Terorismul aparține
modernității, dar de la apariția sa și până în zilele noastre au
survenit modificări, nuanțe și mutanți.
Cel mai elocvent caz istoric, deși foarte puțin
cunoscut, din motive mult prea evidente pentru a le mai relua aici din nou, îl
reprezintă terorismul revoluționar rus
care a debutat de la jumătatea secolului XIX și
a continuat până la căderea Imperiului Țarist.
Potrivit istoricei Anna Geifman, doar în secolul trecut, înainte de 1917, au
fost uciși aproximativ 17.000 de oameni
în atentatele puse la cale de nihiliști.
Cifra, în sine relevantă, devine și mai
semnificativă când descoperim funcțiile
și originea acestor oameni. Majoritatea
lor erau birocrați ai statului, mebrii
ai familiei imperiale, aristocrați și, nu în ultimul rând, victime colaterale.
Prim-miniștrii, miniștri, guvernatori, ofițeri de poliție au căzut
secerați de gloanțele și
bombele revoluționarilor socialiști. Premierul Piotr Stolypin, guvernatorul
Moscovei și fratele țarului Alexandru III-lea, Serghei
Alexandrovici, ministrul de interne, Viaceslav von Plehve, reprezintă doar cele
mai celebre victime. Pe lângă ei, mulți
alții au pierit sub urgia unui atac
care țintea direct demantelarea
statului.
Putem observa astfel o primă diferență importantă față de
terorismul contemporan. Vechea gardă nihilistă se concentra asupra figurilor
reprezentative ale Imperiului. Nu erau ocoliți
indivizi obișnuiți, dar nici nu erau, cu câteva mici excepții, în prim planul „demonilor”. Pe altarul
revoluției culoarea sângelui era
importantă, deși nu decisivă.
Principiul de bază părea să fie: cu cât mai albastru, cu atât mai bine. Însă
cel mai important criteriu în alegerea victimelor rămânea fidelitatea lor față de Imperiu.
Fără a fi nevoie de sofisticate analize politice, astăzi
putem observa, la nivelul de constatare banală, că liderii politici, figurile
simbolice ale statului, au o imunitate cvasitotală din partea teroriștilor.(Pentru cine are nevoie de o explicație gata confecționată
și la îndemână putem spune că acest
fenomen se datorează sistemelor de securitate și
informații foarte performante.) În
schimb, oamenii obișnuiți s-au transformat în obiectivele favoritele
ale sceleraților, ceea ce reprezintă o
schimbare de paradigmă relevantă.
În altă ordine de idei, mai demult, ca și în prezent, una dintre problemele larg
dezbătute avea în vedere libertatea de exprimare și
susținerea acordată nihilismului, în
baza acestui „drept fundamental”.
Un caz special l-a constituit asasinarea Țarului „Eliberator” Alexandru al II-lea și procesul asasinilor. În urma unei judecăți publice, vinovații au fost condamnați
la moarte, dar opinia publică luminată din Rusia și
Apus a fost oripilată de această decizie.
Lev Tolstoi a fost principalul susținător al cauzei nihiliste și
a pledat în intervențiile sale publice
pentru grațierea condamnaților și
exilarea lor în Statele Unite pe spezele guvernului rus. Tot guvernul ar fi
trebuit, în opinia romancierului, să le asigure și
banii de întreținere. Conform lui
Tolstoi, doar așa ar putea demonstra
autoritățile că sunt cu adevărat creștine.
Un alt intelectual de marcă interesat în epocă de soarta
legală a nihiliștilor a fost Vladimir
Soloviov, mai cunoscut pentru speculațiile
sale gnostice și pentru eforturile
ecumenice. Într-un discurs public ținut
la puțină vreme după asasinarea Țarului Alexandru al II-lea, Soloviov a
clamat achitarea făptașilor. Rezultatul
imediat al acestui apel a fost o furie a audienței
îndreptată asupra celui mai în vogă filosof al Rusiei de la acea vreme. Poporul
încă era credincios monarhiei.
În același timp,
peste ocean, presa liberă, independentă și
democrată dădea note proaste autorităților
ruse pentru condamnarea vinovaților. Ultima
șansă de a arăta că în Rusia există un
guvern căruia să-i pese de soarta oamenilor a picat, scria New York Times.
Nu a fost singurul proces de răsunet din istoria dificilă a
Imperiului Țarist. În 1877 Vera
Zasulici a încercat să-l asasineze pe guvernatorul St. Petersburgului, Fiodor
Trepov, dar nu a reușit decât să-l
rănească. În urma unui proces celebru cu jurați,
ca urmare a presiunii imense din partea ziarelor liberale, dar nu numai,
terorista a fost achitată.
Dreptul la liberă exprimare a devenit absolut în ultima fază
a Imperiului, după anul 1900. Legi favorabile autonomiei universitare (poliția nu mai avea voie să intervină în
campusuri, ceea ce însemna practic libertatea totală de acțiune pentru cei mai agresivi revoluționari), abolirea cenzurii (sinonimă cu
propaganda nihilistă fără opreliști și o falsificare completă a realității, după cum s-a văzut în cazul Rasputin) și instituirea unui Parlament de la tribuna
căruia deputații liberali puteau cere
nestingheriți abolirea monarhiei și exproprierea moșiilor au însemnat cuiul final în coșciugul Imperiului. Și
mii de victime.
Acum să revenim în actualitate pentru a vedea cum se leagă
libertatea de exprimare de terorism. Nu a trecut foarte multă vreme de la
recentele atentate teroriste din Londra, și
autoritățile engleze au anunțat că este nevoie de noi măsuri de
reglementare a internetului. Pentru premierul britanic, mediul virtual oferă
extremiștilor platforme de comunicare și propagandă mult prea facile.
Oricât ar părea de detestabilă, ideea are un filon sănătos.
Prezumția că, în condiții de libertate de exprimare totală, „binele
triumfă”, iar oamenii vor fi foarte atenți
la mesajele înghițite, este iluzorie,
după cum o dovedesc nenumărate exemple istorice. De aici nu rezultă pe cale de
consecință imediată necesitatea unui
guvern ultrapaternalist care să controleze la sânge absolut tot ce apare pe piață. Înseamnă doar că orice guvern care nu
este preocupat de ceea ce apare, va sfârși
prin a fi delegitimat, mai devreme sau mai târziu. Mai mult, la nivel comunitar
libertatea de exprimare completă conduce la dizolvarea oricărei forme de
cooperare. Pentru o comparație
ilustrativă, ar trebui să fie suficient să vă imaginați că-l băgați într-o
familie obișnuită pe oricare dintre de
Sade, Nietzsche sau Kinsey…
Așadar, ideea
reglementării discursului public are o bază solidă, doar că nu neapărat în
internet ar trebui căutați vinovații. Apariția
terorismului contemporan este destul de strâns legată de prăbușirea educației
occidentale sub influența
multiculturalismului, marxismului și
relativismului. De aici, ideile au fost diseminate mai departe cu ajutorul
indispensabil al media până când a devenit o culpă de neiertat a te întreba
dacă proiectul iluminist (toți oamenii
sunt egali, identici, nu contează rasa, religia, istoria, limba sau etosul,
deci putem clădi o comunitate indiferent de indivizi) are cea mai mică șansă de a sta în picioare. Cu alte cuvinte,
societatea apuseană și-a pregătit
propria versiune de sinucidere, iar oricine încearcă să conteste canonul postmodern
sfârșește
în oprobiu public.
Bineînțeles că toate
considerațiile de mai sus se bazează pe
presupunerea inocentă că liderii politici care contemplă o astfel de
iconografie și spectacol se gândesc la
binele supușilor.
Autor: Ninel Ganea
Sursa: Karamazov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu