Sîmbătă sunt organizate marşuri pentru viaţă în 35 de oraşe
ale României. Prin aceste marsuri celebram viata, proclamam cu entuziasm
dreptul la viata al copiilor nenascuti si cerem, cu insistenta, ca Romania si
Europa sa recunoasca acest drept. E inspaimintator, insa, stiind ca gandirea
generatiei contemporane merge intr-o directie opusa tot mai radicala. Anul
trecut a fost lansata notiunea si idea de avort post-natal, iar anul acesta
Belgia a legalizat eutanazierea copiilor. Mai ingrijoratoare, insa, este
promovarea acestor idei in contenxtul in care dovezile devin tot mai clare ca
micutele fiinte umane sunt fiinte morale, si se nasc cu un simtamint rudimentar
al moralitatii, al cunostintei binelui si raului. Despre asta scriem astazi.
Cei care urmariti cu atentie materialele publicate in editia
de marti AFR probabil ca ati observat ca in ultimele luni v-am furnizat
materiale cit se poate de interesante, printre ele unele care indica,
surprinzator am zice noi, ca oamenii de stiinta descopera adevaruri pe care
pina acuma le intelegeam prin credinta. In toamna v-am informat ca oamenii de
stiinta pretind sa fi descoperit o abilitate innascuta a copiilor de a deosebi
intre bine si rau chiar inainte de nastere. Iar cu citeva saptamini in urma va
informasem ca oameni de stiinta britanici pretind sa fi “descoperit” existenta
“constiintei” umane si locul unde ea se afla in creerul uman.
Pe 5 martie 2010 New York Times a publicat un articol lung
despre viata morala a copiilor mici. E vorba de copiii care inca nu stiu sa
vorbeasca ori sa umble. Articolul, intitulat The Moral Life of Babies, e scris
de Paul Bloom, Profesor la Yale University, si autorul cartii How Pleasure
Works care urmeaza sa fie publicata luna viitoare. In articolul sau, Bloom
discuta un subiect care doar recent a inceput sa prinda interes in lumea
stiintifica – daca infantii poseda un cod moral si cum se manifesta moralitatea
la copiii mici. Raspunsul este afirmativ. Unii am fi surprinsi de acest
raspuns, considerind ca moralitatea, cred majoritatea dintre noi, este ceva cu
care ne nastem. Intrebarea pentru Bloom si pentru alti cercetatori, insa, este:
care e originea codului moral al micilor copii care nici nu pot vorbi nici nu
pot umbla?
Bloom imbratisaza raspunsul dat de biologia evolutionara
(evolutionary biology): moralitatea e un cod de principii de conduita devizate
sa asigure potentialul de reproducere a speciei umane. Bloom, insa, dovedeste
respect si fata de punctul de vedere opus, afirmat de Dinesh D’Souza in What’s
so Great About Christianity (“Maretia crestinismului”), conform caruia
moralitatea “is the voice of God within our souls.” (“moralitatea e vocea lui
Dumnezeu in sufletele noastre”) Bloom discuta aceste doua perspective in eseul
lui si face un efort remarcabil sa inteleaga perspectiva crestina.
Mintea copiilor infanti care nu vorbesc nici nu umbla
fascineaza. Parintii se uita la ei in ochi cu uimire si ii intreaba “ce
gindesti”? O evaluare mai indeaproape, insa, afirma Bloom, ne da posibilitatea
sa intelegem ca aceste fiinte plapinde poseda un sens rudimentar al binelui si
al raului, aleg binele si dezaproba raul. Il dezaproba prin plinset, fie ca
actiunea rea este indreptata spre ei fie ca este indreptata catre persoane
terte.
Concluziile lui Bloom contrazic pozitiile majoritatii
psihologilor care afirma ca fiintele umane isi incep viata ca animale amorale,
adica lipsite de moralitate, si ca obligatia parintilor este sa-si transforme
micile “animale amorale” in fiinte umane morale. Francezul Rousseau afirma ca
micutii sunt niste “idioti perfecti,” iar faimosul pedagog american William
James descria viata morala a micutilor copii ca “o confuzie fara iesire”.
Bloom, insa, ii contrazice: copiii poseda un cod moral rudimentar inca de la
inceputul vietii. Ei poseda deja o posibilitate incipienta de a evalua situatii
diverse pe care le observa, si de a le clasifica in situatii bune ori rele.
Inteleg comportamentul adultilor cu toate ca nu il pot explica in cuvinte.
Bloom si sotia lui au facut studii pe micii copii si au ajuns la concluzia ca inca inainte de a
ajunge la 2 ani ei sunt deja destul de dezghietati mintal sa isi dea seama cind
adultii ii insala. Deja exprima compasiune pentru persoane terte, isi dau seama
cind o persoan terta e in durere, si deja cauta sa dea comfort celor din jurul
lor dindu-le o jucarie ori sticluta din care ei sug. Asta doveste ca altruismul
e ceva cu care fie ca sunt nascuti fie ca invata foarte repede inca inainte de
a putea vorbi ori umbla. Micutii stiu si ca violenta e un lucru rau.
Bloom, insa, afirma ca la copiii micuti nu se poate vorbi
inca de un cod moral, doar de o moralitate incipienta care se dezvolta de-a
lungul anilor sub supravegherea parintilor si a societatii. Concluzia lui: “All
of this research, taken together, supports a general picture of baby morality.
It’s even possible, as a thought experiment, to ask what it would be like to
see the world in the moral terms that a baby does”. (“Cercetarile, in
intregime, sprijina notiunea generala a moralitatii la infanti. E chiar
posibil, cel putin in abstract, sa intrebam cum ar fi sa putem evalua lumea din
perspectiva moralitatii unui copilas”.)
Eseul lui Bloom poate fi citit in intregime aici: http://www.nytimes.com/2010/05/09/magazine/09babies-t.html?pagewanted=all&_r=0
ALIANTA FAMILIILOR DIN
ROMANIA
Str.
Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel.
0745.783.125 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu