DUMINICA A 26-A DUPĂ RUSALII (PILDA BOGATULUI CĂRUIA I-A RODIT ȚARINA) LUCA 12, 16-21
Zis-a Domnul pilda aceasta: Unui om bogat i-a rodit
din belşug țarina. Și el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să
adun roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele și
mai mari le voi zidi și voi strânge acolo toate roadele mele și bunătățile
mele; și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru
mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Însă Dumnezeu i-a zis:
Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai
pregătit ale cui vor fi? Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori pentru sine
însuși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.
Câte nu strângem noi, oamenii, în viață? Câte nu
stricăm, nemulțumiți, pentru a face altele în loc, mai mari, mai arătoase, mai
altfel? Bogatul căruia i-a rodit țarina, neavând curajul unei întâlniri directe
nici cu Dumnezeu și nici cu vreun sărac, își pune singur această întrebare,
transformând prezentul în viitor: Ce voi face?, și singur își dă răspunsuri ce
țin de paradoxul firii noastre. Logica bogatului, referitoare la orice zidire
și strângere de noi averi, se bazează pe distrugeri: Strica-voi hambarele mele!
Din păcate, oamenii dau dovadă de foarte puține ori
în viață că sunt buni de scopul pentru care au fost făcuți – acela de a se
îmbogăți în Dumnezeu. De aceea Dumnezeu îi zice bogatului – Nebune! Se spune că
omul a fost făcut cu două picioare (pentru a merge mult), cu două mâini (pentru
a lucra mult), cu doi ochi (pentru a se bucura de lumină), cu două urechi
(pentru a asculta mult), cu doi plămâni (pentru a respira sănătos), cu doi
rinichi (pentru a-și potoli setea), dar cu o singură inimă și cu o singură gură
(pentru a fi cumpătat). Deși bogăția este o boală statică, bogatul are în sine
un dinamism al răului, care ține de o necumpătare veșnică.
Luați de grijile acestei vieți, uităm de multe ori
că vine o vreme când Bunul Dumnezeu ne va cere sufletul – nu multele bunătăți
strânse în hambarele vechi sau noi. Bogăția materială ne urâțește sufletul. Ne
temem cumplit de întâlnirea cu Pruncul Dumnezeiesc născut în ieslea
dobitoacelor. În acest post trebuie să strângem aur, smirnă și tămâie pentru a
I le duce ca prinos al sufletului nostru. Un altfel de aur însă.
Bogatul căruia îi rodise țarina confundă bunurile
necesare trupului cu bunătățile trebuitoare sufletului. Bogatul se poziționează
într-o relație proastă cu roadele țarinii sale. Apare grija: Ce voi face? Un om
plin de griji este un om confuz, întunecat și închis chiar pământului, un om
fără griji este un om limpede, senin, deschis chiar Cerului.
Între grija bogatului și ne-grija sfântului stă
grija omului, asemănătoare unui zid de piatră între suflet și Dumnezeu. Trupul
plin de griji se adresează sufletului imaterial: Suflete, ai multe bunătăți
strânse pentru mulți ani, odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Folosirea
repetată a pronumelui posesiv – roadele mele, hambarele mele, grâul,
bunătățile mele, sufletul meu – întărește zgârcenia și lăcomia acestui om
bogat, care uitase de Cer și care confunda sufletul cu trupul său. Da, sufletul
se poate odihni obosit de atâtea frumuseți ale Raiului pierdut și se poate
înveseli bucuros de darurile lui Dumnezeu, dar nu poate mânca și nu poate bea
din rodirea țarinii. Necredința, spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, „este cea
mai rea cauză a iubirii de averi: necredinciosul iubește argintul ca să-l
ascundă și să-l păstreze, temându-se de foamete, de bătrânețe, de boală, de
ajungere printre străini. El nădăjduiește mai mult în avere decât în Dumnezeu”
(Filocalia, vol. 2, pp. 104-105).
Bogatul devine un posedat al propriei posesii,
uitând că drumul a fost făcut ca să treci pe el, nu ca să-ți faci casă pe el.
Bogatul este omul contemporan care nu se mai gândește la veșnicie. „Iubirea de
sine (comoară sieși) îl face să uite că va pierde tot. Nu a prins sensul
profund al vieții. Nu a simțit bucuriile cerești și de aceea inima lui nu
tresaltă… Dacă îi vei spune unei cârtițe: ce frumos e soarele!, ea se va băga
iarăși în pământ” (Sfântul Paisie
Aghioritul).
La două feluri de oameni le-a zis Dumnezeu nebuni:
la cei care zic că nu este Dumnezeu (Psalmul 52, 1) și bogaților cărora
stomacul e Dumnezeul lor (Filipeni 3, 19). În aceștia e una și aceeași cugetare
greșită: tăgăduirea oricărui rost al omului și al lumii, mai presus de lumea
aceasta și stomacul ei. Bogatul din Evanghelia de astăzi îngustează zarea
rosturilor sale pe pământ la dimensiunile stomacului – chiar dacă acest stomac
ar înghiți pământul. Mai mult, el va căuta să convingă pe toată lumea că acesta
este singurul scop al vieții omului pe pământ. Această nebunie a consumului va
culmina sfârșind prin a se crede omul acela pe sine a fi dumnezeul veacului
acestuia (II Corinteni 4, 4). În această nebunie a minții, când va crede
bogatul că țarina sa, lumea, îl va face în sfârșit fericit, își va pierde
sufletul, căci va fi răpit cu moarte din vârful bogăției sale. Dumnezeu nu
îngăduie la nesfârșit îngustarea viețuirii omului numai la stomacul său, de
vreme ce omul este destinat spre alte zări, ale Împărăției lui Dumnezeu, ale
veșniciei sale și îndumnezeirii veacului viitor.
Bogatul nu-i stăpân pe sine și cu toate că este
însuflețit ține de lucrurile neînsuflețite. Nu are vreme să cugete la lucruri
înalte, din cauza grijilor sale. Banii sunt un nemilos stăpân. Întreaga putere
de a iubi e cotropită de țarina și de hambarele sale, care încet-încet i-au
înlocuit sufletul și i-au smuls orice rămășiță de libertate.
Bogatul e în stare să exploateze pe toți oamenii
pentru creșterea vițelului său de aur și îl expropriază pe Dumnezeu din dreptul
de autor al lumii. „Cei ce vor să se îmbogățească – ne spune marele Apostol
Pavel – cad în ispită și în cursă și în multe pofte nebunești și vătămătoare,
ca unele care cufundă pe oameni în ruină și în pierzare. Iubirea de argint este
rădăcina tuturor relelor și cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la
credință și s-au străpuns cu multe dureri” (I Timotei 6, 9-10).
Noi, însă, să ne îmbogățim în Dumnezeu: cugetându-L,
iubindu-L, împărtășindu-ne cu El, străduindu-ne a gândi și a iubi ca El, în
toate împrejurările vieții. Îmbogățirea în Dumnezeu nu este o îmbogățire cu
bunuri material limitate, ci îmbogățirea în Dumnezeu este o îmbogățire duhovnicească,
și anume, sufletul cel nemuritor al omului se îmbogățește cu o mulțime de
calități duhovnicești, cu daruri ale Duhului Sfânt, pe care le cultivă și le
înmulțește. Omul nu valorează decât ca un întreg – trup și suflet. Un întreg
care să se dea pe deplin lui Dumnezeu, căci a-L adora pe Dumnezeu fără ca între
tine și El să existe un schimb, o prietenie, o comuniune, nu are sens. Nu se
împlinește bucuria pentru care Dumnezeu S-a făcut om. Aici e cheia evanghelică
a bucuriei.
În loc de hambare să zidim lui Dumnezeu adânc în
inima noastră preaplinul dragostei de El. Iată adevărata bogăție, care nu se va
lua de la noi!
Autor:
Arhim. Mihail Muscariu – 19 Noiembrie 2023

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu