În 1973, scriitorul Stefan Heym a publicat romanul RELATARE DESPRE REGELE DAVID.
Scria acest roman după ce trăise, în ordine
cronologică, după cum urmează: în Germania de dinainte de război, în
Cehoslovacia, în Statele Unite, apoi, după război, în Germania Federală, de
unde s-a întors în Statele Unite și unde n-a stat prea mult ci a fost silit să
plece din pricina simpatiei sale pentru ideologia comunistă, apoi a rămas din
nou, pentru câțiva ani, în Cehoslovacia… în final, s-a stabilit în Germania
Democrată. A murit, în 2016, în Israel.
Cu o astfel de istorie personală, Stefan Heym a
cunoscut, din plin, atât „binefacerile” sistemului capitalist, cât și pe cele
ale sistemului socialist. De aceea, RELATARE DESPRE REGELE DAVID cred că este o
carte pe care toată lumea care-și imaginează că știe cum merg lucrurile în lume
și de care parte a barierei se află „statul de drept”, libertatea și democrația
ar trebui să o citească. Pentru că romanul, bine scris, este o mărturie lucidă
despre ceea ce înseamnă condiția intelectualului în ORICE SISTEM. Povestea lui
Stefan Heym urmărește destinul lui Etan Ben Hosaia, un istoric din Ierusalim,
solicitat de regele Solomon să scrie o lucrare științifică despre regele David.
Numai că documentarea temeinică pe care o face Etan Ben Hosaia asupra vieții
marelui dispărut scoate la iveală adevăruri care n-au nimic comun cu varianta
oficială și nici cu ceea ce așteaptă regele Solomon de la el. Urmărit în
permanență de „spionii” regelui Solomon în perioada de strângere a datelor,
incomodat la adunarea, sistematizarea informațiilor și redactarea acestora,
istoricul reușește, totuși, să elaboreze o lucrare bine documentată care însă,
din nefericire, arată o cu totul altă față a regelui David, diferită de
imaginea edulcorată a propagandei oficiale. Din această pricină, de-a lungul
romanului, putem urmări cum iritarea regelui Solomon se tot amplifică. Dar el
nu oprește studiul, ci îl lasă pe Etan Ben Hosaia să scrie opera științifică
până la capăt. În final, istoricul, simțind cum moartea prin decapitare îi
suflă în ceafa încă neatinsă, încearcă să-l înduplece pe regele Solomon,
scriind o odă fără nerv, spre preamărirea lingușitoare a regelui David, odă pe
care o va face cunoscută regelui la vremea evaluării.
Și abia atunci el avea să aibă parte de această
„judecată solomonică”:
JUDECATA SOLOMONICĂ
„Ținând seama că anumite cuvinte împletite de
învinuitul Etan ben Hosaia din Ezrah în «Una și singura relatare adevărată și
hotărâtoare, istoricește exactă și recunoscută oficial, privitoare la
uimitoarea înălțare, la viața cu frica lui Dumnezeu, precum și la isprăvile de
vitejie și la minunatele înfăptuiri ale lui David ben Iesei, rege peste Iuda
timp de șapte ani și peste amândouă semințiile, Iuda și Israel, vreme de
treizeci și trei de ani, alesul Domnului și părintele regelui Solomon» n-au
plăcut ochiului regelui și dregătorilor după lege.
Și ținând seama că învinuitul a fost găsit vinovat
de fărădelegile înșirate în cartea de învinuire,
Pentru aceasta eu, Solomon, cel mai înțelept dintre
regi, în temeiul puterii ce mi-a fost dată prin legământul cu Domnul, îl
osândesc pe numitul Etan ben Hosaia la moarte.”
«Foarte bine», a zis Benaia (călăul, n.n.) și a scos
sabia. Dar regele Solomon a ridicat mâna și a grăit mai departe:
JUDECATA SOLOMONICĂ (continuare)
„Întrucât moartea trupească a pârâtului Etan ben Hosaia
nu i se pare potrivită regelui, deoarece ar putea da oamenilor porniți a gândi
rău prilej să afirme că Solomon, cel mai înțelept dintre regi, înăbușă
gândurile, persecută pe învățătorii scrisului și așa mai departe.
Și întrucât, din amintita pricină, mi se pare la fel
de nepotrivit să-l trimit pe pârâtul Etan ben Hosaia în ocnele sau carierele
noastre de piatră ori la preoții din Bet-Șan ori în alte asemenea așezări,
Pentru aceasta poruncește să fie trecut sub tăcerea
morții; nici unul din cuvintele sale să nu ajungă la urechea norodului, nici pe
calea vorbei, nici pe aceea a tăblițelor de lut; pentru ca numele lui să fie
uitat de parcă nici nu s-ar fi născut și n-ar fi scris niciodată vreun rând;
Dar psalmul pe care l-a citit înaintea noastră,
întru preamărirea Domnului și întru slava lui David, și care este scris în
spiritul și felul tuturor celor ce scriu ca slugile cele mai de jos, adică
searbăd și plin de rostiri fără duh și lipsit de orice putere de plăsmuire,
acest psalm să poarte numele lui și să fie păstrat pentru vecii vecilor.”
……………………………………………………………………………………….
Povestea de mai sus este parțial a tuturor acelora
care gândesc cu mintea lor și nu se alimentează din conducta veșnic plină a
propagandei oficiale. Ei sunt și vor fi întotdeauna indezirabili pentru ORICE
SISTEM, care SISTEM se va strădui din răsputeri să le-nchidă gura.
Dar, atenție maximă, vă rog, și la finalul
„judecății solomonice”… căci vor fi mulți și intelectualii din care
posteritatea va fi invitată să rețină numai și numai pupăturile-n dos pentru
vremelnicii conducători și numai expresii ca „…însăși slujirea” sau „…ați fost
la înălțimea unei bune părți a intelectualității din țara asta” sau „…timp de
10 ani cât ați fost, sunteți președintele României, nu ați făcut decât să ne așezați
pe drumul pe care noi, cei care credem (că știm, n.n.) care e binele în chip
matur al României, trebuia să ne așezăm. Și pentru asta vă mulțumim…”, lipite
cu scuipat, pe frunte, precum bancnotele cu chipul lui Caragiale pe fruntea
lăutarilor de ocazie.
Și am scris acest text pentru că astăzi, pe NET,
circulă „liste negre” unde apar nume de intelectuali neînregimentați pe care
„judecata solomonică” a corectitudinii politice ar vrea să-i scurteze de cap.
Iar ei nu au portița de salvare a binevenitei pupături politice în dosul cui
trebuie… care să-i extragă din sfâșierea colților nesătulului public din
spațiul virtual.
………………………………………………………………………….
P.S. Orice asemănare dintre citatele din penultimul
paragraf și înțelepciunea lui Gabriel Liiceanu, precum și orice asemănare
dintre președintele model, care a „…fost la înălțimea unei bune părți…” și
Băsescu-Petrov sunt pur și simplu nefiresc de întâmplătoare.
Autor:
Luminița Arhire
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu