Evanghelia de
Duminică: În Hristos se descoperă taina iubirii dumnezeiești pentru lume În
Hristos se descoperă taina iubirii dumnezeiești pentru lume
Zis-a Domnul
pilda aceasta: Era un om oarecare stăpân al casei sale, care a sădit vie; a
împrejmuit-o cu gard, a săpat în ea teasc, a clădit un turn și a dat-o
lucrătorilor, iar el a plecat departe. Când s-a apropiat vremea roadelor, a
trimis pe slujitorii săi la lucrători ca să ia partea lui de roade. Dar
lucrătorii, punând mâna pe slujitori, pe unul l-au bătut, pe altul l-au omorât,
iar pe altul l-au ucis cu pietre. Din nou a trimis alți slujitori, mai mulți
decât cei dintâi, și au făcut acelora tot așa. La urmă, a trimis la ei pe fiul
său, zicând: Se vor rușina de fiul meu. Iar lucrătorii viei, văzând pe fiul, au
zis între ei: Acesta este moștenitorul; veniți să-l omorâm și să avem noi
moștenirea lui. Și, punând mâna pe el, l-au scos afară din vie și l-au ucis. Deci, când va veni stăpânul viei, ce va
face acelor lucrători? I-au răspuns: Pe aceștia răi, cu rău îi va pierde, iar
via o va da altor lucrători, care vor da roadele la vremea lor. Zis-a lor
Iisus: Oare n-ați citit niciodată în Scripturi: «Piatra pe care au nesocotit-o
ziditorii, aceasta a ajuns să fie în capul unghiului. De la
Domnul a fost aceasta și este lucru minunat în ochii noștri?»
De aceea vă spun că Împărăția lui Dumnezeu se va lua de la voi și se va da
neamului care va face roadele ei. Cine va cădea pe piatra aceasta se va
sfărâma, iar pe cine va cădea, îl va zdrobi.
Evanghelia
acestei duminici cu privire la lucrătorii cei răi ai viei ne prezintă o
parabolă despre istoria mântuirii, și anume ce a făcut Dumnezeu pentru
mântuirea omului și cât sunt de vinovați cei care nu răspund pe măsura harului
lui Dumnezeu. Omul stăpân al casei sale este Dumnezeu, via pe care El a sădit-o
este poporul Său, de la care așteaptă roadele sale, lucrătorii viei
încredințați de Dumnezeu cu îngrijirea viei din mâna cărora El așteaptă roadele
sunt păstorii lui Israel, mai-marii preoților, precum și cărturarii, și
fariseii.
Slujitorii
trimiși spre a-i aduce roadele viei sunt profeții Vechiului Testament care
aveau un rol foarte precis încredințat lor de Dumnezeu spre a face lumină în
mijlocul poporului și a-l pregăti pentru întâlnirea cu Fiul Tatălui.
Epistola către
Evrei înșiră o impresionantă listă de suferințe și prigoane îndurate de slugile
Stăpânului viei, poporul ales din partea lucrătorilor: „Au fost chinuiţi… Alţii
au suferit batjocură şi bici, ba chiar lanţuri şi închisoare. Au fost ucişi cu
pietre, au fost puşi la cazne, au fost tăiaţi cu fierăstrăul, au murit ucişi cu
sabia, au pribegit în piei de oaie şi în piei de capră, lipsiţi, strâmtoraţi, rău
primiţi. Ei, de care lumea nu era vrednică, au rătăcit în pustii, şi în munţi,
şi în peşteri, şi în crăpăturile pământului~ (Evrei 11, 35-38).
Doar răbdarea,
smerenia și dragostea celor buni triumfă
Ne întrebăm: a
triumfat răutatea? Nu. E doar
o aparență. Bobul de grâu a murit. S-a sfârșit cu el? Nu. Abia acum a început
să încolțească și să irumpă viața prin el. Cei buni sunt nedreptățiți,
persecutați, îngropați de vii în mormânt. Este sfârșitul lor? E triumful celor
răi? Nu. E o aparență! Răbdarea, smerenia și dragostea celor buni învie,
biruie și triumfă după ce aurul lăuntric a fost întru totul lămurit.
După slugi este
trimis fiul moștenitorul. Dumnezeu îl trimite la poporul Său pe însuși Fiul Său
Cel preaiubit. Dar nici de El nu se rușinează păstorii cei răi ai lui Israel.
Ei hotărăsc să-L
omoare, punându-și în aplicare cu grabă planul ucigaș. Îl omoară pe Hristos
afară din vie, afară din tabără. Ceea ce consemnează Epistola către Evrei:
„Pentru aceea şi Iisus, ca să sfinţească poporul cu sângele Său, a pătimit în
afara porţii” (Evrei 13, 12).
Lucrătorii cei
răi au atins punctul culminant al răutății lor, răstignindu-L pe Fiul Tatălui
în afara zidurilor Ierusalimului, dându-L pe mâna romanilor, fiind astfel
excomunicat din comunitatea iudaică.
Dumnezeu Se lasă
batjocorit și moare, biruind moartea și deschizând pentru noi toți porțile
Împărăției celei veșnice. De aceea, pentru noi Golgota este locul unic care ne
grăiește nemărginit mai cutremurător decât Sinaiul, munte mai înalt decât
Moria, altar mai sfânt ca Sfânta Sfintelor – unde am primit iubirea, prin
jertfa Sa cutremurătoare.
Măsura iubirii o
dă intensitatea jertfei
O rugăminte
adresată de Dumnezeu omului, notată de părintele Rafael Noica, surprinde
această pogorâre a cerului în Hristos cu a cărui bunătate s-a umplut pământul:
„Fiul meu, lasă-Mă să te iubesc. Eu îți vreau inima care este locașul Meu.
Desigur, cu timpul, te vei schimba, însă, chiar până atunci, iubește-Mă așa
cum ești tu, fiindcă Eu te iubesc cu toate că ești așa. Eu vreau ca dragostea
Ta pentru Mine să se nască din puțina și săraca ta inimă, din adâncul
neputinței și al murdăriei tale. Eu te iubesc și când ești slab și necurat!”
Este atât de
evidentă iubirea lui Dumnezeu față de ai Săi până la capăt, puterea Păstorului
celui Bun de a-și pune viața pentru oile Sale (Ioan 10, 18). Un paradox pe care
veacurile nu-l pot cuprinde, măsura iubirii este certificată de intensitatea
suferinței, iar roada acestui fapt de o profunzime aparte, puterea iertării, o
dovadă clară că ultimul cuvânt nu-l are moartea, păcatul, ci iubirea. În acest
punct al Dumnezeirii ca putere absolută, în Hristos, se descoperă taina
supremă, „cea din veac acunsă în Dumnezeu” (Efeseni 3, 9), aceea că puterea
ultimă a lui Dumnezeu, desăvârșită în Iisus Hristos, este puterea de a ierta
veșnic.
Lumea nu rămâne
fără judecată, „iar judecata aceasta este că Lumina a venit în lume şi oamenii
au iubit întunericul mai mult decât Lumina. Căci faptele lor erau rele” (Ioan
3, 19). Hristos, lumina Tatălui, Iubirea Lui, oferindu-se lumii ca Adevăr, nu
anulează libertatea de opțiune a omului, ci îi arată adevărul pierdut prin
neiubire, mai precis iubirea de sine care urăște totul. În special lucrătorii
cei răi ai viei, arhiereii și cărturarii dau dovadă de o ură demonică, refuzând
lumina, ajungând la o tragică moarte spirituală.
Cel învinovățit
pe nedrept, Fiul ucis de lucrătorii tocmiți de Tatăl la vie, este ridicat din
umilința ultimă – moartea celui blestemat – la demnitatea Fiului ascultător,
din iubire și încredere, Tatălui: „Pentru aceea, şi Dumnezeu L-a preaînălţat şi
I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume… Şi să mărturisească
toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl”
(Filipeni 2, 9-11).
Domnul ne cheamă
pe toți să fim o vie roditoare, să-i aducem la vreme roadele. El a făcut totul
pentru noi, acum este timpul să-I aducem roadele noastre.
Pr. lect. univ. dr. Gheorghe Șanta, 30 August 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu