu când toate
locurile la masa liturghiei noastre interioare sunt ocupate cu oameni pe care
îi iubim.
Cererea bogatului de a-și potoli setea din picătura
de apă din vârful degetului lui Lazăr, care ar fi trebuit să se coboare din
sânul lui Avraam să îi potolească o secundă vâlvătaia iadului în care se
zbătea, ne arată că există un dialog între cele de sus și cele de jos și cele
de dedesubt (parafrazare din structura cosmologică a Vechiului Testament, cf.
Ieșirea 20, 4 ș.a.). Se poate comunica ceva esențial despre om și după moarte,
dar nu se poate schimba. Și aceasta pentru că există o prăpastie de netrecut
între rai și iad. Dar, totuși, un singur lucru trece: Cuvântul. Acest cuvânt
care trece peste „prăpastia de netrecut” este cuvântul iubirii, care, pornind
de la această înțelegere a prăpastiei de netrecut, este ceea ce stă la baza
cultului morților în Biserica noastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu