Tot răsfoind cartea veacului trecut pentru a mă documenta
despre venirea românilor în America, firesc m-a urmărit curiozitatea: cum a
venit ţăranul român peste Ocean? Întrebarea, pusă pentru timpul acela, are un
singur răspuns: cu vaporul! Din aproape în aproape am cules date din
însemnările vremii, dar şi din referate întocmite mai recent, inspirate tot de
acolo. Cum sunt notaţiile preotului Gabriel Gâldan. Ce îi împingea pe români să
plece de acasă peste mări şi ţări? Mai ales pe cei din Ardeal, care s-au
constituit în primele valuri de emigranţi. În primul rând sărăcia, apoi
creşterea demografică, la care se adaugă politica de maghiarizare.
O carte publicată în 1910, semnată Iancu Roman, explică pe
larg aceste cauze. Omul nostru scria la vremea aceea: „S-au îndemnat unii pe
alţii. Românii veniţi aici s-au fotografiat. Şi fotografia au trimis-o acasă.
Şi făloşi din fire, românii noştri nu s-au fotografiat în hainele murdare în
care lucrează, nici în fumul negru din fabrică, ci spălaţi, îmbrăcaţi de
sărbătoare, şezând pe scaune domneşti, în jurul mesei încărcate cu bunătăţi şi
cu o sticlă de bere în mână”. Aceste imagini, la care se adăugau scrisorile,
dar şi poveştile celor întorşi acasă au jucat un rol decisiv pentru a porni la
drum. Şi tentaţiile necunoscutului erau luate în calcul.
Canada oferea pământ gratuit, sau la un preţ simbolic. Aşa
că ispita era mare. Cei hotărâţi de plecare căutau un vapor pentru speranţă. Nu
înainte de a împlini dramaticul ritual al despărţirii de cei apropiaţi. Cum
ajungeau la vaporul mult dorit? Din curtea casei, din Maramureş de pildă,
plecau cu căruţa pâna la primul tren. Care îi ducea spre porturile de
îmbarcare. Înainte de primul război mondial emigranţii români se îndreptau spre
marile porturi germane: Hamburg ori Bremen. Ori spre porturile olandeze. Mai
puţini se îmbarcau din porturile austro-ungare din Marea Adriatică. Citesc în
presa vremii că din 1914 erau transatlantice din Constanţa spre SUA. Un afiş de
epocă făcea publicitate vaporului „Temistocles”, unde am aflat că durata
voiajului până la New York era de 18 zile. Dar să mă întorc la cei din Ardeal,
care ajungeau în porturi nemţeşti sau olandeze. Costul călătoriei era de 500 de
coroane. Românii se mulţumeau să călătorească pasageri la clasa a III-a.
Închipuiţi-vă condiţiile de viaţă pe un vapor de la începutul veacului trecut,
care transporta în jur de 1500 de pasageri! Tot în acea perioadă s-a întâmplat
şi tragedia Titanicului, cea mai luxoasă navă a vremii, care avea la bord 2228
de oameni, dintre care 1514 au murit. A plecat din Anglia spre New York, iar în
15 aprilie 1912 s-a scufundat în Atlantic, lovindu-se de un gheţar. Dar oamenii
noştri căutau o viaţă mai bună. Au rămas mărturii despre călătoria emigranţilor
cu vaporul. Cât dura trecerea Oceanului, pasagerii nu vedeau în voie lumina
zilei, decât prin mici ferestre, în care loveau valurile. Primeau de la
compania navală o pătură, o cană, o gamelă, o lingură, furculiţă şi cuţit. Care
rămâneau în posesia emigrantului şi după debarcare. Paturile erau suprapuse
câte trei. Se stătea tot timpul în dormitoare, cu excepţia timpului când îşi
luau mâncarea de la cazan.Unii aveau şi merinde de acasă: slănină şi ceapă.
Dar se terminau şi ele. Apa era cu porţia. Vasele se spălau
cu apă din mare. După război condiţiile s-au ameliorat mult.
Mai toţi emigranţii români debarcau la New York. Era cel mai
mare port al Americii. Valurile de emigranţi debarcau pe insula Ellis Island,
transformată în centru de emigrare. Aici funcţionarii vamali controlau
documentele de călătorie. Procedurile erau stricte. Se făcea examen medical.
Cei care nu îndeplineau condiţii de igienă corporală erau trimişi pe vapor
pentru dezinfecţie.Cei care corespundeau din punct de vedere medical erau
preluaţi de inspectorii Biroului de Emigrări, care cu interpreţi autorizaţi îi
supuneau pe noii veniţi la un interviu extrem de riguros şi amănunţit. Se notau
numele, vârsta, sexul, starea civilă, profesia, semne particulare, dacă ştie să
citească şi să scrie, naţionalitatea, ţara de origine, domiciliul din ţară,
unde merge în Statele Unite. Şi dacă vine cu intenţia de a se reântoarce acasă.
Din primele valuri de emigranţi doar o treime s-au întors.
Inspectorii de la emigrări cumpăneau cu mare grijă ca noii veniţi să nu fie o
povară publică, dar nici să fie predispuşi la fărădelegi. Verdictul era dat de
oficialul american. Au fost şi situaţii când emigranţii nu au convins. Ori erau
bolnavi. Aceştia făceau cale întoarsă pe banii companiei. Ceilalţi părăseau
insula cu destinaţia New York.
Aici misiunea vaporului speranţei se termina. Începea marea
confruntare cu Lumea Nouă. Despre care vom mai vorbi. Acum Ellis Island, fostul
centru pentru emigranţi, face parte din Monumentul Naţional Statuia Libertăţii,
simbolul care i-a întâmpinat pe mulţi emigranţi români care au păşit pe pământ
american.
Autor: Gheorghe Pârja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu