Furtul de cărți rare de la Biblioteca Teleki-Bolyai
și o anchetă care trebuie urgentată
Spre sfârșitul
anului 2010, prin acțiunea publică a unui enigmatic personaj, bine ascuns sub
un nume de împrumut – Dan Apostol -, presa mureşeană afla despre dispariţia
unui important număr de cărţi de valoare din fondul Bibliotecii Teleki-Bolyai.
A fost un pic de tevatură… şi cam atât. În scrisoarea difuzată în media de acel
Dan Apostol era indicat ca suspect principal un individ misterios şi cu
reputaţie îndoielnică, Dobos Ferenc (care se pare că a dispărut imediat), iar
Spielmann Mihaly, în calitate de şef de secţie al Bibliotecii
Teleki-Bolyai la momentul respectiv, a dat declarații destul de eliptice. Unde
ne aflăm astăzi cu ancheta după patru ani de la sesizarea dispariției cărților,
căci momentul (sau momentele?) e greu de stabilit. Oare se va repeta istoria
din deceniul patru când a avut loc o situaţie aproape identică?
Ce s-a furat de fapt?
La începutul lunii noiembrie 2010, după ce în presă a apărut
scrisoarea semnată ”Dan Apostol”, Inspectoratul Județean Mureș, prin serviciul
de specialitate, s-a autosesizat demarând cercetările preliminare care se
impuneau în acest caz. În respectiva scrisoare remisă presei de Dan Apostol
(!?), șeful secției Teleki-Bolyai, Spielmann Mihály, era acuzat că ar fi scos
cărţile din bibliotecă şi le-ar fi vândut. Mai precis, semnatarul acelei scrisori,
menționa: „Distinsul intelectual (cu trimitere la Spielmann Mihály ),
ajutat de bunul său amic Dobos Ferenc au făcut o selecţie pe sprânceană a
cărţilor de valoare după criterii doar de ei ştiute şi au cenzurat o serie de
valori din această categorie pe care au decis să le exporte pe filieră ungară
spre Occident, pentru a delecta un public mai puţin numeros, format din elita
colecţionarilor”. Desigur, aceste acuzații trebuie lămurite de poliție care,
dealtfel, la momentul respectiv a și demarat ancheta în colaborare și cu
Poliția ungară, întrucât și acolo ar mai fi avut loc furturi similare. Potrivit
declarației directorului Bibliotecii Județene Mureș, instituție căreia i se
subordonează Biblioteca Teleki, dr. Monica Avram, cea care a inițiat inventarul,
ar fi dispărut un număr de 538 de cărţi, foi volante, broşuri. Nu ar fi
dispărut incunabule, unicate, dar în schimb ar fi lipsuri din toată perioada de
tipărire. Pentru secolul XVI sunt 17 lipsuri, pentru secolul XVII sunt 111
documente lipsă, pentru secolul XVIII sunt 65, iar pentru secolul următor, 50
de lipsuri. După 1900 sunt 257 lipsă
şi fără an de publicare 38, deci în total 538 de documente. Biblioteca
Teleki-Bolyai (foto) este constituită din mai multe fonduri, lipsurile nu sunt
numai din Fondul Teleki care are 40.000 de volume și la care s-au adăugat în
timp Fondul Bolyai, Fondul Turnovski, Fondul de Dublete, Fondul Mixt, Fondul
Depozitului Nou.
Ce spune Poliția,
azi, despre furtul de la
Teleki-Bolyai ?Contactat de subsemnatul, dl. comisar șef Cătălin
Rădulescu din partea Poliției Mureș și cel care răspunde de ancheta în cazul
furtului de la
Biblioteca Teleki-Bolyai , a răspuns prin intermediul
purtătorului de cuvânt al instituției, d-ra inspector de poliție Andreea Pop,
faptul că ”în ceea ce privește ancheta în acest caz continuă, dar nu sunt
informații noi.” Sperăm sincer să se înregistreze și progrese într-un timp cât
mai rezonabil și care să ducă în final la descoperirea făptașului (făptașilor).
Nu de alta, dar în caz contrar s-ar putea ca furtul să se soldeze cu același
rezultat ca cel descoperit în 1937, în aceeași instituție. Deci, după cum vedeți, există un
precedent. Sperăm ca măcar de data aceasta să fie o altă finalitate.
Nadăşa, Ulieş,
Sângeorgiu de Câmpie, Sărmaşu, Sâmpetru, Pogăceaua sunt doar câteva localităţi
unde au fost contabilizate infracţiuni, din totalul celor 18 furturi
înregistrate la Poliţia
Mureş. La
Ulieş spre exemplu, au dispărut şapte cărţi vechi şi rare.
“Cazania lui Varlaam”, o scriere veche şi foarte importantă a fost furată şi de
la Sâmpetru
şi de la Pogăceaua
(Pogăceaua este un caz foarte interesant, insuficient investigat considerăm
noi, de către cei în drept), “Apostolul”, o scriere din 1683, a fost furată de la Sărmaşu , la fel ca şi
“Predicile lui Petru Maior”. Bizară ni se pare şi situaţia semnalată nouă
despre două scrieri foarte importante “Antologicon” şi “Octoih”. Acestea ar fi
plecat – potrivit sursei noastre – cu forme legale la Mitropolia de la Alba Iulia , dar acolo
nu se mai regăsesc în inventare. Poate dăm un subiect de cercetare Poliţiei
mureşene. Ar fi interesant de ştiut ce s-a întâmplat cu importanta şi valoroasa
colecţie de icoane a lui Ioan Vlasiu de la Deda-Bistra , dispărută
imediat după 1989. Câteva zeci de icoane au fost cărate într-o singură noapte
de către indivizi care, prin modul de operare, dovedeau o cunoaştere foarte
bună a locaţiei unde se găseau. În mod cert, a fost un furt comandat. Personal,
am încă multe dubii referitoare la situaţia incertă a obiectelor de patrimoniu
din colecţia aflată în Casa parohială din Săcalu de Pădure. La luarea în
primire a funcţiei de către noul paroh – dar în lipsa celui vechi, care fusese
mutat disciplinar – acesta a sesizat lipsa unor obiecte. A refuzat să semneze
atunci procesul-verbal. Între timp, vechiul preot care ar fi putut foarte bine
(şi chiar era necesar) să dea nişte explicaţii mai marilor lui de la Protopopiatul Reghin
a fost scos din preoţie şi şi-a pierdut urma prin Spania.
Multe cărți rare în parohii. Sunt ele oare
asigurate corespunzător?
Cu mai mulţi ani
în urmã, Elena Mihu, expert în carte rarã, cu care am purtat o lungă discuție
despre patrimoniul mureșean, spune că, citez: ”împreunã cu colegii mei de la Oficiul de patrimoniu (azi,
desfiinţat, o datã cu constituirea Direcţiei pentru Culturã, n.r.) am
inventariat (investigat) bisericã cu bisericã, sat cu sat, din peste 180 de
localitãţi mureşene… Dupã care, pentru fiecare parohie, redactam declaraţii,
procese verbale, pãstrate azi şi la
Direcţia pentru Culturã, Mureşul fiind unul dintre puţinele
judeţe din ţarã care deţine asemenea evidenţe”. Aceste eforturi ale unui
colectiv mic, dar inimos condus de regretatul profesor Valeriu Lazãr, a fãcut
ca în judeţul Mureş sã poatã fi scoase la luminã şi redate circuitului cultural
aproximativ 2.000 de cãrţi vechi româneşti cu valoare de tezaur. Fãrã a intra
în prea multe detalii, meritã subliniat cã, în Mureş, numai Cazania lui
Varlaam, din 1643, se pãstreazã în 27 exemplare, din Noul Testament de la Bãlgrad , din 1648, se
pãstreazã, de asemenea în 7 exemplare, din Biblia lui Samuil Micu, din 1795, 23
de exemplare, dar lista cu asemenea cãrţi-tezaur, azi, raritãţi, ar putea
continua. Printre parohiile cu cel mai mare numãr de cãrţi se numãrã cele din
Nadãşa, Sânpetru, Murgeşti, Şardu Nirajului (pe Valea Nirajului, la Valea (Iobãgeni), Sãcalu de
Pãdure,ş.a.”
România, locul
trei într-un top Interpol al furturilor din patrimoniu
Furturile din
patrimoniul național nu sunt o noutate pentru spațiul românesc, dar ele au luat
un ”avânt” extraordinar după 1990, date fiind condițiile care au fost create
după acest moment. Până în 1999, din ţara noastră au fost furate 517 icoane şi
41 de statui, dar şi alte obiecte de artă, printre care un loc aparte îl ocupă
cărţile rare. În total, au
fost sustrase 1.071 de obiecte de patrimoniu sau susceptibile de a face parte
din patrimoniu. Dintre acestea, 140 au fost furate din muzee sau din ateliere
de artă. Alte 303 opere proveneau de la persoane particulare şi colecţionari.
În judeţul Mureş, din 1998 şi pânã în 2007, au fost comise 18 furturi. Într-un “top” Interpol, România ocupă
locul trei la furturile din patrimoniul cultural naţional. Situaţia însã nu mai
alarmează pe nimeni. Şi poate nici nu mai interesează prea mult pe cineva. Asta
pentru că, probabil nici nu mai e cine ştie ce de furat. Ceea ce a fost mai de
preţ a luat demult calea strãinătății. Cele mai multe furturi de acest gen au
avut loc în decembrie 1989 şi în lunile care au urmat. România avea chiar din
perioada comunistã o legislaţie în domeniu menită să protejeze bunurile de
patrimoniu. Abrogarea acesteia de cãtre “emanaţii” aşa-zisei revoluţii din
decembrie – în fapt o loviturã de stat – pusă la cale în interior cu sprijin
din exterior, a dat posibilitatea comiterii unui adevărat jaf din patrimonial
naţional. Un jaf, care le-a oferit ocazia multor “onorabili” sã-şi completeze
colecţiile de artã particulare, iar altora sã traficheze aceste bunuri în afara
ţării. Mult timp aceastã situaţie catastrofală a fost favorizată de absenţa
unei legi care să protejeze şi să reglementeze patrimoniul cultural naţional. Acum
“onorabilii” pot dormi (şi mai) liniştiţi, faptele de acest gen comise de ei
sau la comanda lor până în 1996, s-au prescris. Ei sunt acum şi mai onorabili
decât au fost. În plus sunt și mult mai bogaţi. Adoptarea Legii nr. 182/2001,
privind protejarea patrimoniului cultural naţional, a venit prea târziu.
Apariţia legii, care ar fi trebuit să asigure protecţia obiectelor de
patrimoniu, nu a avut efectul dorit de către autorităţi. Lacunele şi aplicarea
sa defectuoasă au făcut ca obiectele de artă şi antichităţile să fie
comercializate în continuare în afara oricărui control, iar furturile, în
special cele comandate, să continue şi chiar să ia amploare.
Și icoanele sunt căutate de hoții autohtoni
Vasile Mureşean,
expert în icoane şi picturã bisericeascã, despre icoanele pe lemn și pe sticlă
:”Avem în judeţ icoane valoroase şi pe lemn, dar şi pe sticlã. Cele mai vechi
icoane pe lemn – 3 bucãţi – sunt din secolul al XVI-lea, apoi 5 din secolul al
XVII-lea, pictate de Grigore din Colomeea şi numãrul lor creşte pe mãsurã ce
venim mai aproape de timpurile noastre”. În anul 2002, în urma spargerii
“Muzeului Bisericesc” din Sãrmaşu, s-au furat – pe lângã 12 icoane de o valoare
deosebitã – douã Cazanii ale lui Varlaam, Noul Testament de la Bãlgrad din 1648, un Triod
din 1737, ş.a. În total opt cãrţi de mare valoare. Trei dintre cele opt cãrţi,
recuperate ulterior, au fost gãsite pe la Bucureşti şi Cluj, dar hoţii nu au fost prinşi.
De la Muzeul
Bisericesc din Nadãşa, au “dispãrut” 11 icoane bisericeşti de
mare valoare şi exemplele pot continua.
Unde pleacă bunurile de patrimoniu din România?
Din analiza
fenomenului infracţional, în domeniul protejãrii patrimoniului cultural
naţional, rezultă cã modurile de operare folosite pentru comiterea faptelor
sunt diverse: furturile din lăcaşuri de cult (biserici, mânăstiri, schituri,
case parohiale, cimitire); furturile la comandă din colecţii particulare (de
regulã din locuinţele persoanelor fizice), din muzee şi colecţii publice;
detecţii şi sãpãturi neautorizate în siturile arheologice; falsificarea
operelor de artã; furturile prin substituire – înlocuirea originalelor cu
falsuri; traficul cu obiecte de patrimoniu furate şi scoaterea peste graniţã
prin întocmirea de documente false. Din 2001 şi pânã în prezent, au fost sãvârşite peste 1200 de infracţiuni,
reprezentând furturi de obiecte de artã şi de cult, dar şi distrugeri de bunuri
culturale mobile şi imobile. Cele mai multe furturi sunt din lãcaşuri de cult
(530), urmate de cele din locuinţe şi colecţii (102), din muzee şi case
memoriale (34), din cimitire şi anticariate. În prezent, în urmãrire generalã
se aflã 1001 bunuri culturale mobile, iar în urmãrire internaţionalã, 142.
Multe dintre obiectele noastre de patrimoniu iau calea Occidentului şi pot fi
regãsite, în general, în Austria, Ungaria, Franţa, Germania sau Italia.
S-au furat și locomotive… de patrimoniu
Un succes
deosebit, rod al colaborãrii Poliţiei române cu Interpolul, l-a reprezentat
recuperarea celor 4 tablouri furate în urmã cu aproape 40 de ani de la Muzeul Brukenhal
din Sibiu, respectiv “Portret de femeie”, autor Rosalbla Carriera, “Bãrbat cu
luleaua la fereastrã”, autor Frantz von Miierys (1635-1681) – Şcoala flamandã,
“Portret de bãrbat cu craniu”, autor maestrul legendei Sfântului Augustin-
Şcoala flamandã, (secolul XV) şi “Ecce Hommo”, autor Tiziano Becellioda Codore
(1477-1576)-Şcoala italianã. Printr-o laborioasã activitate, Interpol
Washington a recuperat aceste opere de artã şi le-a restituit muzeului român în
anul 1998. În acelaşi timp, oamenii legii au gãsit şi redat posesorilor peste
1.600 de obiecte de patrimoniu care fuseserã furate. Inventivitatea hoţilor
însã nu cunoaşte limite. Poliţiştii au fost uimiţi când cu câțiva ani în urmă
au descoperit o escrocherie de proporţii care urmãrea scoaterea din ţarã a 34
de locomotive vechi, considerate obiecte de patrimoniu (locomotive cu abur).
Acestea se aflau la punctul de trecere a frontierei din Curtici şi urmau sã fie
scoase din ţarã cu complicitatea lui Dumitru Nicolae, expert tehnic din
Ministerul Culturii şi Cultelor, el fiind cel care falsificase certificatele de
export definitiv pentru cele 34 de locomotive.
Integral pe Ziaristi Online
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu