sâmbătă, 1 august 2015

Realizările Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Maramureş în cursul primelor şase luni ale anului 2015 comparativ cu aceiaşi perioadă a anului 2014

A. Stadiul îndeplinirii acţiunilor cuprinse în „Planul de acţiuni pe anul 2015 pentru realizarea la nivelul judeţului Maramureş a obiectivelor din Programul de guvernare”,  în cursul primelor 6 luni  2015
        Urmare a planului de acţiuni cuprinzând măsurile ce revin Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Maramureş, privind îndeplinirea  obiectivelor din Capitolul II al Programului de guvernare stabilit judeţului Maramureş pe anul 2015, având drept obiectiv realizarea angajamentelor asumate de România pentru integrarea în Uniunea Europeană, vă prezentăm stadiul realizării acestora pe primele 6 luni 2015:
   
      1. Creşterea gradului de depunere voluntara a declaraţiilor fiscale la buget cu 5% faţă de 2014 prin îmbunătăţirea percepţiei asupra relaţiei contribuabil - administraţie fiscală.
                  Mentionam ca pentru sem.I 2015 nivelul acestui indicator este de 90,12%  in crestere fata de perioada similara a anului trecut cu  0,70%.
      
        2. Creşterea gradului de conformare voluntară la plată a contribuabililor la 80%.
        Nivelul acestui indicator nu poate fi  determinat pentru  trimestrul II 2015 până la această dată, deci implicit nu poate fi determinat nici pentru sem.I 2015.  Mentionam ca nivelul indicatorului pentru primele cinci luni ale anului 2015 este de 75, 65%, ceea ce indica o situatie favorabila.
               
       3.  Creşterea gradului de colectare a arieratelor la 65% în anul 2015.
        Nivelul acestui indicator pe primele 6 luni ale anului  2015 este de  21,95%.
       
       4.  Creşterea ratei veniturilor bugetare colectate prin executare silită cu 5% .
        Nivelul acestui indicator pe primele 6 luni ale anului 2015 este de 12,46 %.
      
        5.  Monitorizarea, urmărirea şi verificarea achiziţiilor publice.
        Pe primele 6 luni ale anului  2015 activitatea compartimentului de verificare a achiziţiilor publice se prezintă astfel:
                        - proceduri iniţiate:        -  17;
                        - proceduri finalizate:    -  18.
        
       6. Menţinerea trendului crescător al volumului încasărilor la bugetul general consolidat al statului.
                    Veniturile realizate pe primele 6 luni ale anului 2015 sunt în creştere cu 68.162 mii lei, faţă de primele 6 luni din anul 2014, respectiv  procentual în creştere cu 11,32%.
      
       7. Realizarea programului lunar de încasări la buget transmis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
        Grad de realizare pe primele 6 luni ale anului  2015:   98,79 % (- 1,21%).
              Valoric, s-au încasat  670.512 mii lei, faţă de programul de încasări  stabilit de 678.730 mii lei, adica mai putin cu 8.218 mii lei; pe bugete componente situatia prezentându-se astfel:
         a) la bugetul de stat  s-au încasat 323.439 mii lei faţă de un program de 330.590 mii lei, gradul  de realizare fiind de 97,84 % ( - 2,16%).
         b) la bugetul asigurărilor sociale de stat s-au încasat 228.239 mii lei faţă de programul stabilit de A.N.A.F. de 229.750 mii lei, ceea ce  procentual reprezinta 99,34 % ( - 0,66 %).
         c) la bugetul fondului de şomaj  s-au încasat 8.375 mii lei faţă de un  program  de 8.070 mii lei,  ceea ce procentual reprezinta  103,78% ( +3,78%) .
         d) la bugetul  asigurărilor sociale  de sănătate s-au încasat 110.459 mii lei faţă de programul stabilit de A.N.A.F. de 110.320 mii lei, respectiv de 100,13 %                                                                                                                                                 ( + 0,13%).

      8. Îmbunătăţirea permanentă a relaţiei “Administraţie fiscală - contribuabil” informarea, conştientizarea şi instruirea contribuabililor în vederea creşterii gradului de conformare la plată obligaţiilor bugetare şi depunerea declaraţiilor fiscale:
        - În primele 6 luni 2015 a fost acordată asistenţă fiscala la solicitarea prin prezentarea personala, prin telefon, în scris, precum şi prin e-mail contribuabililor persoane fizice şi juridice, privind soluţionarea unor problematici fiscale;
        - În spaţiile în care au acces contribuabilii, în special în cele de aşteptare, s-au pus la dispoziţie materiale de informare în domeniul fiscal: pliante, ghiduri, afişe;
        - Cu ocazia modificărilor legislative  se editează şi se publică în presa locală comunicate de presă, acestea fiind afişate şi la sediul instituţiei în locurile de acces ale contribuabililor;
        - Pentru cunoaşterea opiniei contribuabililor şi-a problemelor cu care se confruntă, precum şi pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite de către personalul din cadrul instituţiei, s-au pus la dispoziţia acestora chestionare pentru valorificarea sugestiilor;
        - Se urmăreşte perfecţionarea cunoştinţelor profesionale ale personalului cu atribuţii de această natură, sens în care, lunar în cadrul biroului servicii pentru contribuabili se organizeaza instruiri şi prezentări ale modificărilor legislative.
       
        9. Realizarea indicatorilor de performanţă pe primele 6 luni  2015 la activitatea de inspecţie fiscală:

a. Numar inspectii efectuate de un inspector la contribuabili persoane juridice - pe 6 luni 2015 s-a realizat un nivel de 7,4 inspectii efectuate de un inspector, deci, in procent de 87 % fata de nivelul programat pe 6 luni 2015 care este de 8,5 inspectii. Aceasta fluctuatie negativa se datoreaza:                                       
 -aplicarii  unei noi metode in programarea contribuabililor pentru inspectie fiscala, si anume, selectarea acestora in functie de gradul de risc fiscal. Se pierde fond de timp pentru identificarea si cuantificarea riscului fiscal;
-existentei unui numar de 50 inspectii fiscale nefinalizate la data de 31.06.2015 si  reportate din diverse motive pentru efectuare in perioadele urmatoare;
-cresterii fondului de timp necesar pentru finalizarea inspectiilor fiscale atit la agentii economici la care au fost verificate impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale la salarii cit si la contribuabilii pentru care a fost dispusa delegarea de competenta in vederea efectuarii inspectiei fiscale in alte judete;
-reducerea semnifativa pina la 41,54%, fata de aceeasi perioada a anului 2014 a numarului de inspectii fiscale efectuate pentru solutionarea deconturilor cu optiune de rambursare a soldului negativ de TVA care necesita un fond de timp mai mic pentru finalizare, ca urmare a intrarii in vigoare a prevederilor OMFP nr. 491/2014 prin care a crescut la 45.000 lei  nivelul sumei de TVA ce se aproba la rambursare fara inspectie fiscala anticipata;
   In vederea incadrarii in nivelul programat al acestui indicator, se vor lua masuri pentru reducerea numarului de inspectii fiscale nefinalizate prin solicitarea urgentarii finalizarii controalelor incrucisate solicitate altor structuri de inspectie, a intocmirii dosarului preturilor de transfer unde este cazul, respectiv urmarirea utilizarii mai eficiente a fondului de timp alocat efectuarii inspectiilor fiscale.
b. Numar inspectii efectuate de un inspector la contribuabili persoane fizice - pe 6 luni 2015, s-a realizat un nivel de 11,6 inspectii fiscale efectuate de un inspector, deci, in procent de 105% fata de nivelul programat pe 6 luni 2015, de 11 inspectii. Deci, la acest indicator consemnam o situatie favorabila.
c. Sumele atrase suplimentar pe un inspector, urmare inspectiilor fiscale la contribuabili persoane juridice- pe 6 luni 2015, s-a realizat in procent de 85% fata de nivelul programat, cu remarca ca in luna iulie 2015 urmare finalizarii unor inspectii fiscale suspendate din perioadele anterioare s-a reusit incadrarea in nivelul programat pe 7 luni 2015 de 2.333.333 lei pe inspector. Aceasta situatie se datoreaza existentei unui numar de 50 de actiuni de inspectie fiscala in curs de desfasurare si nefinalizate la data de 30.06.2015 care presupun importante obligatii de plata ce vor fi stabilite suplimentar.  De exemplu: in luna iulie 2015, s-a finalizat inspectia fiscala la SC ELECTROLUX ROMANIA SA Satu-Mare, CUI 2385817, prin care s-au stabilit obligatii de plata suplimentare in suma de 26.599.255 lei;
-efectuarea in cursul semestrului I 2015 a unui numar de 33 verificari tematice complexe  privind combaterea evaziunii fiscale si cresterea conformarii voluntare in domeniului impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale la care sumele suplimentare constatate nu au fost proportionale cu fondul de timp consumat pentru stabilirea lor;
-reducerea numarului de inspectii fiscale pentru solutionarea deconturilor de TVA cu control anticipat a dus, implicit la diminuarea sumei de TVA  neaprobata la rambursare si a sumei suplimentare ramasa de plata, astfel incat pe semestrul I 2015 cuantumul acestora s-a redus cu 45% fata de perioada similara din anul 2014;
-in multe cazuri valoarea rezultata la stabilirea riscului fiscal in functie de care societatile comerciale au fost selectate pentru efectuarea inspectiei fiscale nu a fost confirmata in totalitate la finalizarea actiunilor. Astfel, la un numar de 87 contribuabili verificati s-au consemnat cu ocazia inspectiilor fiscale efectuate, debite suplimentare mai mici cu suma de 33.127.938 lei , fata de cele rezultate din fisele de calcul a riscului fiscal.
    In concluzie, se impune o analiza detaliata a cauzelor care au generat diferente semnificative intre cuantumul debitelor suplimentare stabilite conform datelor din fisele de risc fiscal si cele rezultate in urma efectuarii inspectiilor fiscale.
d. Sume atrase suplimentar pe inspector urmare inspectiilor fiscale la contribuabili persoane fizice- pe 6 luni 2015 , s-a realizat in procent de 62% fata de nivelul programat. Aceasta situatie se justifica, astfel:
- in perioada februarie-iunie 2015, au fost efectuate cu preponderenta actiuni de verificare a contribuabililor ce au obtinut venituri din agricultura care nu au fost declarate la organele fiscale pe baza datelor furnizate de A.P.I.A. si D.S.V.S.A. Sumele scontate a fi stabilite cu ocazia acestor controale, au fost mai mici decit cele preconizate a fi obtinute pe baza datelor de la cele doua institutii, aceasta situatie datorindu-se faptului ca au fost constatate efective de animale care nu sunt supuse impozitarii;
-in perioada analizata, nu am inregistrat actiuni de inspectie fiscala cu impact major in cuantumul rezultatelor obtinute,comparativ cu ce s-a obtinut in sem.I 2014 si in functie de care s-a stabilit nivelul programat al indicatorului pe anul 2015.
     Pentru a asigura incadrarea in tinta programata pe anul 2015 a acestui indicator, se va solicita delegare de competenta in vederea efectuarii inspectiilor fiscale la persoane fizice cu risc fiscal ridicat din cadrul D.G.R.F.P. Cluj-Napoca in domeniile tranzactiilor imobiliare, drepturilor de autor, studiilor clinice, etc.
e. Ponderea numarului deciziilor de impunere in total rapoarte de inspectie fiscala incheiate la contribuabili persoane juridice - pe 6 luni 2015 nivelul realizat al acestui indicator este de 95%. Fata de nivelul realizat pe 6 luni 2014 de 93%, rezulta o depasire de 2%, deci o fluctuatie pozitiva.
f. Ponderea impozitelor, taxelor si contibutiilor pentru care s-a modificat baza de impunere in total impozite, taxe si contributii verificate la contribuabili persoane juridice- fata de nivelul programat de 75%, pe semestrul I 2015 s-a inregistrat un nivel al acestui indicator de 83,98%, rezultind o depasire a tintei prevazute cu 8,98%.
g. Gradul de asigurare a colectarii creantelor fiscale prin prisma masurilor asiguratorii instituite de inspectia fiscala la contribuabili persoane juridice- pe 6 luni 2015, acest indicator s-a realizat in procent de 32,73%. Fata de nivelul inregistrat pe 6 luni 2014, de 11%, rezulta o fluctuatie pozitiva de 21,73%. Mentionam faptul ca, in cazul acestui indicator in marea majoritate a cazurilor, obligatiile fiscale de plata stabilite suplimentar nu au impus instituirea masurilor asiguratorii.
h. Diminuarea pierderii fiscale pe un inspector urmare inspectiilor fiscale efectuate la contribuabili persoane juridice- pe 6 luni 2015, nivelul acestui indicator este de 366.227 lei pe inspector. Fata de nivelul realizat pe 6 luni 2014, de 406.000 lei pe inspector, rezulta o realizare in procent de 90,2% ca urmare a reducerii numarului de inspectii fiscale la societatile comerciale care au inregistrat pierdere fiscala.
          
        10.  Creşterea veniturilor bugetului general consolidat al statului cu  5% faţă de cele încasate în  sem.I 2014:
       - In  primele 6 luni ale anului  2015, încasările au fost în sumă totală de 670.512 mii  lei, fiind mai mari  cu  68.162 mii  lei faţă de încasările din primele 6 luni ale anului 2014, ceea ce   procentual reprezinta 111,32 % ( + 11,32 %);  pe bugete componente  comparativ cu  sem. I 2014 situatia prezentându-se astfel:
         a) încasările la bugetul de stat sunt in crestere cu  125,71 % ( + 25,71%);
         b) încasările la bugetul asigurarilor sociale de stat sunt in scadere , fiind de 95,43 % (- 4,57 %);
         c) încasările la fondul de somaj sunt  de 114,35 %  fiind in crestere cu  +14,35%;
         d) încasările la bugetul fondului national unic de asigurari  de sanatate sunt in crestere, fiind de  112,06 % ( + 12,06%).



B. EXECUTIA  BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT DE STAT

Situatia realizarii veniturilor cuvenite bugetului general consolidat al statului pe total si pe bugete componente, in primele sase luni ale anului 2015, comparativ cu cele realizate in cursul aceleiasi perioade aferente anului 2014, se prezinta astfel:   
       
   
                                                                                                          - mii lei -
SPECIFICATIE    REALIZAT
sem.I 2014    REALIZAT
sem.I 2015    DIFERENTE
sem.I.2015/ sem.II.2014          %
 (grad de
realizare)
Bugetul de stat    257.290    323.439    66.149    125,71
Bugetul asigurarilor
sociale de stat    239.165    228.239         - 10.926    95,43
Bugetul fondului pt.
 somaj    7.324    8.375    1.051    114,35
Bugetul fondului national
 unic de asig de sanatate    98.571    110.459    11.888    112,06
TOTAL BUGET CONSOLIDAT    602.350    670.512    68.162    111,32
                                                                                                         
                  Se constata ca pe total buget consolidat veniturile incasate in sem.I 2015 au crescut  semnificativ  fata de cele din sem.I  2014,   fiind cu   68.162  mii lei mai mari, ceea ce procentual reprezinta o depasire cu  11,32  %.
          
         Analizand realizarile pe bugete componente se constata ca fata de primele sase luni ale anului  2014, in cursul primelor sase luni ale anului  2015 situatia se prezinta astfel:
- incasarile cuvenite bugetului de stat sunt in crestere cu   66.149  mii lei, ceea ce procentual reprezinta o depasire cu   +25,71 %;
- incasarile asigurarilor sociale de stat sunt mai mici cu 10.926 mii lei, adica procentual diminuarea este de  - 4,57  %;
- bugetul asigurarilor fondului pentru somaj a inregistrat o crestere cu 1.051                   mii lei,  ceea ce procentual reprezinta o depasire cu  +14,35  %;
 - bugetul fondului national unic de asigurari de sanatate a crescut   cu  11.888 mii lei,  ceea ce procentual reprezinta o depasire de  +12,06 %.
                       Situatia incasarilor privind bugetul de stat  pe principalele surse de venit in cursul primelor sase luni ale anului  2015  comparativ cu primele sase luni ale anului  2014, se prezinta astfel:
           
                                                                                                          - mii lei -    
SPECIFICATIE           Realizat
     Sem.I  2014            Realizat
     Sem.I  2015    DIFERENTE
       (3-2)     %
grad de realizare                     (3/2)
1    2    3    4    5
Impozit profit    33.528    40.479    6.951    120,73
Impozit venit    113.466    134.517    21.051    118,55
        TVA    incasata    144.877    180.873    35.996    124,85
         TVA   restituita    61.479    57.643    - 3.836      93,76
         TVA  - majorari    4.530    3.300    - 1.230      72,85
Accize    2.232    885    -1.347      39,65
Alte venituri    20.136    21.028    892    104,42
TOTAL BUGET DE STAT        257.290    323.439    66.149    125,71

Cresterea incasarilor pe total buget de stat in cursul perioadei analizate, fata de aceiasi perioada a anului trecut cu 66.149 mii lei (125,71 %) se datoreaza  influentelor favorabile determinate de depasirea veniturilor realizate la impozitul pe profit,  la impozitul pe venit, la TVA incasata, la categoria alte venituri, precum  si cele determinate de diminuarea TVA restituita; situaţia pe surse de venit prezentandu-se astfel:
- impozitul pe profit a crescut  cu 6.951 mii lei ( 120,73 %);
     - impozitul pe venit a fost depasit cu 21.051 mii lei ( 118,55 %);
     - taxa pe valoarea adaugata  incasata  este mai mare cu 35.996 mii lei (124,85 %);
     - taxa pe valoare adaugata restituita a fost mai mica cu 3.836 mii lei (- 6,24 %) ceea ce a influentat in mod favorabil cresterea bugetara;
     - categoria alte venituri a crescut  cu 892 mii lei ( 104,42 %);
     - majorarile privind TVA s-au diminuat cu  1.230 mii lei (- 27,15 %);
     -  accizele au scazut cu 1.347 mii lei (- 60,35 %).
       
         În vederea creşterea volumului încasărilor bugetare se vor întreprinde măsuri constând în:
                -  constituirea unui colectiv de urmărire a stadiului şi cuantumului arieratelor şi analiza a măsurilor de executare întreprinse şi a celor care se impun a fi realizate în continuare;
                -   analiza punctuală a operatorilor economici cu plăţi consistente la buget în anul trecut şi care, actualmente înregistrează un grad redus de conformare voluntară la plată (cu preponderenţă la taxa pe valoarea adăugată);
                - analiza situaţiei economico-financiare a principalilor contribuabili din anul fiscal 2014 şi a trendului sumelor declarate, respectiv a plăţilor efectuate în anul curent;
      - organizarea de întâlniri cu reprezentanţii legali ai contribuabililor pentru analizarea situaţiei economico - financiare ale acestora şi identificări  modalităţilor concrete de reducere a cuantumului arieratelor pentru fiecare caz în parte;
                - iniţierea de întâlniri cu administratorii, lichidatorii judiciari cu scopul de a-i determina să achite contravaloarea obligaţiilor curente declarate de contribuabilii aflaţi în stare de insolvenţă ori reorganizare judiciară;
- organizarea de acţiuni de impulsionare a colectării veniturilor în comun cu personalul din Activitatea de inspecţie fiscală;
  - intensificarea măsurilor de executare silită faţă de operatorii economici care înregistrează restante la plata obligaţiilor bugetare;
- poprirea tuturor surselor de venit aflate la terţi, inclusiv acţionarea în instanţă a terţilor popriţi care nu se conformează obligaţiilor legale.

 In cursul primelor sase luni  2015  au fost infiintate un numar de 26.815 proceduri de executare silita pentru recuperarea creantelor bugetare insumand 135.159 mii lei, dupa cum urmeaza:
       -   26.815  somatii comunicate pentru suma de   135.159  mii lei, urmare carora s-a incasat suma de 56.692 mii lei;        
 -    10.159  popriri pe conturi pentru suma de 74.019 mii lei, urmare carora s-a incasat     suma de 19.866 mii lei;
  -    2.165  popriri venituri terti pentru suma de 22.765  mii lei, urmare carora s-a incasat suma de 2.935 mii lei;
  -     44 sechestre bunuri mobile pentru suma de 12.807 mii lei, urmare carora s-a incasat suma de 3.298 mii lei;
 -      17  sechestre bunuri imobile pentru suma de 2.856 mii lei, urmare carora s-a incasat suma de 777 mii lei.
     Urmare a acestor masuri s-au incasat in total creante bugetare restante in suma de  83.568  mii lei, ceea ce reprezinta  61,83 % din valoarea totala a creantelor bugetare in suma de 135.159 mii lei ce urmau a fi recuperate urmare a procedurilor de executare silita infiintate.
              Pe bugete componente, recuperarea creantelor bugetare aferente bugetului general consolidat de stat urmare a masurilor de executare silita intreprinse in cursul sem. I  2015 se prezinta astfel:

                                   - mii lei -


SPECIFICATIE

   
SUME EXECUTATE
SILIT
01.01 - 30.06. 2015

   
SUME INCASATE
URMARE A EXECUTARII SILITE
01.01 - 30.06.2015
   
Grad de incasare
              %
Bugetul de stat    108.287    57.276    52,89
Bugetul asigurarilor sociale de stat    17.794    17.925          100,74
Bugetul fondului de
 somaj         753         748    99,34
Bugetul fondului national unic de
asigurari  de sanatate      8.325      7.619    91,52
TOTAL BUGET CONSOLIDAT    135.159    83.568    61,83

Mentionam ca s-au luat masuri de impulsionare a incasarii sumelor declarate de agentii economici si nevirate la termenele legale de plata, prin notificarea acestora sau prin deplasarea personalului propriu la sediul debitorilor, pentru comunicarea prompta  a masurilor de executare silita.

In vederea recuperarii creantelor bugetare institutia judeteana a finantelor publice a procedat la somarea agentilor economici aflati in insolvabilitate sau incapacitate de a-si achita restantele la bugetul consolidat al statului, in caz contrar procedandu-se la declansarea procedurii de declarare a starii de faliment conform prevederilor Legii nr. 85/2006 – legea insolventei. Din baza de date  existenta reiese ca s-au initiat si inregistrat in cursul primelor sase luni  din 2015, la Tribunalul Maramures, un numar de  225  actiuni pentru declansarea procedurii de declarare in stare de faliment pentru recuperarea de creante restante in suma de  75.396  mii lei din care pe bugete componente:
-   62.172  mii lei aferente bugetului de stat
      -     9.574 mii lei aferente bugetului asigurarilor sociale                            
            -    3.317 mii lei aferente bugetului de sanatate
      -       333  mii lei aferente bugetului de somaj.
         In cursul perioadei analizate s-au recuperat, pe aceasta cale, creante bugetare in suma de aproape  3.810 mii lei( 5,05 %)   .
      
      In cursul perioadei 01.01 - 30.06.2015, Serviciul  juridic din cadrul Administratiei Judetene a Finantelor Publice Maramures a inregistrat  un numar de 817 dosare noi, astfel:
-  83 contestatii la executare formulate impotriva actelor de executare emise de organele fiscale;
-  35 actiuni de contencios administrativ avand ca obiect contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale intocmite de Activitatea de Inspectie  Fiscala;
-    85 actiuni avand ca obiect drepturi banesti;   
-    176  actiuni privind restituirea taxei pe poluare conform OUG 50/2008;
-   82 dosare penale si de cercetare penala avind ca obiect evaziune fiscala, contrabanda;
-   114 cauze civile   avind ca obiect uzucapiunea,  obligatia de-a face despagubiri, actiuni in constatare, radieri, dizolvari;
-  17 plangeri formulate impotriva proceselor verbale de contraventie incheiate de organele fiscale;
 -  225 dosare insolventa.
      La dosarele noi de mai sus se adauga dosarele aflate pe rolul instantelor, sflandu-se pe rol un numar total  de 11.500 dosare.
      Totalul sumelor aferente litigiilor existente  sunt de  753  mii lei si  10 mii euro.
     

 In cursul  perioadei analizate au fost preluate spre valorificare bunuri legal confiscate sau intrate in proprietatea privata a statului in valoare de peste 156 mii lei, existand la finele perioadei bunuri de valorificat de peste 327  mii lei.
     Totalul bunurilor valorificate (produse alimentare, autovehicule, confectii, incaltaminte, mijloace de plata in valuta liber convertibila, alte bunuri) in perioada analizata reprezinta aproape 102 mii lei, valorificarea facandu-se in principal prin vanzare directa (86 mii lei) sau prin magazinul propriu (16 mii lei). Bunurile de aceasta natura existente in  stoc la  finele perioadei sunt in valoare de peste  226 mii lei.
     
     In cursul primelor sase luni din  2015 au fost eliberate 1.438 certificate de cazier fiscal din care solicitate de persoane fizice un numar de  1.185 caziere si de persoane juridice  253  caziere.
    Comparativ cu activitatea desfasurata in perioada silmilara a anului 2014 cand au fost eliberate un numar de 2001 certificate de cazier fiscal, in cursul anului 2015 pana la 30 iunie au fost eliberate cu  563 certificate de cazier fiscal mai putin.
         
         Privitor la activitatea registrului contribuabililor persoane juridice, in cursul perioadei 01.01- 30.06.2015, la nivelul AJFP Maramures, au fost inregistrate un numar de:
       
       -  1537 declaratii de inregistrare fiscala pt. persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (formular 010);
      -    95 declaratii de inregistrare pt. organizatii nonguvernamentale (formular 010);
      -      9 declaratii de inregistrare fiscala /declaratie de mentiuni pt. institutii publice (formular 040);
       -    93 modificari de domiciliu fiscal  al contribuabilului (formular 050);
 -   15 declaratii de inregistrare fiscala pt. sediile secundare care potrivit legii au obligatii de plata (formular 060);
-   776  declaratii de inregistrare fiscala pt. sediile secundare ;
-  120 declaratii de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pt. persoanele impozabile inregistrate in scopuri TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania (formular 092);
-   24 declaratii de inregistrare in scopuri de TVA /declaratie de mentiuni pt. alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare (formular 091);
      -  54  declaratii de menţiuni (formularul 096) privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care în cursul unui an calendaristic nu depăşesc plafonul de scutire prevăzut la art.152 din Codul fiscal (OPANAF  nr.  13 /2011);
     -  1423 certificate de depunere a declaratiilor on - line (formular 150) ;
      -     59 cereri de revocare a semnaturii digitale on - line (formular 151);   
      -   96 declaratii - formular 152, pentru utilizarea certificatului digital calificat (accesul  direct pe internet al firmei la dosarul fiscal )conform OPANAF nr. 230/2013;
      -  10 declaratii 153 pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului acces controlat la informatiile cuprinse in  dosarul fiscal conform OPANAF  nr. 230/2013;
      -   22 adeverinte  pentru publicarea in Monitorul Oficial a pierderii codului fiscal;
      -   10 adeverinte eliberate pentru neplatitori TVA;
      -  243 certificate  de inregistrare in scopuri TVA; 
      -   59 societati comerciale s-au reinregistrat ca si platitori TVA dupa  ce le-a fost anulat codul de platitor   TVA  conform Ordinului  nr. 3331/2013;    
       -  pt. 486  persoane juridice inactive si  reprezentanti legali ai firmelor inactive, a fost intocmita fisa 506 de inscriere in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala;
       -  pt. 64 de firme care au cesionat parti sociale au fost intocmite adrese catre unitatile fiscale unde sunt arondate fiscal;
       - 302 de mentiuni de dizolvare, radiere si numire lichidatori comunicate de Oficiul national al Registrului Comertului in baza protocolului nr.55997 /320746 /2006;
       -  pt. 328  persoane juridice reactivate si reprezentanti legali ai persoanelor juridice declarate inactive, s-a efectuat actualizarea prin fisele de actualizare in cazierul fiscal, declaratia 508 (cf. O.P.M.F.P nr.2696 /24.10.2011);
      -   8   bilanturi de lichidare a societatilor comerciale;
      - 16 declaratii de confirmare a calitatii de intreprindere mica si mijlocie;
      -149 certificate privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare conform Ordinului nr. 33 /2012.                                                                             
                                                                                  
                 Privitor la activitatea registrului contribuabililor persoane fizice, la nivelul AJFP Maramures, in cursul primelor sase luni  2015:

- s-au intocmit si distribuit adeverinte de venit pentru un numar de 13.318 contribuabili la solicitarea acestora ;
- au fost calculate si distribuite contribuabililor un numar de 2.240 decizii privind timbrul de mediu pentru autovehicule in valoare de 4.521 mii lei incasati prin Trezoreria Baia Mare;
- au fost  generate si editate plati anticipate pentru veniturile din 2015, la activitati independente si chirii in numar de 5.606 cu o valoare de 11.519 mii lei;
- s-au prelucrat declaratii de venit pentru veniturile obtinute in anul 2014 din activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, contracte de agent si comision in numar de 3.870;
- au fost editate si expediate un numar de 3.270 decizii cu suma de plata reprezentand contributii de plata la CASS pentru cei cu venituri din chirii;
- au fost prelucrate un numar de 728 declaratii  reprezentand “Declaratii privind venitul asigurat la sistemul public de pensii” D-600 in suma de 2.724  mii lei;
- au fost analizate si expediate un numar de 93 notificari pentru persoanele care au realizat venituri si aveau obligatia  depuneri D 600 - contributii la sistemul de pensii de stat;
- au fost preluate si prelucrate D 204-venituri din asociere de la 802 persoane;
- au fost trimise un numar de 543 notificari la persoanele fizice care la data de 31.06.2015 figurau cu suprasolviri;
        - au fost prelucrate un numar de 6.118  declaratii D230 privind  calculul
        a 2 % din impozit pentru sponsorizarea ONG-urilor.
                       

          Pentru informarea contribuabililor,  în cursul primului semestru 2015:

-  s-au organizat 24 întalniri saptamanale cu contribuabilii la care au participat un numar   de 325 contribuabili in cadrul carora le-au fost prezentate informaţii cu privire la principalele modificari legislative fiscale;
-  s-a  raspuns unui numar de 264 solicitari ale contribuabililor  adresate in scris, unui numar de 63 solicitari referitoare la problematica fiscala adresate prin  email-uri , precum si la  un numar de 2.464 solicitari telefonice;
- s-a acordat asistenta si informatii privind legislatia, obligatiile contribuabililor precum si modalitatea de indeplinire a obligatiilor declarative si de plata a obligatiilor fiscale unui numar de 1.430 persoane fizice si 861 persoane juridice
- s-au intocmit si publicat in presa locala 97 comunicate de presa referitoare la modificarile legislative;
- informarea contribuabililor cu privire la noutatile legislative, termenul de indeplinire a obligatiilor fiscale, modul de completare a declaratiilor, alte informatii utile;
- s-au inregistrat  17 iesiri pe post radio-tv;
-  au fost furnizate informatii privind eliberarea programelor de asistenta.
    
                       
                           C. ACTIVITATEA DE INSPECTIE FISCALA

In cursul primelor sase luni 2015 au fost verificati 651  agenti economici, incheindu-se 811 acte de inspectie fiscala, ceea ce reprezinta circa 2,03 % din totalul contribuabililor activi, persoane fizice si juridice, inregistrati in evidentele Administratiei Judetene a Finantelor Publice Maramures ca platitori de impozite si taxe la bugetul general consolidat de stat la  data de 30.06.2015.
       In urma inspectiilor fiscale intreprinse a fost atrasa la bugetul de stat suma de     90.471 mii lei reprezentand:
-    diferente fata de evidenta agentilor economici.....66.198 mii lei    (73,17 %)
-    majorari de intarziere calculate……………………..23.892 mii lei   ( 26,41 %)
-    amenzi aplicate ………………………………………... ...381 mii lei    ( 0,42 %).
Din totalul de 90.471  mii lei suma stabilita suplimentar, a fost incasata suma de      7.949 mii lei, ceea ce reprezinta  8,79  %.
    Componenta surselor atrase stabilite, pe principalele venituri ale bugetului de stat, se prezinta astfel:
           -    TVA ……………………………………………………   63.365 mii lei  ( 70,04%)
-    impozit pe profit………………………………………23.004 mii lei  ( 25,43%)
-    impozit pe venit ……………………………………      4.061 mii lei   ( 4,48%)
-       accize ............................................................................   3 mii lei    ( 0,01%)
-       alte impozite...............................................................    38  mii lei   ( 0,04 %).

In perioada 01.01 - 30.06.2015 au fost efectuate 881 verificari privind contributiile sociale datorate de agentii economici,  fiind atrasa la bugetul general consolidat al statului din aceasta sursa, suma de 4.167 mii lei reprezentand:
      - contributii la asigurarilor sociale de stat …………… ..... 2.578  mii lei  ( 61,87 %)
      - contributii la fondul national unic de asigurari
  sociale de sanatate ……………………………………….....   1.482  mii lei ( 35,56 %)
- contributii la bugetul fondului de somaj ………………….....107  mii lei   ( 2,57%).
       
     Din cele 811 acte de control incheiate  in cursul perioadei, un  numar de  640
( 78,91 %) au vizat  societatile comerciale cu capital privat, iar un numar de 171
( 21,09 %)  persoanele  fizice autorizate.   
   
      In vederea imbunatatirii si efiecientizarii in continuare a activitatii de inspectie fiscala, se vor avea in vedere urmatoarele masuri:
    - valorificarea superioara a timpului de lucru a inspectorilor aflati in teren;
    - imbunatatirea permanenta a activitatii de selectare a agentilor economici ce urmeaza a fi programati in control;
   - imbunatatirea relatiilor de colaborare cu serviciile de urmarire si executare silita din cadrul structurii de administrare a creantelor fiscale;
    - solutionarea in timp optim a deconturilor de TVA cu optiune de rambursare;
    - imbunatatirea gradului de incasare a sumelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiilor fiscale efectuate;
    - reducerea numarului inspectiilor fiscale suspendate prin analiza si finalizarea lunara a acestora;
     - efectuarea actiunilor de impulsionare in vederea realizarii programului de incasari .

           
         D. ACTIVITATEA DE TREZORERIE SI CONTABILITATE PUBLICA

              In semestrul I 2015 prin cele 4 trezorerii teritoriale s-au realizat  operatiuni de incasari si plati in numerar, rascumparari de certificate de trezorerie, alimentari si depuneri de numerar la banci in suma de 162.242 mii lei din care :
    - incasari de impozite si taxe in suma de ..........................159.892 mii lei
    - plati cu CEC-uri numerar si alte restituiri in suma de ....... 39.622 mii lei
    - rascumparari de certificate de trezorerie in suma de ...........  125 mii lei.
    Activitatea de trezorerie si contabilitate publica din judetul nostru deserveste un numar de cca. 330 institutii publice care au deschise in trezoreriile locale un numar de peste 7.000 de conturi.
    O alta categorie de clienti deserviti de trezorerie o reprezinta persoanele juridice si fizice (agenti economici, asociatii familiale si independenti) platitori de  impozite si taxe care sunt in numar de peste 12.000 si pentru care sunt deschise cca 100.000 conturi analitice.
    Pe baza operatiunilor de incasari si plati inregistrate in trezoreriile operative s-au intocmit lunar conturile de executie pentru toate bugetele, respectiv: bugetul de stat, bugetele locale, bugetul  asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul trezoreriei statului.
    Pe tot parcursul smestrului I 2015 s-au efectuat instruiri cu personalul din trezoreriile operative privind activitatea de trezorerie in baza modificarilor si noutatilor intervenite in legislatie in vederea desfasurarii unei activitati eficiente in conformitate cu reglementarile legale.
     Pe baza operatiunilor de incasari si plati inregistrate in trezoreriile operative  s-au intocmit:
-    zilnic situatiile operative privind incasarile realizate pe bugetul consolidat al statului defalcat pe bugete si cheltuielile aferente de principalii ordonatori de credite subordonati bugetului de stat care se transmite la Ministerul Finantelor Publice;
-    s-au incasat impozitele, taxele si contributiile datorate bugetului consolidat al statului in conturile unice si s-au distribuit pe venituri bugetare corespunzatoare conform OPANAF nr. 1294/ 2007 cu modificarile si completarile ulterioare.
In cursul smestrului I 2015 Serviciul Asistenta Elaborarii si Executiei Bugetelor Locale  din cadrul A.J.F.P Maramures a desfasurat urmatoarele activitati:
- a verificat si centralizat situatiile financiare ale trim.IV 2014, ale trimestrul I 2015 pe toate unitatile administrativ - teritoriale si a intocmit situatia centralizatoare pe judet pe care a depus-o la Ministerul  Finantelor Publice, la termen;
- a asigurat informarea si indrumarea tuturor unitatilor administrativ - teritoriale privind modificarile legislative aparute precum si verificarea bugetelor locale rectificate pe parcursul perioadei;
- a verificat si centralizat situatia privind soldurile conturilor de venituri si soldurile conturilor de cheltuieli din contul de rezultat patrimonial la data de 31.12.2014, cu termen de depunere la data de 30.06.2015  la Ministerul  Finantelor Publice ;
- in fiecare luna pana in data de 15 a lunii s-au verificat, centralizat si s-au transmis la Ministerul  Finantelor Publice la termen executia cheltuielilor cu imprumuturile interne, executia veniturilor si cheltuielilor din fonduri externe nerambursabile (preaderare), executia veniturilor si cheltuielilor din venituri proprii si subventii si executia veniturilor si cheltuielilor din bugetul local (Titlul VIII - Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare);
- in fiecare luna pana in data de 20 a lunii s-au verificat, centralizat si s-au transmis la Ministerul Finantelor Publice la termen bilantul lunar si platile restante;
- in fiecare luna pana in data de 22 a lunii s-a verificat si s-a centralizat monitorizarea  numarului de posturi si a cheltuielilor de personal pentru fiecare tip de buget a unitatilor administrativ - teritoriale, situatia centralizatoare depunandu-se la Ministerul Finantelor Publice.


                                                                                   Instituţia Prefectului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu