„La ora când
cobor, legat în fiare,
să-mi ispăşesc
osânda cea mai grea,
cu fruntea-n
slavă strig din închisoare:
– Nu-s vinovat
faţă de ţara mea.
Nu-s vinovat că
mai păstrez acasă
pe-un raft,
întâiul meu abecedar
şi că mă-nchin
când mă aşez la masă,
cuviincios ca
preotu-n altar.
Nu-s vinovat că i-am iubit lumina
curată cum în
suflet mi-a pătruns,
din via dată-n
pârg sau din grădina
în care-atâţia şerpi i s-au ascuns.
Nu-s vinovat că-mi place să se prindă
rotundă ca o ţară hora-n
prag,
sau c-am primit colindători în tindă,
cum din bunic în
tată ne-a fost drag.
Nu-s vinovat că
toamnele mi-s pline
cu tot belşugul,
de la vin la grâu,
şi c-am chemat la
praznic pe oricine,
cât m-am ştiut cu
cheile la brâu.
Dac-am strigat că
haitele ne fură
adâncul, codrii,
cerul stea cu stea
şi sfânta noastră
pâine de la gură –
nu-s vinovat faţă
de ţara mea.
Nu-s vinovat c-am îndârjit şacalii
când am răcnit cu sufletul durut
că nu dau un
Ceahlău pe toţi Uralii
şi că urăsc
hotarul de la Prut.
Pământul meu, cum
spune şi-n izvoade,
l-a scris pe harta
lumii Dumnezeu,
şi câţi prin
veacuri au venit să-l prade
îl simt şi-acum
pe piept cât e de greu.
De-aceea când
cobor legat în fiare,
împovărat de vina
cea mai grea,
cu fruntea-n
slavă gem din închisoare:
– Nu-s vinovat
faţă de ţara mea!”
Apropo de Urmaşii
foştilor deţinuţi politici legionari îi scriu Preşedintelui Klaus Iohannis “cu
durere şi mare dezamăgire” după promulgarea Legii staliniste derivate din OUG
31/2002. “Un strigăt fără ecou”
*
Născut în Cahul
(Basarabia) într-o familie de colonişti germani, poetul Robert Eisenbraun
(1920-2004) îşi aşează încă de la debut cariera literară sub semnul luptei
naţionale: prima sa poezie, publicată în revista liceului „Ioan Vodă” din
Cahul, are ca subiect Unirea Principatelor Române. În 1936 debutează editorial
cu placheta de versuri Melancolie, urmând În zodia cumpenei (1939), Poemele
dezrobirii (1943), Cântece de dor şi de război (1944). După ce Basarabia va fi
din nou răpită, familia Eisenbraun se refugiază în ţară, stabilindu-se la Brăila.
Aici tânărul
Robert va continua să scrie, publicând în câteva reviste brăilene. Unul dintre
articolele sale, în care se declară ferm anticomunist, îndemnându-i pe români
să respingă comunismul, îi aduce prima arestare, pentru 29 de zile, în
noiembrie 1945. După eliberare publică sub diferite pseudonime românizate: Radu
Calomfir, Matei Scutaru, Nicu Grădinaru, şi altele, oprindu-se asupra celui cu
care va intra în conştiinţa literaturii române: Andrei Ciurunga.
În 1947 publică
volumul Poeme de dincoace, cuprinzând versuri puternic anticomuniste, pentru
care este arestat din nou în 1950 sub acuzația de „crimă de uneltire împotriva
păcii”. Cum volumul fusese distrus şi nu a putut fi adus ca probă în proces,
autorul său a fost condamnat pentru mai vechiul volum apărut la Chişinău înainte de
refugiere, în 1944, Cântece de dor şi de război.
Din acest moment
calvarul se intensifică. Ciurunga trece prin penitenciarele Uranus, Galaţi,
Jilava, apoi prin lagărele „cumplitului Canal”, cum însuşi îl numeşte. Aici
poetul creează în continuare. Va găsi chiar o metodă ingenioasă de a păstra
versurile: coase pe pânză, în căptuşeala unui pieptar de care nu se despărţea
niciodată, versurile-cheie ale câtorva sute de poezii, care astfel vor putea fi
refăcute în condiţii de libertate.
Este eliberat în
1954, dar rearestat patru ani mai târziu, în 1958, pentru vina de a fi scris şi
difuzat poeziile concepute la
Canal , care circulau atât în ţară, clandestin, cât şi în
afara graniţelor, în antologii sau la posturi de radio occidentale. Această a
treia detenţie o execută la
Gherla şi în Balta Brăilei, fiind eliberat în 1964, în urma
decretului de graţiere a tuturor deţinuţilor politic.
În 1967 este reprimit în Uniunea Scriitorilor şi va publica
alte opt volume de versuri până în 1989, trecute, desigur, prin filtrul
cenzurii: Decastihuri (1968), Vinovat pentru aceste cuvinte (1972), Argumente
împotriva nopţii (1976), Micul meu atlas (1976), Echivalenţe (1978), Imn pentru
flacăra fără sfârşit (1982); Gestul împăcării (1983), Toată ţara-i şcoala mea
(1989).
După 1989 văd
lumina tiparului şi versurile de detenţie, precum şi alte volume: Memorii
optimiste. Evocări şi versuri din închisori, Poemele cumplitului Canal, Lacrimi
pentru Basarabia, Ceasuri fără minutare. Poeme din închisoare, N-aveţi un surâs
în plus?, Poeme cu umbre de gratii, Versuri pentru Ina.
Opera sa este
uriaşă mai ales prin calitatea incontestabilă a artei poetice, a substanţei
contemplate, dar şi prin intensitatea şi varietatea temelor. Dezinteresul faţă
de personalitatea lui Andrei Ciurunga este o adevărată crimă împotriva culturii
române, precum şi împotriva altor mari poeţi ai spaţiului carceral din România
secolului al XX-lea.
Versul lui
Ciurunga e mereu încărcat, de o complexitate aproape dură. Când alţii
recomandau tăcerea, Ciurunga, năvalnic, se îndârjeşte: „Noi nu tăcem!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu