Sub inflația de vorbe și noțiuni confuze și în agitația unei modernizări chinuite de nepricepere se petrec în România actuală drame, adesea tragedii, oricum, fenomene șocante. Exemplele sunt nenumărate.
La
marginile unor orașe, dai de o mizerie de nedescris, cu oameni locuind în
tomberoane și hrănindu-se din ce se aruncă. Te deplasezi în sate, în oricare
dintre regiuni, dai de oameni privați de orice șanse, încât țara ia, și din
acest motiv, primul loc la sărăcie în
Europa. Din nou, statisticile anunță creșterea ponderii tinerilor care vor
să plece din țară.
Fie și
numai aceste realități oferă rațiuni suficiente pentru o discuție responsabilă.
Mă opresc însă aici la o altă latură a stărilor de lucruri, care a și început
timid să fie mediatizată. Este vorba de faptul că tot mai mulți copii
abandonează școala, iar unii nici nu o mai încep. Zero școlarizarea revine în
realitate.
Este
uimitor că nimeni nu se ocupă de copiii care nu mai merg la școală. Deși, deja
de secole în Europa, în înțelegerea necoruptă, statului îi revine obligația de
a instrui prin școală orice copil. Altfel, scăderea pregătirii în rândul
populației, ca urmare a abandonului școlar (indicator la care România de azi
deține o altă întâietate tristă) și a nemersului la școală, are consecințe
dramatice pentru copii, viitori cetățeni, și pentru societate.
Nu cumva
și această scădere este rezultatul calibrului jos al decidenților? Nu cumva
așa-zisa „elită” a culturii și științelor se demite sub încă un aspect? Nu
cumva România pierde timpul cu veleitari la decizii, care umplu media cu
găselnițe „științifice” și „aprobate”, dar nu au cultura instituțională, nici
capacitatea educării cuiva și nici înțelegerea europenizării?
Așa
stând lucrurile, nu ar fi cazul unei acțiuni majore, încât fiecare copil să fie
la școală? Cum se poate observa pe acte de arhivă (Cătălin Baba, Adrian Gorun,
Ciprian Tanul, Anii reformei 1997-2000 în reglementări, 2002), am procedat la o
asemenea acțiune în 1998, când am și redus semnificativ abandonul școlar
moștenit. Acum, situația este dea dreptul gravă – unii sociologi ne spun că
neparticiparea la școală a copiilor din România repetă situația din anii de
dinainte de 1938. Să răspundem însă la
întrebare aruncând privirea asupra provocărilor de azi la adresa școlii.
Importanța
demult recunoscută a educației din Europa, care a adus bunăstarea multor țări
și a inspirat inițiative în lume, este explicabilă instituțional. În ultimă
instanță, ea s-a datorat familiei – care a transmis descendenților dexterități,
motivații și valori și i-a sprijinit în evoluția lor – și existenței școlii. În
cadrul acesteia, tânărul profită de cunoștințele și capacitățile dascălului,
disciplinele sunt dispuse în vederea pregătirii sistematice și se aplică un
curriculum câtuși de puțin reflectat. Activitatea dascălului are rezultate dacă
se cultivă autonomia sa și gândirea liberă.
Educația
a început, putem spune, paideic – în înțelesul procedural, de formare prin
dialog. Destul să citim și să observăm formarea tinerilor pentru roluri publice
din vechea Chină, a rabinilor din Vechiul Testament și cea a tinerilor pentru
cunoaștere și viața publică din Grecia antică pentru a ne da seama. Educația în
această formă procedurală presupune un maestru capabil să transfere
discipolilor prețioase cunoștințe și îndemânări prin întrebări, răspunsuri și
argumentare, și să le insufle scopuri și idealuri.
Această
educație a rămas până astăzi, chiar în condițiile expansiunii școlare și
universitare. Șansa învățăcelului de a lucra nemijlocit cu dascălul este și
acum un privilegiu. Șansa dascălului de a lucra cu puțini discipoli este rară –
azi, de pildă, nu putem decât să admirăm instituțiile formative de performanță,
din diferite țări, care investesc suplimentar atunci când apar talente de
descoperitori și inventatori printre tineri pentru a-i pregăti individualizat.
Putem
discuta îndelung implicațiile educației individualizate. Educația în școală a
avut însă, la rândul ei, avantaje – a permis mai multor tineri să învețe, a dat
pregătire organizată, a putut verifica evoluția spre performanță a tinerilor,
i-a putut orienta spre profesii utile pentru ei și societate și a asigurat
premise ale continuității culturale a comunităților. Așa este până astăzi.
Dincolo
de toate discuțiile, nu se întrevede vreun substitut al școlii sub aceste
aspecte, după cum nu există nici substitut al rolului familiei în educație.
Educația nu are cum să se rupă de familie și de școală fără pierderi esențiale,
care se constată deja. Pe de altă parte, se înțelege că nu poți readuce
educația în școală și familie fără a regândi condițiile, inclusiv economice,
sociale și de altă natură, ale vieții din familii și din comunitate.
Cum
știm, școala s-a organizat la origini în locuri anume, mai târziu în mănăstiri,
în comunități locale, până când, în societatea modernă, educația a devenit o
preocupare a statului și a devenit politică de stat, cu toate implicațiile.
Educația a rămas și azi o preocupare a statului, chiar dacă inițiatorii și
organizatorii ei s-au diversificat. Învățământul public și învățământul privat
s-au ramificat, la rândul lor, potrivit nevoilor.
Numai că
școala nu a fost niciodată fără concurență în spațiul public. Nobilul ideal al
formării tinerilor în școală la nivelul atins de cultura timpului a fost
totdeauna concurat de condițiile economice și sociale. Acestea au limitat de
multe ori până și participarea la școala elementară, copiii fiind folosiți mai
curând la munci în gospodărie sau fabrici. Unele țări luptă și azi cu abandonul
școlar și neparticiparea la școală a copiilor – fenomene inumane în secolul al
21-lea, care antrenează segregări în societate!
Între
timp, însă, școala este afectată nu doar de sărăcia familiilor, ci și de alte
evoluții tehnice și comerciale, care mută educația în afara ei. O concurează
organizația care-l înrolează devreme pe tânăr – iar organizația nu are cum să
fie străină de politicile ce se duc în societate. Școala este concurată deja de
decenii de televiziune – care nu numai că poate facilita accesul tineretului la
opere din tezaurul culturii și la informații, și îl facilitează, desigur, dar
și răspândește printre tineri idei și comportamente. Școala este concurată de
telefonul mobil pe care tot mai mulți școlari îl poartă la ei și este sursă de
informații și mijloc de influențare. Școala este concurată mai nou de
comercianții care găsesc în instituțiile de educație terenul mănos pentru
soluții facile de viață, distribuirea de droguri și recrutare de tineri. Școala
mai este concurată de situațiile din societate în care se poate face carieră în
economie și politică fără performanță la învățătură. Azi, din nefericire,
câștigă teren convingerea falsă că performanța la învățătură nu ar trebui să
fie o condiție a ascensiunii în funcții publice – ceea ce-i creează prejudicii
unei societăți.
Oricum,
școala a încetat să fie singurul cadru al educației și nu mai poate răspunde
singură de aceasta. Unul dintre indicatorii pierderii este și faptul că
biblioteca, „brațul școlii”, abia mai
există în unele țări, iar consumul de carte
se reduce.
Peste
toate, vine însă năvalnic „inteligența artificială”, care, așa cum ne spune
principalul ei exponent de astăzi, Ray Kurzweil (Die Intelligenz de Evolution.
Wenn Mensch und Computer verschmelzen, 2020), va lega tânărul de computer,
încât educația va fi din nou individualizată, de data aceasta ca urmare a
posibilităților tehnice. Pe de o parte, tânărul este îndemnat să-și compună el
însuși pregătirea, încât se relativizează distincțiile disciplinare – ceea ce
contează fiind problema de rezolvat, în jurul căreia cel care învață adună și
pune în lucru cunoștințe. Pe de altă parte, de îndată ce computerul personal
asigură informații ample și rapide, inclusiv instrucțiuni cu privire la
metodica pregătirii, importanța dascălului se reduce, el devinind oarecum
dispensabil. În unele țări se anunță deja școli în care se învață, cum se
spune, luând computerul ca dascăl.
Sub
ambele aspecte, „inteligența artificială” nu are doar consecințe salutare. Ea
poate fi folosită avantajos, dar ea poate fi și un risc pentru personalitatea
tinerilor. Totul depinde de încadrarea ei legală, administrativă și metodică
și, în fond, de priceperea decidenților de a concepe și organiza o educație
competitivă. Așa cum este astăzi gestionată, „inteligența artificială” lărgește
cunoștințele, dar poate reduce educația la instrucție, formarea la informare,
capacitățile la rutina apăsării pe buton. În definitiv, sunt deja mulți tineri
și mai puțin tineri care pot face azi calcule și realiza invenții, dar nu
înțeleg altceva – nu înțeleg în primul rând comunitatea și sensul a ceea ce
fac. Ca să nu mai vorbim de cultura moștenită.
Fiind
atât de concurată, școala nu mai poate controla suficient educația. Mai ales în
situația din unele țări, cum este, din păcate și România actuală, în care
decidenții de la nivel național nu se pricep la educație și nu sunt capabili
să-i asigure nici măcar legislație și administrare adecvate. Pe de altă parte,
nu poate fi o educație națională, nici europeană, cum se vrea, fără ca școala
să decidă educația. Ce-i de făcut în această situație?
Păstrând
aici discuția la nivelul instituțiilor, sunt de părere că ceea ce observă cei
mai buni pedagogi europeni (vezi, de pildă, Konrad Liessmann, Theorie der
Unbildung. Die Irrtumer der Wissensgesellschaft, 2006), anume, că are loc o
deteriorare gravă a educației europene, este adevărat. Antidotul nu poate fi
decât instituțional. Îl sintetizez în două componente.
Prima
componentă vizează o nouă lămurire asupra familiei ca generator firesc de
educație, pentru a o consolida în rol de educator, prin măsuri, inclusiv
sociale, adecvate. Nu este posibilă educație la propriu fără acțiunea familiei.
Ne aflăm însă pe cursul unui asalt asupra familiei tradiționale și al forțării
ei la destrămare.
Dacă
însă vrem educație, atunci va trebui rezistat. Este nevoie de o nouă
înțelegere, adusă la zi, care să prevadă revenirea educației la familie ca actor
de bază, oricât de utopic ar părea demersul în era marilor organizații.
De
altfel, este un adevăr ce trebuie asumat acela că, prin mecanismele ei,
societatea modernă târzie caută să destrame subiecții tradiționali, individuali
și instituționali ai vieții. Ea fragmentează. Chestiunea este acum de a
recompune subiecții umani chiar în câmpul dominat de forțe contrare.
A doua
componentă este lămurirea din nou a rolului școlii în învățare – având ca
focus învățarea felului de a învăța și
formarea caracterului și a responsabilității, de sine și de cei din jur. Este
nevoie de un nou concept, adus și el la zi, care să reconsolideze școala ca
actor principal al educației în era asalturilor cognitive, comerciale și
mediatice fără precedent.
Se pot
formula deja multe idei pentru cele două clarificări – a rolului familiei și a
rolului școlii în educație, în condițiile noi ale modernității târzii. Cele
două teme ar trebui însă lansate în discuția publică pe baza unor proiecte
precise, care sunt deja la îndemână, în educație fiind destui dascăli pregătiți
și deschiși la alternative. Cu cât mai devreme, cu atât mai bine.
Din
capul locului este acum cazul unei decizii clare în privința scopului
educației. Un ministru francez (Jean-Michel Blanquer, L’Ecole de demain.
Propositions pour une education national renovee, 2016) a arătat că nu dă
rezultate axarea educației din ultimele decenii pe cognitivism, care reduce
scopul educației la formarea de competențe („științele cognitive nu sunt busola
absolută a tot ceea ce trebuie făcut în materie de educație”, p. 11). Sunt de
părere că doar tripticul „competențe”, „abilități”, „educația pentru valori” ca
scop al educației (detaliat în A. Marga, Educația responsabilă, Niculescu,
București, 2019, p. 16) scoate educația europeană din criza în care a intrat.
Acest triptic readuce școala în funcția ei de centru al instrucției și
educației.
De acum,
este nevoie de inițiative. Pricepute și responsabile – nu inculte, fără idei,
de genul „României educate”.
Statele
suverane au rămas și în Uniunea Europeană subiecții de drept ai educației și au
datoria de a o scoate din crize. Statul are de adus la școală fiecare copil. Cu
atât mai mult România are de luat inițiativa, căci a trecut de la în jur de 4%
abandon școlar în 1995, la sub 3% în 2000, dar a sărit la 14 % în anii
secolului în curs și azi se confruntă cu
nemersul la școală.
Doar
inițiative locale nu vor ajunge, deși totul începe cu astfel de inițiative.
Forțele de influențare a educației sunt mari, încât o politică europeană în
materie ar fi salutară. Statele care dispun de decidenți care pricep educația
și sunt capabili să o conceapă și să o reglementeze ar putea însă determina un
curent de asigurare a școlarizării pentru orice copil și de revenire a
educației în familie și în școală. (A. Marga, Cuvânt la o reuniune a
învățătorilor, octombrie 2024)
Autor:
Andrei Marga
Sursa: <a
href=”http://www.andreimarga.eu“>Andrei Marga</a>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu