Întâlnirea cu scriitoarea FLAVIA COSMA va avea loc luni,
31 august 2015, ora 13, oo în Sala de Conferinţe a Bibliotecii " Petre
Dulfu" Baia Mare. Lista
vorbitorilor despre cărţile Domniei sale este deschisă. Florica Bud
Flavia Cosma şi
curajul mărturisirii
Aflată la vârsta
deplinei maturităţi artistice, Flavia Cosma revine în peisajul literar autohton
cu volumul de versuri Sălbăticiuni şi umbre, apărut la editura Ars Longa din
Iaşi, şi cu antologia bilingvă română-albaneză Linişte divină apărută la
editura Amanda Verlag din Bucureşti, traducător Baki Ymeri.
Celor care n-au
cunoscut-o până la acest volum de versuri, li s-ar putea părea oarecum bizar
amestecul de sarcasm şi duioşie bine dăltuit întru cuvintele faţă de care poeta
are o grijă specială, căci ele par a rezolva dureri imposibile, dacă e să dăm
crezare celor spuse în poezia Cuvinte grăbite.
Celor care o
cunoaştem deja, atât ca scriitoare, cât şi ca om, nu ne rămâne altceva de făcut
decât să ne reamintim de firea sa independentă ce nu se lasă pradă niciunui val
literar din România sau Canada, ci o ia pieptiş pe drumul literar propriu,
bătătorit, fără plictis, de câţiva ani. Făcând recurs la memoria afectivă, nu
trebuie să-i neglijăm sensibilitatea specială care, iată, şi în cele 65 de
poeme prezente aici spune atât de mult despre cea care notează toate impresiile
cotidiene, în starea lor brută, necosmetizate, asumându-şi riscul de a spune
lucrurilor pe nume. O mărturie relevantă în acest sens găsim chiar în prima poezie,
care surprinde o imagine terifiantă: „Un bătrân cade mort / Curăţind zăpada din
faţa casei. Nu împlinise încă 87 de ani.”
Luciditatea
contemplaţiei acutizează toate trăirile şi angoasele existenţiale, provocând
lamentaţii ce pendulează între credinţă – bine definită în poezia De vorbă cu
Sfânta Fecioară – şi o oarecare îndoială rostită cu năduf: „Zadarnic plângi şi
te rogi / Dumnezeu în marea Sa milostivenie / Asurzeşte încetul cu-ncetul.”
Amărăciunea nu rezolvă însă nimic, acceptarea destinului, a morţii şi a
întrebărilor fără răspuns presupunând conştientizarea suferinţei ce inspiră
creaţia. Spirit meditativ, Flavia Cosma, atentă la provocările vieţii, şi le
asumă cu responsabilitate, antrenându-şi mereu puterea de a pătrunde în miezul
lucrurilor cu o grijă fermă, ce nu admite jumătăţi de măsură. Penetrarea
obiectivă a realităţii duce cu gândul la descoperirea jocului tragico-ludic al
vieţii şi al morţii. Cine îi este părtaş la acest joc? Cititorul atent
descoperă, pe parcursul cărţii, gradual, totul, bine definit într-o manieră
expresionistă. Găsim aici conştientizarea raportului dintre individ şi spaţiu,
bine marcat într-o simplă constatare: „Vai ţie! Vai ţie! / Nu eşti nimic / Deşi
te crezi / Atât de mare”. La fel de firesc este prezentată relaţia
Om-Divinitate în care plânsul omului „se aude ca un bâzâit slab / La porţile
Cerului”. Nu mai puţin importantă pare a fi iubirea, mai exact continua ei
căutare, admirabil prezentată în Dragoste în miezul zilei: „Dragostea turbată
din miezul zilei / Ne trece fulgerător pe dinainte / Ca o paraşută multicoloră
/ Care nu se deschide”. Constatarea că iubirea a fost trădată nu o împiedică
însă să-şi adune resursele sufleteşti pentru a fi în stare să vadă şi
frumuseţea lumii. Într-o continuă căutare a echilibrului sufletesc, Flavia
Cosma, asemeni romanticilor, evadează în visul capabil de a estompa crunta
realitate: „Visez cu ochii deschişi la pâinea aurie din cuptor / La scrisorile
încă nescrise, la doruri, / La omul acela care mi-a uitat adresa şi nu ştie
unde să mă / mai caute / Sau nu vrea, sau nu poate”.
Evadarea din
marasmul cotidian se concretizează şi prin plăcerea călătoriilor, una dintre
temele preferate ale autoarei, peisajele străbătute pliindu-se stărilor
sufleteşti. Ochiul vigilent poate lesne observa concordanţa dintre titlul
volumului, angoasele exprimate tranşant şi peisajele puţin colorate, în care
zăpezile lunecoase, ploaia murdară şi vârfuri pleşuve sugerează ideea obsesivă
a însingurării.
Mai mult
solitară, nesimţind plăcerea de a fi mereu în preajma altor oameni, poeta îşi
dezvăluie totuşi firea iubitoare atunci când e vorba de animale, stăpână fiind
pisica, misterioasa felină capabilă a descreţi frunţile cele mai încruntate:
„(Poate că raţiunea m-a părăsit fără drept de apel), / Mă regăsesc în umbra
pisicilor jucându-se voioase / de-a moartea” – declară, simplu, fără emfază, în
poezia Semnul egalităţii între cuvinte.
Consecventă cu
sine, Flavia Cosma demonstrează şi prin acest volum de versuri că are curajul
de a rămâne fidelă unor teme majore ale liricii secolului XXI: călătoria
iniţiatică, soarta emigrantului, iubirea şi moartea, toate îngemănate în
relaţia cu timpul şi divinitatea, fără a apela la experimente estetice
sofisticate, concizia metaforei învăluind totul într-un farmec aparte.
de Antoaneta TURDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu