A. Stadiul îndeplinirii acţiunilor cuprinse în „Planul de acţiuni pe
anul 2015 pentru realizarea la nivelul judeţului Maramureş a obiectivelor din
Programul de guvernare”, în cursul
primelor 6 luni 2015
Urmare a
planului de acţiuni cuprinzând măsurile ce revin Administraţiei Judeţene a
Finanţelor Publice Maramureş, privind îndeplinirea obiectivelor din Capitolul II al Programului
de guvernare stabilit judeţului Maramureş pe anul 2015, având drept obiectiv
realizarea angajamentelor asumate de România pentru integrarea în Uniunea
Europeană, vă prezentăm stadiul realizării acestora pe primele 6 luni 2015:
1. Creşterea
gradului de depunere voluntara a declaraţiilor fiscale la buget cu 5% faţă de
2014 prin îmbunătăţirea percepţiei asupra relaţiei contribuabil - administraţie
fiscală.
Mentionam ca pentru sem.I 2015 nivelul acestui indicator este de
90,12% in crestere fata de perioada
similara a anului trecut cu 0,70%.
2. Creşterea
gradului de conformare voluntară la plată a contribuabililor la 80%.
Nivelul
acestui indicator nu poate fi determinat
pentru trimestrul II 2015 până la
această dată, deci implicit nu poate fi determinat nici pentru sem.I 2015. Mentionam
ca nivelul indicatorului pentru primele cinci luni ale anului 2015 este de 75,
65%, ceea ce indica o situatie favorabila.
3.
Creşterea gradului de colectare a arieratelor la 65% în anul 2015.
Nivelul acestui indicator pe primele 6
luni ale anului 2015 este de 21,95%.
4.
Creşterea ratei veniturilor bugetare colectate prin executare silită cu
5% .
Nivelul acestui indicator pe primele 6
luni ale anului 2015 este de 12,46 %.
5.
Monitorizarea, urmărirea şi verificarea achiziţiilor publice.
Pe primele 6 luni ale anului 2015 activitatea compartimentului de verificare
a achiziţiilor publice se prezintă astfel:
- proceduri
iniţiate: - 17;
- proceduri
finalizate: - 18.
6. Menţinerea trendului crescător al
volumului încasărilor la bugetul general consolidat al statului.
Veniturile realizate pe
primele 6 luni ale anului 2015 sunt în creştere cu 68.162 mii lei, faţă de
primele 6 luni din anul 2014, respectiv
procentual în creştere cu 11,32%.
7. Realizarea programului lunar de încasări la buget transmis de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală.
Grad de realizare pe primele 6 luni ale anului 2015:
98,79 % (- 1,21%).
Valoric, s-au încasat 670.512 mii lei, faţă de programul de încasări stabilit de 678.730 mii lei, adica mai putin
cu 8.218 mii lei; pe bugete componente situatia prezentându-se astfel:
a) la bugetul de stat s-au încasat 323.439 mii lei faţă de un
program de 330.590 mii lei, gradul de
realizare fiind de 97,84 % ( - 2,16%).
b) la bugetul asigurărilor sociale de
stat s-au încasat 228.239 mii lei faţă de programul stabilit de A.N.A.F. de
229.750 mii lei, ceea ce procentual
reprezinta 99,34 % ( - 0,66 %).
c) la bugetul fondului de şomaj s-au încasat 8.375 mii lei faţă de un program
de 8.070 mii lei, ceea ce
procentual reprezinta 103,78% ( +3,78%)
.
d) la bugetul asigurărilor
sociale de sănătate s-au încasat 110.459
mii lei faţă de programul stabilit de A.N.A.F. de 110.320 mii lei, respectiv de
100,13 %
( + 0,13%).
8. Îmbunătăţirea permanentă a relaţiei
“Administraţie fiscală - contribuabil” informarea, conştientizarea şi
instruirea contribuabililor în vederea creşterii gradului de conformare la
plată obligaţiilor bugetare şi depunerea declaraţiilor fiscale:
- În primele 6 luni 2015
a fost acordată asistenţă fiscala la solicitarea prin
prezentarea personala, prin telefon, în scris, precum şi prin e-mail
contribuabililor persoane fizice şi juridice, privind soluţionarea unor
problematici fiscale;
- În spaţiile în care au acces
contribuabilii, în special în cele de aşteptare, s-au pus la dispoziţie
materiale de informare în domeniul fiscal: pliante, ghiduri, afişe;
- Cu ocazia modificărilor
legislative se editează şi se publică în
presa locală comunicate de presă, acestea fiind afişate şi la sediul
instituţiei în locurile de acces ale contribuabililor;
- Pentru cunoaşterea opiniei
contribuabililor şi-a problemelor cu care se confruntă, precum şi pentru
îmbunătăţirea serviciilor oferite de către personalul din cadrul instituţiei,
s-au pus la dispoziţia acestora chestionare pentru valorificarea sugestiilor;
- Se urmăreşte perfecţionarea
cunoştinţelor profesionale ale personalului cu atribuţii de această natură,
sens în care, lunar în cadrul biroului servicii pentru contribuabili se
organizeaza instruiri şi prezentări ale modificărilor legislative.
9. Realizarea indicatorilor de performanţă pe primele 6 luni 2015 la activitatea de inspecţie fiscală:
a. Numar
inspectii efectuate de un inspector la contribuabili persoane juridice - pe 6
luni 2015 s-a realizat un nivel de 7,4 inspectii efectuate de un inspector,
deci, in procent de 87 % fata de nivelul programat pe 6 luni 2015 care este de
8,5 inspectii. Aceasta fluctuatie negativa se datoreaza:
-aplicarii
unei noi metode in programarea contribuabililor pentru inspectie
fiscala, si anume, selectarea acestora in functie de gradul de risc fiscal. Se
pierde fond de timp pentru identificarea si cuantificarea riscului fiscal;
-existentei unui
numar de 50 inspectii fiscale nefinalizate la data de 31.06.2015 si reportate din diverse motive pentru efectuare
in perioadele urmatoare;
-cresterii
fondului de timp necesar pentru finalizarea inspectiilor fiscale atit la
agentii economici la care au fost verificate impozitul pe veniturile din
salarii si contributiile sociale la salarii cit si la contribuabilii pentru
care a fost dispusa delegarea de competenta in vederea efectuarii inspectiei
fiscale in alte judete;
-reducerea
semnifativa pina la 41,54%, fata de aceeasi perioada a anului 2014 a numarului de
inspectii fiscale efectuate pentru solutionarea deconturilor cu optiune de
rambursare a soldului negativ de TVA care necesita un fond de timp mai mic
pentru finalizare, ca urmare a intrarii in vigoare a prevederilor OMFP nr.
491/2014 prin care a crescut la 45.000 lei
nivelul sumei de TVA ce se aproba la rambursare fara inspectie fiscala
anticipata;
In vederea incadrarii in nivelul programat
al acestui indicator, se vor lua masuri pentru reducerea numarului de inspectii
fiscale nefinalizate prin solicitarea urgentarii finalizarii controalelor
incrucisate solicitate altor structuri de inspectie, a intocmirii dosarului
preturilor de transfer unde este cazul, respectiv urmarirea utilizarii mai
eficiente a fondului de timp alocat efectuarii inspectiilor fiscale.
b. Numar
inspectii efectuate de un inspector la contribuabili persoane fizice - pe 6
luni 2015, s-a realizat un nivel de 11,6 inspectii fiscale efectuate de un
inspector, deci, in procent de 105% fata de nivelul programat pe 6 luni 2015,
de 11 inspectii. Deci, la acest indicator consemnam o situatie favorabila.
c. Sumele atrase
suplimentar pe un inspector, urmare inspectiilor fiscale la contribuabili
persoane juridice- pe 6 luni 2015, s-a realizat in procent de 85% fata de
nivelul programat, cu remarca ca in luna iulie 2015 urmare finalizarii unor
inspectii fiscale suspendate din perioadele anterioare s-a reusit incadrarea in
nivelul programat pe 7 luni 2015 de 2.333.333 lei pe inspector. Aceasta
situatie se datoreaza existentei unui numar de 50 de actiuni de inspectie
fiscala in curs de desfasurare si nefinalizate la data de 30.06.2015 care
presupun importante obligatii de plata ce vor fi stabilite suplimentar. De exemplu: in luna iulie 2015, s-a finalizat
inspectia fiscala la SC
ELECTROLUX ROMANIA SA Satu-Mare, CUI 2385817, prin care s-au
stabilit obligatii de plata suplimentare in suma de 26.599.255 lei;
-efectuarea in
cursul semestrului I 2015 a
unui numar de 33 verificari tematice complexe
privind combaterea evaziunii fiscale si cresterea conformarii voluntare
in domeniului impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale
la care sumele suplimentare constatate nu au fost proportionale cu fondul de
timp consumat pentru stabilirea lor;
-reducerea
numarului de inspectii fiscale pentru solutionarea deconturilor de TVA cu
control anticipat a dus, implicit la diminuarea sumei de TVA neaprobata la rambursare si a sumei
suplimentare ramasa de plata, astfel incat pe semestrul I 2015 cuantumul acestora
s-a redus cu 45% fata de perioada similara din anul 2014;
-in multe cazuri
valoarea rezultata la stabilirea riscului fiscal in functie de care societatile
comerciale au fost selectate pentru efectuarea inspectiei fiscale nu a fost
confirmata in totalitate la finalizarea actiunilor. Astfel, la un numar de 87
contribuabili verificati s-au consemnat cu ocazia inspectiilor fiscale
efectuate, debite suplimentare mai mici cu suma de 33.127.938 lei , fata de
cele rezultate din fisele de calcul a riscului fiscal.
In concluzie, se impune o analiza detaliata
a cauzelor care au generat diferente semnificative intre cuantumul debitelor
suplimentare stabilite conform datelor din fisele de risc fiscal si cele
rezultate in urma efectuarii inspectiilor fiscale.
d. Sume atrase
suplimentar pe inspector urmare inspectiilor fiscale la contribuabili persoane
fizice- pe 6 luni 2015 , s-a realizat in procent de 62% fata de nivelul
programat. Aceasta situatie se justifica, astfel:
- in perioada
februarie-iunie 2015, au fost efectuate cu preponderenta actiuni de verificare
a contribuabililor ce au obtinut venituri din agricultura care nu au fost
declarate la organele fiscale pe baza datelor furnizate de A.P.I.A. si
D.S.V.S.A. Sumele scontate a fi stabilite cu ocazia acestor controale, au fost
mai mici decit cele preconizate a fi obtinute pe baza datelor de la cele doua
institutii, aceasta situatie datorindu-se faptului ca au fost constatate
efective de animale care nu sunt supuse impozitarii;
-in perioada
analizata, nu am inregistrat actiuni de inspectie fiscala cu impact major in
cuantumul rezultatelor obtinute,comparativ cu ce s-a obtinut in sem.I 2014 si
in functie de care s-a stabilit nivelul programat al indicatorului pe anul
2015.
Pentru a asigura incadrarea in tinta
programata pe anul 2015 a
acestui indicator, se va solicita delegare de competenta in vederea efectuarii
inspectiilor fiscale la persoane fizice cu risc fiscal ridicat din cadrul
D.G.R.F.P. Cluj-Napoca in domeniile tranzactiilor imobiliare, drepturilor de
autor, studiilor clinice, etc.
e. Ponderea
numarului deciziilor de impunere in total rapoarte de inspectie fiscala
incheiate la contribuabili persoane juridice - pe 6 luni 2015 nivelul realizat
al acestui indicator este de 95%. Fata de nivelul realizat pe 6 luni 2014 de 93%, rezulta o depasire de 2%,
deci o fluctuatie pozitiva.
f. Ponderea
impozitelor, taxelor si contibutiilor pentru care s-a modificat baza de
impunere in total impozite, taxe si contributii verificate la contribuabili
persoane juridice- fata de nivelul programat de 75%, pe semestrul I 2015 s-a
inregistrat un nivel al acestui indicator de 83,98%, rezultind o depasire a
tintei prevazute cu 8,98%.
g. Gradul de
asigurare a colectarii creantelor fiscale prin prisma masurilor asiguratorii
instituite de inspectia fiscala la contribuabili persoane juridice- pe 6 luni
2015, acest indicator s-a realizat in procent de 32,73%. Fata de nivelul
inregistrat pe 6 luni 2014, de 11%, rezulta o fluctuatie pozitiva de 21,73%.
Mentionam faptul ca, in cazul acestui indicator in marea majoritate a
cazurilor, obligatiile fiscale de plata stabilite suplimentar nu au impus
instituirea masurilor asiguratorii.
h. Diminuarea
pierderii fiscale pe un inspector urmare inspectiilor fiscale efectuate la
contribuabili persoane juridice- pe 6 luni 2015, nivelul acestui indicator este
de 366.227 lei pe inspector. Fata de nivelul realizat pe 6 luni 2014, de
406.000 lei pe inspector, rezulta o realizare in procent de 90,2% ca urmare a
reducerii numarului de inspectii fiscale la societatile comerciale care au
inregistrat pierdere fiscala.
10. Creşterea veniturilor bugetului
general consolidat al statului cu 5%
faţă de cele încasate în sem.I 2014:
- In
primele 6 luni ale anului 2015,
încasările au fost în sumă totală de 670.512 mii lei, fiind mai mari cu
68.162 mii lei faţă de încasările
din primele 6 luni ale anului 2014, ceea ce
procentual reprezinta 111,32 % ( + 11,32 %); pe bugete componente comparativ cu
sem. I 2014 situatia prezentându-se astfel:
a) încasările la bugetul de stat sunt
in crestere cu 125,71 % ( + 25,71%);
b) încasările la bugetul asigurarilor
sociale de stat sunt in scadere , fiind de 95,43 % (- 4,57 %);
c) încasările la fondul de somaj
sunt de 114,35 % fiind in crestere cu +14,35%;
d) încasările la bugetul fondului
national unic de asigurari de sanatate
sunt in crestere, fiind de 112,06 % ( +
12,06%).
B. EXECUTIA BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT DE STAT
Situatia
realizarii veniturilor cuvenite bugetului general consolidat al statului pe
total si pe bugete componente, in primele sase luni ale anului 2015, comparativ
cu cele realizate in cursul aceleiasi perioade aferente anului 2014, se
prezinta astfel:
-
mii lei -
SPECIFICATIE REALIZAT
sem.I 2014 REALIZAT
sem.I 2015 DIFERENTE
sem.I.2015/
sem.II.2014 %
(grad de
realizare)
Bugetul de
stat 257.290 323.439
66.149 125,71
Bugetul
asigurarilor
sociale de
stat 239.165 228.239 - 10.926 95,43
Bugetul fondului
pt.
somaj
7.324 8.375 1.051
114,35
Bugetul fondului
national
unic de asig de sanatate 98.571
110.459 11.888 112,06
TOTAL BUGET
CONSOLIDAT 602.350 670.512
68.162 111,32
Se constata ca pe total buget
consolidat veniturile incasate in sem.I 2015 au crescut semnificativ
fata de cele din sem.I 2014, fiind cu
68.162 mii lei mai mari, ceea ce
procentual reprezinta o depasire cu
11,32 %.
Analizand realizarile pe bugete componente se constata ca fata de primele
sase luni ale anului 2014, in cursul primelor
sase luni ale anului 2015 situatia se
prezinta astfel:
- incasarile
cuvenite bugetului de stat sunt in crestere cu
66.149 mii lei, ceea ce
procentual reprezinta o depasire cu
+25,71 %;
- incasarile
asigurarilor sociale de stat sunt mai mici cu 10.926 mii lei, adica procentual
diminuarea este de - 4,57 %;
- bugetul
asigurarilor fondului pentru somaj a inregistrat o crestere cu 1.051 mii lei, ceea ce procentual reprezinta o depasire
cu +14,35 %;
- bugetul fondului national unic de asigurari
de sanatate a crescut cu 11.888 mii lei, ceea ce procentual reprezinta o depasire
de +12,06 %.
Situatia incasarilor
privind bugetul de stat pe principalele
surse de venit in cursul primelor sase luni ale anului 2015
comparativ cu primele sase luni ale anului 2014, se prezinta astfel:
- mii lei -
SPECIFICATIE Realizat
Sem.I
2014 Realizat
Sem.I
2015 DIFERENTE
(3-2)
%
grad de
realizare (3/2)
1 2
3 4 5
Impozit
profit 33.528 40.479
6.951 120,73
Impozit
venit 113.466 134.517
21.051 118,55
TVA
incasata 144.877 180.873
35.996 124,85
TVA
restituita 61.479 57.643
- 3.836 93,76
TVA
- majorari 4.530 3.300
- 1.230 72,85
Accize 2.232
885 -1.347 39,65
Alte
venituri 20.136 21.028
892 104,42
TOTAL BUGET DE
STAT 257.290 323.439
66.149 125,71
Cresterea
incasarilor pe total buget de stat in cursul perioadei analizate, fata de aceiasi
perioada a anului trecut cu 66.149 mii lei (125,71 %) se datoreaza influentelor favorabile determinate de
depasirea veniturilor realizate la impozitul pe profit, la impozitul pe venit, la TVA incasata, la categoria
alte venituri, precum si cele determinate
de diminuarea TVA restituita; situaţia pe surse de venit prezentandu-se astfel:
- impozitul pe
profit a crescut cu 6.951 mii lei (
120,73 %);
- impozitul pe venit a fost depasit cu
21.051 mii lei ( 118,55 %);
- taxa pe valoarea adaugata incasata
este mai mare cu 35.996 mii lei (124,85 %);
- taxa pe valoare adaugata restituita a
fost mai mica cu 3.836 mii lei (- 6,24 %) ceea ce a influentat in mod favorabil
cresterea bugetara;
- categoria alte venituri a crescut cu 892 mii lei ( 104,42 %);
- majorarile privind TVA s-au diminuat
cu 1.230 mii lei (- 27,15 %);
-
accizele au scazut cu 1.347 mii lei (- 60,35 %).
În vederea creşterea volumului
încasărilor bugetare se vor întreprinde măsuri constând în:
- constituirea unui colectiv de urmărire a
stadiului şi cuantumului arieratelor şi analiza a măsurilor de executare
întreprinse şi a celor care se impun a fi realizate în continuare;
- analiza punctuală a operatorilor economici
cu plăţi consistente la buget în anul trecut şi care, actualmente înregistrează
un grad redus de conformare voluntară la plată (cu preponderenţă la taxa pe valoarea
adăugată);
- analiza situaţiei
economico-financiare a principalilor contribuabili din anul fiscal 2014 şi a
trendului sumelor declarate, respectiv a plăţilor efectuate în anul curent;
- organizarea de întâlniri cu
reprezentanţii legali ai contribuabililor pentru analizarea situaţiei economico
- financiare ale acestora şi identificări
modalităţilor concrete de reducere a cuantumului arieratelor pentru
fiecare caz în parte;
- iniţierea de întâlniri cu
administratorii, lichidatorii judiciari cu scopul de a-i determina să achite
contravaloarea obligaţiilor curente declarate de contribuabilii aflaţi în stare
de insolvenţă ori reorganizare judiciară;
- organizarea de
acţiuni de impulsionare a colectării veniturilor în comun cu personalul din
Activitatea de inspecţie fiscală;
- intensificarea măsurilor de executare
silită faţă de operatorii economici care înregistrează restante la plata
obligaţiilor bugetare;
- poprirea
tuturor surselor de venit aflate la terţi, inclusiv acţionarea în instanţă a
terţilor popriţi care nu se conformează obligaţiilor legale.
In cursul primelor sase luni 2015
au fost infiintate un numar de 26.815 proceduri de executare silita
pentru recuperarea creantelor bugetare insumand 135.159 mii lei, dupa cum
urmeaza:
-
26.815 somatii comunicate pentru
suma de 135.159 mii lei, urmare carora s-a incasat suma de
56.692 mii lei;
-
10.159 popriri pe conturi pentru
suma de 74.019 mii lei, urmare carora s-a incasat suma de 19.866 mii lei;
-
2.165 popriri venituri terti
pentru suma de 22.765 mii lei, urmare
carora s-a incasat suma de 2.935 mii lei;
-
44 sechestre bunuri mobile pentru suma de 12.807 mii lei, urmare carora
s-a incasat suma de 3.298 mii lei;
- 17
sechestre bunuri imobile pentru suma de 2.856 mii lei, urmare carora s-a
incasat suma de 777 mii lei.
Urmare a acestor masuri s-au incasat in
total creante bugetare restante in suma de
83.568 mii lei, ceea ce
reprezinta 61,83 % din valoarea totala a
creantelor bugetare in suma de 135.159 mii lei ce urmau a fi recuperate urmare
a procedurilor de executare silita infiintate.
Pe bugete componente, recuperarea
creantelor bugetare aferente bugetului general consolidat de stat urmare a
masurilor de executare silita intreprinse in cursul sem. I 2015 se prezinta astfel:
- mii lei -
SPECIFICATIE
SUME EXECUTATE
SILIT
01.01 - 30.06.
2015
SUME INCASATE
URMARE A
EXECUTARII SILITE
01.01 - 30.06.2015
Grad de incasare
%
Bugetul de
stat 108.287 57.276
52,89
Bugetul
asigurarilor sociale de stat
17.794 17.925 100,74
Bugetul fondului
de
somaj
753 748 99,34
Bugetul fondului
national unic de
asigurari de sanatate 8.325
7.619 91,52
TOTAL BUGET
CONSOLIDAT 135.159 83.568
61,83
Mentionam ca s-au
luat masuri de impulsionare a incasarii sumelor declarate de agentii economici
si nevirate la termenele legale de plata, prin notificarea acestora sau prin
deplasarea personalului propriu la sediul debitorilor, pentru comunicarea
prompta a masurilor de executare silita.
In vederea
recuperarii creantelor bugetare institutia judeteana a finantelor publice a
procedat la somarea agentilor economici aflati in insolvabilitate sau
incapacitate de a-si achita restantele la bugetul consolidat al statului, in
caz contrar procedandu-se la declansarea procedurii de declarare a starii de
faliment conform prevederilor Legii nr. 85/2006 – legea insolventei. Din baza
de date existenta reiese ca s-au initiat
si inregistrat in cursul primelor sase luni
din 2015, la
Tribunalul Maramures , un numar de 225
actiuni pentru declansarea procedurii de declarare in stare de faliment
pentru recuperarea de creante restante in suma de 75.396
mii lei din care pe bugete componente:
- 62.172
mii lei aferente bugetului de stat
-
9.574 mii lei aferente bugetului asigurarilor sociale
-
3.317 mii lei aferente bugetului de sanatate
-
333 mii lei aferente bugetului de
somaj.
In cursul perioadei analizate s-au
recuperat, pe aceasta cale, creante bugetare in suma de aproape 3.810 mii lei( 5,05 %) .
In cursul perioadei 01.01 - 30.06.2015,
Serviciul juridic din cadrul
Administratiei Judetene a Finantelor Publice Maramures a inregistrat un numar de 817 dosare noi, astfel:
- 83 contestatii la executare formulate
impotriva actelor de executare emise de organele fiscale;
- 35 actiuni de contencios administrativ avand
ca obiect contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale
intocmite de Activitatea de Inspectie
Fiscala;
- 85 actiuni avand ca obiect drepturi
banesti;
- 176
actiuni privind restituirea taxei pe poluare conform OUG 50/2008;
- 82 dosare penale si de cercetare penala
avind ca obiect evaziune fiscala, contrabanda;
- 114 cauze civile avind ca obiect uzucapiunea, obligatia de-a face despagubiri, actiuni in
constatare, radieri, dizolvari;
- 17 plangeri formulate impotriva proceselor
verbale de contraventie incheiate de organele fiscale;
- 225
dosare insolventa.
La dosarele noi de mai sus se adauga
dosarele aflate pe rolul instantelor, sflandu-se pe rol un numar total de 11.500 dosare.
Totalul sumelor aferente litigiilor
existente sunt de 753
mii lei si 10 mii euro.
In cursul
perioadei analizate au fost preluate spre valorificare bunuri legal
confiscate sau intrate in proprietatea privata a statului in valoare de peste
156 mii lei, existand la finele perioadei bunuri de valorificat de peste
327 mii lei.
Totalul bunurilor valorificate (produse
alimentare, autovehicule, confectii, incaltaminte, mijloace de plata in valuta
liber convertibila, alte bunuri) in perioada analizata reprezinta aproape 102
mii lei, valorificarea facandu-se in principal prin vanzare directa (86 mii
lei) sau prin magazinul propriu (16 mii lei). Bunurile de aceasta natura
existente in stoc la finele perioadei sunt in valoare de peste 226 mii lei.
In cursul primelor sase luni din 2015 au fost eliberate 1.438 certificate de
cazier fiscal din care solicitate de persoane fizice un numar de 1.185 caziere si de persoane juridice 253
caziere.
Comparativ cu activitatea desfasurata in
perioada silmilara a anului 2014 cand au fost eliberate un numar de 2001
certificate de cazier fiscal, in cursul anului 2015 pana la 30 iunie au fost
eliberate cu 563 certificate de cazier
fiscal mai putin.
Privitor la activitatea registrului
contribuabililor persoane juridice, in cursul perioadei 01.01- 30.06.2015, la
nivelul AJFP Maramures, au fost inregistrate un numar de:
-
1537 declaratii de inregistrare fiscala pt. persoane juridice, asocieri
si alte entitati fara personalitate juridica (formular 010);
-
95 declaratii de inregistrare pt. organizatii nonguvernamentale
(formular 010);
-
9 declaratii de inregistrare fiscala /declaratie de mentiuni pt.
institutii publice (formular 040);
-
93 modificari de domiciliu fiscal
al contribuabilului (formular 050);
- 15
declaratii de inregistrare fiscala pt. sediile secundare care potrivit legii au
obligatii de plata (formular 060);
- 776
declaratii de inregistrare fiscala pt. sediile secundare ;
- 120 declaratii de mentiuni privind schimbarea
perioadei fiscale pt. persoanele impozabile inregistrate in scopuri TVA care
utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o
achizitie intracomunitara taxabila in Romania (formular 092);
- 24 declaratii de inregistrare in scopuri de
TVA /declaratie de mentiuni pt. alte persoane care efectueaza achizitii
intracomunitare (formular 091);
-
54 declaratii de menţiuni
(formularul 096) privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în cazul
persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din
Codul fiscal, care în cursul unui an calendaristic nu depăşesc plafonul de
scutire prevăzut la art.152 din Codul fiscal (OPANAF nr. 13
/2011);
-
1423 certificate de depunere a declaratiilor on - line (formular 150) ;
-
59 cereri de revocare a semnaturii digitale on - line (formular
151);
-
96 declaratii - formular 152, pentru utilizarea certificatului digital
calificat (accesul direct pe internet al
firmei la dosarul fiscal )conform OPANAF nr. 230/2013;
-
10 declaratii 153 pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului
acces controlat la informatiile cuprinse in
dosarul fiscal conform OPANAF nr.
230/2013;
-
22 adeverinte pentru publicarea
in Monitorul Oficial a pierderii codului fiscal;
-
10 adeverinte eliberate pentru neplatitori TVA;
-
243 certificate de inregistrare
in scopuri TVA;
-
59 societati comerciale s-au reinregistrat ca si platitori TVA dupa ce le-a fost anulat codul de platitor TVA
conform Ordinului nr.
3331/2013;
-
pt. 486 persoane juridice
inactive si reprezentanti legali ai
firmelor inactive, a fost intocmita fisa 506 de inscriere in cazierul fiscal
privind inactivitatea fiscala;
-
pt. 64 de firme care au cesionat parti sociale au fost intocmite adrese
catre unitatile fiscale unde sunt arondate fiscal;
-
302 de mentiuni de dizolvare, radiere si numire lichidatori comunicate de
Oficiul national al Registrului Comertului in baza protocolului nr.55997
/320746 /2006;
-
pt. 328 persoane juridice
reactivate si reprezentanti legali ai persoanelor juridice declarate inactive,
s-a efectuat actualizarea prin fisele de actualizare in cazierul fiscal,
declaratia 508 (cf. O.P.M.F.P nr.2696 /24.10.2011);
-
8 bilanturi de lichidare a
societatilor comerciale;
- 16 declaratii de confirmare a calitatii
de intreprindere mica si mijlocie;
-149 certificate privind
nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare
conform Ordinului nr. 33 /2012.
Privitor la activitatea
registrului contribuabililor persoane fizice, la nivelul AJFP Maramures, in
cursul primelor sase luni 2015:
- s-au intocmit
si distribuit adeverinte de venit pentru un numar de 13.318 contribuabili la
solicitarea acestora ;
- au fost
calculate si distribuite contribuabililor un numar de 2.240 decizii privind
timbrul de mediu pentru autovehicule in valoare de 4.521 mii lei incasati prin
Trezoreria Baia Mare;
- au fost generate si editate plati anticipate pentru
veniturile din 2015, la activitati independente si chirii in numar de 5.606 cu
o valoare de 11.519 mii lei;
- s-au prelucrat
declaratii de venit pentru veniturile obtinute in anul 2014 din activitati
independente, cedarea folosintei bunurilor, contracte de agent si comision in
numar de 3.870;
- au fost editate
si expediate un numar de 3.270 decizii cu suma de plata reprezentand
contributii de plata la CASS
pentru cei cu venituri din chirii;
- au fost
prelucrate un numar de 728 declaratii
reprezentand “Declaratii privind venitul asigurat la sistemul public de
pensii” D-600 in
suma de 2.724 mii lei;
- au fost
analizate si expediate un numar de 93 notificari pentru persoanele care au
realizat venituri si aveau obligatia
depuneri D 600 - contributii la sistemul de pensii de stat;
- au fost
preluate si prelucrate D 204-venituri din asociere de la 802 persoane;
- au fost trimise
un numar de 543 notificari la persoanele fizice care la data de 31.06.2015
figurau cu suprasolviri;
- au fost prelucrate un numar de
6.118 declaratii D230 privind calculul
a 2 % din impozit pentru sponsorizarea
ONG-urilor.
Pentru informarea
contribuabililor, în cursul primului
semestru 2015:
- s-au organizat 24 întalniri saptamanale cu
contribuabilii la care au participat un numar
de 325 contribuabili in cadrul carora le-au fost prezentate informaţii
cu privire la principalele modificari legislative fiscale;
- s-a
raspuns unui numar de 264 solicitari ale contribuabililor adresate in scris, unui numar de 63
solicitari referitoare la problematica fiscala adresate prin email-uri , precum si la un numar de 2.464 solicitari telefonice;
- s-a acordat
asistenta si informatii privind legislatia, obligatiile contribuabililor precum
si modalitatea de indeplinire a obligatiilor declarative si de plata a
obligatiilor fiscale unui numar de 1.430 persoane fizice si 861 persoane
juridice
- s-au intocmit
si publicat in presa locala 97 comunicate de presa referitoare la modificarile
legislative;
- informarea
contribuabililor cu privire la noutatile legislative, termenul de indeplinire a
obligatiilor fiscale, modul de completare a declaratiilor, alte informatii
utile;
- s-au inregistrat 17
iesiri pe post radio-tv;
- au fost furnizate
informatii privind eliberarea programelor de asistenta.
C.
ACTIVITATEA DE INSPECTIE FISCALA
In cursul primelor sase luni 2015 au fost verificati
651 agenti economici, incheindu-se 811
acte de inspectie fiscala, ceea ce reprezinta circa 2,03 % din totalul
contribuabililor activi, persoane fizice si juridice, inregistrati in
evidentele Administratiei Judetene a Finantelor Publice Maramures ca platitori
de impozite si taxe la bugetul general consolidat de stat la data de 30.06.2015.
In urma
inspectiilor fiscale intreprinse a fost atrasa la bugetul de stat suma de 90.471 mii lei reprezentand:
- diferente fata de
evidenta agentilor economici.....66.198 mii lei (73,17 %)
- majorari de intarziere
calculate……………………..23.892 mii lei (
26,41 %)
- amenzi aplicate ………………………………………... ...381
mii lei ( 0,42 %).
Din totalul de
90.471 mii lei suma stabilita
suplimentar, a fost incasata suma de
7.949 mii lei, ceea ce reprezinta
8,79 %.
Componenta surselor atrase stabilite, pe
principalele venituri ale bugetului de stat, se prezinta astfel:
-
TVA …………………………………………………… 63.365
mii lei ( 70,04%)
- impozit pe profit………………………………………23.004 mii
lei ( 25,43%)
- impozit pe venit …………………………………… 4.061 mii lei ( 4,48%)
- accize
............................................................................ 3 mii lei
( 0,01%)
- alte
impozite............................................................... 38
mii lei ( 0,04 %).
In perioada 01.01
- 30.06.2015 au fost efectuate 881 verificari privind contributiile sociale
datorate de agentii economici, fiind
atrasa la bugetul general consolidat al statului din aceasta sursa, suma de
4.167 mii lei reprezentand:
- contributii la asigurarilor sociale de
stat …………… ..... 2.578 mii lei ( 61,87 %)
- contributii la fondul national unic de
asigurari
sociale de sanatate ………………………………………..... 1.482
mii lei ( 35,56 %)
- contributii la
bugetul fondului de somaj ………………….....107
mii lei ( 2,57%).
Din cele 811 acte de control
incheiate in cursul perioadei, un numar de
640
( 78,91 %) au
vizat societatile comerciale cu capital
privat, iar un numar de 171
( 21,09 %) persoanele
fizice autorizate.
In vederea imbunatatirii si
efiecientizarii in continuare a activitatii de inspectie fiscala, se vor avea in
vedere urmatoarele masuri:
- valorificarea superioara a timpului de
lucru a inspectorilor aflati in teren;
- imbunatatirea permanenta a activitatii de
selectare a agentilor economici ce urmeaza a fi programati in control;
- imbunatatirea relatiilor de colaborare cu
serviciile de urmarire si executare silita din cadrul structurii de
administrare a creantelor fiscale;
- solutionarea in timp optim a deconturilor
de TVA cu optiune de rambursare;
- imbunatatirea gradului de incasare a
sumelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiilor fiscale efectuate;
- reducerea numarului inspectiilor fiscale
suspendate prin analiza si finalizarea lunara a acestora;
- efectuarea actiunilor de impulsionare in
vederea realizarii programului de incasari .
D. ACTIVITATEA DE TREZORERIE SI
CONTABILITATE PUBLICA
In semestrul I 2015 prin cele 4
trezorerii teritoriale s-au realizat
operatiuni de incasari si plati in numerar, rascumparari de certificate
de trezorerie, alimentari si depuneri de numerar la banci in suma de 162.242
mii lei din care :
- incasari de impozite si taxe in suma de
..........................159.892 mii lei
- plati cu CEC-uri numerar si alte
restituiri in suma de ....... 39.622 mii lei
-
rascumparari de certificate de trezorerie in suma de ........... 125 mii lei.
Activitatea de trezorerie si contabilitate
publica din judetul nostru deserveste un numar de cca. 330 institutii publice
care au deschise in trezoreriile locale un numar de peste 7.000 de conturi.
O alta categorie de clienti deserviti de
trezorerie o reprezinta persoanele juridice si fizice (agenti economici,
asociatii familiale si independenti) platitori de impozite si taxe care sunt in numar de peste
12.000 si pentru care sunt deschise cca 100.000 conturi analitice.
Pe baza operatiunilor de incasari si plati
inregistrate in trezoreriile operative s-au intocmit lunar conturile de
executie pentru toate bugetele, respectiv: bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetul trezoreriei statului.
Pe tot parcursul smestrului I 2015 s-au
efectuat instruiri cu personalul din trezoreriile operative privind activitatea
de trezorerie in baza modificarilor si noutatilor intervenite in legislatie in
vederea desfasurarii unei activitati eficiente in conformitate cu
reglementarile legale.
Pe baza operatiunilor de incasari si plati
inregistrate in trezoreriile operative
s-au intocmit:
- zilnic situatiile operative privind
incasarile realizate pe bugetul consolidat al statului defalcat pe bugete si
cheltuielile aferente de principalii ordonatori de credite subordonati
bugetului de stat care se transmite la Ministerul Finantelor
Publice;
- s-au incasat impozitele, taxele si
contributiile datorate bugetului consolidat al statului in conturile unice si
s-au distribuit pe venituri bugetare corespunzatoare conform OPANAF nr. 1294/
2007 cu modificarile si completarile ulterioare.
In cursul
smestrului I 2015 Serviciul Asistenta Elaborarii si Executiei Bugetelor
Locale din cadrul A.J.F.P Maramures a
desfasurat urmatoarele activitati:
- a verificat si
centralizat situatiile financiare ale trim.IV 2014, ale trimestrul I 2015 pe
toate unitatile administrativ - teritoriale si a intocmit situatia
centralizatoare pe judet pe care a depus-o la Ministerul Finantelor Publice, la
termen;
- a asigurat
informarea si indrumarea tuturor unitatilor administrativ - teritoriale privind
modificarile legislative aparute precum si verificarea bugetelor locale
rectificate pe parcursul perioadei;
- a verificat si
centralizat situatia privind soldurile conturilor de venituri si soldurile
conturilor de cheltuieli din contul de rezultat patrimonial la data de
31.12.2014, cu termen de depunere la data de 30.06.2015 la Ministerul Finantelor Publice ;
- in fiecare luna
pana in data de 15 a
lunii s-au verificat, centralizat si s-au transmis la Ministerul Finantelor Publice la
termen executia cheltuielilor cu imprumuturile interne, executia veniturilor si
cheltuielilor din fonduri externe nerambursabile (preaderare), executia
veniturilor si cheltuielilor din venituri proprii si subventii si executia
veniturilor si cheltuielilor din bugetul local (Titlul VIII - Proiecte cu
finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare);
- in fiecare luna
pana in data de 20 a
lunii s-au verificat, centralizat si s-au transmis la Ministerul Finantelor
Publice la termen bilantul lunar si platile restante;
- in fiecare luna
pana in data de 22 a
lunii s-a verificat si s-a centralizat monitorizarea numarului de posturi si a cheltuielilor de
personal pentru fiecare tip de buget a unitatilor administrativ - teritoriale,
situatia centralizatoare depunandu-se la Ministerul Finantelor
Publice.
Instituţia Prefectului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu