La zece zile dupa Inaltarea lui Hristos, respectiv la 50 de
zile de la Invierea Sa, praznuim Rusaliile - Pogorarea Sfantului Duh, cunoscuta
si sub denumirea de Cincizecime. Anul acesta praznuim Pogorarea Sfantului Duh pe
4 iunie. Ca vechime, Rusaliile coboara pana in veacul apostolic. In primele
secole crestine, praznicul Cincizecimii era o dubla sarbatoare: a Pogorarii
Duhului Sfant si a Inaltarii lui Hristos. In jurul anului 400, cele 2 sarbatori
s-au despartit una de cealalta.
Daca prin lucrarea Duhului Sfant, Dumnezeu Fiul S-a pogorat
din ceruri si S-a intrupat, tot prin Duhul Sfant ni se impartaseste viata
dumnezeiasca si omeneasca a lui Hristos. Pogorarea Sfantului Duh este actul de
trecere a lucrarii mantuitoare a lui Hristos, din umanitatea Sa in oameni.
Astfel, Biserica se constituie prin aceasta extindere a vietii lui Hristos in
noi.Avand in vedere ca prin Duhul ne impartasim de Hristos, in Biserica
Ortodoxa sfintele slujbe incep cu rugaciunea adresata Sfantului Duh:
"Imparate Ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Care pretutindeni esti
si pe toate le implinesti; Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino
si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si
mantuieste, Bunule, sufletele noastre".
Evenimentul Pogorarii Duhului Sfant este descris in cartea
"Faptele Apostolilor" (F.A. 2,4). Aici se spune ca Duhul Sfant Se
pogoara din cer ca un vuiet mare de vant si Se imparte deasupra capului
fiecaruia din cei prezenti, in chip de limbi de foc.
La Pogorarea Duhului
au fost prezenti numai Apostolii?
Textul "Cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti
impreuna in acelasi loc" (FA. 2, 1), a dat nastere la multe nedumeriri,
pentru ca nu se precizeaza cine sunt acei "toti". Din dorinta de a
aduce mai multa lumina in acest caz, versiunea romana a Noului Testament a
introdus termenul de "Apostoli".
Insa, daca se omite cuvantul "Apostoli", poate
rezulta ca in acea zi se gaseau laolalta nu numai cei doisprezece, ci toti cei
o suta douazeci de frati care s-au aflat impreuna cu Apostolii alaturi de
Iisus, incepand cu Botezul savarsit de Ioan si pana la Inaltare (F.A. 1, 22).
Sfantul Ioan Gura de Aur, Teofilact si alti exegeti, afirma ca la Cincizecime
au fost prezenti nu numai apostolii, ci si alti frati. De aici reiese ca
Sfantul Duh s-a revarsat peste toti membrii Bisericii, si nu numai peste
ierarhia reprezentata de apostoli. Exegeza ortodoxa, precum si cea
romano-catolica, bazate pe Traditie, afirma ca la Cincizecime era de fata si
Maica Domnului.
Faptul ca limbile apar "impartite", denota ca
fiecare persoana se invredniceste in mod propriu de primirea Duhului. Acest Duh
sfinteste pe fiecare om in parte si pe toti laolalta, adica sfinteste persoane
in comuniune sau pentru comuniune.
Rusaliile - momentul
in care Apostolii incep sa graiasca in limbi necunoscute
Dupa Pogorarea Sfantului Duh, Apostolii au primit puterea de
a grai in limbi necunoscute de ei pana atunci. Au descoperit invatatura
Mantuitorului si altor neamuri, in diferite limbi. Inceputul a avut loc chiar
in aceasta zi, a Pogorarii Duhului Sfant, cand s-au facut intelesi de toti
iudeii veniti la Ierusalim din tot Orientul. Pelerinii neputand sa-si explice
cum de puteau predica in graiuri diferite, unul dintre ei ii acuza ca ar fi "plini
de must", adica beti (F.A. 2, 13). Atunci Sfantul Petru a luat cuvantul
pentru a-i apara pe Apostoli de o asemenea invinuire, dar si pentru a vorbi
multimilor despre Hristos. El le-a descoperit ca se implinise profetia lui
Ioil: "Iar in zilele din urma, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste
tot trupul" (F.A. 2, 17, Ioil 3, 1). In urma cuvantarii lui Petru, trei
mii de persoane au primit botezul.
Apostolii au vorbit real limbile celor prezenti. Din Faptele
Apostolilor aflam ca toti cei umpluti de Duh Sfant "au inceput sa graiasca
in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai" (Fap. 2, 6). Au existat
persoane care au afirmat ca Apostolii au vorbit intr-o singura limba, dar Duhul
Sfant traducea ascultatorilor ceea ce Apostolii graiau. Daca Duhul ar fi
tradus, atunci "minunea ar fi fost mai degraba la cei ce ascultau decat la
cei ce vorbeau", dupa cum afirma Sfantul Grigorie de Nazianz.
Focul in chipul caruia Si-a facut aparitia Duhul Sfant nu
era unul natural si din acest motiv Scriptura vorbeste de limbi ca de foc si nu
limbi de foc. E importanta aceasta precizare pentru ca exista o diferenta
majora intre lumina dumnezeirii si lumina focului. Lumina dumnezeiasca fiind
necreata nu sufera schimbari si alterari, precum cea a focului. Iar daca lumina
focului este cand mai putin intensa, cand intensa, in functie de foc, lumina
dumnezeiasca fiind necreata, nu i-a luminat pe Apostoli progresiv.
Se obisnuieste sa se vorbeasca de trimiterea Sfantului Duh
in lume, ca despre un act prin care Duhul ar lua locul lucrarii lui Hristos. In
acest caz, Biserica ar fi numai opera Sfantului Duh. In realitate insa, Duhul
trebuie vazut intotdeauna ca Duhul lui Hristos, deci, nu trebuie vazut sau
conceput ca despartit de Hristos.
Exista obieiul ca in ziua de Rusalii, sa se aduca in
biserica frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor ca de foc, ca semne ale
coborarii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvantate si impartite credinciosilor.
Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu